Vad gör vi? Del CLXXXII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är hungrig. Ska nog äta yoghurt. Slökollar friidrott, det är så trist att inte veta när det kommer svenskar, man väntar och väntar och vet inget.
 
Glömde ta bort ena kudden inatt, eller rättare sagt jag somnade innan jag hann ta bort den, så har mer ont i nacke och rygg igen. Ska bli skönt att bli knäckt på fredag, har tid hos kirpraktor. Lyckades få tid hos en med avtal så det kostar 0 kr. :banana:
 
Slöar i soffan. Igår var det en fantastiskt fin dag och idag är det mulet med enstaka solglimt, inte så lockande väder... Tänkte igår dona på lotten efter jag vart på en marknad men var på tok för trött så ska ner idag, har en överväxt rabatt som behöver rensas 😅
 
Siter i sofan med lap top i knät. faktiskt rätt skönt. Svårt att se eftersom jag inte har förstoringsprogram på den här datorn, fick sonens gamla HP laptop och har nu skrämt igång den. Ser dock inte vad jag gör ;) Får be synmottagningen om förstoringsprogram på denna datorn med... om jag får...

Ska shoppa lite om en stund, i kväll ska jag se på serier på tv4play, det funkar inte på min andra dator, så hoppas det funkar på denna!
 
Målar man med linoljefärg så är torktiden 12-24 timmar. Lägger man tjocka lager så riskerar man skinntorka d.vs att färgen torkar på yta men underliggande färg är "våt". Tunna skikt är A och O.
Där är inte du och färgaffären riktigt överens. Och googlar jag står det 1-3 dygn, så jag kan tänka mig att det drar åt 3 dygn med luftfuktigheten som vi har nu....

"Måla inte i temperaturer under 15 grader eller vid hög luftfuktighet, då riskerar torktiden bli väldigt lång."
 
Målar man med linoljefärg så är torktiden 12-24 timmar. Lägger man tjocka lager så riskerar man skinntorka d.vs att färgen torkar på yta men underliggande färg är "våt". Tunna skikt är A och O.
Jag har nog aldrig fått linoljefärg att torka på 12 timmar, och jag målar väldigt tunna lager. (Kanske om jag skulle blanda ut med terpentin eller måla med matt linoljefärg, det har jag gjort en gång och upplevde den som mer snabbtorkande än vanlig).
2 dygn är mer rimligt, ett dygn brukar vara på gränsen till klibbfritt.
 
Jag har nog aldrig fått linoljefärg att torka på 12 timmar, och jag målar väldigt tunna lager. (Kanske om jag skulle blanda ut med terpentin eller måla med matt linoljefärg, det har jag gjort en gång och upplevde den som mer snabbtorkande än vanlig).
2 dygn är mer rimligt, ett dygn brukar vara på gränsen till klibbfritt.
Ja, och sedan beror det ju också på var någonstans man målar. Inomhus hade kanske funkat nu - där man kan kontrollera temperatur och luftfuktighet - men att ge sig på att måla utomhus med drygt 90 % luftfuktighet känns verkligen inte som någon vidare bra idé. Hur tunt man än målar....
 
Idag har vi tagit upp Busters klippslinga och märkt ut var vatten och el går över tomten, för imorgon kommer grävkillen och gräver ner rören till fiberanslutningen :up:Efter det så klippte jag gräsmattan i gamla hagen tills det började regna, nåja halva är klippt - alltid något. Men det var (igen) som att slå en höåker :cautious::meh:
 
Ja, och sedan beror det ju också på var någonstans man målar. Inomhus hade kanske funkat nu - där man kan kontrollera temperatur och luftfuktighet - men att ge sig på att måla utomhus med drygt 90 % luftfuktighet känns verkligen inte som någon vidare bra idé. Hur tunt man än målar....
Nej sensommar och höst är inga bra linoljefärgstider tyvärr... Jag målar ofta i halvuppvärmd verkstad men torktiderna är ganska långa ändå. Inne något bättre men inte under dygnet. Och måla ytterdörr på plats hade definitivt varit besvärligt 😁🙈
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Lagar mat, gnocchi alla Sorrentina. Kisse myste med matte på TV-soffan igår.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
61 684
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Kisse är trött i värmen, hon tycker det är alldeles för varmt. Det tycker matte också...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
69 876
Senast: grodan21
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 649
Senast: Inte_Ung
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 418
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp