Vad gör vi? Del CXCI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har just ätit frukost. Sov 11 timmar och vaknade med migrän.
Det började blåsa i gårkväll efter att jag hade skottat undan äckelsnön och nu syns det inte ens att jag skottade.
Behöver åka till stan för att handla mat. Vägen består av snö, is och saltmodd.
Känns inte som en lysande början på dagen precis :meh:
 
I år fyller jag 36 och det kanske inte är någon ålder att skryta med men ändå tillräckligt för att ha kommit in i en fas i livet som jag skulle vilja kalla no more fucks to give. Jag blir helt förbluffad när jag tänker tillbaks på hur tillmötesgående jag varit i relationer och på arbetsplatser. Allt jag trott jag behövt göra, och stå ut med. Mitt mantra det här året har verkligen blivit NEJ. NEJ jag behöver inte lyssna på dig. NEJ jag behöver inte göra det. NEJ jag behöver inte förklara mig. NEJ du behöver inte tycka om mig. Jag måste säga att det är en oerhörd befrielse detta. Kan inte låta bli att känna att det ligger någonting i uttrycket ”the youth is wasted on the young”. Livet blir sannerligen bättre. Det är ju synd att knäna inte håller med bara.
 
I år fyller jag 36 och det kanske inte är någon ålder att skryta med men ändå tillräckligt för att ha kommit in i en fas i livet som jag skulle vilja kalla no more fucks to give. Jag blir helt förbluffad när jag tänker tillbaks på hur tillmötesgående jag varit i relationer och på arbetsplatser. Allt jag trott jag behövt göra, och stå ut med. Mitt mantra det här året har verkligen blivit NEJ. NEJ jag behöver inte lyssna på dig. NEJ jag behöver inte göra det. NEJ jag behöver inte förklara mig. NEJ du behöver inte tycka om mig. Jag måste säga att det är en oerhörd befrielse detta. Kan inte låta bli att känna att det ligger någonting i uttrycket ”the youth is wasted on the young”. Livet blir sannerligen bättre. Det är ju synd att knäna inte håller med bara.
Jag är jämngammal med dig och har kommit in i samma fas. Det är skönt att känna att jag inte behöver slå knut på mig själv för att behaga andra. Jag kan säga ifrån när något är galet och mår inte längre dåligt över att göra det. 💪🏼
 
Jag är jämngammal med dig och har kommit in i samma fas. Det är skönt att känna att jag inte behöver slå knut på mig själv för att behaga andra. Jag kan säga ifrån när något är galet och mår inte längre dåligt över att göra det. 💪🏼

Oftast upplever jag också att man slår knut på sig av absolut ingen anledning alls. Den där deadlinen som man höll, eller den där relationen som man försökte mötas i. Vart ledde det? Ingenstans. Det känns som det väldigt ofta är så. Vi hittar på arbeten på jobbet som inte ger effekt. Jagar våra egna deadlines. Vi kämpar för relationer som ändå inte blev något. Det känns skönt att kunna släppa allt oviktigt, och kunna fokusera på det som faktiskt är viktigt.
 
Jag tänker att det nog är en sak som alla andra. Ungefär som en slags ”besiktning” av patienten 😅
Sen absolut om man kommer in med ett konkret problem typ vaxpropp i örat så är det troligen inte relevant. Men generellt är ju övervikt ganska relevant för att bedöma generell hälsa hos en patient (tänker jag).
Mmmm, men att notera i journalen att patienten är svår att undersöka pga hon är tjock?
Räcker det inte att notera vikt/bmi?
 
Mmmm, men att notera i journalen att patienten är svår att undersöka pga hon är tjock?
Räcker det inte att notera vikt/bmi?

Kanske relevant? Är det svårt att utföra en undersökning och det finns risk för felbedömning pga att undersökningen inte blir riktigt gjord kan det ju vara relevant tänker jag. Jag har tex haft en del problem med magen och jag kan absolut tänka mig att det är svårare att palpera en person med mycket bukfett jämfört med en smal person och det är möjligt att det är lättare att missa något.
 
Kanske relevant? Är det svårt att utföra en undersökning och det finns risk för felbedömning pga att undersökningen inte blir riktigt gjord kan det ju vara relevant tänker jag. Jag har tex haft en del problem med magen och jag kan absolut tänka mig att det är svårare att palpera en person med mycket bukfett jämfört med en smal person och det är möjligt att det är lättare att missa något.
Fast de har utrustning att se vad de behöver se på ultraljudet. Det gick ju sin sagt utmärkt de två första gångerna och gången efter. Att då skriva i journalen att jag är svårundersökt pga högt bmi känns inte relevant. Det är redan konstaterat sen innan att jag har för högt bmi, vilken noteras vid varje besök hos barnmorskan.
Det kan lika gärna vara svårt att undersöka för att moderkakan ligger i framvägg, det här inget med bmi att göra.
 
Jag har varit fet.

Enda gången det har pratats om det alls som ett bekymmer/ngt att ta hänsyn till i vårdsammanhang var när de letade efter utomkvedshavandeskapet men det gjordes ju ändå vaginalt 🤷‍♀️
 
Men alltså, ditt bmi låg väl inte i obesity-nivå väl?
Tycker fortfarande att det är en skum sak att notera i en journal

Jag tänker att det nog är en sak som alla andra. Ungefär som en slags ”besiktning” av patienten 😅
Sen absolut om man kommer in med ett konkret problem typ vaxpropp i örat så är det troligen inte relevant. Men generellt är ju övervikt ganska relevant för att bedöma generell hälsa hos en patient (tänker jag).

På mig står mina "andra" diagnoser i de flesta journalanteckningar, även om jag varit inne akut för något helt annat. Tex när jag hade en fraktur står "astma" rätt högt i vårdanteckningen. Jag utgår från att det är för att man senare ska ha med den infon ifall något händer. Tror verkligen inte att någon tar sig tid att skriva massa saker de inte tycker är relevanta. :confused:
 
På mig står mina "andra" diagnoser i de flesta journalanteckningar, även om jag varit inne akut för något helt annat. Tex när jag hade en fraktur står "astma" rätt högt i vårdanteckningen. Jag utgår från att det är för att man senare ska ha med den infon ifall något händer. Tror verkligen inte att någon tar sig tid att skriva massa saker de inte tycker är relevanta. :confused:

Eller så är det för att det genererar cash att ställa diagnoser :angel:
På mitt senaste besök på vc så hade de loggat sex olika diagnoser, obesitas var en av dom ;)
 
På mig står mina "andra" diagnoser i de flesta journalanteckningar, även om jag varit inne akut för något helt annat. Tex när jag hade en fraktur står "astma" rätt högt i vårdanteckningen. Jag utgår från att det är för att man senare ska ha med den infon ifall något händer. Tror verkligen inte att någon tar sig tid att skriva massa saker de inte tycker är relevanta. :confused:
Och på mig står andra diagnoser inte med alls, trots att de kan vara viktiga i sammanhanget (typ astma)
 
Fasen jag tror jag håller på att bli sjuk, hela kroppen värker - feber - tjock i näsa och hals - jag vill inte :arghh:
Dessutom är det tydligen skottdag idag :cautious: Det ligger minst 5 cm snö som kommit inatt helt utan förvarning :mad:
Jag ska gå ut och dra undan det värsta och se vad kroppen säger efter det. Om det tar kål på mig så måste jag nog sjukskriva mig till morgondagens pass.
 
I år fyller jag 36 och det kanske inte är någon ålder att skryta med men ändå tillräckligt för att ha kommit in i en fas i livet som jag skulle vilja kalla no more fucks to give. Jag blir helt förbluffad när jag tänker tillbaks på hur tillmötesgående jag varit i relationer och på arbetsplatser. Allt jag trott jag behövt göra, och stå ut med. Mitt mantra det här året har verkligen blivit NEJ. NEJ jag behöver inte lyssna på dig. NEJ jag behöver inte göra det. NEJ jag behöver inte förklara mig. NEJ du behöver inte tycka om mig. Jag måste säga att det är en oerhörd befrielse detta. Kan inte låta bli att känna att det ligger någonting i uttrycket ”the youth is wasted on the young”. Livet blir sannerligen bättre. Det är ju synd att knäna inte håller med bara.

Ohja! Är precis 36 fyllda och det har mognat fram sen strax efter 30 ❤️
 
Kanske relevant? Är det svårt att utföra en undersökning och det finns risk för felbedömning pga att undersökningen inte blir riktigt gjord kan det ju vara relevant tänker jag. Jag har tex haft en del problem med magen och jag kan absolut tänka mig att det är svårare att palpera en person med mycket bukfett jämfört med en smal person och det är möjligt att det är lättare att missa något.
Åt det andra hållet, Jag var ett tag så smal att en läkare trodde att min ryggrad var en tumör när dom kände på min mage och skickade mig på massa undersökningar där alla stod och undrade vart den såkallade knölen/tumören var någonstans.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Spännande jobbnyheter idag (eventuellt)! Kisse ockuperar husses soffa och kudde som vanligt :D
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
78 622
Senast: Scata
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 990
Senast: hundtant
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
541
Hemmet Jag har en soffa (futon-ish) som behöver nytt överdrag. Den är ny och inte sliten, men jag fick en väldigt bra deal på den modell jag...
2
Svar
25
· Visningar
1 474
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp