Vad gör vi? Del CCVIII

Har varit hos tandläkare i dag, inte en dag för tidigt, för sent eller vad man nu säger, har glömt. Knäckte en tand förra veckan efter ett epilepsianfall och har sedan tidigare en trasig tand efter ett annat epilepsianfall, så det var dags att ta tag i det. Blev en undersökning i dag, och det finns lite att göra så att säga, tex rotfylla den ena trasiga tanden och ersätta den som saknas sedan förra veckan. Jag har i alla fall INTE tandlossning, men är muntorr som tusan så han tycker att mina funktionsnedsättningar och muntorr pga mina mediciner borde göra att jag kan få sk nödvändig tandvård, för sjukvårdskostnader. Det skulle jag inte tacka nej till. Slog i käken vid senaste anfallet och kan plötsligt bita ihop, vilket jag inte kunnat tidigare pga mitt öppna bett, mitt öppna bett har skyddat tänderna en del mot att bitas sönder vid anfall också. Nu när jag kan bita ihop ser jag ju inte fram emot anfall....

Ibland vet jag inte om kunderna driver med mig.
En man frågade efter blommor som skulle hålla sig fina länge på en grav.
Nu? Levande blommor? Liksom... krukväxt?
Ja? Skulle rosor passa bra?

Snälla, det är januari och vi har minusgrader och en massa snö. Nej vi har inte blommor som lever och är fina och blommar utomhus vintertid :crazy:

Snälla, det är januari och vi har minusgrader och en massa snö. Nej vi har inte blommor som lever och är fina och blommar utomhus vintertid :crazy:
Nej de tänker inte efter
Alls
Överhuvudtaget
Och de har inte den minsta aning om att saker och ting måste odlas fram under rätt förutsättningar för att frodas

Nej de tänker inte efter
Alls
Överhuvudtaget
Och de har inte den minsta aning om att saker och ting måste odlas fram under rätt förutsättningar för att frodas
På en kyrkogård tänker de inte alls. Många blir chockade över atg det grävs rätt i gräset i ett gräsgravsområde. De troe att ffa urnor sänks ner i rabatten? O_o den rabatt som vi gräver i och gräver om årligen 🙈 hur de tänker med kistor vette 17!

Plastblommor överlever allt även -20.... ;) ;) ;) ;)

Pa en kyrkogard forstar jag om manga ar latt chockade och inte tanker efter utan kommer med dumma fragor ... Sjalv kan Jag komma med dumma fragor I de flesta sammanhang och om det galler en kyrkogard ar det nastan sjalvklart att just Jag inte tanker igenom vad jag fragar om utan fastnar pa att det ar just pa kyrkogarden och darfor ifragasatter saker pa ett annat satt.

På en kyrkogård tänker de inte alls. Många blir chockade över atg det grävs rätt i gräset i ett gräsgravsområde. De troe att ffa urnor sänks ner i rabatten? O_o den rabatt som vi gräver i och gräver om årligen 🙈 hur de tänker med kistor vette 17!
Märkligt egentligen
Begravningar är ändå vanligt förekommande i vårt samhälle väl
Men det kanske inte är lika vanligt att man har en begravningsplats i närheten längre?
Jag gick på förskola mitt emot en kyrka och var med på någon barntimme via kyrkan
Skolan låg inte heller långt från kyrkogården
Och jag var nog inte så gammal första gången jag var med på någon släktings begravning

Märkligt egentligen
Begravningar är ändå vanligt förekommande i vårt samhälle väl
Men det kanske inte är lika vanligt att man har en begravningsplats i närheten längre?
Jag gick på förskola mitt emot en kyrka och var med på någon barntimme via kyrkan
Skolan låg inte heller långt från kyrkogården
Och jag var nog inte så gammal första gången jag var med på någon släktings begravning
Jo alltså vi har ju 1-3 begravningar i veckan. Men jordfästning är det ju betydligt färre och urnsättning brukar det bara vara några få med på.

Har varit hos tandläkare i dag, inte en dag för tidigt, för sent eller vad man nu säger, har glömt. Knäckte en tand förra veckan efter ett epilepsianfall och har sedan tidigare en trasig tand efter ett annat epilepsianfall, så det var dags att ta tag i det. Blev en undersökning i dag, och det finns lite att göra så att säga, tex rotfylla den ena trasiga tanden och ersätta den som saknas sedan förra veckan. Jag har i alla fall INTE tandlossning, men är muntorr som tusan så han tycker att mina funktionsnedsättningar och muntorr pga mina mediciner borde göra att jag kan få sk nödvändig tandvård, för sjukvårdskostnader. Det skulle jag inte tacka nej till. Slog i käken vid senaste anfallet och kan plötsligt bita ihop, vilket jag inte kunnat tidigare pga mitt öppna bett, mitt öppna bett har skyddat tänderna en del mot att bitas sönder vid anfall också. Nu när jag kan bita ihop ser jag ju inte fram emot anfall....

Nej men klart du ska söka tandvårdskort. Jag har det pga mediciner som ger muntorrhet och MS.

Nej men klart du ska söka tandvårdskort. Jag har det pga mediciner som ger muntorrhet och MS.
Jag ska göra ett försök, tror jag. Tyckte du att det var lätt att få? Hur gick du till väga? Har så mycket jag ska ordna just nu så jag känner mig lite lost.
Har inte brytt mig om det tidigare då jag inte alls tidigare haft krampanfall i den omfattningen som jag numera har, utan istället ofta frånvaroanfall. Vid krampanfall slår man sig ju halvt fördärvat har jag märkt . :( Har ändå haft tur att öppet bett delvis skyddat tänderna, haft lite bett i tungan men inte heller något allvarligt då bara en tand i vardera käke längst bak har gått ihop när jag biter ihop. Bestämde mig förra året att nyårslöftet för i år är att ta tag i mina tänder, har en del att åtgärda, munhälsan är inte bra, inget att skryta om, tvärtom att skämmas- det "positiva" är dock att det inte bara är att jag är dålig på att sköta tänderna, tvärtom, det är att mina tänder är genetiskt sköra och dåliga, mediciner, epilepsi och även några slags skador på tänderna som förra tandläkaren kallade för "mineralstörningar", och förstås gamla lagningar som nu släpper, de håller tyvärr inte i evigheter. Så jag har skämts tillräckligt, nu har jag valt att ta tag i det. Speciellt med tanke på att jag kanske inte fixar att jobba så länge till, och med bara sjukersättning kan jag glömma att gå till tandläkaren.

Googlade lite i dag men hittar inte mycket information om det här tandvårdskortet, jag kanske gör fel. Men ser inte något om att epilepsi ingår. Tandläkaren sa även att min synnedsättning ska ingå, jag hänger inte med i hur han tänker, men han påstod det, har fler patienter med sådant som är synnedsatta, någon som är dövblind som jag. Men muntorr är jag och det verkar ju ingå. Jag hoppas jag får det i alla fall, det känns som om mina tänder har blivit väldigt sämre sedan min gastric sleeve-operation också och kanske började jag med någon medicin även då utöver vitamintabletterna. Har ju många mediciner. Eller så är det antalet mål?

Gjort lite research för min historiska roman även undertill är det bra att ha koll 😀

IMG_20250130_211846255~2.webp

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar och katten kastar leksaksbananer.
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
58 728
  • Låst
Tjatter Kisse har snott husses plats i soffan. Jag sitter och betar av de sista jobbgrejorna för idag, sedan blir det middag från thaivagnen!
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
55 522
Hundavel & Ras Jag har ingen vidare erfarenhet av katt i hemmet med husky mer än kort period med min katt Nisse, vilket inte fungerade. Jag hade...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
3 362
Senast: Mkb
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 076
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka