Vad gör vi? Del CLXIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grattis i efterskott @Sonic76!

rainbow-cake.jpg
 
Lät mig inspireras av hundarnas färg- & formspråk imorse och bakade croissanter 🥐 till frukost. Känner inte smaken helt och är fortfarande inte helt frisk, men mysfaktorn når mig ändå! Har googlat ”varför är jag sjuk jämt” och läst på om fasadfärgsättning med lite obligatorisk Midsomer Murders på i bakgrunden.
 
Ja. Men oftast är det så att man rättar folk som skriver funktionsnedsättning. Som att det vore fel att skriva det.
Ja… herregud. En gång när jag pratade om min autism som en funktionsnedsättning valde en person, som vad jag vet inte har någon funktionsnedsättning och därmed inte har tolkningsföreträde i frågan, att rätta mig. Han sa "fast autism är inte en funktionsnedsättning, det är en funntionsvariation". När jag förklarade varför jag säger funktionsnedsättning så drog han igång en förklaring om att autism-hjärnan VS NT-hjärnan* fungerar som olika operativsystem, inget av dem är fel, de är bara olika varianter av varandra. Och när jag sa att andra med funktionsnedsättning är fria att använda ordet funktionsvariation om de vill, men att JAG kommer tala om min funktionsnedsättning som just en funktionsnedsättning… så blev han sur.

Det är länge sedan nu, men det stör mig fortfarande! Att en person, som inte har tolkningsföreträde, tar sig friheten att rätta mig och tala om för mig hur jag ska tala om min funktionsnedsättning. Nej, bara nej! :jawdrop: :rage:

NT = neurotypisk, en person utan NPF.
 
Ja… herregud. En gång när jag pratade om min autism som en funktionsnedsättning valde en person, som vad jag vet inte har någon funktionsnedsättning och därmed inte har tolkningsföreträde i frågan, att rätta mig. Han sa "fast autism är inte en funktionsnedsättning, det är en funntionsvariation". När jag förklarade varför jag säger funktionsnedsättning så drog han igång en förklaring om att autism-hjärnan VS NT-hjärnan* fungerar som olika operativsystem, inget av dem är fel, de är bara olika varianter av varandra. Och när jag sa att andra med funktionsnedsättning är fria att använda ordet funktionsvariation om de vill, men att JAG kommer tala om min funktionsnedsättning som just en funktionsnedsättning… så blev han sur.

Det är länge sedan nu, men det stör mig fortfarande! Att en person, som inte har tolkningsföreträde, tar sig friheten att rätta mig och tala om för mig hur jag ska tala om min funktionsnedsättning. Nej, bara nej! :jawdrop: :rage:

NT = neurotypisk, en person utan NPF.
Jag har varit med om precis samma.

Det känns som att det är typiskt PK-människor som vill känna sig lite duktiga och klappa sig själva på axeln för att dom är så ”woke” som uttrycker sig så. 🙃
 
Hemma från landet. Födelsedagsfest för äldre släkting.. Trevlig helg och mm, mat. I fredags skaldjur, hummer, krabba (en halv hummer och en hel krabba var), havskräftor och vanliga räkor. Till det aoli och en ostbricka. På lördagen var det steak frité, mycket mör ryggbiff och potatisskivor i ugnen med timjan och citron. Till det tomatsallad och surdegsbaguetter, bearnaise och rödvins reduktion som min bror gjorde. Sedan fransk chokladtårta. Nu rullar jag. Megara var mycket lycklig. Stort hus, och massor av människor. De flesta katter skulle gå sin väg när vi var 18 stycken som alla högljudda iofs en annan störig katt, men hon envisades att vara med hela tiden och det uppvägdes mer än väl av bästisen Misty och två tonårskillar som hon sov i knät på. Hon är uppenbarligen en katt som söker sig till män. Tom min pappa kröp hon upp på.

Tråkigt slut dock tappat bort mitt SL kort :down: Och när jag kom hem så fungerade inte routern. Ringde kundtjänst medan jag satt i telefon så kollade jag och ethernetkabeln hade lossnat från uttaget där det är dragit in i lägenheten. :banghead: Kan jag skylla på att jag är dödstrött och virrig och inte ser så mycket just nu. Tack och lov behöver jag inte köpa en ny router.
 
En kollega har varit ute och handlat och lagat mat åt oss alla som vill vara med, det blir sjömansbiff och snart är det klart att sätta sig till bords, ska bara jobba klart lite först så slipper jag förhoppningsvis bli störd av telefonen medan vi äter. Blir ca 60 kr/skalle :up::d
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar vid datorn men ska strax ut i skogen. Kisse chillar, hon har sin egen säng i fältkontoret!
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
76 385
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
66 67 68
Svar
1 340
· Visningar
37 338
Senast: Liten
·
Tjatter Jag har beställt ett mjukisdjur som kallas kärleksuttern. Det är alltså ett mjukisdjur för vuxna som sover dåligt. Den har flera...
2
Svar
22
· Visningar
2 746
Senast: Zinfernia
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 657
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp