Hur gör ni med barnkalas?

Som barnfri och därmed med bristande erfarenhet måste jag säga att det låter skittrist att aningen måsta bjuda alla eller också bestämma sig för ett kön.
Varför i allsin dar har man gjort så, det är ju jättekonstigt?
Hyfsat vanligt måste det väl ändå vara att barnen har en bästis eller två av motsatt kön, så valet blir då att antingen ha femton-tjugo ungar hemma eller bara halva klassen som man kanske inte ens är kompis med?
Är det okej för en tjej att bara bjuda hem pojkar, eller tvärtom?
Jag håller helt med dig! Min dotters absolut bästa vän på förskolan när de var i 5-årsåldern var en kille och SÅ ovanligt kan ju inte det vara?

KL
Nu är det längesen min dotter var i "kalasålder" men vi ordnade bara kalas när hon efterfrågade det och de gånger vi hade kalas hemma var det kanske 7-8 barn i en väldigt blandad konstellation - ett par från skolklassen/förskoleklassen, någon/några från stallet, ett par kusiner som var i samma ålder. Den enda "regel" vi hade från skolans håll var att om inte hela klassen är bjuden så delar man inte ut inbjudningar i skolan, vilket ju känns helt rimligt! I övrigt tycker jag att man får bjuda vem man vill, men att man inte bjuder "hela klassen utom Pelle" eller liknande, dvs man lämnar aldrig enstaka barn utanför!

I vår dotters klass är det bestämt på föräldramöte att man antingen bjuder alla i klassen eller bara tjejerna/killarna. Det är få som bjuder hela klassen än så länge. Bland tjejerna har de flesta hämtat barnen på fritids vid 14 tiden och så bett föräldrarna att hämta hemma hos födelsedagsbarnet vid 16-17 tiden. Har funkat bra och skönt att inte behöva lägga så många helger på det. Jobbiga timmar- JA, men också kul att lära känna de övriga barnen. Vi har inte haft kalas för kompisar förrän skolstart.

Hade nåt sånt "bestämts" på ett föräldramöte hade jag blivit tjurig och tyckt att det har skolan inget med att göra och vill jag bara bjuda 2-3 kompisar på kalaset och de 2-3 råkar gå I samma klass som mitt barn så gör jag det.

Det är en sån sak som jag anser att skolan inte har nåt med att göra och det har inte de andra föräldrarna heller.

Sen ska man inte bjuda alla utom några enstaka. Men det är nåt helt annat än ett allmänt tvång att bjuda hela klassen eller alla av ett kön. Det kan ju vara så att mitt barns bästa kompisar är en kille och en tjej i klassen plus 2-3 andra barn som går på andra skolor. Ska man då inte få ha ett litet kalas bara för att föräldramötet "bestämt" det?

Hade nåt sånt "bestämts" på ett föräldramöte hade jag blivit tjurig och tyckt att det har skolan inget med att göra och vill jag bara bjuda 2-3 kompisar på kalaset och de 2-3 råkar gå I samma klass som mitt barn så gör jag det.

Det är en sån sak som jag anser att skolan inte har nåt med att göra och det har inte de andra föräldrarna heller.

Sen ska man inte bjuda alla utom några enstaka. Men det är nåt helt annat än ett allmänt tvång att bjuda hela klassen eller alla av ett kön. Det kan ju vara så att mitt barns bästa kompisar är en kille och en tjej i klassen plus 2-3 andra barn som går på andra skolor. Ska man då inte få ha ett litet kalas bara för att föräldramötet "bestämt" det?

Skolan har absolut ingenting med saken att göra, det är föräldrarna gemensamt som bestämmer det. Jag tror inte att någon vill säga något ifall man bjuder några stycken privat, men det ska i så fall inte gå via skolan. Jag ser både fördelar och nackdelar med det, det säkrar att någon inte blir utanför och man får som förälder lära känna också de barn som ens eget barn inte leker så ofta med. Men det är klart att det skapar en "press" över att bjuda många, känns dock som de flesta barn i den åldern (7, 8 i år) gärna vill det.

Skolan har absolut ingenting med saken att göra, det är föräldrarna gemensamt som bestämmer det. Jag tror inte att någon vill säga något ifall man bjuder några stycken privat, men det ska i så fall inte gå via skolan. Jag ser både fördelar och nackdelar med det, det säkrar att någon inte blir utanför och man får som förälder lära känna också de barn som ens eget barn inte leker så ofta med. Men det är klart att det skapar en "press" över att bjuda många, känns dock som de flesta barn i den åldern (7, 8 i år) gärna vill det.

Ja, fast inte alla. Och alla föräldrar har inte möjlighet att hyra lokalen heller. Känns väldigt priviligierat att bestämma att alla i klassen måste ha stora kalas. Inte lätt för den/de som inte har den möjligheten att protestera utan känna sig misslyckad.

Vi har kört ett släktkalas och ett kompiskalas.
På kompiskalaset har sonen bjudit de han vill, men max 8st. Det har blivit några från klassen/förskolan, nån från någon annan klass och även grannar han leker med.

Första kalaset när han var 4 år var vi i en park och grillade korv. Sedan hade han kalas tillsammans med en kompis på Leos lekland. Vi har även hyrt en gympasal och haft kalas där.
Leos var ju väldigt smidigt men jag tycker det är väl dyrt om man inte kan ha tillsammans med en kompis.
Mysigast var nog när vi var i en park, men det är han lite stor för nu.

Det kan ju lika gärna vara så att man blir "tvungen" att bjuda sin mobbare om hen råkar vara av samma kön som ens bästa vän... Jag hade aldrig gått med på ett sånt upplägg på ett föräldramöte, det måste vara upp till varje familj att avgöra vem eller vilka de vill bjuda på födelsedagskalas. Självklart ska det inte på något sätt gå "via skolan" och självklart ser man till att inte utesluta enstaka barn ur något sammanhang, men även barn måste få välja vilka de vill/inte vill umgås med och bjuda på kalas.

Jag tycker mest att det verkar märkligt att föräldrarna ytterligare ska cementera att tjejerna och killarna umgås var för sig. När min son började förskoleklass var de ett litet kompisgäng på fyra från förskolan. Han och tre tjejer. Hade ju varit hemskt om föräldrarna i klassen helt plötsligt bestämde att de inte "fick" gå på varandras kalas. Och även om det inte finns några sådana relationer i klassen borde ju föräldrarna inte aktivt motarbeta dem! Man kan ju också ha andra kompisar utanför klassen som man hellre vill bjuda på kalaset?

kl

Här har det varit vanligt att man har första kompiskalaset när man fyller 4, och då med ett fåtal kompisar. Sen har kalasen växt lite i takt med ålder men alla har gjort lite olika. Vissa har bjudit några få, andra tex alla tjejerna i klassen och andra ännu fler. Min upplevelse är att alla har hållit sig till outtalade regeln att man kan göra lite som man vill, så länge man inte enbart exkluderar några få i en grupp.

Både skolan och förskolan har som regel att man inte får dela ut inbjudningar på skolan/förskolan, om man inte bjuder hela klassen/avdelningen. Men jag har inte varit med om att någon gjort så ändå.

Både skolan och förskolan har som regel att man inte får dela ut inbjudningar på skolan/förskolan, om man inte bjuder hela klassen/avdelningen. Men jag har inte varit med om att någon gjort så ändå.

Det är ovanstående där som vill undvikas, vem folk leker/bjuder på fritiden har skolan såklart ingenting med att göra. Men eftersom många väljer att hålla kalasen en vardag efter skolan (så barnen hämtas på fritids) blir det tydligt ifall man inte bjuder alla och det kan lätt bli fel.
Jag håller dock med om att det inte är helt optimalt med att dels upp barnen i flickor och pojkar.

Majoriteten av föräldrarna verkade dock helt nöja med förslaget så är kanske en kulturell skillnad mellan Danmark och Sverige. 🤷‍♀️
Vad jag minns så bjöd vi också hela klassen/hade tjejmiddag för alla tjejerna när jag var barn. Det ändrade sig såklart när man blev äldre men nu är det 1 klass det handlar om, "reglen" lär inte finnas kvar resten av deras skoltid..

Det är ovanstående där som vill undvikas, vem folk leker/bjuder på fritiden har skolan såklart ingenting med att göra. Men eftersom många väljer att hålla kalasen en vardag efter skolan (så barnen hämtas på fritids) blir det tydligt ifall man inte bjuder alla och det kan lätt bli fel.
Jag håller dock med om att det inte är helt optimalt med att dels upp barnen i flickor och pojkar.

Majoriteten av föräldrarna verkade dock helt nöja med förslaget så är kanske en kulturell skillnad mellan Danmark och Sverige. 🤷‍♀️
Vad jag minns så bjöd vi också hela klassen/hade tjejmiddag för alla tjejerna när jag var barn. Det ändrade sig såklart när man blev äldre men nu är det 1 klass det handlar om, "reglen" lär inte finnas kvar resten av deras skoltid..

Jag har aldrig hört talas om folk som har kalas direkt efter skolan och hämtar alla på fritids! Låter väldigt besvärligt! Nån unge har cyklat och några har blivit skjutsade till skolan. Sen behöva hålla koll på alla från skolan till kalaset låter gräsligt faktiskt...

Alla kalas min dotter hade och var på var på helgen.

Jag har aldrig hört talas om folk som har kalas direkt efter skolan och hämtar alla på fritids! Låter väldigt besvärligt! Nån unge har cyklat och några har blivit skjutsade till skolan. Sen behöva hålla koll på alla från skolan till kalaset låter gräsligt faktiskt...

Alla kalas min dotter hade och var på var på helgen.

Nu är det så det ofta är i deras klass, har de cyklat till skolan så får de ta cykeln med eller lämna den på skolan helt enkelt.
I princip alla bor i gåavstaånd från skolan så man går helt enkelt hem med dem och vill man inte det så håller man det ju på helgen. När de är delat upp i bara tjejer/killar (hur otraditionellt det nu än må vara) så är det ca 10 barn att hålla koll på, helt ok om man är 2 vuxna.
Jag tycker det är så skönt att helgerna är fria, de är fyllda med så mycket annat ändå!

Jag förstår tanken att alls ska få vara med. Men- var är förståelsen för de barn som inte trivs att umgås i stora gäng? Eller varför ska behöva bjuda hem folk man inte gillat?
Eller hur blir det för de som inte har stort boende? Om man då inte heller har pengar att hyra annan lokal? Jsg tycker att man tex måste få bjuda fem barn från klassen däremot inte utelämna typ tre stycken.

Såna här trådar får mig alltid att bli påmind om hur skönt det är att vara vuxen. Nu är det 40 år sen jac var barn men minns hur plågsamt det var att tvingas ihop med folk man inte gillade. Som vuxen kan du i alla fall sluta på ett jobb eller flytta om folk år jobbiga.

Dessutom vara tvungen att välja mellan att antingen inte ha kalas alls eller atr de jobbiga personerna ska komma på ens kalas eller till och med komma hem till en och rota bland ens leksaker.

Men kära folk det är klart att man inte behöver bjuda nån man inte gillar, inte behöver ha stort kalas om man inte trivs med det, inte behöver ha litet kalas om man inte vill det, osv osv. Vilken grej det blev av det här!

Men kära folk det är klart att man inte behöver bjuda nån man inte gillar, inte behöver ha stort kalas om man inte trivs med det, inte behöver ha litet kalas om man inte vill det, osv osv. Vilken grej det blev av det här!
Fast folk beskriver ovan att det bestäms på föräldramöte att man bjuder alla i klassen eller bara tjejer eller killarna. Så vet jag många fler som gör tex hos min systers barn. Det blev tex ett extra föräldramöte för att diskutera att folk inte hade följt det.

Fast folk beskriver ovan att det bestäms på föräldramöte att man bjuder alla i klassen eller bara tjejer eller killarna. Så vet jag många fler som gör tex hos min systers barn. Det blev tex ett extra föräldramöte för att diskutera att folk inte hade följt det.

Nu var det väl iof bara mig som har beskrivit att det var så, men lite skönt att höra att det förekommer på andra ställen också så det inte bara är vi här i dk där är knasiga 😏
Men bara för att det är bestämt så är det ju ingen som tvingar någon att ha stort kalas, eller behöver hyra lokal. Om man inte har plats till alla så har det hänt att man går ihop med någon annan, är på en lekplats, ute i trädgården eller liknande.

Såna här trådar får mig alltid att bli påmind om hur skönt det är att vara vuxen. Nu är det 40 år sen jac var barn men minns hur plågsamt det var att tvingas ihop med folk man inte gillade. Som vuxen kan du i alla fall sluta på ett jobb eller flytta om folk år jobbiga.

Dessutom vara tvungen att välja mellan att antingen inte ha kalas alls eller atr de jobbiga personerna ska komma på ens kalas eller till och med komma hem till en och rota bland ens leksaker.
Men om man vänder på det? Om alla tycker samma personer är jobbiga så de alltid blir bortvalda, vad lär det våra barn? De "jobbiga" barnen blir nog inte mindre jobbiga för att de inte inkluderas i födelsedagar. Så är det väl upp till de vuxna att styra upp kalaset så att alla får en trevlig stund. Iaf när vi pratar om yngre barn.

Men om man vänder på det? Om alla tycker samma personer är jobbiga så de alltid blir bortvalda, vad lär det våra barn? De "jobbiga" barnen blir nog inte mindre jobbiga för att de inte inkluderas i födelsedagar. Så är det väl upp till de vuxna att styra upp kalaset så att alla får en trevlig stund. Iaf när vi pratar om yngre barn.
Ja i teorin så tror jag att folk vill väl. Det handlar ju om att alla ska inkluderas. Men I teorin så tänker jag att visa människor trivs när det är färre personer. Så det kan bli lite mkt med 14 pers hemma på kalas.

Självklart ska man jobba med mobbning eller liknande. Men säg en vän till mig vars dotter är väldigt lugn och tyst. Hon ville ha enbart fem klasskompisar på kalas och hon ville att de skulle sitta vid ett bord och pyssla med pärlor och leka lugnt med deras kaniner. Det är så dessa tjejer brukar umgås. Men det var ju då bestämt på föräldramöte att de skulle bjuda alla vilket de gjorde. Och tjejen tyckte det var jättejobbigt med ungar som sprang runt och var mer högljudda. Det hjälpte inte att föräldrarna bad de vildare ungarna att lugna sig. De var uppspelta och glada 8-åtingar och ett gäng såna kommer låta.

Så människor år olika och jag tänker att vi också behöver få låta de mer lugna och tysta också få ha sitt lugnare kalas. På samma gång som de vilda högljudda barnen också behöver få ha sitt.

Ja i teorin så tror jag att folk vill väl. Det handlar ju om att alla ska inkluderas. Men I teorin så tänker jag att visa människor trivs när det är färre personer. Så det kan bli lite mkt med 14 pers hemma på kalas.

Självklart ska man jobba med mobbning eller liknande. Men säg en vän till mig vars dotter är väldigt lugn och tyst. Hon ville ha enbart fem klasskompisar på kalas och hon ville att de skulle sitta vid ett bord och pyssla med pärlor och leka lugnt med deras kaniner. Det är så dessa tjejer brukar umgås. Men det var ju då bestämt på föräldramöte att de skulle bjuda alla vilket de gjorde. Och tjejen tyckte det var jättejobbigt med ungar som sprang runt och var mer högljudda. Det hjälpte inte att föräldrarna bad de vildare ungarna att lugna sig. De var uppspelta och glada 8-åtingar och ett gäng såna kommer låta.

Så människor år olika och jag tänker att vi också behöver få låta de mer lugna och tysta också få ha sitt lugnare kalas. På samma gång som de vilda högljudda barnen också behöver få ha sitt.
Och de där barnen som aldrig blir bjudna (ofta handlar det inte om barn med olika umgängeskretsar utan om barn med eller utan umgängeskretsar)?

Samtidigt lår man sina egna barn att det är OK att frysa ut folk. Och att man absolut inte behöver anpassa sig det minsta till folk omkring sig eller tänka på något annat än sig själv och sitt.

(Jag är på @Roheryn s linje - vill man bara välja in ett fåtal gör man det utan att öht blanda in förskolan/skolan. Dvs som förälder diskuterar man inga kalas där och hanterar inga inbjudningar där om inte alla är bjudna)

Och alvarligt: hur skulle vi känna oss om alla andra på jobbet återigen hade varit ute på något roligt ihop, som de talade om på fikat i veckor både före och efter - men vi själva hade inte ens blivit tillfrågade? Att vi återigen inte kunde vara med i samtalen, för igen var det så att vi skulle inte dit och hade inte varit där? Eller tvingas att sitta och höra hur kontorets kung rättfärdigade att just vi inte tillfrågades och hur alla andra instämde (kanske för att inte själva lämnas utanför nästa gång). Hur alla som kanske tyckte att det var lite orättvist, intalade sig själva och varandra att det var vårt eget fel att vi inte blivit inbjudna - något vi var eller gjorde som inte passade. Hur många hade alvarligt kunnat låta bli att känna en tagg i hjärtat och tänkta att det är jättebra att människor får välja vem de umgås med?

Jag skulle - som 50+ som kan försöka hitta ett nytt jobb - tycka det vore jobbigt - tänk er då att drabbas när man är 6-7 år och utan ens den teoretiska möjligheten att söka sig en ny skola?

Och de där barnen som aldrig blir bjudna (ofta handlar det inte om barn med olika umgängeskretsar utan om barn med eller utan umgängeskretsar)?

Samtidigt lår man sina egna barn att det är OK att frysa ut folk. Och att man absolut inte behöver anpassa sig det minsta till folk omkring sig eller tänka på något annat än sig själv och sitt.

(Jag är på @Roheryn s linje - vill man bara välja in ett fåtal gör man det utan att öht blanda in förskolan/skolan. Dvs som förälder diskuterar man inga kalas där och hanterar inga inbjudningar där om inte alla är bjudna)
Jag håller absolut med om att man inte blandar in skolan dvs självklart inte bjuder folk i skolan när andra ser eller pratar om det.
I de fall jag tog upp så gjorde man inte det men man fick enligt andra föräldrar inte ens göra det utanför skolan. Sen tycker jag inte heller man ska bjuda alla utom ett par utan om man vill bjuda typ fem personer och gör det utanför skolan tycker jag det kan vara okej.

Liknande trådar

Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Badger
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
10 189
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 565
Senast: Liran
·
Relationer Hej! Behöver verkligen hjälp med detta då jag inte vet hur jag ska tänka. Jag har varit bästa kompis med en tjej i runt 15 år, vi har... 2
Svar
22
· Visningar
4 965
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Inkar