Vad gör vi? Del CLXXII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det kommer att vara korkade saker och korkade människor på jobbet. Alltid! På det här jobbet och på nästa.

Knepet är att acceptera att det är så. Knepet är att inte ha så många fucks to give. Och vid min ålder är burken tom!

Jag är säkert inte tillräckligt vis och gammal, men jag tycker knepet handlar både om att acceptera det man inte har en vildaste att göra något åt men också om att faktiskt se till att korkindex håller sig så lågt i ens närhet att man får tillräckligt mycket utfört för att kunna vara stolta över prestationerna tillsammans. (Men så har jag också under lång tid av mitt arbetsliv haft ett formellt ansvar för att se till att korkindex är lågt ända upp till min egen nivå.)

En chef sade till mig en gång vid första mötet att det är nolltolerans för intern politik och så här många år senare kan jag se att det inte var så dumt; väldigt mycket av korkvärlden handlar om intern politik - alltså om något annat än företagets gemensamma bästa.

Men jag håller ända med om att knepet att acceptera det man vet, eller lärt sig, att man inte kan påverka är väldigt bra. Det gäller i väldigt vid bemärkelse för en människa.
 
Det kommer att vara korkade saker och korkade människor på jobbet. Alltid! På det här jobbet och på nästa.

Knepet är att acceptera att det är så. Knepet är att inte ha så många fucks to give. Och vid min ålder är burken tom!
Bara det att det är så sabla svårt att inte bry sig när man är duktig flicka och de korkade sakerna betyder att man blir beordrad att göra något som är helt åt h-vete fel och ineffektivt.

Sen när man får skäll så fort man inte har en åsikt om varenda lilla detalj. Till och med när resultatet ändå blir detsamma hur man än gör.
"Jag tycker att vi gör så här"
"Okej"
"Vaddå, tycker du att det är bra eller?"
"För min del spelar det ingen roll om vi gör x eller y"
"Näe Hoarfrost, så får man inte svara tycker jag. Du måste bry dig, det här säger jag ifrån om"
:banghead:
 
Bara det att det är så sabla svårt att inte bry sig när man är duktig flicka och de korkade sakerna betyder att man blir beordrad att göra något som är helt åt h-vete fel och ineffektivt.

Sen när man får skäll så fort man inte har en åsikt om varenda lilla detalj. Till och med när resultatet ändå blir detsamma hur man än gör.
"Jag tycker att vi gör så här"
"Okej"
"Vaddå, tycker du att det är bra eller?"
"För min del spelar det ingen roll om vi gör x eller y"
"Näe Hoarfrost, så får man inte svara tycker jag. Du måste bry dig, det här säger jag ifrån om"
:banghead:
Söker du andra jobb :confused:
:)
 
Bara det att det är så sabla svårt att inte bry sig när man är duktig flicka och de korkade sakerna betyder att man blir beordrad att göra något som är helt åt h-vete fel och ineffektivt.

Sen när man får skäll så fort man inte har en åsikt om varenda lilla detalj. Till och med när resultatet ändå blir detsamma hur man än gör.
"Jag tycker att vi gör så här"
"Okej"
"Vaddå, tycker du att det är bra eller?"
"För min del spelar det ingen roll om vi gör x eller y"
"Näe Hoarfrost, så får man inte svara tycker jag. Du måste bry dig, det här säger jag ifrån om"
:banghead:
En klok person sa till mig en gång:
"Ge folk vad de ber om. Då kommer de till slut att lära sig att be om det de vill ha."
 
Jag är säkert inte tillräckligt vis och gammal, men jag tycker knepet handlar både om att acceptera det man inte har en vildaste att göra något åt men också om att faktiskt se till att korkindex håller sig så lågt i ens närhet att man får tillräckligt mycket utfört för att kunna vara stolta över prestationerna tillsammans. (Men så har jag också under lång tid av mitt arbetsliv haft ett formellt ansvar för att se till att korkindex är lågt ända upp till min egen nivå.)

En chef sade till mig en gång vid första mötet att det är nolltolerans för intern politik och så här många år senare kan jag se att det inte var så dumt; väldigt mycket av korkvärlden handlar om intern politik - alltså om något annat än företagets gemensamma bästa.

Men jag håller ända med om att knepet att acceptera det man vet, eller lärt sig, att man inte kan påverka är väldigt bra. Det gäller i väldigt vid bemärkelse för en människa.

Kanske dum fråga, men vad menas med korkindex? :D
 
Är det redan gjort nu så är det ju försent att inte göra det, men tänk i framtiden på att i toan ska bara kiss, bajs, kräk och papper spolas ner. Spolar man ner annat kan det dels bli stopp i rören och dels så blir det svårt hos reningsverket att få bort annat innan vattnet släpps ut därifrån.

Men att du stör dig på att få endast en liten pin efter alla års slit förstår jag!
Ja jag har släpat hem från affären
Bakat. Släpat med det till månadsmötet. Knappt fått betalt
Tagit ledigt EN heldag för att göra smörgåstårtor. Lagt 8-10 timmar på att leta recept, beräkna ingredienser, beställt hem från Willys. Göra 2 smörgåstårtor
Knappt ens få skjuts med tårtorna, fick be en annan medlem om transport
 
Mera kräck..
Var till Vc igen, hade en tid där för att örat. Som det är bara skit med...
Höll på svimma igen av smärtan när de spolade i örat...
Inte samma läkare som jag hade i tisdags, hon var vettigare än denna
Nu fick jag en tamponad i örat som ska sitta tills måndag, då jag ska dit igen...
Gör svinont i örat nu, så jag tänker stanna hemma från jobbet, iaf till tisdag då
 
Haft en lugn stund på jobbet, så letade sneakers och hittade äntligen ett par jag ville ha som jag nu beställt.
24523011r_1.jpg

Nu gäller det bara att dom är sköna och i rätt storlek..
 
Sörplar morot & palsternackssoppa, tittar på regnet och dagdrömmer om Costa Rica. Snart ska jag, för jobbets räkning, prata med en person som befinner sig i Ecuador. Tänker inte fråga hur vädret hos hen är. :stop:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 656
Senast: Inte_Ung
·
Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
370
Senast: FrDrake
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
23 24 25
Svar
487
· Visningar
24 519
Samhälle Tittar ni på nyheter på TV eller streaming? Själv har jag slutat att titta på nyheter. Jag behöver inte nyheter för att veta att idag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 797
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp