Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag blir som nykär i min partner när jag hör honom hantera ilsken 2-åring i andra rummet, för att sen komma in i köket där jag lagar middag tillsammans med gallskrikande bebis, och sen med världens gulligaste röst säga "heeeeej" till bebisen och ta med sig honom ut :heart

Och igår var jag sugen på skilsmässa pga en onödig suck från honom när jag bad om hjälp. Småbarnsliv och tillhörande sömnbrist gör spännande saker med ett äktenskap :p
 
Vi har inte heller någon gran i år. Har ingen lust alls att vakta julgranskulor från pilliga tvååringsfingrar och en liten hjärna som just precis har börjat nosa på att utveckla impulskontroll. Orkar inte sätta så stora krav på mig själv att neja någon som inte ens har förmåga att hejda sig.

Nästa eller nästnästa år kanske vi vågar oss på egen gran igen! 🥰 Hos morfar finns det en stor och fin gran på julafton, det duger kanon.
 
Halvt svar på detta men kanske också mer allmänt.. är allas barn på granen? Kan inte minas att mina barn (som verkligen inte alltid är särskilt stillsamma..) har hållit på med granen. Kanske att jag sagt till nån enstaka gång men kan knappt minnas det, är som att de ändå förstått. Granen lever nästan farligast nu när de är 7 och 4, inomhusfotboll osv.., 😄

Vi hade ingen gran året barnen var drygt ett, då bodde vi i en tvåa och de hade så lite utrymme att röra sig att de var på det allra mesta 😅. Förra året när de var två välte S granen första dagen men därefter lät han den vara. Det var en hel del flyttande av kulor dock som ledde till ett väldigt barrande 🙈. I år lever den hittills mest farligt på grund av deras språngmarscher precis intill den. Hade den på ett annat ställe först men det var ett hörn de alltid genar genom så det var ohållbart 😅.
 
Halvt svar på detta men kanske också mer allmänt.. är allas barn på granen? Kan inte minas att mina barn (som verkligen inte alltid är särskilt stillsamma..) har hållit på med granen. Kanske att jag sagt till nån enstaka gång men kan knappt minnas det, är som att de ändå förstått. Granen lever nästan farligast nu när de är 7 och 4, inomhusfotboll osv.., 😄
Bra fråga! 😅 tror ena tvillingen skulle kunna låta den vara hyffsat, i alla fall pilla på rimlig nivå, men andra tvillingen är i klass med Emil i Lönneberga. Så mkt tok som bara blir, inget dumt uppsåt men tokigt blir det 😂 Har en ljusstake med små julgranskulor i, på ett bord. Bara där säger jag nej och ajaj och lyfter ner barn säkert 20 ggr per dag. Så vill inte veta hur det skulle vara med gran😂
 
Med en tiomånaders hemma så har jag idag varit och köpt den minsta lilla kungsgran jag kunde hitta (som bonus kostade den överkomliga 129 spänn) med förhoppningen om att vi ska kunna ställa den uppe på något och att den inte ska barra så farligt (vi brukar ha rödgran annars och i fjol var det HEMSKT!).

Monterar upp den senare i veckan för att den förhoppningsvis ska klara sig hela vägen till julafton. Hade vi bra haft yngsta dottern hade jag nog kunnat tänka mig att helt skippa, alternativt skaffa en mycket liten bordsgran.
 
Halvt svar på detta men kanske också mer allmänt.. är allas barn på granen? Kan inte minas att mina barn (som verkligen inte alltid är särskilt stillsamma..) har hållit på med granen. Kanske att jag sagt till nån enstaka gång men kan knappt minnas det, är som att de ändå förstått. Granen lever nästan farligast nu när de är 7 och 4, inomhusfotboll osv.., 😄

Nej det är dom inte 🤷‍♀️

Tre barn, yngsta är två nu. Vi har haft gran (dvs en riktig gran) i alla år och det har gått bra. Kan inte minnas att vi behövt hålla någon av dem därifrån eller att det blev en konflikt. Så kan inte riktigt ta åt mig äran heller :p

Vi har dessutom min mormors säkert 100 år gamla kulor av glas i granen. Living on the edge ;)
 
Första året när dottern var ca 10 månader och gick så satte vi barnhage runt granen. Sen förra året och i år har vi inte det, men låtit bli att hänga upp glaskulor. Hon har pillat lite på saker hon tycker är fint, men är annars nöjd med att titta.
 
Halvt svar på detta men kanske också mer allmänt.. är allas barn på granen? Kan inte minas att mina barn (som verkligen inte alltid är särskilt stillsamma..) har hållit på med granen. Kanske att jag sagt till nån enstaka gång men kan knappt minnas det, är som att de ändå förstått. Granen lever nästan farligast nu när de är 7 och 4, inomhusfotboll osv.., 😄
Första gången med gran för snart 2-åringen, var beredd på kaos men hon bara tittade på den och ryckte med axlarna typ. 😅
 
Vi har också alltid haft gran med våra tre barn oavsett ålder. De två äldsta har bara tyckt att det varit roligt, tredje barnet nu kan nog vara den som skulle kunna busa lite o h pilla för mycket. Idag hade granen tydligen vält när jag var på jobbet men det berodde nog mest på hunden 😂

Jag tänker att alla barn är olika och jag kan verkligen förstå att en julgran inte passar i alla hem med busiga och nyfikna små barn 😍
 
Har gjort ett försök att putsa fönster inför julhelgen med 1,5åring i släptåg. Fick iaf bort flugskiten men nya små söta handavtryck pryder nu fönsterna istället 🤣
4åringen fick feber igår och har haft fruktansvärd huvudvärk inatt, så han och 3åringen sitter intill varandra i soffan och äter frusen mango och tittar film. Nu sover lilleman så jag ska försöka samla lite ny kraft efter en vakennatt.

Angående julgran så köpte vi istället en stor bords-en att pynta, då stora barnen själva sa att "det är omöjligt att ha en gran med en galen bebis i huset"🤣 den dog tyvärr så igår gick vi och hämtade en gran ändå, får se hur länge den får står kvar efter vi satt upp den.
 
Vi har gran och hade förra året oxå.
Förra året var han 1,5 år och försökte äta upp kulorna så de hängde vi högt och hade bara tuggbart pynt långt ner.
I år har vi glaskulorna högt och plastkulorna långt ner. Han var aktiv i dekorerandet och flyttar runt dem en del.
Men undantag för några extra fina glaskulor som behöver kollas in noooga. En har gått sönder men faktiskt inte mer.
 
Vi har haft noll problem med granen men däremot med en såndär julby som lyser och låter. Den skulle grabben bära omkring på trots att han var för liten och inte fick.. försökte gömma i (glas)skåp och grejer men det var lönlöst. Den gick i backen en gång för mycket sen och fick gå till de sälla jaktmarkerna.
 
Ingen av mina fem barn eller 3 katter har lekt med granen, nyfikna ja men inte ställt till ngr större katastrofer. Glaskulorna hängde vi högre upp för säkerhetsskull.
Nu är minsta 4år och vi har inga katter längre, nu är drt bara godiset i granen som mystiskt försvinner. Barnen skyller på Nisse. Sen kom 14åringen på igår att det går att hänga julgranskulor i tandställningen, ja ni läste rätt 14åringen 😂 (kulorna hänger med en bit ståltråd).
 
Vad märkligt att de inte går ut med information? Jag tänker att ju fler som vet att det går nåt ju fler kan vara extra uppmärksamma på symptom, och de som vill kan hålla barnen hemma i förebyggande syfte. På så vis borde ju smittor passera lite snabbare?

Oftast vet inte ens personalen vad barnet har för sjukdom om det är sjukanmält. Det finns ngr sjukdomar som man måste anmäla (tex vattkoppor, höstblåsor, vissa streptokocker, löss och säkert ngn mer) och då hänger en skylt vid ingången med information men bara att det finns i huset inte i vilken av de fem grupperna (ca 100 barn).

Just magsjuka tas det väldigt lätt på, har haft förskolebarn i 11år nu och vet inte hur ofta jag har hört "x kräktes i går kväll/natt men mår bra nu så hen hade nog bara ätit för mycket godis"

En vän jobbar på Kindergarten i grannbyn och det blir bara värre med sjuka barn som kommer. Börjar ett barn bli hängigt/febrigt vid 11 tiden så frågar dom om barnet fick lite saft med apelsin eller jodgubbssmak på morgonen (den vanligaste febernedsättande saften här finns med jordgubb och apelsinsmak). Dom får nästan alltid ett ja och svar med vilken smak. Jag kan inte förstå hur man kan skicka ett barn som man vet är sjukt till förskolan.
 
Ikväll har vi varit på köpcentrumet med barnen och de fick handla julklappar till varandra. De är så givmilda och vill handla allt som syskonen har på önskelistan 😍

På vägen hem åt vi på pizza hut, de var lugnt i restaurangen och en servitris plockar och städar undan medans kocken bara småplockar lite i köket.
Efter att ha tittar på dem en lång stund frågar min femåring varför de bara är tjejen som städar och killen inte hjälper till.

Hurra för mina barn de finns hopp om framtiden 😍 vi jobbar hårt på jämställdhet och att man hjälps åt
 
Apropå gran har vi klätt vår nu ikväll, så mysigt 🥰 Vi har jullov nu och jag har haft en heldag iväg med kidsen, biblioteket, tandläkare för båda (1- och 5-årskontroll) och sen handlat julgran. Allt gick så bra, otroliga barn ❤️
Som jullovsunderhållning släpade jag upp två madrasser från källaren igår och så bygger vi kojor o rutschkanor i soffan. Roligaste 5-åringen vet 😅
 
Idag har sonen gnällt, gråtit eller skrikit varje vaken minut från 05.20 fram tills nu. Han har tandsprickning, och är förkyld. Jag känner mig helt yr. Han har dragit loss mitt hår, rivits, hängt i mina kläder. Inget hjälper. När jag drar bort filten och ropar ”Tittut!” möts jag av två sura mungipor, ögon som fylls med tårar och ett nytt avgrundsvrål. Timme, efter timme, efter timme, efter timme, efter timme.. Ljudet skär tillslut genom hela kroppen.

Jag såg en rubrik på en krönika som svävade förbi här om dagen, en barnfri som kritiserade att så få verkar ha roligt med sina barn. Vi, och barnen, ser trötta och olyckliga ut i kön på ICA. Tydligen. Vad är då meningen med allt, frågar sig krönikören.

Och jag tänkte skriva någonting här, men jag orkar inte.

🖕
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
634
· Visningar
37 273
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 514
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 214
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp