Rehabtid dragna tänder

escodobe

Trådstartare
Var hos veterinären med Norris idag pga illaluktande mun och domen blev att det behövs röntgen och högst troligen att dra ut några tänder.
Kruxet är att nästa lediga tid är i slutet på maj (ett annat ställe jag kontaktade hade första lediga tid för munsanering i september!) och jag undrar hur länge man kan räkna med rehabtid, jag kommer behöva vara borta några perioder i juni och frågan är vad man kan belasta kattvakten med?
Kattanten är enligt besiktning och blodprov annars frisk som en nötkärna och äter helst torrfoder om hon får välja.

Två, möjligtvis tre dagar max. När jag dragit tänder på både Nikita och Megara fick de metacam de två första dagarna. Sedan helt normal mat och helt normal katt. Jag närde en förhoppning om att iaf Megaras humör var pga att hon hade TR och ont. Vilket hon alltså inte hade.

Om man ska ge bara blötmat eller torrisar finns det iofs olika åsikter om. Dvs om det är fara att något fastnar där tanden varit.

Edit: Med caveat att det beror lite på hur många tänder man drar på samma gång. Är det många tänder behöver man kanske ge metacam några mer dagar.

Två, möjligtvis tre dagar max. När jag dragit tänder på både Nikita och Megara fick de metacam de två första dagarna. Sedan helt normal mat och helt normal katt. Jag närde en förhoppning om att iaf Megaras humör var pga att hon hade TR och ont. Vilket hon alltså inte hade.

Om man ska ge bara blötmat eller torrisar finns det iofs olika åsikter om. Dvs om det är fara att något fastnar där tanden varit.

Edit: Med caveat att det beror lite på hur många tänder man drar på samma gång. Är det många tänder behöver man kanske ge metacam några mer dagar.
Tack!

Maja fick ju dra två tänder när hon var 16. Åt som vanligt dagen efter, fick smärtlindring ett par dagar och vi hade återbesök för att kolla läkningen efter ungefär en vecka.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: igbest
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 624
Senast: fejko
·
Småbarn Jag fick mitt första barn i november -18 och har varit mammaledig sedan dess. Jag och min man har hittills varit hemma hela denna tid... 2
Svar
23
· Visningar
4 740
Senast: ako
·
Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 791
Senast: Madde_padde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka