Vad gör vi? Del CLXIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Möter nästan alltid rådjur när jag springer vid 5 tiden på morgonen. Verkar vara extremt mycket rådjur nu.
Men idag blev jag pass när jag nästan krockade med tre mitt på ljusa dagen.
Traskade till mamma och pappa som bjöd på torsk och aioli.
Kollat på ponnytrav via youtube.
Nu har jag landat i min soffa, tänt ljus och tittar på trav.
Hockey och Så mycket bättre lite senare.
Försöker sparka ut herr Ågren.
5647B2FC-C879-469A-919B-857E345161C6.webp
 
Dricker en del vatten och får springa fram och tillbaks till toaletten det rinner liksom rakt igenom 😅 Men verkar hjälpa, luftrören knorrar inte lika mycket.
Nu hänga tvätt sen på med maskin nummer 3. Börjar komma i fas med allt igen, imorgon storstädning hemma. På måndag får vi äntligen vår nya toalett. Det lagade den gamla men den började läcka efter någon månad igen sen har månaderna gått men nu så.
 
Jösses vilken idiot till ägare, såklart man kopplar eller på annat sätt håller rätt på sin hund så att någon kan passera förbi obehindrat. Ägaren får skylla sig själv om hunden sprang efter dig det var ju inte ditt fel på något sätt. Ägaren har ju ett strikt ansvar för sin hund.Usch vad trött jag blir på såna människor ibland. Trist också om det spädde på din hundfobi :( Min kusin hade ganska grav fobi för hundar när hen var barn. Hen kunde komma hem flera timmar efter skolan slutat ibland och hens mamma frågade var hen varit. Ibland sa hen att det kom ju en hund, jag var tvungen att gå/cykla en lång omväg.
Känner igen det där med omväg. Vet inte hur många gånger jag fått gå av kollektivtrafik eller gå omvägar.
 
1kg vitkål, fint strimlad (matberedare eller mandolin)
1 tsk salt
Blandas och masseras till kålen vätskar och blir mjukare.

3 dl vatten
1 tärning grönsaksbuljong
1,25 dl vitvinsvinäger
2 msk socker
Koka upp vattnet, tillsätt resten så det löser sig.

Blanda 2 msk neutral olja i vitkålen och häll över den varma buljongen.

Skiva 2-3 potatisar tunt (3-5mm) och koka mjuk. Häll av, låt svalna lite, blanda med kålen.
Salta och peppra rejält! Låt stå och dra så länge du orkar..

Enligt originalreceptet ska det inte vara någon potatis i utan 100g stekt bacon/sidfläsk istället. Vi föredrar att ha potatis i för att balansera upp syran i vinägern.
 
Men fy vilken oansvarig ägare :mad:

Hoppas du kan få hjälp med din fobi också på något sätt. Låter jättejobbigt ❤️
Tack! Ja den går lite i vågor min fobi. Min bästis blev hastigt med hund (gråhund) när hennes morfar dog, och jag och bästisen jobbade tillsammans för att jag och den hunden skulle funka ihop. Det gjorde vi (mycket på grund av hunden som var den vänligaste mest försynta själ jag någonsin mött). Jag var ute och gick mycket med henne, var hundvakt osv. Det enda jag inte uppskattade var när hunden slog mig i ansiktet när hon ville ut och kissa :love:
Efter det gick det rätt bra med hundar bara de inte var svarta, gula, eller schäfrar.

Sedan var bästsen tvungen att ta bort hunden. Fy farao så jobbigt det var. Ett år senare räddade jag en livrädd pitbull som sprang runt på en väg (hade blivit skrämd av fyrverkerier och slitit sig). Knöt tröjärmen runt halsen på den som koppel och tog den till djursjukhus för att hitta ägaren :o. Sen gick åren och rädslan kröp närmare igen. Men den har aldrig blivit lika illa som innan gråhunden :heart

I somras fick jag hastigt och lustigt veta att det skulle komma en jättejobbig hoppig och skällig jack russell till sommarstugan. Den skulle dessutom stanna i en vecka. Hade ont i magen i flera dagar för det verkade som en läskig hund och jag visste att jag inte skulle kunna komma undan liksom. Men vovve var klok och förstod ganska fort att den här människan vill inte umgås om man hoppar och skäller, slutade med det runt mig men fortsatte med alla andra :p Vi blev kompisar till slut och jag blev personen man kan be kasta boll på ett lite kontrollerat sätt och människan man kan gå till för att vila eller om man tycker något ljud blev läskigt. Så därfick jag lite bukt på fobin igen!

Tror det handlar om att jag behöver fler positiva upplevelser med hundar och lära mig läsa dem. Så det finns hopp :)
 
Har läkar-ordination på att dricka 2,5 liter om dagen. Inte helt enkelt.

Köpte stora Trocazero. Klämmer jag en så har jag bara en liter till att få i mig...
Fast 2.5 liter är inte jättemycket över en dag eller dricker du inte något vatten, läsk/saft, kaffe/te, mjölk alls över dan?

Bara mina 3 koppar te om dan blir ju typ en liter, sen mjölk i gröten, nått glas vatten/saft här och där ger fort några liter vätska på en dag.
 
Fast 2.5 liter är inte jättemycket över en dag eller dricker du inte något vatten, läsk/saft, kaffe/te, mjölk alls över dan?

Bara mina 3 koppar te om dan blir ju typ en liter, sen mjölk i gröten, nått glas vatten/saft här och där ger fort några liter vätska på en dag.


Te exempelvis är ju vätskedrivande och inte säkert att det kan räknas in i vätska när det är läkarordination på att få i sig en viss mängd. Har för mig att du skrev något åt det hållet @tanten när du låg på sjukhus att läkaren sade ifrån vad gällde att dricka så mycket te just för det var vätskedrivande?
 
Te exempelvis är ju vätskedrivande och inte säkert att det kan räknas in i vätska när det är läkarordination på att få i sig en viss mängd. Har för mig att du skrev något åt det hållet @tanten när du låg på sjukhus att läkaren sade ifrån vad gällde att dricka så mycket te just för det var vätskedrivande?
Nu vet ju vare sig du eller jag om @tanten dricker 3 koppar te om dagen, som jag gör..

Poängen var att man får i sig hyfsat med vätska över dan "bara" av vad man normalt sett dricker utan att reflektera speciellt mycket över intaget.
 
Tack! Ja den går lite i vågor min fobi. Min bästis blev hastigt med hund (gråhund) när hennes morfar dog, och jag och bästisen jobbade tillsammans för att jag och den hunden skulle funka ihop. Det gjorde vi (mycket på grund av hunden som var den vänligaste mest försynta själ jag någonsin mött). Jag var ute och gick mycket med henne, var hundvakt osv. Det enda jag inte uppskattade var när hunden slog mig i ansiktet när hon ville ut och kissa :love:
Efter det gick det rätt bra med hundar bara de inte var svarta, gula, eller schäfrar.

Sedan var bästsen tvungen att ta bort hunden. Fy farao så jobbigt det var. Ett år senare räddade jag en livrädd pitbull som sprang runt på en väg (hade blivit skrämd av fyrverkerier och slitit sig). Knöt tröjärmen runt halsen på den som koppel och tog den till djursjukhus för att hitta ägaren :o. Sen gick åren och rädslan kröp närmare igen. Men den har aldrig blivit lika illa som innan gråhunden :heart

I somras fick jag hastigt och lustigt veta att det skulle komma en jättejobbig hoppig och skällig jack russell till sommarstugan. Den skulle dessutom stanna i en vecka. Hade ont i magen i flera dagar för det verkade som en läskig hund och jag visste att jag inte skulle kunna komma undan liksom. Men vovve var klok och förstod ganska fort att den här människan vill inte umgås om man hoppar och skäller, slutade med det runt mig men fortsatte med alla andra :p Vi blev kompisar till slut och jag blev personen man kan be kasta boll på ett lite kontrollerat sätt och människan man kan gå till för att vila eller om man tycker något ljud blev läskigt. Så därfick jag lite bukt på fobin igen!

Tror det handlar om att jag behöver fler positiva upplevelser med hundar och lära mig läsa dem. Så det finns hopp :)
Ett tips är att inte springa mot,förbi eller efter du passerat om den är okopplad för det triggar byteslusten, sen ska hundägare inte betee sig på det viset, skitägare! Dom förstör för oss andra .
 
Fast 2.5 liter är inte jättemycket över en dag eller dricker du inte något vatten, läsk/saft, kaffe/te, mjölk alls över dan?

Bara mina 3 koppar te om dan blir ju typ en liter, sen mjölk i gröten, nått glas vatten/saft här och där ger fort några liter vätska på en dag.
2,5 liter är ju mer än vad som rekommenderas till friska människor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar vid datorn men ska strax ut i skogen. Kisse chillar, hon har sin egen säng i fältkontoret!
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
76 397
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
67 68 69
Svar
1 376
· Visningar
38 342
Senast: Enya
·
Tjatter Jag har beställt ett mjukisdjur som kallas kärleksuttern. Det är alltså ett mjukisdjur för vuxna som sover dåligt. Den har flera...
2
Svar
22
· Visningar
2 748
Senast: Zinfernia
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 657
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp