Vad gör vi? Del CLXIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack! Ja den går lite i vågor min fobi. Min bästis blev hastigt med hund (gråhund) när hennes morfar dog, och jag och bästisen jobbade tillsammans för att jag och den hunden skulle funka ihop. Det gjorde vi (mycket på grund av hunden som var den vänligaste mest försynta själ jag någonsin mött). Jag var ute och gick mycket med henne, var hundvakt osv. Det enda jag inte uppskattade var när hunden slog mig i ansiktet när hon ville ut och kissa :love:
Efter det gick det rätt bra med hundar bara de inte var svarta, gula, eller schäfrar.

Sedan var bästsen tvungen att ta bort hunden. Fy farao så jobbigt det var. Ett år senare räddade jag en livrädd pitbull som sprang runt på en väg (hade blivit skrämd av fyrverkerier och slitit sig). Knöt tröjärmen runt halsen på den som koppel och tog den till djursjukhus för att hitta ägaren :o. Sen gick åren och rädslan kröp närmare igen. Men den har aldrig blivit lika illa som innan gråhunden :heart

I somras fick jag hastigt och lustigt veta att det skulle komma en jättejobbig hoppig och skällig jack russell till sommarstugan. Den skulle dessutom stanna i en vecka. Hade ont i magen i flera dagar för det verkade som en läskig hund och jag visste att jag inte skulle kunna komma undan liksom. Men vovve var klok och förstod ganska fort att den här människan vill inte umgås om man hoppar och skäller, slutade med det runt mig men fortsatte med alla andra :p Vi blev kompisar till slut och jag blev personen man kan be kasta boll på ett lite kontrollerat sätt och människan man kan gå till för att vila eller om man tycker något ljud blev läskigt. Så därfick jag lite bukt på fobin igen!

Tror det handlar om att jag behöver fler positiva upplevelser med hundar och lära mig läsa dem. Så det finns hopp :)
Tycker du har en sund inställning! Du har ju gjort massor redan hoppas nu inte denna händelse sabbar för mycket.

För min del känns det nästan lite som tvärtom. Haft hund jämt förutom nu de senaste åren. När jag var liten var det så självklart att jag alltid kommer ha hundar. Hade svårt att se det på något annat sätt. Hundar och häst/hästar.
När jag var liten fick jag sån styrka av att gå med flera hundar oavsett tid på dygnet. När jag var äldre, tonåring och inte någon med mig såg jag framför mig flera runtomkring mig då blev jag så lugn.
Även när jag gick med lilla professorn som var en liten papillonherre fast det kändes som han var som en stor hund. Blev alltid lika förvånad om jag såg honom och inte sett honom på några dagar men vad liten du är nej det är inte möjligt har du alltid varit så liten :rofl:
 
Ett tips är att inte springa mot,förbi eller efter du passerat om den är okopplad för det triggar byteslusten, sen ska hundägare inte betee sig på det viset, skitägare! Dom förstör för oss andra .
Man ska kunna utan problem springa förbi även en lös hund. En hund som triggas av det ska gå kopplad. Och ännu värre är att hundägaren ignorerade @Hoarfrost fullständigt så fult beteende
 
Gick sådär för mig att springa i skogen i dag. Sprang in lite offroad på en liten djurstig och springer på en schäfer som är den allra värsta rasen enligt min hundfobi.
Människan är 50 meter framför hunden och jag stannar och står still, hunden springer till människa och jag småjoggar vidare lite försiktigt så människan kan uppfatta att här kommer en löpare och kanske håller in sin hund. Nix.
Jag ropar lite försynt "skulle du kunna ta hunden?" Och blir mött med ett surt "nejdu här har alla rätt att vara!" :confused: säger då att jag bara skulle vilja springa förbi, men blir då ignorerad. :cautious:

Så jag saktade ner och sprang till slut in på en annan djurstig jag känner igen som ändå går till det ställe jag ville men är tråkigare.

200 meter senare kommer schäfern springande skällande och ylande. Stannar igen och undrar var sjutton ägaren är. Börjar efter ett tag kallsvettas och får hjärtklappning när hunden långsamt smyger närmre medan den skäller. Hinner tänka att jaha nu kommer den snart attackera när ägaren kommer släntrande från skogen och ropar efter mig vem jag tror jag är och se nu vad jag har gjort och hur kan jag vara så dum.

Efter det var jag tvungen att sätta mig och vänta en kvart på en sten innan jag sprang hem igen. Ville ju bara jogga runt i skogen I det mysiga vädret :arghh: Det hjälpte ju inte precis min hundfobi heller som jag faktiskt börjat få aningen bukt på efter sommaren.

Jag var inte direkt hundradd nar jag var ung, men jag kunde inte nagot alls om hundar och om de var stora och skallde blev jag helt klart angslig. Jag minns speciellt en schafer som kom springande mot mig och skallde som jag faktiskt blev riktigt radd for. I dag inser jag att schafern var lika radd som jag var. 🙄
Da jag bestamt mig for att ha stora "working dogs" har jag ocksa alltid ansett att jag har ett mycket stort ansvar. Jag VET hur det ar att vara radd. Mina hundar ar tranade till att ga fot, "No matter what" och lamnar inte min sida om jag sager "Fot" till dem. (jag ar ju "food och toy dispenser" nummer ett nar de jobbar.)
Trots det kopplar jag alltid mina om det kommer en annan manniska gaende och jag haller mycket noga koll bade framfor och bakom (Miss Mandy skramde slag pa ett par stycken i skogen nar hon gav till ett varningsskall nar jag inte uppfattat att nagon kom bakifran) men jag gor sa gott jag kan.

Men, vilken märklig människa till ägare då! 🤯

Det ar sa otroligt trist, men det ar mycket vanligt. Sarskilt i Stockholms traktens skogspartier som ju ar ganska sma, men som de som bor i narheten tydligen anser ar deras privata.
 
Jag var inte direkt hundradd nar jag var ung, men jag kunde inte nagot alls om hundar och om de var stora och skallde blev jag helt klart angslig. Jag minns speciellt en schafer som kom springande mot mig och skallde som jag faktiskt blev riktigt radd for. I dag inser jag att schafern var lika radd som jag var. 🙄
Da jag bestamt mig for att ha stora "working dogs" har jag ocksa alltid ansett att jag har ett mycket stort ansvar. Jag VET hur det ar att vara radd. Mina hundar ar tranade till att ga fot, "No matter what" och lamnar inte min sida om jag sager "Fot" till dem. (jag ar ju "food och toy dispenser" nummer ett nar de jobbar.)
Trots det kopplar jag alltid mina om det kommer en annan manniska gaende och jag haller mycket noga koll bade framfor och bakom (Miss Mandy skramde slag pa ett par stycken i skogen nar hon gav till ett varningsskall nar jag inte uppfattat att nagon kom bakifran) men jag gor sa gott jag kan.



Det ar sa otroligt trist, men det ar mycket vanligt. Sarskilt i Stockholms traktens skogspartier som ju ar ganska sma, men som de som bor i narheten tydligen anser ar deras privata.
Jag har alltid sett dig mer som ”hundflicka” än hästflicka :D
Här på Buke alltså
 
Fast 2.5 liter är inte jättemycket över en dag eller dricker du inte något vatten, läsk/saft, kaffe/te, mjölk alls över dan?

Bara mina 3 koppar te om dan blir ju typ en liter, sen mjölk i gröten, nått glas vatten/saft här och där ger fort några liter vätska på en dag.
När jag verkligen räknr på det bir det tricky.
Tekannan ger 7 dl, två stora koppar. De stora dricksglasen jag använder är 3 dl. Dricker vatten till maten och till medicinerna.

Två liter är inga bekymmer. Men den sista halvlitern kämpar jag med. :(
 
Vi skulle unna oss en totalledigt efter lite fix och jobb i förmiddags för att fira att sambon fyllde år i v och bara ligga i soffan och kolla F1, film etc. Har hämtat massa goda skaldjur och bubbel.
Men så har fiberhelvetet legat nere hela dagen. Och funkar fortfarande inte. 🤬
Här ute är ju mobiltäckningen ett skämt. Så ingen F1 eller film..
 
Hemkommen från en lyckad tur till stan som blev precis lika mysig som jag hade hoppats. Varm choklad och toastie satt fint när jag var genomblöt efter att ha knatat runt mellan de första butikerna. Har aldrig varit så tacksam för min rejäla Didrikssons-kappa!

Nu har jag krupit upp i soffan för att vila fötterna en stund innan jag ska ställa mig i köket och fixa svamprisotto samt äppelpaj till kvällens middag :d
 
Man ska kunna utan problem springa förbi även en lös hund. En hund som triggas av det ska gå kopplad. Och ännu värre är att hundägaren ignorerade @Hoarfrost fullständigt så fult beteende
Jag sa väl inget annat?! Mina lösa hundar har inget problem med joggare,men som joggare bör man nog räkna med att hundägaren inte har koll på hunden vad än lagen säger. Så det var ett TIPS, inget annat
 
Har läkar-ordination på att dricka 2,5 liter om dagen. Inte helt enkelt.

Köpte stora Trocazero. Klämmer jag en så har jag bara en liter till att få i mig...
Du och jag tanten.

När jag verkligen räknr på det bir det tricky.
Tekannan ger 7 dl, två stora koppar. De stora dricksglasen jag använder är 3 dl. Dricker vatten till maten och till medicinerna.

Två liter är inga bekymmer. Men den sista halvlitern kämpar jag med. :(
Om du äter soppa ett mål så har du sista halvlitern-ish där. Det gör jag.

Har också en flaska vatten vid sängen som jag sveper innan jag går upp (för det hjälper mina symptom) och det är ju ett smidigt sätt att liksom börja dagen på +0,75 liter istället för på noll. Det tar bort hela stressen över "hur ska jag kunna få i mig allt det där?".

I övrigt är mitt bästa örtteer (inte vätskedrivande såklart).
 
Finns en person som verkligen inte ger sig. Tur jag har vettiga människor i min närhet. Jag har svårt att tänka klart. Är den där människan trycker ner mig fullständigt. Hade möte med jurist och lagen står på min sida. Finns inget JAG måste göra. Det har jag nu i ryggen. Tänker INTE ta någon mer skit. Har blockat personen på alla sätt men fick nyligen ett Mail som kom från den personen. Jag ORKAR INTE! Kan denna människa ge sig eller?
Och nej det handlar inte ens om pengar utan att personen måste få sista jävla ordet. Jag ger mig inte!
Nu är det nog.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar vid datorn men ska strax ut i skogen. Kisse chillar, hon har sin egen säng i fältkontoret!
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
76 395
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
67 68 69
Svar
1 369
· Visningar
38 111
Tjatter Jag har beställt ett mjukisdjur som kallas kärleksuttern. Det är alltså ett mjukisdjur för vuxna som sover dåligt. Den har flera...
2
Svar
22
· Visningar
2 748
Senast: Zinfernia
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 657
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp