Vad gör vi? Del CLXIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, man kan ha individuella preferenser såklart. Är man en person med funktionsnedsättning och inte känner sig bekväm med att tala om sig själv så, så är det en sak. Men det är också viktigt att påpeka varför det föreligger en risk med det, speciellt i allmänna diskussioner, och att kontakterna som man som funktionsnedsatt har med vård och omsorg utgår ifrån begreppen funktionshinder och funktionsnedsättning.
Jag tror inte du behöver förklara någonting här för mig, faktiskt. Och jag kommer verkligen, verkligen inte börja föreläsa för folk om riskerna med att de väljer de uttryck de själva är bekväma med för att prata om sina liv.
 
Jag tror inte du behöver förklara någonting här för mig, faktiskt. Och jag kommer verkligen, verkligen inte börja föreläsa för folk om riskerna med att de väljer de uttryck de själva är bekväma med för att prata om sina liv.

Vi släpper det, innan det blir för OT!
Jag menade självklart inte att en inte får kalla sig själv precis vad en vill (även om jag personligen inte träffat ngn med en funktionsnedsättning som kallat sig funktionsvarierad. Men jag har ju naturligtvis inte träffat ALLA med en funktionsnedsättning såklart :) )
Det var mer att tjänstemän väljer det begreppet. Och då valde jag helt enkelt att länka till en artikel jag finner intressant.

Jag är nog nördig för att jag jobbar med detta helt enkelt :)
Det var onödigt av mig att dra upp det och starta en OT diskussion.

Meningen var inte att ”knäppa ngn på näsan” (ber om ursäkt för om det framstod så, ursäkt också till @Noxos )
 
Senast ändrad av en moderator:
Framme på Mallorca!
Hade inte alls behövt oroa mig för inställt plan, tvivlar nämligen på att plan med inbokade kungligheter ställs in. Såg dem dock inte själv, gick tydligen på toa i fel ände av planet.

Nu en veckas yogaretreat. Där morgonyogan är på en oväntat human tid, hade oroat mig för att behöva gå upp kl 6, men det börjar kl 8. :)
 
Min syster och systerdotter har varit här till i eftermiddags. Vi har spelat Nintendo och också varit och simmat. Kändes mycket skönare i vattnet i dag, ingen kramp eller extrem trötthet, simmade 21 längder innan systerdottern tröttnade på oss.... bra ursäkt ;)

Har även promenerat i skogen med hunden, ätit god mat, tagit fula bilder på hunden, kastat godisbitar, vilat en timme, och sitter här och ugglar.

Nu föll ytterligare en bit ur tanden jag lagade för inte jättelång tid sedan. Nu är det ett hål mellan den tanden och nästa. Jag vet att jag borde ha ringt tandis genast när jag märkte att lagningen inte var helt ok, men drog mig för det och sköt på det för jag har inte råd att gå dit, med min otur skulle det ändå bli jag som betalar trots att det är samma tand. Nu är det garanterat så, lagningen verkar hel, men där han satte fast en skitställning har den gått sönder, där var den inte sönder från början. Så ren otur, skör tand och en hård ställning går inte riktigt ihop.

Jag. orkar. inte! Speciellt inte då han säkert kommer tycka att den behöver dras ut då den verkar skör.... INGEN drar ut tänder på mig.
 
Vi släpper det, innan det blir för OT!
Jag är nog nördig för att jag jobbar med detta helt enkelt :)
Det var onödigt av mig att dra upp det och starta en OT diskussion

Menade alltså att påpeka i allmänna samtal, inte till enskilda individer i samtal som rör dem. Såklart.

Vet ni, för mig är diskussionen så långt ifrån hypotetisk eller teoretisk, och handlar hela tiden så mycket om enskilda individer, att jag nog inte riktigt fixar att diskutera detta utan att hamna i affekt ganska direkt. Hade vi suttit i samma rum och kunnat se varandra hade det nog gått bättre.

Släpper det också gärna.
 
Åt många chokladbollar. Och nu ska jag försöka sova. Vi får se hur det går :rofl:

Haft ett fint samtal med en vän via Messenger. Vi har båda haft varsin ”jobb-crush” så känns skönt att dela med sig med någon som kan relatera.
Idag har jag bara känt mig pinsam och jobbig när jag tänker på henne. Men det är inget som antyder att hon tycker detsamma. Nästa vecka är hon ledig igen.

Haft en fin dag med barnet också, hoppas det fortsätter i samma anda imorgon ❤️
 
(även om jag personligen inte träffat ngn med en funktionsnedsättning som kallat sig funktionsvarierad. Men jag har ju naturligtvis inte träffat ALLA med en funktionsnedsättning såklart :) )
Du lade till detta efter vi sagt att vi skulle släppa diskussionen, vilket försätter mig i en knepig sits eftersom det behöver kommenteras. Uttrycket blir att man har en funktionsvariation, inte att man 'är funktionsvarierad', och jo, dessa människor finns faktiskt, trots att du inte har träffat dem. Jag vet inte om du menade att låta lite smått förlöjligande och undergräva legitimiteten i mitt perspektiv, men det går att läsa det så.
 
Du lade till detta efter vi sagt att vi skulle släppa diskussionen, vilket försätter mig i en knepig sits eftersom det behöver kommenteras. Uttrycket blir att man har en funktionsvariation, inte att man 'är funktionsvarierad', och jo, dessa människor finns faktiskt, trots att du inte har träffat dem. Jag vet inte om du menade att låta lite smått förlöjligande och undergräva legitimiteten i mitt perspektiv, men det går att läsa det så.

Ja så är det såklart - en har en funktionsnedsättning men en ÄR inte sin funktionsnedsättning.
På samma sätt som att jag har en sjukdom men jag är inte en sjukdom :) Det är vi helt överens om :) Och att jag såklart inte träffat alla människor är vi ju också överens om?Jag försökte liksom @EmmaBovary förtydliga att jag diskuterar på ett strukturellt plan. Det är nog där vi ”krockar” kanske?
Om ngn vill kalla sig själv ”utvecklingsstörd” så måste ju den personen få göra det. Men det är däremot inte bra om tjänstemän eller politiker använder begreppet, är du med hur jag tänker? :)
Jag ber om ursäkt för att jag uppfattas som förlöjligande eller dryg, det är inte min mening. Tyvärr verkar just du ofta uppfatta mig som det (har ju hänt tidigare som du vet) vilket är tråkigt för det är inte min mening alls :) och jag har ingen agenda mot dig på ngt sätt. Kanske har vi svårt att förstå varandra i skrift? Oftast är det lättare att diskutera IRL.
Känner du att du blir FÖR irriterad på mig kan du alltid använda ignore (även om jag försöker ta till mig din kritik så kanske det ändå är svårt att mötas på ett sätt där vi förstår varandra i skrift?)
 
Senast ändrad av en moderator:
Idag har jag varit barnvakt. Vi pysslade och målade en pumpa av keramik och gjorde fladdermöss.
 

Bifogade filer

  • 20221015_172516.webp
    20221015_172516.webp
    201,2 KB · Visningar: 48
Ja så är det såklart man har en funktionsnedsättning men man ÄR inte sin funktionsnedsättning.
På samma sätt som att jag har en sjukdom men jag är inte en sjukdom :) Det är vi helt överens om :) Och att jag såklart inte träffat alla människor är vi ju också överens om? Det behöver du inte förtydliga ;)
Jag ber om ursäkt för att jag uppfattas som förlöjligande eller dryg, det är inte min mening. Tyvärr verkar just du ofta uppfatta mig som det (har ju hänt tidigare som du vet) vilket är tråkigt för det är inte min mening alls :) och jag har ingen agenda mot dig på ngt sätt
Okej, njaej, det var inte riktigt så jag menade, men strunt samma. Jag tror det har hänt en gång att jag förstått dig så? Och jag tror absolut inte du har någon agenda mot mig, varför skulle du ha det? Jag är inte mer speciell än någon annan här.
 
Ja så är det såklart - en har en funktionsnedsättning men en ÄR inte sin funktionsnedsättning.
På samma sätt som att jag har en sjukdom men jag är inte en sjukdom :) Det är vi helt överens om :) Och att jag såklart inte träffat alla människor är vi ju också överens om?Jag försökte liksom @EmmaBovary förtydliga att jag diskuterar på ett strukturellt plan. Det är nog där vi ”krockar” kanske?
Om ngn vill kalla sig själv ”utvecklingsstörd” så måste ju den personen få göra det. Men det är däremot inte bra om tjänstemän eller politiker använder begreppet, är du med hur jag tänker? :)
Jag ber om ursäkt för att jag uppfattas som förlöjligande eller dryg, det är inte min mening. Tyvärr verkar just du ofta uppfatta mig som det (har ju hänt tidigare som du vet) vilket är tråkigt för det är inte min mening alls :) och jag har ingen agenda mot dig på ngt sätt. Kanske har vi svårt att förstå varandra i skrift? Oftast är det lättare att diskutera IRL.
Känner du att du blir FÖR irriterad på mig kan du alltid använda ignore (även om jag försöker ta till mig din kritik så kanske det ändå är svårt att mötas på ett sätt där vi förstår varandra i skrift?)
Alltså, javisst, jag kan absolut ignorera dig om du vill. Jag har inte känt det behovet, men det är såklart tråkigt om du upplever att en enskild användare jämt blir irriterad på och missförstår dig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar vid datorn men ska strax ut i skogen. Kisse chillar, hon har sin egen säng i fältkontoret!
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
76 381
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
65 66 67
Svar
1 338
· Visningar
37 271
Tjatter Jag har beställt ett mjukisdjur som kallas kärleksuttern. Det är alltså ett mjukisdjur för vuxna som sover dåligt. Den har flera...
2
Svar
22
· Visningar
2 746
Senast: Zinfernia
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 657
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp