Vad gör vi? Kids edition - del 4

Jag börjar undra om det är någon variant av covid? Barnen är verkligen helt utslagna, de orkar inte en hel dag hemma i lugnt tempo utan att somna.

Har varit på akuten i 6h timmar idag, mycket riktigt var det infektion och hög crp. Har även röntgat magen som visade att det har samlats sårvätska under operationssåret. Fått antibiotika i dropp och tablett och ska tillbaka imorgon bitti. Föda barn var ingenting i smärta jämfört med att ta loss stygn och riva runt i ett öppet infekterat hål i naveln😭
Första läkaren jag hade idag var så otroligt oempatisk och elak, ska se om det går att framföra på något vis till avdelningen när jag är piggare.

Fyy fan, vilken pärs! Hoppas ni alla kryar på er snabbt!

Vi hade med hög feber, hosta och var dåliga mer än en vecka. Det var influensa B.
Trodde nästan vi hade Covid, men tog ett kombitest för covid och influensa, och det var influensan.

Nu har vi tredje natten i rad med samma, för mig, helt obegripliga problem. Runt 23 vaknar 1-åringen (som jag sover med) och pekar att han vill gå ut ur sovrummet. Om jag då lyfter upp honom och går ut ur sovrummet så pekar han sen att han vill att vi ska gå ner. Väl nere ska vi gå runt i mörkret, han pekar ibland på något han vill att vi går närmare men han är inte särskilt entusiastisk. Han vill inte ha vatten, mat eller något särskilt grej. Detta tänker han sig ska pågå i timmar. När jag efter en timme tröttnar och försöker gå och lägga oss (eller om jag ignorerar önskemålet om att gå ner från första början) så gråter han hysteriskt, klättrar ner från sängen och försöker öppna sovrumsdörren. Efter 45 min hysteriskt gråtande orkar jag inte försöka vänta ut det längre utan går ner igen. I samma sekund som jag tar upp honom och börjar gå åt rätt håll blir han helt nöjd igen. Så fortsätter vi vankandet. Vid 02 igår var han så trött i min famn att jag lyckades smyga upp och lägga oss. Kl 04 vaknar han igen, gråter och vill gå ner. Lyckas avleda honom med att tända lampan och han råkar somna om. Kl 05.30 vaknar han, gråter och vill gå ner.

Jag blir helt knäpp på att jag inte förstår vad det är han vill. 1-åringens egna förklaring är "da!", vilket inte ger mig mycket vägledning. Jag håller på att bli helt knäckt av detta, och ungen blir snortrött på dagarna när han missar flera timmars sömn om nätterna.

(Ja, min man ska förstås avlasta mig, men han är själv sjuk och dessutom den som måste hålla ställningarna på dagen iom föräldraledig)

Nu har vi tredje natten i rad med samma, för mig, helt obegripliga problem. Runt 23 vaknar 1-åringen (som jag sover med) och pekar att han vill gå ut ur sovrummet. Om jag då lyfter upp honom och går ut ur sovrummet så pekar han sen att han vill att vi ska gå ner. Väl nere ska vi gå runt i mörkret, han pekar ibland på något han vill att vi går närmare men han är inte särskilt entusiastisk. Han vill inte ha vatten, mat eller något särskilt grej. Detta tänker han sig ska pågå i timmar. När jag efter en timme tröttnar och försöker gå och lägga oss (eller om jag ignorerar önskemålet om att gå ner från första början) så gråter han hysteriskt, klättrar ner från sängen och försöker öppna sovrumsdörren. Efter 45 min hysteriskt gråtande orkar jag inte försöka vänta ut det längre utan går ner igen. I samma sekund som jag tar upp honom och börjar gå åt rätt håll blir han helt nöjd igen. Så fortsätter vi vankandet. Vid 02 igår var han så trött i min famn att jag lyckades smyga upp och lägga oss. Kl 04 vaknar han igen, gråter och vill gå ner. Lyckas avleda honom med att tända lampan och han råkar somna om. Kl 05.30 vaknar han, gråter och vill gå ner.

Jag blir helt knäpp på att jag inte förstår vad det är han vill. 1-åringens egna förklaring är "da!", vilket inte ger mig mycket vägledning. Jag håller på att bli helt knäckt av detta, och ungen blir snortrött på dagarna när han missar flera timmars sömn om nätterna.

(Ja, min man ska förstås avlasta mig, men han är själv sjuk och dessutom den som måste hålla ställningarna på dagen iom föräldraledig)
Jag skulle nog försöka vänta ut det några nätter även om det är lika jobbigt (jobbigare) de nätterna. På natten sover man i sovrummet och går inte runt och håller en förälder vaken lite random..

Fyy fan, vilken pärs! Hoppas ni alla kryar på er snabbt!

Vi hade med hög feber, hosta och var dåliga mer än en vecka. Det var influensa B.
Trodde nästan vi hade Covid, men tog ett kombitest för covid och influensa, och det var influensan.
Vi hade också influensa b för ett par veckor sen, var som du säger riktigt risig. Barnet klarade sig rätt ok men flera av kompisarna var sjuka i över en vecka. Jag var hemma från jobbet i 2,5.. nästa år blir det 💉!

@rosapantern det låter fullständigt vidrigt. Det är såna perioder man tittar tillbaka på och undrar hur man överlevt. :heart

Här diagnostiserades snart 2 åringen med förkylningsastma och har fått en liten inhalator. Hoppas på att den försvinner och att vi slipper riktig astma. Inhalatorn gjorde att vi fick sova inatt i varje fall. 7 dagen med feber nu. Han får gärna bli frisk snart.

Jag är lite förbryllad över vad man ska göra med en så liten när han är sjuk. Vill inte att han ska röra sig för mycket utan vila sig frisk. Det enda som funkar för det är tv. Annars vill han ut och cykla 8 timmar om dagen. Jag som varit så anti skärm. Nu tror jag han snart kommer prata dalmål efter att ha tittat på fantus och maskinerna så mycket :bag:

@rosapantern det låter fullständigt vidrigt. Det är såna perioder man tittar tillbaka på och undrar hur man överlevt. :heart

Här diagnostiserades snart 2 åringen med förkylningsastma och har fått en liten inhalator. Hoppas på att den försvinner och att vi slipper riktig astma. Inhalatorn gjorde att vi fick sova inatt i varje fall. 7 dagen med feber nu. Han får gärna bli frisk snart.

Jag är lite förbryllad över vad man ska göra med en så liten när han är sjuk. Vill inte att han ska röra sig för mycket utan vila sig frisk. Det enda som funkar för det är tv. Annars vill han ut och cykla 8 timmar om dagen. Jag som varit så anti skärm. Nu tror jag han snart kommer prata dalmål efter att ha tittat på fantus och maskinerna så mycket :bag:
Verkligen, men känner ändå tacksamhet att vi inte lever med kroniska sjukdomar, utan att det är övergående 🙏

Skönt att inhalatorn hjälpte, alla våra barn har förkylningsastma och tar både ventoline och flutide vid sjukdom men denna gången har de tyvärr inte haft någon effekt.

Och skärmtiden har överskridits med råge här, så fort de rör sig sätter hostan igång. Minsting vill ha fantus, mellan vill se bakningsprogram, och äldsta vill se Lassie på repeat🤣 Får bli avvänjning sen.
Klarade iaf av att gå in på Erikshjälpen idag efter sjukhusbesöket, fyndade massa pyssel så nu får pappan styra med det så ska jag sova ifatt lite.

Jag skulle nog försöka vänta ut det några nätter även om det är lika jobbigt (jobbigare) de nätterna. På natten sover man i sovrummet och går inte runt och håller en förälder vaken lite random..
Ja, jag tror också att det är enda sättet. Det kom efter ett par nätter med sjukdom och därtill hörande vattendrickande och oro så tror att det är en ny dålig vana vi behöver avveckla. Men det är ju så tufft när man sovit kasst i en vecka pga sjukdom och detta, att då på natten faktiskt orka stå emot och leva med vrålandet. Men jag ska försöka inatt och hoppas att det leder till bättre sömn framöver.

Här är det 4-åringen som är hopplös.
Hoppas hen sover snart. Här har 6åringen till slut fått tänder borstade, hår flätat och kommit i säng. Ridå.
Det där med att fläta håret brukar gå bra men inte idag. Det var lockande att strunta i det men samtidigt vet jag vilken kamp det blir i morgon om vi inte flätat. Tack och lov gick hon till slut med på det.
Det sparar såå mycket tid och energi på morgonen att slippa reda ut tovor i en evighet.

Hoppas hen sover snart. Här har 6åringen till slut fått tänder borstade, hår flätat och kommit i säng. Ridå.
Det där med att fläta håret brukar gå bra men inte idag. Det var lockande att strunta i det men samtidigt vet jag vilken kamp det blir i morgon om vi inte flätat. Tack och lov gick hon till slut med på det.
Det sparar såå mycket tid och energi på morgonen att slippa reda ut tovor i en evighet.
Till sist så. Det är inte samma sak när pappa nattar men det har varit så när jag nattar senaste två veckorna. Det viskas, flaxas runt med armar, kastar sig hit och dit i sängen och är allmänt inte lugn utan stör storebror.

Haft en härlig dag med barnen. De har lekt på stranden och kastat stenar i havet. Sprungit nakna på tomten och blivit duschade med trädgårdsslangen. Vi la dem vid 19 efter en hel dag utomhus och har efter det gjort egen pasta med salsicciasås och spelat spel. Nu när vi städade undan så hittade jag en pinne på köksön. Ni vet den där pinnen, pinnarnas pinne, och fick lite hjärtsnörp. Vissa dagar känns allt så tufft. Andra dagar har man glömt bort dom dagarna helt.

Liknande trådar

Övr. Barn Det är lite roligt att jag startade en tråd, skrev inte färdigt i originalinlägget men tråden fick god fart ändå... 😁🙈 Tråd 'Mens'...
Svar
3
· Visningar
495
Senast: pajaztar
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
1 743
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 067
Övr. Barn Min äldsta fyller 6 år till sommaren. Hittills har vi "bara" haft födelsedagskalasen för närmsta släkten, men det har ändå blivit mellan... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
2 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka