Hur gör ni med barnkalas?

Följdfråga till alla som ordnar barnkalas då: Ordnar ni även kalas för närmsta familjen/släkten? Förutsatt att ni och barnet har en nära relation till familj/släkt. Mina barn ÄLSKAR farmor, farfar, mormor, morfar, sina morbröder, farbröder och fastrar. Det känns nog även för den blivande 6-åringen väldigt viktigt med ett kalas där de är med.

Ja, två olika kalas alltså. Dom äldre släktingarna bjuder vi hem. Barnkalaset utanför huset. Sist vi hade barnkalas hemma fyllde hon 3, och det var nog mycket kaos 😅.

Och grejen är den att det faktiskt ofta blir billigare "på lokal". Det kostar rätt mycket att fixa fika, tårta, dekorationer, godispåse, aktiviter hemma. De gånger vi ordnat allt själva (exempelvis pulkabacken) har det faktiskt blivit dyrare än att köpa ett färdigt paket.

I vår dotters klass är det bestämt på föräldramöte att man antingen bjuder alla i klassen eller bara tjejerna/killarna. Det är få som bjuder hela klassen än så länge. Bland tjejerna har de flesta hämtat barnen på fritids vid 14 tiden och så bett föräldrarna att hämta hemma hos födelsedagsbarnet vid 16-17 tiden. Har funkat bra och skönt att inte behöva lägga så många helger på det. Jobbiga timmar- JA, men också kul att lära känna de övriga barnen. Vi har inte haft kalas för kompisar förrän skolstart.

Som barnfri och därmed med bristande erfarenhet måste jag säga att det låter skittrist att aningen måsta bjuda alla eller också bestämma sig för ett kön.
Varför i allsin dar har man gjort så, det är ju jättekonstigt?
Hyfsat vanligt måste det väl ändå vara att barnen har en bästis eller två av motsatt kön, så valet blir då att antingen ha femton-tjugo ungar hemma eller bara halva klassen som man kanske inte ens är kompis med?
Är det okej för en tjej att bara bjuda hem pojkar, eller tvärtom?

Följdfråga till alla som ordnar barnkalas då: Ordnar ni även kalas för närmsta familjen/släkten? Förutsatt att ni och barnet har en nära relation till familj/släkt. Mina barn ÄLSKAR farmor, farfar, mormor, morfar, sina morbröder, farbröder och fastrar. Det känns nog även för den blivande 6-åringen väldigt viktigt med ett kalas där de är med.
Japp, ett släktkalas och ett kompiskalas. Och så firar vi såklart barnet på själva födelsedagen så tre firanden brukar det bli :crazy::D

Som barnfri och därmed med bristande erfarenhet måste jag säga att det låter skittrist att aningen måsta bjuda alla eller också bestämma sig för ett kön.
Hyfsat vanligt måste det väl ändå vara att barnen har en bästis eller två av motsatt kön, så valet blir då att antingen ha femton-tjugo ungar hemma eller bara halva klassen som man kanske inte ens är kompis med?
Så har vi också haft, såklart. Blandat. Men grejen är ju att det inte ska vara nån unge som aldrig blir bjuden.

Håller med, det låter konstigt. Som sagt min sons absolut bästa kompis är en tjej. Jag har elever i min stora klass som är bästis med motsatt kön. Och att hela klassen skulle innebära 15-20 ungar idag är ju ren tur, det är betydligt vanligare med klasser på 30 ungar! I alla fall i trakten där jag bor/jobbar.

Hade haft svårt att gå med på en sån sak på ett föräldramöte... Det MÅSTE ju finnas barn likt mig själv när jag var liten, som inte VILL bjuda många utan kanske bara fem kompisar? Får man inte det då eftersom annat är bestämt på ett föräldramöte? :crazy: Var går gränsen, om han bjuder fem kompisar på lek hemma och han råkar fylla år... Bryter man mot reglerna då?

Jag blev nog bara mer stressad av att starta denna tråd än vad jag var innan. 😅

Vi ordnade tillsammans med en familj till från skolklassen ett gemensamt kalas vid en strand när de fyllde 7 år.
De är bara 9 st i klassen så vi bjöd med alla föräldrar och syskon och grillade hamburgare och åt hembakta långpannekakor. Sen hade vi fiskdamm i hästtransporten 😁

Här får man bjuda så många eller så få man vill.

På tal om ”bjuda alla” - I våra barns klasser ordnade vi klasskalas i skolans gymnastiksal varje kvartal, alla var bjudna och barnen ordnade kalaset det kvartal de fyllde år. Det var bestämt att man som gäst gav en tiokrona till de barn som fyllde år så blev det ”presenter” utan att någon blev ruinerad. En del gjorde en sport av att slå in sin tia på de mest spektakulära sätt:D

Då var det inte så känsligt om barnen hade kalas hemma också, för färre eller helt andra kompisar. Vi gjorde också för vana att skriva ut vilka som skulle komma på barnens egna hemma-kalas i inbjudan. Jag uppskattade när andra gjorde så, så behövde man inte råka nämna kalaset inför någon som inte var med på listan.

Vi har haft tur med barn som fyller år på sommaren, det pratas inte på samma sätt om kalas som hålls mitt i lovet. :bow:

Ja ett kompiskalas och ett släktkalas. :)

Tack för alla svar.

Verkar vara många som tycker att man ska bjuda hela klassen/avdelningen... Hmmm. Lite klurigt ändå. Min äldsta som ska fylla 6 går på samma avdelning som 1-åringar, alltså barnen är allt från 1 till att de ska fylla 6 i år. Det känns ändå lite konstigt att bjuda 1-åringar på ett kalas med 6-åringar.

Och sedan i skolklass... Hans allra bästa vän i livet är ett år äldre och kommer alltså inte gå i samma klass. En annan vän bor i en annan kommun. Får lite panik över att ganska många föräldrar verkar tycka att det är sååå konstigt att bjuda några kompisar istället för hela klassen? Jag förstår givetvis att man inte kan bjuda 12 barn om de är totalt 15 i klassen, DET blir ju taskigt. Men om vi snackar om att bjuda kanske 5 av 15 från klassen... Och såklart inte lämnar ut inbjudningar i skolan?

Jag är som sagt lärare och har en klass på 30 elever. Har faktiskt aldrig hört ett ord om kalas i klassen, men jag har svårt att tro att alla 30 har kalas varje år och bjuder alla 30... Det blir ju inte så många helger kvar till att göra annat än att gå på kalas då. 😅

Skrev ju att jag själv hade ett barnkalas som barn och då bjöd alla tjejer i klassen, men måste tillägga att det skulle kännas jättekonstigt nu att bara bjuda pojkar för att mitt barn är pojke... Hans bästa vän är en flicka så det hade absolut inte funkat.
Vi bjuder några kompisar, inte hel klass/avdelning :) så kör på de kompisar barnet trivs bäst med!

Tack för alla svar.

Verkar vara många som tycker att man ska bjuda hela klassen/avdelningen... Hmmm. Lite klurigt ändå. Min äldsta som ska fylla 6 går på samma avdelning som 1-åringar, alltså barnen är allt från 1 till att de ska fylla 6 i år. Det känns ändå lite konstigt att bjuda 1-åringar på ett kalas med 6-åringar.

Och sedan i skolklass... Hans allra bästa vän i livet är ett år äldre och kommer alltså inte gå i samma klass. En annan vän bor i en annan kommun. Får lite panik över att ganska många föräldrar verkar tycka att det är sååå konstigt att bjuda några kompisar istället för hela klassen? Jag förstår givetvis att man inte kan bjuda 12 barn om de är totalt 15 i klassen, DET blir ju taskigt. Men om vi snackar om att bjuda kanske 5 av 15 från klassen... Och såklart inte lämnar ut inbjudningar i skolan?

Jag är som sagt lärare och har en klass på 30 elever. Har faktiskt aldrig hört ett ord om kalas i klassen, men jag har svårt att tro att alla 30 har kalas varje år och bjuder alla 30... Det blir ju inte så många helger kvar till att göra annat än att gå på kalas då. 😅

Skrev ju att jag själv hade ett barnkalas som barn och då bjöd alla tjejer i klassen, men måste tillägga att det skulle kännas jättekonstigt nu att bara bjuda pojkar för att mitt barn är pojke... Hans bästa vän är en flicka så det hade absolut inte funkat.
Tänker att i förskolegrupp så kan man ju väldigt enkelt bara ta de som har ungefär samma ålder. Ingen ettåring kommer bli ledsen :).

När det gäller en enstaka vän som inte går i klassen så kan ju hen haka på liksom.

Jag hade helklass kalas när jag var liten, pojkar och flickor. Det är nog olika kultur i olika orter/klasser.

Och släkten har vi haft separat fika för.

Ja, två olika kalas alltså. Dom äldre släktingarna bjuder vi hem. Barnkalaset utanför huset. Sist vi hade barnkalas hemma fyllde hon 3, och det var nog mycket kaos 😅.

Och grejen är den att det faktiskt ofta blir billigare "på lokal". Det kostar rätt mycket att fixa fika, tårta, dekorationer, godispåse, aktiviter hemma. De gånger vi ordnat allt själva (exempelvis pulkabacken) har det faktiskt blivit dyrare än att köpa ett färdigt paket.
Ja vi fixade allting själva, iofs inte hemma utan hyrd lokal, och räknade på det och konstaterade att paket hade varit billigare. Speciellt om man hade delat med en klasskamrat. Men trädgården och skogen hade kanske varit billigast, fel årstid dock.

Så har vi också haft, såklart. Blandat. Men grejen är ju att det inte ska vara nån unge som aldrig blir bjuden.
Exakt. Det blir ju då tex ett nytt barn i klassen om det är yngre barn där föräldrarna inte känner hens föräldrar, som typ aldrig någonsin blir bjuden. Eftersom om det är en föräldragrupp som känner varandra väljer de praktiskt taget de barn de själva känner + ev ngt extra om barnet verkligen vill.

På tal om ”bjuda alla” - I våra barns klasser ordnade vi klasskalas i skolans gymnastiksal varje kvartal, alla var bjudna och barnen ordnade kalaset det kvartal de fyllde år. Det var bestämt att man som gäst gav en tiokrona till de barn som fyllde år så blev det ”presenter” utan att någon blev ruinerad. En del gjorde en sport av att slå in sin tia på de mest spektakulära sätt:D

Då var det inte så känsligt om barnen hade kalas hemma också, för färre eller helt andra kompisar. Vi gjorde också för vana att skriva ut vilka som skulle komma på barnens egna hemma-kalas i inbjudan. Jag uppskattade när andra gjorde så, så behövde man inte råka nämna kalaset inför någon som inte var med på listan.

Vi har haft tur med barn som fyller år på sommaren, det pratas inte på samma sätt om kalas som hålls mitt i lovet. :bow:

Yes, så gjorde vi med. 10-kronorskalas kvartalsvis, funkade toppen! Man hade ett gäng andra vårdnadshavare att arrangera tillsammans med, alla i klassen blev bjudna och ingen behövde fundera på vad man skulle ge.

Vi har bara haft ett barnkalas än så länge. När dottern fyllde fem. Vi bjöd de 4 kompisarna hon lekte absolut mest med. Även deras föräldrar/syskon fick komma.

Fika, fri lek och fiskdamm blev det. Det blev väldigt lagom. Får se hur dottern vill ha det i år men det blir inget hela förskoleavdelningen kalas iaf. Max 5-6 barn tror jag passar henne bäst.

Vi har som "regel" här hemma att man alltid bjuder tillbaka om man blivit bjuden på ett kalas. Alltså om mitt barn har varit hos A på kalas bjuder mitt barn A på sitt kalas. Man tackar äventid ja till en inbjudan om det inte finns ett stark skäl till att inte gå på kalaset. På det sättet hoppas jag att vi gör lite för att undvika att ngt barn aldrig blir bjuden.

Jag kan inte bjuda alla, det skulle jag aldrig orka med.

Liknande trådar

Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Badger
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
10 197
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 566
Senast: Liran
·
Relationer Hej! Behöver verkligen hjälp med detta då jag inte vet hur jag ska tänka. Jag har varit bästa kompis med en tjej i runt 15 år, vi har... 2
Svar
22
· Visningar
5 019
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Resa när man har hund?
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31