Vad gör vi del CLXII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Konstaterar att så länge som telefonköer till läkare osv är uppbyggda med "tryck 1 för blabla, 2 för blabla, knappa in hela personnumret blabla" så kommer det vara väldigt svårt för tex synskadade att klara av att få vård på egen hand. Nu fick jag precis hjälpa min mor att alls försöka få tag på läkaren hon ska till senare, för hon ser ju absolut inte att trycka på rätt knappar. Framförallt inte när layouten är gjord för att vara så stilren som möjligt, helt svart med bara små, små vita siffror. Och nej, layouten verkar inte gå att ändra pga iphone.
Har hon/ni kollat under ”hjälpmedel”? Använder inte själv så har inte koll på detaljerna, men det går att fixa så det går att zooma, ändra textstorlek, kontraster mm.
 
Livet med kattunge och i synnerhet hane, kan vara liite påfrestande när han tidigt i ottan får för sig att "bråka" med honan så jag väcktes i ett jehu, blev lite förbannad på lillkissen. Somnade om när sambon hade åkt till jobbet; väcktes några timmar senare av att lillkissen försiktigt petade med ena tassen- han tyckte visst matte skulle vakna nu, gulliga katt. Jag blir inte trött på djuren men ibland kan jag faktiskt bli trött på det de hittar på
😝
🥰
.

Regnade tidigt i morse- nu skiner solen :).
 
Senast ändrad:
Har hon/ni kollat under ”hjälpmedel”? Använder inte själv så har inte koll på detaljerna, men det går att fixa så det går att zooma, ändra textstorlek, kontraster mm.
Vi kikade på det förut, men inget var till någon hjälp alls. Det kan ju dock hända att något ändrats sen vi kollade sist (det var nog när telefonen var ny), så jag kanske skulle ta och sätta mig ner med henne vid tillfälle och se vad som finns :)
 
Konstaterar att så länge som telefonköer till läkare osv är uppbyggda med "tryck 1 för blabla, 2 för blabla, knappa in hela personnumret blabla" så kommer det vara väldigt svårt för tex synskadade att klara av att få vård på egen hand. Nu fick jag precis hjälpa min mor att alls försöka få tag på läkaren hon ska till senare, för hon ser ju absolut inte att trycka på rätt knappar. Framförallt inte när layouten är gjord för att vara så stilren som möjligt, helt svart med bara små, små vita siffror. Och nej, layouten verkar inte gå att ändra pga iphone.

Här finns lite förslag på hur man kan göra: https://www.srf.nu/leva-med-synnedsattning/blindhacks/om-du-har-svart-med-knappsatsen-pa-din-mobil/

Min pappa rekommenderas att skaffa en iPhone pga VoiceOver, men av rutiga skäl och randiga orsaker så har han inte gjort det. Men om din mamma redan har en (tillräckligt ny) iPhone så kan det vara bra att börja testa det.
 
Vi kikade på det förut, men inget var till någon hjälp alls. Det kan ju dock hända att något ändrats sen vi kollade sist (det var nog när telefonen var ny), så jag kanske skulle ta och sätta mig ner med henne vid tillfälle och se vad som finns :)
Som flera har nämnt, både vissa hjälpmedelsinställningar och Voice over kan göra stor skillnad. Min mamma löser många saker via mobilen tack vare det!

Hon var väldigt nöjd med de synkurser som anordnades inom området, finns förhoppningsvis liknande i er del av landet om det skulle vara av intresse.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
65 66 67
Svar
1 338
· Visningar
37 286
IT & mobiler Jag undrar om det är något man kan göra vid ett mindre antal tillfällen även med ett pyttelitet abonnemang, eller om det är fantasier...
Svar
5
· Visningar
481
Senast: Svartkatt
·
Tjatter Jag har beställt ett mjukisdjur som kallas kärleksuttern. Det är alltså ett mjukisdjur för vuxna som sover dåligt. Den har flera...
2
Svar
22
· Visningar
2 746
Senast: Zinfernia
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 657
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp