Vad gör vi? Del CXCI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hemma från barnmorskan igen. Lite lågt blodtryck, lite lågt blodvärde och för tjock. Kul att ständigt få höra att man är för tjock.. Det står till och med i min journal, en läkare som beskriver mig som svårundersökt pga för högt BMI.
Mår fortfarande skitdåligt, så bett om sjukskrivning några dagar till. Ska träffa läkare på måndag som får sjukskriva bakåt. Får inte ihop livet alls nu känns det som.. Kan/vågar inte köra bil så är beroende av att någon skjutsar mig vart jag än ska.

Jag orkar inte.
Men hjälp - det är väl många, många som är gravida och överviktiga. Hur kan det vara något för läkaren att poängtera.

Och BMI - räknar man ens sånt på gravida? :confused:
 
Trött och seg idag. Men släpade mig upp strax efter halv 7, fodrade alla mina utsvultna djur, svepte en kaffe och gick ner till gymmet. Sen har det faktiskt flutit på ganska bra på jobbet. Lite saker jag vill få gjort men måste invänta andra så får göra annat under tiden.
 
Men hjälp - det är väl många, många som är gravida och överviktiga. Hur kan det vara något för läkaren att poängtera.

Och BMI - räknar man ens sånt på gravida? :confused:

Det gör de säkert, är ju inte svårt att räkna bort vikten som har med själva graviditeten att göra, dvs foster, fostervatten osv och rent krasst så kan övervikt (precis som undervikt) ge komplikationer både vid graviditet och under förlossningen, så givetvis påpekas det i journalen.

Så är det för alla däggdjur, människan är icke ett undantag.

Sen att man inte tycker det är roligt att läsa/veta att det är noterat är en annan sak.

Jag blev klassad som rejält överviktig pga lmu cushings, men varför jag är fet bryr de sig icke om och det står heller inte i anteckningen att det är pg a lmu cushings.

Kul? Nej naturligtvis inte, men att jag har späcklager som en liten julgris det är ju sant och kan ju vara väsentligt vid annan vård/följdproblem.
 
Det gör de säkert, är ju inte svårt att räkna bort vikten som har med själva graviditeten att göra, dvs foster, fostervatten osv och rent krasst så kan övervikt (precis som undervikt) ge komplikationer både vid graviditet och under förlossningen, så givetvis påpekas det i journalen.

Så är det för alla däggdjur, människan är icke ett undantag.

Sen att man inte tycker det är roligt att läsa/veta att det är noterat är en annan sak.

Jag blev klassad som rejält överviktig pga lmu cushings, men varför jag är fet bryr de sig icke om och det står heller inte i anteckningen att det är pg a lmu cushings.

Kul? Nej naturligtvis inte, men att jag har späcklager som en liten julgris det är ju sant och kan ju vara väsentligt vid annan vård/följdproblem.

Sant. Högre ålder och vikt i kombination kan ju som du säger öka risken för komplikationer. Inte ett dugg konstigt.
 
Men hjälp - det är väl många, många som är gravida och överviktiga. Hur kan det vara något för läkaren att poängtera.

Och BMI - räknar man ens sånt på gravida? :confused:
Ja, de tar bmi vid inskrivningen. Nu när det gått ett tag räknas det inte längre. Men jag var överviktig redan innan..
 
Har lämnat massa blodprov. Fick rusa till pendeln och sedan rusa till jobbet efter för att inte missa ett möte. Tur att jag inte påverkas så jättemycket av fasta och blodproveri.
Trodde jag var duktig när jag kom 10 minuter innan de öppnade för att få det överstökat fort och slippa stressa till jobbet. Tji fick jag :D Halva sverige skulle tydligen dit och alla tänkte att det är lika bra att komma före.

Fick nummerlapp nummer 53 :cautious: Det var 2/3 rum som kallade in. Jag väntade i 48 minuter (vilket jag ändå tyckte var rätt fort med tanke på omständigheterna.
Han som stack mig var mycket road av att jag insisterade att titta på :angel:
 
Blev en del snö igen men sambon tog sig iallafall i väg till jobbet I morse och det var lika bäst att flytta på hästtransporten igårkväll innan ny snövall lades upp mot huset 🙃, blir ju trångt. Ut efter frulle och skottade med ömma armar med typ träningsvärk 😅. Försöka få fart på skrivandet på examinationen gällande ledarskap men är ju så segt innan man kommer igång och det släpper 😄.
 
Du är godkänd för transplantation!
Grattis!

Allt blir så mycket bättre.

Medicindosetten bli mer omfattande men vad gör det när man har en fungerande kropp :love:
Nej inte än. Väntar fortfarande på att min F*bannade läkare ska skriva sista remissen till Göteborg. Sen blir jag förhoppningsvis godkänd.

Just nu sitter jag i väntan på återkoppling från PD mottagningen då jag mår redigt skit.

Min mage är som en spärrballong och varit sen jag kom ut från sjukhuset samt att jag inte på 2v fått sova en enda nat utan vaknar och måste springa på toa. Nånting är inte rätt så måste ställa mig i kö. Ska bara få dem att svara på mottagningen.

(Vanligtvis brukar jag vara väldigt nöjd med min mottagning och läkare men nu är jag lite sne)
 
Men alltså, ditt bmi låg väl inte i obesity-nivå väl?
Tycker fortfarande att det är en skum sak att notera i en journal
Nä, men det var för högt redan innan.
Tycker med det är en konstig grej att skriva in, speciellt med tanke på att det var ett ultraljud (och ingen påpekade nåt om min vikt de första två gångerna). Läkaren skrev inte en rad om det som skulle kontrolleras, men mitt bmi kom med..
 
Men alltså, ditt bmi låg väl inte i obesity-nivå väl?
Tycker fortfarande att det är en skum sak att notera i en journal

Jag tänker att det nog är en sak som alla andra. Ungefär som en slags ”besiktning” av patienten 😅
Sen absolut om man kommer in med ett konkret problem typ vaxpropp i örat så är det troligen inte relevant. Men generellt är ju övervikt ganska relevant för att bedöma generell hälsa hos en patient (tänker jag).
 
Jag överlevde en kort promenad med vovven. Vi tog det lugnt och hon fick sniffa lite extra, så jag kunde stå och vila emellanåt.
Men snablarns, vad halt det är! Skridskobana med ett par cm pudersnö på. 😱
Mina broddade kängor gjorde ingen nytta. Jag hade behövt hästbroddar! Något som är både högre, grövre och vassare än mina små piggar.
 
Nä, men det var för högt redan innan.
Tycker med det är en konstig grej att skriva in, speciellt med tanke på att det var ett ultraljud (och ingen påpekade nåt om min vikt de första två gångerna). Läkaren skrev inte en rad om det som skulle kontrolleras, men mitt bmi kom med..

Jag har ingen aning men kanske är det svårare att se/utföra undersökningen om det finns bukfett i vägen så att säga?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Spännande jobbnyheter idag (eventuellt)! Kisse ockuperar husses soffa och kudde som vanligt :D
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
78 623
Senast: Scata
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 990
Senast: hundtant
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
543
Hemmet Jag har en soffa (futon-ish) som behöver nytt överdrag. Den är ny och inte sliten, men jag fick en väldigt bra deal på den modell jag...
2
Svar
25
· Visningar
1 474
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp