Vad gör vi? Kids edition - del 4

Nu har rektorn gett mig personlig tillåtelse att köra in med barnvagnen på gården och parkera utanför porten. Toppen för mig men det känns samtidigt så fånigt att jag får men inte andra föräldrar? För att jag klagar och ifrågasätter. Och det bekräftar liksom att det egentligen inte är någon säkerhetsrisk, för om det var det skulle ju inte någon få ett undantag mot regeln. Well, jag är föräldraledig en månad till, sedan är det min makes problem (undrar om undantaget följer med vagnen eller enbart personen ;) ).
Det kan ju faktiskt vara en säkerhetsrisk beroende på vagn. Våran vagn välte rätt lätt bakåt om någon klängde på den, och hade man haft något på/i hade ett barn kunnat göra sig illa. En med 4 hjul lär ju inte välta lika lätt. Men något måste ju ha hänt inför ett förbud?

Det kan ju faktiskt vara en säkerhetsrisk beroende på vagn. Våran vagn välte rätt lätt bakåt om någon klängde på den, och hade man haft något på/i hade ett barn kunnat göra sig illa. En med 4 hjul lär ju inte välta lika lätt. Men något måste ju ha hänt inför ett förbud?
Ja rektorn har beskrivit i mail vad som hänt. Den ena incidenten var att en förälder hade kört in en vagn i kapprummet (det är inte tillåtet på den här förskolan), lämnat den utan uppsikt och barn hade klättrat på den. Det andra var på gården, en förälder hade inte lagt i parkeringsbromsen och ett barn hade puttat på den så den började rulla mot ett träd.

Jag tycker det är för få och ”icke allvarliga” incidenter för att motivera ett förbud. Förskolan startade 2017 och de här två händelserna är de som hänt. Barnvagnar är ju dessutom tillverkade för att vara i direkt närhet av barn (och säkerhetsklassade enligt en europeisk standard), det är inte en motorcykel jag vill ta in på gården liksom.

Ja rektorn har beskrivit i mail vad som hänt. Den ena incidenten var att en förälder hade kört in en vagn i kapprummet (det är inte tillåtet på den här förskolan), lämnat den utan uppsikt och barn hade klättrat på den. Det andra var på gården, en förälder hade inte lagt i parkeringsbromsen och ett barn hade puttat på den så den började rulla mot ett träd.

Jag tycker det är för få och ”icke allvarliga” incidenter för att motivera ett förbud. Förskolan startade 2017 och de här två händelserna är de som hänt. Barnvagnar är ju dessutom tillverkade för att vara i direkt närhet av barn (och säkerhetsklassade enligt en europeisk standard), det är inte en motorcykel jag vill ta in på gården liksom.

Jag håller med dig. Man ska ju såklart göra förskolan så säker det går på ett rimligt sätt, men ibland kan jag också tycka att det kan gå lite för långt. Vi har ju som sagt ett gäng vagnar på gården. Ett "skjul" eller "vagnstall" som det kallas där alla som vill får lämna sin vagn över dagen. Det står mitt på gården, men jag antar att fröknarna säger att barnen inte får leka där inne. Nu har en utav våra fröknar skadat knät och då har de bett oss att ställa vagnarna längst fasaden vid deras avdelning för att det ska bli enklare vid vilan, att få ut och upp småbarnen i vagnarna. Så nu står de ännu mer tillgängligt. Men, jag har inte hört något från vår förskola att det skulle utgöra en säkerhetsrisk. Jag vill som sagt anta att fröknarna ber barnen att inte leka med vagnarna och är någon där så innebär det ju sällan en incident. Även om det såklart kan hända. Men det känns som en större risk att någon trillar ner för rutschkanan eller en berghäll.

Så jag vet inte. Det jag försöker säga är väl att det är helt rimligt att se över säkerheten på olika sätt men det blir också konstigt om man inte väger den mot andra värden, exempelvis att det ska vara rimligt och fungerande för föräldrar att hämta och lämna. Risker finns alltid.

Barnen är typ friska. Båda två är fortfarande hemma från skolan/förskola pga hosta och snoriga.

Nu är det bara jag kvar med feber. I morse mådde jag ungefär som någon kört över mig men efter lite febernedsättande kändes det nästan som vanligt.

Jag håller med dig. Man ska ju såklart göra förskolan så säker det går på ett rimligt sätt, men ibland kan jag också tycka att det kan gå lite för långt. Vi har ju som sagt ett gäng vagnar på gården. Ett "skjul" eller "vagnstall" som det kallas där alla som vill får lämna sin vagn över dagen. Det står mitt på gården, men jag antar att fröknarna säger att barnen inte får leka där inne. Nu har en utav våra fröknar skadat knät och då har de bett oss att ställa vagnarna längst fasaden vid deras avdelning för att det ska bli enklare vid vilan, att få ut och upp småbarnen i vagnarna. Så nu står de ännu mer tillgängligt. Men, jag har inte hört något från vår förskola att det skulle utgöra en säkerhetsrisk. Jag vill som sagt anta att fröknarna ber barnen att inte leka med vagnarna och är någon där så innebär det ju sällan en incident. Även om det såklart kan hända. Men det känns som en större risk att någon trillar ner för rutschkanan eller en berghäll.

Så jag vet inte. Det jag försöker säga är väl att det är helt rimligt att se över säkerheten på olika sätt men det blir också konstigt om man inte väger den mot andra värden, exempelvis att det ska vara rimligt och fungerande för föräldrar att hämta och lämna. Risker finns alltid.
Ja det kan bli så himla konstigt till slut. Vagnar med syskon i har liksom följt med in på förskolegårdar i väldigt många år, generationer till och med. Det är inte i närheten av en vanlig eller typisk olycka på en förskolegård. Om en förälders ryggsäck som ställs ner i kapprummet orsakar att ett barn snubblar över den, ska vi förbjuda ryggsäckar då? Alla föräldrar får lämna sina jobbväskor med datorer i vid cykelstället vid hämtning. Nä jag orkar inte som ni hör. Det har löst sig för min del men blöh vad energikrävande det här var.

Liknande trådar

Övr. Barn Det är lite roligt att jag startade en tråd, skrev inte färdigt i originalinlägget men tråden fick god fart ändå... 😁🙈 Tråd 'Mens'...
Svar
3
· Visningar
476
Senast: pajaztar
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
1 700
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 570
Senast: Derivata
·
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet... 2 3
Svar
55
· Visningar
2 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka