Hur gör ni med barnkalas?

Hade aldrig en tanke på att tvinga dpttern ha kalas för hela klassen när hon fyllde år!
Hon tycker det är jobbigt med stora sammanhang, när hon var liten umgicks hon bara i mindre grupper och hade ca 5-6 nära vänner från olika klasser/skolor.

Vi bjöd bara de hon umgicks med och var trygg med, via privata i bjudningar (via föräldrarna ofta)

Ett kalas är för mitt barn, om hon vill fira sin dag med sina vänner bara så får hon det. Att bjuda klassen där de ändå inte haft intresse av att umgås med henne, eller tiden då flera var mobbare etc. Varför r förstöra hennes födelsedag med att ha ett kalas hon skulle va trivas med?

Bjuda alla eller ingen.. Kanske en fin tanke i grunden men alla barn trivs ej med varandra, klasserna består ofta av 30 barn och de träffas varje dag i skolan.
Låt barnen själva välja sina vänner på fritiden åtminstone.

Visst vissa älskar stor skalas stora sammanhang hänga med allt och alla. Men alla fungerar inte så.

Dock har dpttern blivit bjuden till ett barn hon annars ej ungås med, och valt att gå dit, så bjuder vi ofta tillbaka!

Jag arbetar som lärare, har precis varit på föreläsning med en "stor" skoljurist och det är fortfarande helt okej att lämna ut klasslistor med telefonnummer. Många lärare/skolor vågar inte göra det sedan GDPR men det är en missuppfattning menar juristen (som mycket annat gällande skola och GDPR). Så man kan fråga efter det! Föräldrarna behöver faktiskt inte ens ha gett sitt medgivande, men självklart lämnas inga skyddade uppgifter ut.
Dock ser sekretessreglerna olika ut för skola respektive förskola.
Förskolan har samma nivå på sekretessen som t.ex. vård och socialtjänst. Av det skälet finns det hinder för att där lämna ut klasslistor på samma sätt som i skolan.

Men håller helt med dig om att många kommer med konstiga resonemang om GDPR. som att man tvärlåser all information bara för att slippa göra ställningstaganden om sin hantering, och dessutom verkar ha glömt bort det grundläggande svenska regelverket om allmänna handlingar?

Hade aldrig en tanke på att tvinga dpttern ha kalas för hela klassen när hon fyllde år!
Hon tycker det är jobbigt med stora sammanhang, när hon var liten umgicks hon bara i mindre grupper och hade ca 5-6 nära vänner från olika klasser/skolor.

Vi bjöd bara de hon umgicks med och var trygg med, via privata i bjudningar (via föräldrarna ofta)

Ett kalas är för mitt barn, om hon vill fira sin dag med sina vänner bara så får hon det. Att bjuda klassen där de ändå inte haft intresse av att umgås med henne, eller tiden då flera var mobbare etc. Varför r förstöra hennes födelsedag med att ha ett kalas hon skulle va trivas med?

Bjuda alla eller ingen.. Kanske en fin tanke i grunden men alla barn trivs ej med varandra, klasserna består ofta av 30 barn och de träffas varje dag i skolan.
Låt barnen själva välja sina vänner på fritiden åtminstone.

Visst vissa älskar stor skalas stora sammanhang hänga med allt och alla. Men alla fungerar inte så.

Dock har dpttern blivit bjuden till ett barn hon annars ej ungås med, och valt att gå dit, så bjuder vi ofta tillbaka!
Jag tror ingen menar att man alltid ska bjuda alla eller ingen. Bara om inbjudan sker på skolan/förskolan.
Bjuds bara några få, får man göra det utanför.
Däremot bjuder man inte alla utom någon/några få, oavsett om det sker på skolan eller externt.

Hur får man tag på telefonnummer till föräldrar nu för tiden? Finns ju inga klasslistor längre, som när jag var liten. Jag är föräldraledig och stora barnet går 9-14 tre dagar i veckan på förskolan, jag träffar nästan aldrig några andra föräldrar när jag hämtar och lämnar! Vore kul att kunna bjuda in till lekträffar och så småningom kalas.
Jag har bett förskolan att sätta upp lapp där föräldrar får skriva upp sitt nr.

Liknande trådar

Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
939
Senast: Badger
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
9 601
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 405
Senast: Liran
·
Relationer Hej! Behöver verkligen hjälp med detta då jag inte vet hur jag ska tänka. Jag har varit bästa kompis med en tjej i runt 15 år, vi har... 2
Svar
22
· Visningar
4 897
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka