Vad gör vi? Del CLXIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast nu väger funkisrörelser och socialstyrelsens termbank tyngst.
Är jag superotydlig ikväll? 😅 Jag menar att det för mig blir väldigt fel när någon på ett forum säger att ”det heter funktionsnedsättning” när jag vet flera människor som vill kalla sina funktionsvariationer för funktionsvariationer. OCH jag vet flera som vill kalla sina funktionsnedsättningar för funktionsnedsättningar. Många personer ingår inte i någon ’rörelse’, de existerar i sina kroppar.
Det är en stor och pågående diskussion, och i slutändan väl ändå individens önskemål som väger tyngst.
 
Är jag superotydlig ikväll? 😅 Jag menar att det för mig blir väldigt fel när någon på ett forum säger att ”det heter funktionsnedsättning” när jag vet flera människor som vill kalla sina funktionsvariationer för funktionsvariationer. OCH jag vet flera som vill kalla sina funktionsnedsättningar för funktionsnedsättningar. Många personer ingår inte i någon ’rörelse’, de existerar i sina kroppar.
Det är en stor och pågående diskussion, och i slutändan vän ändå individens önskemål som väger tyngst.
Fast nej! Terminologin som används av vård och omsorg är den som socialstyrelsen har i sin termbank, det är således ganska viktigt att utgå ifrån den. Sveriges funktionshinderspolitik utgår ju också ifrån skillnaden på funktionshinder som en funktionsnedsatt person kan uppleva i relation till sin omgivning - jämfört med funktionsnedsättning som beskriver själva nedsättningen. Det är viktigt att hålla reda på begreppen för att fortsätta tillgänglighetsanpassa och att personer ska få den hjälp de har rätt till. Inte maskera det.
 
Tills det övergår till "volymer", då finns det inte förmildrande omständigheter till ordvalet. :D
funtionsvolym? På riktigt? Hur skulle det ens användas?

Låter som eventuellt användbart som det där värdet vården frågar efter med ”om din hälsa, funktion och välmående innan du blev sjuk var 100, vad skulle du säga att den är idag?”

Jag hoppas jag missförstod.
 
funtionsvolym? På riktigt? Hur skulle det ens användas?

Låter som eventuellt användbart som det där värdet vården frågar efter med ”om din hälsa, funktion och välmående innan du blev sjuk var 100, vad skulle du säga att den är idag?”

Jag hoppas jag missförstod.
Mer som i "volymer av" personer med funktionsnedsättning. Avhumaniserande ordval som politiker ibland inte drar sig för.
 
Fast nej! Terminologin som används av vård och omsorg är den som socialstyrelsen har i sin termbank, det är således ganska viktigt att utgå ifrån den. Sveriges funktionshinderspolitik utgår ju också ifrån skillnaden på funktionshinder som en funktionsnedsatt person kan uppleva i relation till sin omgivning - jämfört med funktionsnedsättning som beskriver själva nedsättningen. Det är viktigt att hålla reda på begreppen för att fortsätta tillgänglighetsanpassa och att personer ska få den hjälp de har rätt till. Inte maskera det.
Vaddå fast nej? Vi verkar ju diskutera päron och äpplen. Du diskuterar en väldigt specifik kontext medan jag blev väldigt provocerad av att @tornblomma tog sig friheten att bestämma åt alla ”vad det heter”, trots att olika människor föredrar olika termer för att beskriva sina egna leva erfarenheter, och för att det är en stor och komplex diskussion som enligt mig är svårt att reducera till en mening i en VGV-tråd.
 
Till utställningen? :) ville inte kapa din tråd men läste att du haft connemaror och vet ju du är här "uppifrån" så hade du nån från Hagens tro? :)

Ja precis. Imorgon är det dags :)

Jag har haft Hagens Tintomara på sån vinteruthyrning. Har varit där på läger ett par gånger också. Då hade jag H. Grandezza och H. Kathleen som lägerponnyer.
En kompis hade också en Hagen-ponny men just nu kommer jag inte ihåg namnet på den.
Min ridklubb hade ett par hästar därifrån också men det var när jag var vuxen, bl.a. Yeats.
 
Ja precis. Imorgon är det dags :)

Jag har haft Hagens Tintomara på sån vinteruthyrning. Har varit där på läger ett par gånger också. Då hade jag H. Grandezza och H. Kathleen som lägerponnyer.
En kompis hade också en Hagen-ponny men just nu kommer jag inte ihåg namnet på den.
Min ridklubb hade ett par hästar därifrån också men det var när jag var vuxen, bl.a. Yeats.

Aha sedär! :). Tänk att jag som näääästan är granne aldrig var på deras ridläger utan ett annat lite längre bort 😅. När jag var knappt tonåring var jag medryttare på en granntjejs gamla ponny och hennes då nya var också en Hagen-häst, Hagens Rosmara :).
 
Vaddå fast nej? Vi verkar ju diskutera päron och äpplen. Du diskuterar en väldigt specifik kontext medan jag blev väldigt provocerad av att @tornblomma tog sig friheten att bestämma åt alla ”vad det heter”, trots att olika människor föredrar olika termer.
Ja, man kan ha individuella preferenser såklart. Är man en person med funktionsnedsättning och inte känner sig bekväm med att tala om sig själv så, så är det en sak. Men det är också viktigt att påpeka varför det föreligger en risk med det, speciellt i allmänna diskussioner, och att kontakterna som man som funktionsnedsatt har med vård och omsorg utgår ifrån begreppen funktionshinder och funktionsnedsättning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar vid datorn men ska strax ut i skogen. Kisse chillar, hon har sin egen säng i fältkontoret!
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
76 381
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
65 66 67
Svar
1 338
· Visningar
37 271
Tjatter Jag har beställt ett mjukisdjur som kallas kärleksuttern. Det är alltså ett mjukisdjur för vuxna som sover dåligt. Den har flera...
2
Svar
22
· Visningar
2 746
Senast: Zinfernia
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 657
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp