Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är ändå så väldigt imponerad av att ni tycks lyckats installera någon form av lyhördhet hos er dotter. Varje gång jag ber min snart 2-åring att låta bli något, typ kasta grejer, så tittar han på mig med en min som säger "så lustigt att du har en åsikt!" och sen fortsätter han med det han höll på med, möjligen nu bara med lite mer entusiasm :banghead::p

Ja, så är det i många andra sammanhang också! Vi säger nej, hon gör igen, vi säger nej, hon gör igen och så håller vi på så några gånger tills vi får säga att nu kommer jag och lyfter bort dig om du inte slutar. Hon fortsätter, vi lyfter bort eller låter strängare på rösten. Då bryter hon ihop, rullar några varv på golvet, ställer sig upp och springer till köket och hämtar en napp i sin låda och kommer sen tillbaks och sätter sig i knät. Ibland fortsätter hon nog för att hon verkligen vill göra något, eller inte förstår. Men ofta tror jag hon testar om det är såhär det fungerar. Om jag fortsätter, då tar det stopp tillslut, och där är napparna i köket och där finns tröst sen :D
 
Lämnade precis på förskolan och de berättade att ett barn är hemma idag då hen kräkts. Ja, vi får hålla tummarna då inför jul. Jag startade ju mitt magsjuke-marathon på julfesten förra året och körde sen en till vända som höggravid i mars, i oktober igen och sen förra helgen så ja.. varför inte femte gången gillt på ett år? 🤷‍♀️ Jag känner apati. Låt det komma bara 😅
 
Lämnade precis på förskolan och de berättade att ett barn är hemma idag då hen kräkts. Ja, vi får hålla tummarna då inför jul. Jag startade ju mitt magsjuke-marathon på julfesten förra året och körde sen en till vända som höggravid i mars, i oktober igen och sen förra helgen så ja.. varför inte femte gången gillt på ett år? 🤷‍♀️ Jag känner apati. Låt det komma bara 😅
Jag hade tagit med dottern hem - du är väl föräldrarledig? Men antar olika hur osugen man är på magsjuka.. Var samma på mitt barns förskola, barnet fick följa med mig på kontoret istället. Orkar inte med besvikelsen och magsjuka över jul!
 
Jag hade tagit med dottern hem - du är väl föräldrarledig? Men antar olika hur osugen man är på magsjuka.. Var samma på mitt barns förskola, barnet fick följa med mig på kontoret istället. Orkar inte med besvikelsen och magsjuka över jul!

Jag är föräldraledig, men har problem med utmattning så jag har ogärna båda barnen själv hela veckan inför vad som sen blir en intensiv julvecka. Maken jobbar sin sista vecka innan föräldraledig så han har att stå i. Dels kan hon ju redan blivit smittad, dels behöver det inte vara magsjuka som går. Barn kan ju kräkas av olika anledningar. Så jag får chansa denna gång, men har bett förskolan höra av sig vid minsta tecken på att fler blir sjuka eller har sjukanmält sig. Barnen är för små för att veta om ifall någon jul blir inställd.
 
Jag är föräldraledig, men har problem med utmattning så jag har ogärna båda barnen själv hela veckan inför vad som sen blir en intensiv julvecka. Maken jobbar sin sista vecka innan föräldraledig så han har att stå i. Dels kan hon ju redan blivit smittad, dels behöver det inte vara magsjuka som går. Barn kan ju kräkas av olika anledningar. Så jag får chansa denna gång, men har bett förskolan höra av sig vid minsta tecken på att fler blir sjuka eller har sjukanmält sig. Barnen är för små för att veta om ifall någon jul blir inställd.
Du gör så klart som du vill, menade inte att kritisera ditt val. Tycker bara själv det är otroligt mkt jobbigare att vara hemma med sjuka barn än med friska barn så brukar inte våga riska. Men har insett att jag tycker sjukdom är värre än de flesta, tycker det är dränerade på alla sätt och vis.
 
Du gör så klart som du vill, menade inte att kritisera ditt val. Tycker bara själv det är otroligt mkt jobbigare att vara hemma med sjuka barn än med friska barn så brukar inte våga riska. Men har insett att jag tycker sjukdom är värre än de flesta, tycker det är dränerade på alla sätt och vis.

Jag känner mig ganska apatisk till det mesta just nu. Det känns som att jag inte sovit på hela hösten och dottern har varit sjuk varannan vecka sen början av november. Så jag är inne i en fas där jag känner lite.. come what may. Det är mest att jag tycker synd om henne om hon blir sjuk, såklart. Förskolan svarade att inga fler tecken på magsjuka just nu men det har tydligen dundrat in föräldrar och hämtat sen de skickade ut meddelandet 😅 De var bara 8 i morse så de kan ju inte vara många kvar då. Vi hoppas på det bästa idag och stämmer av med förskolan igen vid hämtning, så får vi se hur vi gör i morgon.
 
Min snart 2-åring är väldigt svår med mat (och har varit sen smakprover introducerades som bevis, så inget nytt). Vi jobbar (i samråd med bvc) med att inte göra någon grej av (icke-)ätandet, erbjuda mat men inte tjata osv osv. Jag är vanligtvis rätt bra på att inte bli frustrerad på situationen men de senaste dagarna har det känts extra tufft. Våra enda "säkra kort" är vällingen när han ska sova och (oftast) gröten på morgonen. Däremellan lever han på müsli (endast, och bara de goda bitarna) och luft typ, vilket inte gör underverk för blodsocker och humör :grin:
Så om någon där ute har dåligt samvete för vad ni serverar ert barn för mat så kan jag kontra med några av min unges middagar den senaste tiden:
- rostad lök
- vispgrädde
- hundmat
- Bregott
Och då alltså inte i kombination med något mer, utan endast en grej.
:cool:

Det låter verkligen tufft :heart Vi har tur med matglad dotter, men jag vet från när hon varit sjuk hur fullkomligt desperat man blir tillslut.

Sonen är klurigare. Det tog tid för honom att acceptera att ha någon annan konsistens än ersättning i munnen. Nu har han börjat acceptera gröt och vissa fruktpuréer. Vi har testat burkmat och äggvita samt mosat morot men då har han bara fått kväljningar tills han kräkts. Tillsammans med hans magstrul så har han inte varit den enklaste med maten och det ser inte ut att finnas några tecken på att han kommer att bli enkel heller. Men han äter, och dricker ersättning, så jag ska inte klaga. Han får lära sig äta vanlig mat i sin egen takt.

När dottern var i hans ålder var vi i Rom och hon åt sig igenom staden precis som vi. Barn är verkligen olika!
 
Vi brukar inte få ngn information om magsjuka på förskolan. Idag när jag lämnade mina kom en i personalen ut ur ett rum med hink och plasthandskar på sig. Samtidigt ville två barn gå in i rummet men personalen så att det här rummet är stängt idag. Kändes ganska misstänkt att ett barn kräks där. Hade det varit tex en kissolycka borde hon inte ha avvisat barnen på det sättet. Men det var inte läge att fråga.

Igår sa min dotter när jag hämtade, tror du att vi också får blåsor som X och Y och som Z hade. Det går höstblåsor, det har hållit på i många veckor nu men visste inte att det fanns fall i mina barns grupp.
Jullovet kommer nog lägligt nu.

Funderar också på att ha mina hemma resten av veckan men dom trivs så bra där och vill inte vara hemma.
 
I går kväll slog jag in barnens julklappar och la under granen och det var så härligt att se när de upptäckte dem 😭❤️. Jag fick säga ganska många gånger att de inte får öppna förrän på julafton men de gick runt och letade efter sina namn och pratade om vilken ordning de ska öppna dem i. Hoppas de får ligga kvar ända till jul, min systerdotter slet upp ett paket igår under deras gran 😅.
 
I går kväll slog jag in barnens julklappar och la under granen och det var så härligt att se när de upptäckte dem 😭❤️. Jag fick säga ganska många gånger att de inte får öppna förrän på julafton men de gick runt och letade efter sina namn och pratade om vilken ordning de ska öppna dem i. Hoppas de får ligga kvar ända till jul, min systerdotter slet upp ett paket igår under deras gran 😅.

Vi bestämde att inte lägga några klappar under granen i år då hon är lite för liten. Även på julafton får tomten komma med klapparna på eftermiddagen sen. Men när de blir äldre så är det ju fantastiskt att få ha den förväntan! Jag minns själv hur pirrigt det var. Dottern skulle nog mest bli förvirrad i år, dock. Får se hur hon tar emot att det kommer en tomte 😅 Han får lämna klapparna i dörren, och hon får hålla sig längre in i huset om hon vill. Det blir en kul grej, men vill inte skrämma henne.
 
Vi brukar inte få ngn information om magsjuka på förskolan. Idag när jag lämnade mina kom en i personalen ut ur ett rum med hink och plasthandskar på sig. Samtidigt ville två barn gå in i rummet men personalen så att det här rummet är stängt idag. Kändes ganska misstänkt att ett barn kräks där. Hade det varit tex en kissolycka borde hon inte ha avvisat barnen på det sättet. Men det var inte läge att fråga.

Igår sa min dotter när jag hämtade, tror du att vi också får blåsor som X och Y och som Z hade. Det går höstblåsor, det har hållit på i många veckor nu men visste inte att det fanns fall i mina barns grupp.
Jullovet kommer nog lägligt nu.

Funderar också på att ha mina hemma resten av veckan men dom trivs så bra där och vill inte vara hemma.

Vad märkligt att de inte går ut med information? Jag tänker att ju fler som vet att det går nåt ju fler kan vara extra uppmärksamma på symptom, och de som vill kan hålla barnen hemma i förebyggande syfte. På så vis borde ju smittor passera lite snabbare?
 
Vi bestämde att inte lägga några klappar under granen i år då hon är lite för liten. Även på julafton får tomten komma med klapparna på eftermiddagen sen. Men när de blir äldre så är det ju fantastiskt att få ha den förväntan! Jag minns själv hur pirrigt det var. Dottern skulle nog mest bli förvirrad i år, dock. Får se hur hon tar emot att det kommer en tomte 😅 Han får lämna klapparna i dörren, och hon får hålla sig längre in i huset om hon vill. Det blir en kul grej, men vill inte skrämma henne.

Ja, detta är första året vi lägger dem där av samma anledning, så mysigt!
 
I går kväll slog jag in barnens julklappar och la under granen och det var så härligt att se när de upptäckte dem 😭❤️. Jag fick säga ganska många gånger att de inte får öppna förrän på julafton men de gick runt och letade efter sina namn och pratade om vilken ordning de ska öppna dem i. Hoppas de får ligga kvar ända till jul, min systerdotter slet upp ett paket igår under deras gran 😅.

Modigt att lägga dem under granen redan nu :D

Vi brukar lägga dem under granen kvällen före julafton när barnen lagt sig. Tillräcklig utmaning det 😅 Fast jag är uppvuxen med att man la dit dem precis före julklappsutdelningen, men den var mest pga hunden 😜
 
Modigt att lägga dem under granen redan nu :D

Vi brukar lägga dem under granen kvällen före julafton när barnen lagt sig. Tillräcklig utmaning det 😅 Fast jag är uppvuxen med att man la dit dem precis före julklappsutdelningen, men den var mest pga hunden 😜

Ja, det återstår att se hur det går 😅. Jag tror att vi haft dem under granen långt innan jul när jag var liten pga minns hur jag var och tittade och kände på dem, men det kan ju vara en efterhandskonstruktion eftersom en timme då kändes som ungefär en vecka 😅.
 
Även vi har skaffat och klätt julgranen igår. Eller ja, jag har klätt julgranen fem gånger. Dottern har däremellan klätt av den, metodiskt, och samlat ihop polkakäpparna i en burk, testat hur bra kulorna kan studsa i olika delar av lägenheten och hur många kulor som får plats i vilka av burkarna som tidigare låg i en kökslåda.

Så ja, över förväntan ändå, jag trodde att hon skulle välta hela granen det första hon gjorde 😅
 
Det låter verkligen tufft :heart Vi har tur med matglad dotter, men jag vet från när hon varit sjuk hur fullkomligt desperat man blir tillslut.

Sonen är klurigare. Det tog tid för honom att acceptera att ha någon annan konsistens än ersättning i munnen. Nu har han börjat acceptera gröt och vissa fruktpuréer. Vi har testat burkmat och äggvita samt mosat morot men då har han bara fått kväljningar tills han kräkts. Tillsammans med hans magstrul så har han inte varit den enklaste med maten och det ser inte ut att finnas några tecken på att han kommer att bli enkel heller. Men han äter, och dricker ersättning, så jag ska inte klaga. Han får lära sig äta vanlig mat i sin egen takt.

När dottern var i hans ålder var vi i Rom och hon åt sig igenom staden precis som vi. Barn är verkligen olika!
Ja, alltid lika fascinerande hur olika barn är! Jag är själv väldigt intresserad av mat och matlagning, så misstänker att det gör att det svider lite extra att ha fått ett barn som totalvägrar att smaka på ny mat. Jag sätter nu mitt hopp till lillebror, vore väldigt fint om vi kunde få en matglad unge! Låter supermysigt att upptäcka Roms matutbud tillsammans med hela familjen :love:
 
Vi har valt att inte ha gran inne iår, jag är ju föräldraledig med två 17-månaders. Skulle inte få göra annat än att säga fy, nej och aj aj 🫣
Halvt svar på detta men kanske också mer allmänt.. är allas barn på granen? Kan inte minas att mina barn (som verkligen inte alltid är särskilt stillsamma..) har hållit på med granen. Kanske att jag sagt till nån enstaka gång men kan knappt minnas det, är som att de ändå förstått. Granen lever nästan farligast nu när de är 7 och 4, inomhusfotboll osv.., 😄
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
634
· Visningar
37 260
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 514
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 214
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp