Vad gör vi? Kids edition - del 4

Nej men vad är grejen med en del smågrabbar? Har precis spenderat en timme med att kasta en strumpa på varandra, jagas fram och tillbaka från köket och sonen har hoppat wrestling-hopp på mig från soffkanten. Han är i sjunde himlen och skrattar så han kiknar 😅 Hur fungerar de, vad driver dem? Jag är fascinerad. Hans pappa är likadan, han och hans kompisar är stora småpojkar som brottar och tävlas när de ses. Fast nu för tiden blir det en och annan gubb-vad. Det är ett mysterium 🧐😄
Låter ganska mycket som både dottern och sonen här iofs :p

Själv undrar jag lite hur det går med mina egna uppfostringsambitioner... Sonen är härligt omedveten om "pojk- och flickgrejer" men lilla E sa imorse "mamma vi är tjejer så vi gillar blommor". "Jaha, och killar kan ju också gilla blommor". "Jaa, men bara när dom ger dom till tjejer som är prinsessor" 🙈😅

Nej men vad är grejen med en del smågrabbar? Har precis spenderat en timme med att kasta en strumpa på varandra, jagas fram och tillbaka från köket och sonen har hoppat wrestling-hopp på mig från soffkanten. Han är i sjunde himlen och skrattar så han kiknar 😅 Hur fungerar de, vad driver dem? Jag är fascinerad. Hans pappa är likadan, han och hans kompisar är stora småpojkar som brottar och tävlas när de ses. Fast nu för tiden blir det en och annan gubb-vad. Det är ett mysterium 🧐😄
Har två pojkar av den sorten. Högljudda, klättrar högt och aldrig still, kort stubin. Intressena är muskler, kolla vem som är starkast och maskiner i oändlighet.

Sen har jag en pojk av den lugnaste sorten som knappt haft något utbrott någonsin, kan sitta still och leka själv en hel dag. Intressena är hästar, blommor och matlagning. :love:

Mitt svåraste uppdrag varje dag är att parera dessa personligheter, sjukt svårt :crazy:

Låter ganska mycket som både dottern och sonen här iofs :p

Själv undrar jag lite hur det går med mina egna uppfostringsambitioner... Sonen är härligt omedveten om "pojk- och flickgrejer" men lilla E sa imorse "mamma vi är tjejer så vi gillar blommor". "Jaha, och killar kan ju också gilla blommor". "Jaa, men bara när dom ger dom till tjejer som är prinsessor" 🙈😅

En kan ju undra var de hör allt, jag hade nog blivit nyfiken på vem som sagt så (om blommorna alltså). Men sen tror jag att det kommer att komma många sånna kommentarer under uppväxten, det är väl en del av att hitta sin identitet och ”testa” vad de hört av andra på sina föräldrar. Så det är nog inget dåligt betyg på ens egna föräldraskap utan snarare ett sundhetstecken att hon upprepar och testar sanningshalten. Tänker jag, typ?

Har två pojkar av den sorten. Högljudda, klättrar högt och aldrig still, kort stubin. Intressena är muskler, kolla vem som är starkast och maskiner i oändlighet.

Sen har jag en pojk av den lugnaste sorten som knappt haft något utbrott någonsin, kan sitta still och leka själv en hel dag. Intressena är hästar, blommor och matlagning. :love:

Mitt svåraste uppdrag varje dag är att parera dessa personligheter, sjukt svårt :crazy:

Förstår det! Det är lite samma hemma, två helt olika individer. De har otroligt roligt ihop, vilket är fint att se. Men den ena är onekligen mer stök och bök och brottas medan den andra försöker fokusera på något och lillebror kraschar rakt in. Men det blir sannolikt lite bättre med åldern, hoppas jag!

En kan ju undra var de hör allt, jag hade nog blivit nyfiken på vem som sagt så (om blommorna alltså). Men sen tror jag att det kommer att komma många sånna kommentarer under uppväxten, det är väl en del av att hitta sin identitet och ”testa” vad de hört av andra på sina föräldrar. Så det är nog inget dåligt betyg på ens egna föräldraskap utan snarare ett sundhetstecken att hon upprepar och testar sanningshalten. Tänker jag, typ?
Jag gissar att kompisar och kanske också något barnprogram är skyldigt, hon är oerhört prinsesstokig. Jag klandrar inte mig själv egentligen :p men det är nog ändå en nyttig insikt att det som kommit väldigt naturligt med sonen (dvs att ge honom tillgång också till inte så typiskt pojkigt kodade grejer, tankesätt etc) nog behöver anpassas när man vill ge sin dotter alla möjligheter också. Sen vill jag inte tänka "det tjejiga = dåligt" men hon kommer också vara en del av den framtida generationen 😛
/Överanalyserande förälder som vanligt...

Jag gissar att kompisar och kanske också något barnprogram är skyldigt, hon är oerhört prinsesstokig. Jag klandrar inte mig själv egentligen :p men det är nog ändå en nyttig insikt att det som kommit väldigt naturligt med sonen (dvs att ge honom tillgång också till inte så typiskt pojkigt kodade grejer, tankesätt etc) nog behöver anpassas när man vill ge sin dotter alla möjligheter också. Sen vill jag inte tänka "det tjejiga = dåligt" men hon kommer också vara en del av den framtida generationen 😛
/Överanalyserande förälder som vanligt...

Jag vet, man kan ju analysera hur mycket som helst när man är på det humöret. Jag har nog landat i att bara försöka erbjuda en variation av allt möjligt till båda och så får de hitta sin väg. Jag försöker tänka på att köpa en variation av kläder och leksaker och vara lyhörd för vad de själva visar intresse för. Med åren kommer det väl också bli en del diskussioner om normer och varför de ser ut som de gör, och hur de påverkar. Men där ifrån får de hitta rätt själva. Om dottern går all in på prinsessor och med åldern smink så är det såklart lika okej som om sonen gör det.

Det här med killgrejer vs tjejgrejer tycker jag är en lurig situation. Å ena sidan vill jag tro att det är normer och uppfostran som styr, Å andra sidan så tror jag att något också är ”inbyggt”. Jag har inte bestämt mig för vad jag tror på riktigt.

Jag har ju tvillingar, en kille och en tjej. De är väldigt olika, trots födda samma dag, samma (som jag själv upplever det) uppfostran och samma leksaker. När de var mindre hade de så gott som bara sk neutrala leksaker, ändå gick tjejen till dockvagnen, väskorna och de högklackade skorna (ur utklädningslådan) när vi kom till öppna förskolan, något hon alltså aldrig sett hemma. Eller jo, hon har ju sett sin egen vagn förstås men inga väskor, dockvagnar eller högklackade skor. Jag sminkar mig i princip aldrig och har bara låga skor pga min längd.
Killen var i början lite blandad i vad han lekte med, mer rörliga lekar dock.
Varför tyckte tjejen att ”tjejsakerna” var det mest spännande?

Kanske lite OT! Vi har, peppar peppar, varit friska flera veckor. De är lite hostiga bara men annars rullar det på!

Efter en tuff natt med liten med magont är man ganska körd idag. Ringde 1177 som var inne på samma spår som läkaren vi tidigare var i kontakt med. Lillskrutt är förstoppad stackaren och får dricka magpulver vilket inte är det lättaste att få i henne.

Här är det också vab, inne på fjärde dagen nu, feber till och från, hosta och konstant snor som rinner. Vi har klarat oss rätt bra från sjukdomar detta läsår så var väl väntat att det skulle komma men jag hoppas verkligen att de blir friska till helgen när jag ska till Stockholm och pappan ska vara ensam med dem. Det är liksom tufft nog att vara ensam med dem en helg när de är friska 😅.

Det här med killgrejer vs tjejgrejer tycker jag är en lurig situation. Å ena sidan vill jag tro att det är normer och uppfostran som styr, Å andra sidan så tror jag att något också är ”inbyggt”. Jag har inte bestämt mig för vad jag tror på riktigt.

Jag har ju tvillingar, en kille och en tjej. De är väldigt olika, trots födda samma dag, samma (som jag själv upplever det) uppfostran och samma leksaker. När de var mindre hade de så gott som bara sk neutrala leksaker, ändå gick tjejen till dockvagnen, väskorna och de högklackade skorna (ur utklädningslådan) när vi kom till öppna förskolan, något hon alltså aldrig sett hemma. Eller jo, hon har ju sett sin egen vagn förstås men inga väskor, dockvagnar eller högklackade skor. Jag sminkar mig i princip aldrig och har bara låga skor pga min längd.
Killen var i början lite blandad i vad han lekte med, mer rörliga lekar dock.
Varför tyckte tjejen att ”tjejsakerna” var det mest spännande?

Kanske lite OT! Vi har, peppar peppar, varit friska flera veckor. De är lite hostiga bara men annars rullar det på!

Jag har läst lite om det och lite kortfattat så kan östrogen och testosteron spela in, men individuellt hur mycket och sociala strukturer förstärker eller förminskar. Det är nog svårt att veta vad som är vad, även som förälder tror jag.

Friskt barn blev sjukt barn, väldigt sjukt barn. Så mina planer att vara lite produktiv föll platt. Sonen är alltid närhetssökande men när han är sjuk är han ett plåster. Han har hängt på mig som en blöt trasa hela dagen och plötsligt blev jag påmind om hur det var att ha bebis. ”Kan du hålla i honom jag måste skära upp sallad”, ”Kan du hålla i honom jag måste på toaletten”. Så nu har jag redan krupit ner i sängen eftersom han snurrar och jämrar sig. Min lilla skrutt, jag har aldrig sett honom så ynklig som idag 💔

Min äldsta har åkt på samma skit som sist. Hög feber, kräktes direkt febern steg, hosta och huvudvärk. Dag fem nu och är något bättre. Gör så ont i hjärtat att hon fick det igen.

Jag har lovat henne att när hon blir frisk ska hon och jag åka till badhuset. Bara vi två, ingen lillebror som ska ha uppmärksamhet.

Fick precis hem sonen från förskolan pga feber (38) och ledsen. Ledsen var han (och ett nytt virus av något slag verkar absolut vara på gång). Här hemma far han och hunden dock runt som något slags naturfenomen. Tog om tempen som nu är 36.5 utan att vi hjälpt den ned på något vis. Det var den vilan efter nattjobb det 😆. Hoppas att han inte blir "sjukare" än såhär.

Nu har vi fått sota för att vi varit så friska hela vintern. Förra veckan var båda barnen + min man sjuka. Barnen (men inte min man) hann med två friska dagar, sen började stora barnet kräkas på torsdagskvällen. På lördagslunchen började även lillebror och sen på kvällen var det även dags för mig. Mitt livs första magsjuka, och den natten var jag inte kaxig. Sen tog det ett par dagar av lugn och vila för att få alla på benen igen. Så går det typ två dagar, och sen undrar vi varför lillebror plötsligt är så trött att han försökte lägga sig ner och sova i badkaret vid kvällsbadet. Jomen visst, feber såklart! Nu är vi inne på andra dagen med kvällsfeber, och det är väl bara att vänta ut. Imorgon hade vi fått barnvakt ett par timmar på kvällen och skulle ha ätit middag på tu man hand men det är ju bara att skrota.

Nåväl, kul uppladdning inför nästa veckas förskoleinskolning 🙈

Är den här våren den värsta någonsin när det kommer till sjukdomar tro? På skolan går det en kompott av lite allt möjligt.

På förskolan går det magsjuka, vattkoppor och svinkoppor. Jag har haft lilleman hemma i förebyggande syfte pga vill ej ha mer skit nu.

Stora barnet är i alla fall feberfri nu men rejält förkyld. Så blir väl troligen ingen skola i början av nästa vecka heller.

Haft en förmiddag med en handfull sammanbrott från dottern och sonen som ska ”Själv!” och ”Hjälp!” i samma mening var och varannan minut. Äpplet skars upp fel, fick mer yoghurt men det blev för mycket, vill välja låt men vet inte vilken låt och livet rasar igen. Nu har jag lagt sonen som har brottats med sin säng i en timme. Ja, ni läste rätt. Med sängen alltså spjälorna. Nej men hörni… barn?! Wtf? 😅

Är den här våren den värsta någonsin när det kommer till sjukdomar tro? På skolan går det en kompott av lite allt möjligt.

På förskolan går det magsjuka, vattkoppor och svinkoppor. Jag har haft lilleman hemma i förebyggande syfte pga vill ej ha mer skit nu.

Stora barnet är i alla fall feberfri nu men rejält förkyld. Så blir väl troligen ingen skola i början av nästa vecka heller.

Ja, vi har aldrig varit såhär sjuka förr. Nu har vi ju inte så hemskt många vårar bakom oss som föräldrar. Men ändå.

Liknande trådar

Övr. Barn Det är lite roligt att jag startade en tråd, skrev inte färdigt i originalinlägget men tråden fick god fart ändå... 😁🙈 Tråd 'Mens'...
Svar
3
· Visningar
561
Senast: pajaztar
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
1 903
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 468
Senast: Bullen22
·
Övr. Barn Min äldsta fyller 6 år till sommaren. Hittills har vi "bara" haft födelsedagskalasen för närmsta släkten, men det har ändå blivit mellan... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 548
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka