Jag håller helt med dig! Min dotters absolut bästa vän på förskolan när de var i 5-årsåldern var en kille och SÅ ovanligt kan ju inte det vara?Som barnfri och därmed med bristande erfarenhet måste jag säga att det låter skittrist att aningen måsta bjuda alla eller också bestämma sig för ett kön.
Varför i allsin dar har man gjort så, det är ju jättekonstigt?
Hyfsat vanligt måste det väl ändå vara att barnen har en bästis eller två av motsatt kön, så valet blir då att antingen ha femton-tjugo ungar hemma eller bara halva klassen som man kanske inte ens är kompis med?
Är det okej för en tjej att bara bjuda hem pojkar, eller tvärtom?
KL
Nu är det längesen min dotter var i "kalasålder" men vi ordnade bara kalas när hon efterfrågade det och de gånger vi hade kalas hemma var det kanske 7-8 barn i en väldigt blandad konstellation - ett par från skolklassen/förskoleklassen, någon/några från stallet, ett par kusiner som var i samma ålder. Den enda "regel" vi hade från skolans håll var att om inte hela klassen är bjuden så delar man inte ut inbjudningar i skolan, vilket ju känns helt rimligt! I övrigt tycker jag att man får bjuda vem man vill, men att man inte bjuder "hela klassen utom Pelle" eller liknande, dvs man lämnar aldrig enstaka barn utanför!