Jag håller med dig. Man ska ju såklart göra förskolan så säker det går på ett rimligt sätt, men ibland kan jag också tycka att det kan gå lite för långt. Vi har ju som sagt ett gäng vagnar på gården. Ett "skjul" eller "vagnstall" som det kallas där alla som vill får lämna sin vagn över dagen. Det står mitt på gården, men jag antar att fröknarna säger att barnen inte får leka där inne. Nu har en utav våra fröknar skadat knät och då har de bett oss att ställa vagnarna längst fasaden vid deras avdelning för att det ska bli enklare vid vilan, att få ut och upp småbarnen i vagnarna. Så nu står de ännu mer tillgängligt. Men, jag har inte hört något från vår förskola att det skulle utgöra en säkerhetsrisk. Jag vill som sagt anta att fröknarna ber barnen att inte leka med vagnarna och är någon där så innebär det ju sällan en incident. Även om det såklart kan hända. Men det känns som en större risk att någon trillar ner för rutschkanan eller en berghäll.
Så jag vet inte. Det jag försöker säga är väl att det är helt rimligt att se över säkerheten på olika sätt men det blir också konstigt om man inte väger den mot andra värden, exempelvis att det ska vara rimligt och fungerande för föräldrar att hämta och lämna. Risker finns alltid.