Vad gör vi? Kids edition - del 4

Varit på utvecklingssamtal med sonen och hans klassföreståndare. Min prilliga lille unge som knappt kan sitta still fick väldigt fint beröm av sin fröken för att han alltid gör sitt bästa och är aktiv på lektionerna samt tränar mycket på att ljuda och räkna. Hon verkar vara en sån där klassisk, snäll lärare som verkligen gillar att jobba med barnen. Väldigt glad att hon verkar se alla hans goda sidor ❤️😁

Jag försöker verkligen att släppa kontrollen lite kring sonen. Men har tyckt att det är lite läskigt när de leker kring poolen här, både att det blir halt och att det är stentrappor. Så när vi kommit hem från att ha varit på utflykt hela dagen så lägger sig maken för att vila en stund och barnen springer ner på gräsmattan. Jag säger till våra vänner att jag bara ska gå in och hämta något att dricka, och frågar om de vill ha något. De har redan satt på en kanna kaffe, och jag svarar "Toppen, då passar jag på att kissa också när jag ändå har eminenta barnvakter". Jag hinner spola och tvätta händerna innan jag hör att de skriker och kommer springandes med sonen avsvimmad i famnen. Jag tog det med ro, eftersom jag vet om att han svimmar åtminstone varje vecka. Men så ser jag hans ansikte. Han har svimmat och landat med munnen mot stentrappan. Nu har vi en timmes gråt och blod bakom oss. Han har skrapat upp näsan och överläppen är minst sagt stor med ett jack på insidan, men jag tror att tänderna har klarat sig. Vi ska titta igen när vi får en möjlighet. Hur som helst så får vi ordna en tid hos tandläkaren när vi kommer hem, men jag hoppas att vi slipper söka vård här nere.

Det är lite tragikomiskt det här, med att jag sällan upplever att jag vågar vända ryggen till och att jag dessutom precis skämtat om att man kanske vågar gå och kissa då. Men jag ska inte läsa in för mycket i det. Det är vad det är med fartfyllda småbarn, och vad som helst kan hända oavsett vem som övervakar, eller inte. Våra vänner tycker nog att det här är betydligt jobbigare än vad vi tycker. Nu är han i varje fall på benen och leker igen. Jag hoppas att han ska kunna få i sig något att äta ikväll.

Passar på att slänga in en fråga här som någon borde ha svar på; vi är ju som sagt inne på tredje veckan med vab, visst kan vi lägga olika barn varje vecka för att slippa fixa med läkarintyg? Alla tre har varit sjuka i omgångar.
Följdfråga!
Då barnen bara har barnomsorg tors-fre nästa vecka, och jag fortfarande är sjukskriven så kommer sambon eller mamma behöva ha dom 3 dagar.
Behövs det intyg då? Eftersom de redan vabbats för i 3 veckor innan.

Måste bara skriva vad sonen sa nyss här för jag blev så jävla rörd och glad 🥹❤️

Han satt i badet och jag satt på toastolen och småpratade med honom och kom på att vi har glass i frysen så jag upplyste honom om det. Då säger han;

Mamma dom här moment:arna när vi sitter och pratar bara får mig att tänka på hur mycket jag älskar dig.

Jag: Men åh vad fint sagt, vad glad jag blir! Jag är så tacksam att jag har dig.

Sonen: Var tacksam för dig själv, det var ju du som gjorde mig!

🥹❤️🥹❤️

Vilken eftermiddag, jag som såg fram emot att vi äntligen hade en eftermiddag utan program. Började med en 5 åring som vägrade äta lunch för han vill tydligen inte ha ngt annat än pasta eller müsli. 14 åringen och 7 åringen började tjafsa för 7åringen blev arg för att storasyster tittade på henne.
11 åringen kommer hem och fick ett av sina utbrott för att hon inte fick gå till en kompis idag, anledning för att hon inte har gjort sina "uppdrag" som jag bett henne om i flera dagar och att hon aldrig håller tider som hon ska komma hem.

Sen var det lugnt ett litet tag men blev kaos på kvällen. 7åringen brukar aldrig bråka men idag var hon på riktigt dåligt humör. Hoppas det var ett undantag idag och inte ngn ny fas.

Funderar på om jag i forstsättningen alltid ska bjuda 5åringen på pasta och tomatsås till lunch. Kanske han tröttnar på det och vill äta ngt annat efter ett tag?

Han satt i badet och jag satt på toastolen och småpratade med honom och kom på att vi har glass i frysen så jag upplyste honom om det. Då säger han;

Mamma dom här moment:arna när vi sitter och pratar bara får mig att tänka på hur mycket jag älskar dig.

Jag: Men åh vad fint sagt, vad glad jag blir! Jag är så tacksam att jag har dig.

🥹❤️🥹❤️
Åh vad fint 🥰

Ni vet den där låten "What a difference a day makes"? Den har jag haft spelandes i huvudet idag. Humöret i familjen gick från skapligt horribelt igår till riktigt fint idag. Storebror var frisk och pigg igen imorse och lillebror hade tagit sig i kragen och sovit igenom natten så både han och jag var som nya människor. Maken var dock sämre men han lider mest i tysthet :p

Jag försöker verkligen att släppa kontrollen lite kring sonen. Men har tyckt att det är lite läskigt när de leker kring poolen här, både att det blir halt och att det är stentrappor. Så när vi kommit hem från att ha varit på utflykt hela dagen så lägger sig maken för att vila en stund och barnen springer ner på gräsmattan. Jag säger till våra vänner att jag bara ska gå in och hämta något att dricka, och frågar om de vill ha något. De har redan satt på en kanna kaffe, och jag svarar "Toppen, då passar jag på att kissa också när jag ändå har eminenta barnvakter". Jag hinner spola och tvätta händerna innan jag hör att de skriker och kommer springandes med sonen avsvimmad i famnen. Jag tog det med ro, eftersom jag vet om att han svimmar åtminstone varje vecka. Men så ser jag hans ansikte. Han har svimmat och landat med munnen mot stentrappan. Nu har vi en timmes gråt och blod bakom oss. Han har skrapat upp näsan och överläppen är minst sagt stor med ett jack på insidan, men jag tror att tänderna har klarat sig. Vi ska titta igen när vi får en möjlighet. Hur som helst så får vi ordna en tid hos tandläkaren när vi kommer hem, men jag hoppas att vi slipper söka vård här nere.

Det är lite tragikomiskt det här, med att jag sällan upplever att jag vågar vända ryggen till och att jag dessutom precis skämtat om att man kanske vågar gå och kissa då. Men jag ska inte läsa in för mycket i det. Det är vad det är med fartfyllda småbarn, och vad som helst kan hända oavsett vem som övervakar, eller inte. Våra vänner tycker nog att det här är betydligt jobbigare än vad vi tycker. Nu är han i varje fall på benen och leker igen. Jag hoppas att han ska kunna få i sig något att äta ikväll.
Att läppen svullnat är ett bra tecken för tänderna :). När dottern ramlade och slog i en tand som ettåring ringde vi hysteriska föräldrar till jourtandvården (helgkväll såklart) som bad oss skicka en bild som en tandläkare kunde bedöma, 10 min senare fick vi tillbaka att vi kunde avvakta (sen kollades den några gånger men varje gång bara med rådet att söka om tanden blev missfärgad) ibland tittar jag på den där bilden där man bara ser blod och lite tänder och tänker att de omöjligt kan ha bedömt den utan att de bara säger så för att lugna hysteriska föräldrar (vi i det fallet) och att det faktiskt sällan är något akut med mjölktänder, men bra att anmäla till försäkringsbolag :)

🥹❤️🥹❤️
Vad gulligt sagt 😍😍

Vab. Ni vet den där "extradagen". 200% arbete med 80% av lönen :up: . Har haft någon typ av vårtrötthet kombinerat med en ny version av torrhosta, det kryddat med pms. Men idag känns allt bra ändå. Gillar när jag känner att energin finns att aktivera alla som behöver i detta hushåll. Hoppas dock på att det blir lite eftermiddagsvila snart.

Vi vuxna i familjen befinner oss nu i den speciella tiden kallad "i väntan på magsjuka". Barnet mår efter omständigheterna bra, vi tittar på Djungelboken och äter chips för tillfället

De ringde från skolan att vår grabb spytt. Känns också väldigt :nailbiting:
Han ser pigg ut och har inte spytt hemma, men vem vet 😬

Lite samma här. Minsta blev hemringd för att han varit väldigt lös i magen på förskolan och de har andra fall av magsjuka. Vi får väl se vad som händer 😬 Han kan dock vara lös i magen ibland utan några andra symtom och utan att någon annan drabbas. Så man kan hålla hoppet uppe än iaf :p

Sonen verkar må bra. Vi har haft en långsam dag på stranden och tomten. På eftermiddagen kom regnet, jag och dottern var på promenad långt hemifrån så maken fick komma och hämta oss med bilen när vi satt och tog skydd under ett träd. Nu har de ätit chips och lekt, vi vuxna har hängt runt köksön. Vid ett tillfälle gick de upp på övervåningen och det var växelvis väldigt tyst blandat med skratt. Jag lyssnade så jag hörde dem, och så länge jag gjorde det så lät jag det vara. I hopp om att se inte skulle ha hittat in i min necessär 😅 Efter någon kvart gick vännen upp, kom ner och meddelade att de alla sitter i sängen och sätter klistermärken på varandra 🥰 Nu lagar vi mat och barnen har krupit upp i soffan och kollar på Pelle Svanslös.

Liknande trådar

Övr. Barn Det är lite roligt att jag startade en tråd, skrev inte färdigt i originalinlägget men tråden fick god fart ändå... 😁🙈 Tråd 'Mens'...
Svar
3
· Visningar
652
Senast: pajaztar
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 009
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 125
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
1 997
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31