Vad gör vi? Del CLXVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du får gärna förklara citatet ovan.
Kul att bli kallad utåtagerande för att man har åsikter som inte passar.
Ett tips är ju att hoppa över dom om det är jobbigt.
Fast du hugger på precis allt och alla som inte håller med dig. Därav min fråga om hur du mår egentligen. Men visst, vi släpper det nu.
 
När jag bodde i Kenya så sinade vattnet ofta. Att duscha var det inte ens tal om, drip, dropp om man hade tur. Så fyllde badkaret några dm och sedan plaskade jag där, och använde en våt handduk att torka bort tvålen efteråt. Kände mig inte ett dugg äcklig.

Vi i Sverige är en privilegierad liten minoritet som har möjlighet att duscha, än mindre duscha flera gånger i veckan. Det är något de flesta svenskar inte reflekterar över eftersom man tar det för givet. Sverige har också haft historiskt låga energikostnader. Vilket vi inte heller har reflekterar över förrän de skenade.
 
Ah mina ögon! Hur skriver journalisterna idag egentligen
Screenshot_20221126-191757.webp
 
När jag bodde i Kenya så sinade vattnet ofta. Att duscha var det inte ens tal om, drip, dropp om man hade tur. Så fyllde badkaret några dm och sedan plaskade jag där, och använde en våt handduk att torka bort tvålen efteråt. Kände mig inte ett dugg äcklig.

Vi i Sverige är en privilegierad liten minoritet som har möjlighet att duscha, än mindre duscha flera gånger i veckan. Det är något de flesta svenskar inte reflekterar över eftersom man tar det för givet. Sverige har också haft historiskt låga energikostnader. Vilket vi inte heller har reflekterar över förrän de skenade.

Good for you!
Jag har ocksa varit med om att vattnet "sinat" (dvs inget vatten i kranarna i huset) i bade Saudi Arabien och Malaysia ... Jag tyckte att det var ett problem for mig. Det var varmt och jag duschade tva ganger om dagen, minst ... och att slabba med vatten fran ett tvattfat var absolut inte en tillrackligt god ersattning. Jag kande mig definitivt acklig.

Jag vet redan att jag ar bortskamd ... men jag ar absolut inte en samre manniska an du eller andra som tycker att det ar okay att inte duscha. Jag har andra prioriteter helt enkelt.
 
Good for you!
Jag har ocksa varit med om att vattnet "sinat" (dvs inget vatten i kranarna i huset) i bade Saudi Arabien och Malaysia ... Jag tyckte att det var ett problem for mig. Det var varmt och jag duschade tva ganger om dagen, minst ... och att slabba med vatten fran ett tvattfat var absolut inte en tillrackligt god ersattning. Jag kande mig definitivt acklig.

Jag vet redan att jag ar bortskamd ... men jag ar absolut inte en samre manniska an du eller andra som tycker att det ar okay att inte duscha. Jag har andra prioriteter helt enkelt.
Fast ingen har sagt att man är en sämre människa bara för att man duschar ofta.
 
Otroligt dåligt?
Miljontals människor har inte ens rent vatten att dricka. Fattar att det är najs att duscha men klart man klarar sig en vecka utan att duscha om man skulle bli tvungen.
Vi är så extremt bortskämda idag. Lite samma som att säga att man skulle svälta ihjäl om man inte fick mat en dag. Naturligtvis skulle man ju inte det.
Någon som provat tälta eller fjällvandra liksom? En vecka utan en varm dusch under rinnande vatten dör ingen av i I-världen heller, en del gör det till och med som nöje. :)
 
Ja alltså morfar tvättar ju hellre av sig riktigt ordentligt än just duschar. Alltid gjort. Inte sunkig han heller 😉😊
Jag menar alltså inte att man är sunkig om man tvättar sig på ett alternativt sätt. Utan när jag pratade om sunkig känner jag dom som gillar känslan och jag gör det inte.
 
Good for you!
Jag har ocksa varit med om att vattnet "sinat" (dvs inget vatten i kranarna i huset) i bade Saudi Arabien och Malaysia ... Jag tyckte att det var ett problem for mig. Det var varmt och jag duschade tva ganger om dagen, minst ... och att slabba med vatten fran ett tvattfat var absolut inte en tillrackligt god ersattning. Jag kande mig definitivt acklig.

Jag vet redan att jag ar bortskamd ... men jag ar absolut inte en samre manniska an du eller andra som tycker att det ar okay att inte duscha. Jag har andra prioriteter helt enkelt.

Hur duschade du när vattnet sinade? Alltså vi hade en hink med vatten bredvid toan för att kunna spola (och nej det gjordes inte heller varje gång man gick på toa). Man får anpassa sig till rådande förhållanden.
 
Jag putsar fönster på insidan och sätter upp adventsstakar. Får väl sätta upp julgardiner också. Den i köket har hängt uppe sedan förra julen. Ska jag ta ner och tvätta i morgon (tvättdag) eller låta den vara till efter jul och ta ner med de andra och tvätta och stoppa undan? En stake hamnar ljuset snett i men den funkar, eller glödlampan funkar men hamnar snett så jag kan inte använda den staken... störigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
65 66 67
Svar
1 330
· Visningar
36 934
Tjatter Jag har beställt ett mjukisdjur som kallas kärleksuttern. Det är alltså ett mjukisdjur för vuxna som sover dåligt. Den har flera...
2
Svar
22
· Visningar
2 742
Senast: Zinfernia
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 657
Senast: Inte_Ung
·
Fritid Jag fick semester i torsdags och har haft ganska fullt upp med att umgås med vänner och fixa i trädgården och med stugan. I dag ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 120
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp