Vad gör vi? Kids edition - del 4

Jag minns faktiskt knappt när jag vabbade senast, kanske en dag i vintras när ena barnet hade hosta. Har dom iofs bara på halvtid men tror pappan haft ungefär lika. Sonen som är 7 väntar jag mig iofs inte ska vara sjuk så ofta men lilla E är ju bara 3,5 och har dessutom en förskola som kraftigt skurit ner på utevistelsen över vintern pga kaos och personalbrist. Peppar peppar, jag vill inte heller jinxa men det har mest varit pigga barn med på sin höjd lite genomskinligt snor och morgonhosta och såna barn skickar jag faktiskt iväg till förskola/skola.

Lilla E klagade över "jättevarm och ont i magen" på förmiddagens gympa så vi tillbringade en tredjedel av passet på toa för säkerhets skull. Det hände dock ingenting och nu på eftermiddagen har hon ätit lunch och lördagsgodis med god aptit och är pigg och glad.

Vi har också varit sjukare än vanligt i år och även i höstas då vi körde 70+ dagar med mykoplasma i familjen. Då var vi inte kaxiga vill jag säga. I år har vi haft influensa/covid, ögoninflammation och så bara feber med.

Vi har lite omvänt här..jag har varit sjuk två gånger sen nyår, "förr i tiden" var jag väl sjuk typ 1 gång vart tredje år. Nu har jag haft ont i halsen i typ 3 veckor, blir inget mer men det går inte bort heller. Sambon typ likaså. Dottern har dock klarst sig bäst nästan konstigt nog. Vissa dagar har hon varit tjurigare än vanligt, då är det väl säkert nåt kanske men ingen feber eller annat som går att ta på.

I onsdags morse var hon toklös i magen och kräktes, då tänkte vi ju here we go men det blev inget mer? Och ingen magsjuka på någon enligt förskolan heller.

Så vet inte om vi fortfarande har kaoset framför oss eller om det inte blev värre iår?

Intervju med min 3-åring.

Jag: Vilken är din favoritfärg?

A: Grön. Bara grön.

Jag: Vilket är ditt favoritdjur?

A: Elefin. Delfin. Nej, ödlor! Ödlor är gulliga. Delfiner är gulliga.

Jag: Vilken mat gillar du bäst?

A: Eeeee…. Varm oboy.

Jag: Vad kan man göra på förskolan? Vad brukar du göra?

A: Leka. Jag brukar cykla på cykel.

Jag: Vad brukar du göra hemma?

A: Inget.

Det känns helt osannolikt men vi har klarat hela helgen utan att bli sjuka. Med tanke på att som sagt nästan hela förskolan åkt på magsjuka och även gympaskaran igår var kraftigt decimerad så fattar jag inte hur det gått till men jag är tacksam. När inkubationstiden sedan vi senast var på förskolan hade gått ut andades jag ur på riktigt, innan dess vågade jag inte riktigt. Vi har haft en fin och intensiv helg där korv har grillats och studsmattan tagits fram, samt barnen har vallats på Ikea. Lilla E har provsovit VARENDA säng i hela varuhuset. När vi kom ner på våning 1 fick jag nog och satte henne i kundvagn, det borde jag gjort mycket tidigare 😅

I övrigt en hel del känsloyttringar idag. Lilla E har blivit ordentligt arg på mig och ropat att jag är DUM och INTE världens bästa mamma längre. Oftast när jag är elak och tvingar henne att städa. Men hon har också varit superduktig och gått på pottan flera gånger. (Japp, jag försökte bli av med blöjan redan förra sommaren men hon totalvägrade. Denna gång kanske det går...)

Och sonen och jag har pratat en del om snälla föräldrar. Han berättade att hans kompis har SÅ snälla föräldrar för att
*han får spela obegränsat med tvspel
*de köper alla leksaker han vill ha
*de köper alltid god mat när E är där.
:crazy:
Denna mamma som vägrar köpa tvspel, nyss sålt av en hel hög med leksaker och tvingade barnen att äta räkpasta med ärtor och spenat ikväll jobbar i motvind 🙈😅

Senast ändrad:
Sambon är iväg och jag är själv med grabbarna till sent ikväll. Det var länge sedan det var bara vi! Just nu väntar jag på att kaffet ska bli färdigt. Väntar även på sonen som verkar ha tagit sovmorgon. (Det kanske var lite väl hårt att bara vila 20 minuter igår eftermiddag 😆.) Hunden i sin tur väntar på oss men han får nog nöja sig med en liten tur i trädgården innan vi ger oss ut på äventyr.

Funderar på om jag ska köpa nya gympaskor till dottern eller inte. De hon har nu har blivit för små, men det är inte jättemånga gånger kvar på Bamsegympan och sista gången på bandyn i helgen. Så frågan är om det är onödigt att köpa nu och de sedan bara står och blir urväxta under sommaren. Uteskor till vår och sommar har vi redan. Det kanske är smartare att köra utan skor bara de gånger som är kvar

Funderar på om jag ska köpa nya gympaskor till dottern eller inte. De hon har nu har blivit för små, men det är inte jättemånga gånger kvar på Bamsegympan och sista gången på bandyn i helgen. Så frågan är om det är onödigt att köpa nu och de sedan bara står och blir urväxta under sommaren. Uteskor till vår och sommar har vi redan. Det kanske är smartare att köra utan skor bara de gånger som är kvar
Kan du hitta några beg på lokala köp och sälj? :)

Jag skrev inte men tänkte tanken att det börjar kännas orimligt att vi varit friska sa länge. Tänka tanken räckte, nu ligger snart 11aringen med hög feber och ont i huvudet. Det kom sa plöstsligt, hon kom hem fran skolan vid 13:30, at lunch med god aptit och gick sen upp pa sitt rum för att plugga till ett stort matteprov idag. Efter ngn timme kom hon ner och klagade pa ont i huvudet. Jag trodde att det bara var ett sätt för att komma undan pluggandet (har tjatat pa henne i flera dagar om matteprovet) och tog det inte pa sa stort allvar. Ngn timme senare hade hon nästan 40 graders feber. Gardagens sämstamammapoäng gar till mig :(.

Senaste ngt barn var sjuk här var pa höstlovet, da var samma barn sjukt med feber i 2 dagar. Sen blev jag sjuk och var sjuk fram till jul sa jag hoppas att jag klarar mig nu. Alla andra klarade sig den gangen, förhoppningsvis gör vi det nu ocksa.

Syskonbråk..... :crazy: Hur kan de bråka så mycket? Retas konstant och slåss... Vi får avsätta en förälder som får hålla isär ungarna ibland. Det är så jobbigt och dränerande... :(
Igår satt jag ned med vår 6-åring och försökte verkligen förklara att vi slåss inte, det är inte ok. Då säger ungen till mig: "Mamma, säger du en sak till så klipper jag till dig"...
Jag höll på att trilla av stolen. Vart kommer denna attityd ifrån? Förstår att han inte riktigt förstår innebörden av det han säger men herregud. Jag blev inte ens arg utan mest förvånad.
Vi hade tänkt titta på hockeymatch tillsammans igår kväll men han fick gå och lägga sig utan det, någon måtta kände vi att det får vara.
Så säger man väl inte? :confused: Herregud hade jag sagt så till mina föräldrar vet jag inte vad de gjort med mig...

Den konstanta frågan jag och min man ställer till oss själva. Hur uppfostrar man snälla och trygga barn?

Den konstanta frågan jag och min man ställer till oss själva. Hur uppfostrar man snälla och trygga barn?

Beats me.. vi är också inne i en tuff fas där jag frågar mig själv varje dag vad i hela fridens namn som pågår. Men jag tror att svaret ligger någonstans i att bara fortsätta vara lugn och konsekvent, och inte stressa upp sig själv för mycket. Jag och min storebror bråkade mycket när vi var små, och jag minns att mamma en gång blev så arg när vi bråkade i badkaret och hon höll på att packa upp matkassar, att hon tillslut drämde en purjolök i toalettstolen så det flög lök över hela badrummet. Eller rättare sagt, jag minns faktiskt inte just det för jag var så liten då men jag minns att vi skrattade åt det i flera år efteråt. Jag skulle gissa att våra föräldrar slet sitt hår över detta, och jag minns att vi bråkade, och slogs, men jag minns det inte som en väsentlig del av vår uppväxt. Idag bor vi ett stenkast ifrån varandra, är nära och har barn i samma förskolegrupp.

Jag tror man får tänka att allt det här som blir stort för oss föräldrar, allt bråk och tjafs och de där gångerna man tappar humöret, nog inte är så stort för barnen i det stora hela? Om inget annat avviker, och de har en trygg familj och närmiljö, så får man nog bara landa i att barnen har stora känslor och testar gränser. Så får man prata om det när de lugnat ner sig och är mottagliga. Vi gör det varje dag. Hur har dagen varit, vad var bra och vad var jobbigt? Hur kan vi göra nästa gång? Jag har det som mantra just nu, och det är skittufft. Man är ju människa själv också med ett tålamod och en resiliens som kan ta (helt!) slut.

Syskonbråk..... :crazy: Hur kan de bråka så mycket? Retas konstant och slåss... Vi får avsätta en förälder som får hålla isär ungarna ibland. Det är så jobbigt och dränerande... :(
Igår satt jag ned med vår 6-åring och försökte verkligen förklara att vi slåss inte, det är inte ok. Då säger ungen till mig: "Mamma, säger du en sak till så klipper jag till dig"...
Jag höll på att trilla av stolen. Vart kommer denna attityd ifrån? Förstår att han inte riktigt förstår innebörden av det han säger men herregud. Jag blev inte ens arg utan mest förvånad.
Vi hade tänkt titta på hockeymatch tillsammans igår kväll men han fick gå och lägga sig utan det, någon måtta kände vi att det får vara.
Så säger man väl inte? :confused: Herregud hade jag sagt så till mina föräldrar vet jag inte vad de gjort med mig...

Om det är till någon tröst så säger våra barn också liknande saker just nu och jag blir alldeles förskräckt och undrar var de får allt ifrån…

Nej men då tar vi väl ett varv till med nån ny variant av luftvägsinfektion, efter att tre veckors host- och snororgie just börjat ge med sig.

Medföräldern frågade igår om det är något särskilt jag skulle vilja göra i påsk. Ja, svarade jag. Ligga i fosterställning ensam i ett litet mörkt rum i fyra dagar...

Njuter av att det plötsligt uppstått någon typ av balans här hemma. Alla är nöjda. Ljudnivån är acceptabel. Det känns lugnt. Pessimistisk lagd som jag är så vet jag att den där känslan av otillräcklighet säkert väntar runt hörnet. Och snart dyker det säkert upp något jag kan oroa mig för med. Men ikväll ska jag njuta av att allt känns bra! Är så glad för min lilla familj även om den absolut är energikrävande ibland.

De senaste två dagarna har barnen (plural!) ätit riktigt bra, och gud vilken skillnad det är på humöret. Idag har vi haft få konflikter med treåringen, middagen gick ner och efter middagen var barnen inte särskilt sugna på att se på TV utan lekte istället med varandra utan bråk en lång stund. Och båda barnen gick sen och lade sig med varsin förälder och var bara varma, mysiga och trötta. Fina fina familjen!

Liknande trådar

Övr. Barn Det är lite roligt att jag startade en tråd, skrev inte färdigt i originalinlägget men tråden fick god fart ändå... 😁🙈 Tråd 'Mens'...
Svar
3
· Visningar
552
Senast: pajaztar
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
1 867
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 429
Senast: Bullen22
·
Övr. Barn Min äldsta fyller 6 år till sommaren. Hittills har vi "bara" haft födelsedagskalasen för närmsta släkten, men det har ändå blivit mellan... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 515
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Katten deppar