Hur gör ni med barnkalas?

Jag tycker regeln som finns hos oss är ganska bra. Om man bjuder på skolan bjuder man alla. Annars får man bjuda på annat vis. För att inte något barn ska komma till skolan och så har alla fått inbjudan utom hen.
Självklart ska man inte vara tvungen att bjuda hela klassen om man inte vill. Men man får ju sköta det snyggt. Och även om man bjuder utanför skolan så tycker jag man inte bjuder alla utom ett fåtal, utan då kan man bjuda tjejerna/killarna/utvalda vänner

Om man har möjlighet rekommenderar jag idrottshallar, lekland o.dyl som ändå är gjort för att man ska kunna "röja runt". Utomhus i en lekpark var vi också någon gång vilket gick helt okej. Nu är barnen äldre. Den äldsta har anordnat eget kalas också vid något tillfälle vilket funkade bra men hon är ju 10+.

Om man har möjlighet rekommenderar jag idrottshallar, lekland o.dyl som ändå är gjort för att man ska kunna "röja runt". Utomhus i en lekpark var vi också någon gång vilket gick helt okej. Nu är barnen äldre. Den äldsta har anordnat eget kalas också vid något tillfälle vilket funkade bra men hon är ju 10+.

Det trista med idrottshallar etc är att det enda som händer är att barnen springer runt och skriker hela tiden.

Bästa kalaset vi hade var på Tropikariet i Helsingborg! De var 6 tjejer och först blev de guidade runt på Tropikariet i en timme (innan öppning) av en jätteduktig guide och de fick lära sig massor om djuren och bevarande. De fick även klappa olika djur och födelsedagsbarnet fick hålla några olika djur om hon ville (vilket hon ville!). Det var hela tiden lugnt och tyst. Alla tjejerna älskade det! Efter den guidade turen var det mat och paket i en avgränsad del av kafeterian.

Jag tycker regeln som finns hos oss är ganska bra. Om man bjuder på skolan bjuder man alla. Annars får man bjuda på annat vis. För att inte något barn ska komma till skolan och så har alla fått inbjudan utom hen.
Självklart ska man inte vara tvungen att bjuda hela klassen om man inte vill. Men man får ju sköta det snyggt. Och även om man bjuder utanför skolan så tycker jag man inte bjuder alla utom ett fåtal, utan då kan man bjuda tjejerna/killarna/utvalda vänner
Så är det här med.

Vi har haft på leklandet. Dyrt men så skönt slippa få hem massa ungar.
I sonens klass är de 7 killar totalt, så där brukar alla killar bjuda varandra (och typ hälften fyller år samma månad).
Funderar på gympasal och göra bana och släppa dom fria i år.

Vi har bjudit hela förskolegruppen ett par gånger när sonen var 4-5. Det var otroligt lyckat, SKITjobbigt för oss föräldrar men vi hade bara 2 timmar och bjöd även in föräldrarna till barnen och nästan alla stannade. Vår son hade svårt att få vänner i förskolan men efter detta blev det en vändning.

Vi bjöd även hela klassen i första klass men då funkade det inte lika bra. De hade tydligt "sina" kompisar och sonen umgicks inte med alla på kalaset utan bara drygt hälften.

Dagens kalas blev att bjuda in de åtta han hänger med mest I skolan. Den här gången blev det hanterbart, de lekte alla ihop som en enda stor grupp. Sonen tyckte att det blev perfekt och vill göra exakt samma nästa år.

Men släkten.... Både jag och pappan har flera syskon som har partners och barn och tillsammans blir det många människor. I år slutade det med 2 kalas för dem hos mig och 1 hos pappan (pappan är alltid med hos mig). Nästa år tänker jag att vi hyr en lokal och samlar alla och kör en kompromiss av dansk och svensk kultur

Vi löste det i år med att endast bjuda 1 kompis, som inte ens går i samma klass... Varken jag eller dottern vill ha hela eller halva klassen på kalas längre. Dom flesta i hennes klass är superhärjiga 😂.
Så blev det för min ena förra gången med. När jag frågade om det fanns någon met hon önskade bjuda sa hon att hon ville bjuda barnets föräldrar också 😍😂

Det trista med idrottshallar etc är att det enda som händer är att barnen springer runt och skriker hela tiden.

Lekland håller jag med är en jättetrist upplägg. Inte så mycket för att de springer runt utan mest för att alla barn sprids ut och så ser de inte varandra och så var det meningslöst att man bjöd 10 barn på kalaset.

Idrottshall blir väl vad man gör det till? Sist när sonen hade kalas där hade vi poängjakt med olika aktiviteter där de skulle samla ihop så mycket poäng som möjligt tillsammans och ju mer poäng desto finare "skatt" i slutänden. Blandat fysiska övningar och klurigheter. Funkade superbra! Men kräver ju såklart mer förberedelse än att bara öppna dörren till hallen och låta barnen härja.

Jag håller absolut med om att man inte blandar in skolan dvs självklart inte bjuder folk i skolan när andra ser eller pratar om det.
I de fall jag tog upp så gjorde man inte det men man fick enligt andra föräldrar inte ens göra det utanför skolan. Sen tycker jag inte heller man ska bjuda alla utom ett par utan om man vill bjuda typ fem personer och gör det utanför skolan tycker jag det kan vara okej.
Absolut, egentligen är det ju helt ok, men när man är förälder till en av de två ungar som var precis på den skarpa cut off gränsen är det ju inte lika kul. Iom att de kanske umgås ett gäng om 7 och föräldrarna helt enkelt valde de barn vars föräldrar de känner bättre, så kanske inte helt logiskt för barnen. (hade de valt 7 skulle det varit ännu värre såklart iom att då skulle gränsen gått runt nordiska förnamn tex. :()

Vi har bara haft ett kompiskalas och då ville barnet bjuda 4 st av de 19 barn som går på avdelningen. Vi bjöd in genom sms till föräldrarna. Tycker det känns som ett ok sätt att göra det på.

Hur får man tag på telefonnummer till föräldrar nu för tiden? Finns ju inga klasslistor längre, som när jag var liten. Jag är föräldraledig och stora barnet går 9-14 tre dagar i veckan på förskolan, jag träffar nästan aldrig några andra föräldrar när jag hämtar och lämnar! Vore kul att kunna bjuda in till lekträffar och så småningom kalas.

Hur får man tag på telefonnummer till föräldrar nu för tiden? Finns ju inga klasslistor längre, som när jag var liten. Jag är föräldraledig och stora barnet går 9-14 tre dagar i veckan på förskolan, jag träffar nästan aldrig några andra föräldrar när jag hämtar och lämnar! Vore kul att kunna bjuda in till lekträffar och så småningom kalas.
Vi har alltid haft appar och där har kontaktuppgifter funnits.

Både i skolan och förskolan kan man kontakta andra föräldrar via respektive plattform. Det är frivilligt att lägga in sina uppgifter där men jag upplever att alla gör det. En gång var det ett barns föräldrar som inte fanns där och då frågade jag några andra föräldrar och hittade.

Om det är ett specifikt barn på förskolan går det ju alltid lägga en lapp på barnets hylla med dina kontaktuppgifter eller liknande :)

Hos oss hänger en kompisbok med penna i kapprummet, där är det frivilligt att skriva upp kontaktuppgifter. Innan den kom upp fick vi lapp i sonens fack med kontaktuppgifter till en kompis föräldrar.

Vi har lappar på både förskola och skola där det är frivilligt att skriva upp namn och tfn för att kunna styra upp lek och kalas. För skolan finns dessutom kontaktlistor med åtminstone namn och vårdnadshavares namn för hela klassen. Väldigt få har lagt in nummer etc (frivilligt) men det är liten ort och oftast hittar man föräldrarna på fb eller med hitta.se.

På sonens kalas i vintras letade jag upp föräldrarna på det sättet och skickade på messenger, samt sms till de jag känner sen innan. Funkade jättebra, förutom att en av kompisarna delade förnamn med två andra barn i klassen. Frågade då sonen om han visste efternamnet och det gjorde han. Men då upptäckte jag att en av de andra med samma förnamn även hade samma (ovanliga!) efternamn :laugh::crazy: men med olika stavning.
Löste det genom att sonen fick fråga kompisen vad hans mamma hette i förnamn :p 😎

Jag arbetar som lärare, har precis varit på föreläsning med en "stor" skoljurist och det är fortfarande helt okej att lämna ut klasslistor med telefonnummer. Många lärare/skolor vågar inte göra det sedan GDPR men det är en missuppfattning menar juristen (som mycket annat gällande skola och GDPR). Så man kan fråga efter det! Föräldrarna behöver faktiskt inte ens ha gett sitt medgivande, men självklart lämnas inga skyddade uppgifter ut.

Liknande trådar

Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
936
Senast: Badger
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
9 129
Senast: Jahopp
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 378
Senast: Liran
·
Relationer Hej! Behöver verkligen hjälp med detta då jag inte vet hur jag ska tänka. Jag har varit bästa kompis med en tjej i runt 15 år, vi har... 2
Svar
22
· Visningar
4 873
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka