Hur gör ni med barnkalas?

Som barnfri och därmed med bristande erfarenhet måste jag säga att det låter skittrist att aningen måsta bjuda alla eller också bestämma sig för ett kön.
Varför i allsin dar har man gjort så, det är ju jättekonstigt?
Hyfsat vanligt måste det väl ändå vara att barnen har en bästis eller två av motsatt kön, så valet blir då att antingen ha femton-tjugo ungar hemma eller bara halva klassen som man kanske inte ens är kompis med?
Är det okej för en tjej att bara bjuda hem pojkar, eller tvärtom?
Jag håller helt med dig! Min dotters absolut bästa vän på förskolan när de var i 5-årsåldern var en kille och SÅ ovanligt kan ju inte det vara?

KL
Nu är det längesen min dotter var i "kalasålder" men vi ordnade bara kalas när hon efterfrågade det och de gånger vi hade kalas hemma var det kanske 7-8 barn i en väldigt blandad konstellation - ett par från skolklassen/förskoleklassen, någon/några från stallet, ett par kusiner som var i samma ålder. Den enda "regel" vi hade från skolans håll var att om inte hela klassen är bjuden så delar man inte ut inbjudningar i skolan, vilket ju känns helt rimligt! I övrigt tycker jag att man får bjuda vem man vill, men att man inte bjuder "hela klassen utom Pelle" eller liknande, dvs man lämnar aldrig enstaka barn utanför!

I vår dotters klass är det bestämt på föräldramöte att man antingen bjuder alla i klassen eller bara tjejerna/killarna. Det är få som bjuder hela klassen än så länge. Bland tjejerna har de flesta hämtat barnen på fritids vid 14 tiden och så bett föräldrarna att hämta hemma hos födelsedagsbarnet vid 16-17 tiden. Har funkat bra och skönt att inte behöva lägga så många helger på det. Jobbiga timmar- JA, men också kul att lära känna de övriga barnen. Vi har inte haft kalas för kompisar förrän skolstart.

Hade nåt sånt "bestämts" på ett föräldramöte hade jag blivit tjurig och tyckt att det har skolan inget med att göra och vill jag bara bjuda 2-3 kompisar på kalaset och de 2-3 råkar gå I samma klass som mitt barn så gör jag det.

Det är en sån sak som jag anser att skolan inte har nåt med att göra och det har inte de andra föräldrarna heller.

Sen ska man inte bjuda alla utom några enstaka. Men det är nåt helt annat än ett allmänt tvång att bjuda hela klassen eller alla av ett kön. Det kan ju vara så att mitt barns bästa kompisar är en kille och en tjej i klassen plus 2-3 andra barn som går på andra skolor. Ska man då inte få ha ett litet kalas bara för att föräldramötet "bestämt" det?

Liknande trådar

Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
932
Senast: Badger
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
9 074
Senast: Jahopp
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 936
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 340
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka