Vad gör vi? Kids edition - del 4

Japp, men de vill att man säger till om annan än vårdnadshavare kommer (typ syskon, mormor osv) hos oss iaf :)
Mitt bonusbarnbarn har/hade en lista över de som fick hämta. Förskolan jobbade så, menar jag. Så får man väl anta att om det av någon anledning kommer någon som inte står på listan, får man väl säga till i förväg samma dag.

Kan någon förklara hur det kan ta ett barn över 30 minuter att klä på sig sina kläder, borta tänderna och komma ut genom dörren med full assistans från 2 vuxna? 🙃 Jag och maken är helt klara kl. 7 varje morgon, och barnen har då ätit frukost, och kl. 7.30 siktar vi på att gå ut genom dörren. HUR är det möjligt att vi nästan aldrig lyckas? 😅
På samma sätt som det tar 1 1/2 timme att packa väskan ta medicin byta om och borsta tänderna.

Hur är det egentligen i Sverige/hos er, far storasyskon hämta/lämna pa förskolan?
Det beror nog på. Min kollegas förskola vägrade låta storasyster 11 hämta lillebror 5, barn fick inte hämta, oavsett vad föräldrarna bedömde var lämpligt.
Min dotters hade en kompis i förskolan som regelbundet hämtades/lämnades av ett syskon i högstadieålder.

Precis samma här. Och då är det ändå en kritisk verksamhet med minut-akuta insatser. När det varit några kassa nätter i princip utan sömn säger nån ofta "men ska du inte vara hemma nån dag och vila dig då?". NEJ för farao, är man hemma sjuk på en onsdag eller fredag får barnen inte vara på förskolan (och mån, tis, tors bara 5 timmar/dag), min enda chans till återhämtning är just på jobbet...!
Om du är hemma sjukskriven får du väl lämna barnen på förskola hela dagen? 😊
Jag var i en kris för någon månad sedan och sjukskrev mig två dagar från jobbet för att vila/återhämta mig och då lämnade jag barnen på förskola/skola+fritids 7-16.

Annars är jag helt med er om att jobbet ofta är en sorts återhämtning jämfört med att vara hemma 😆

Om du är hemma sjukskriven får du väl lämna barnen på förskola hela dagen? 😊
Nej. Är det måndag, tisdag eller torsdag får de vara på förskolan 9-15. Är det onsdag eller fredag får de inte vara där alls. Spelar ingen roll vad man är sjukskriven för, enligt de lokala reglerna här. Antar att man kan söka nåt slags dispens om man är typ rullstolsbunden eller inlagd på sjukhus, men det är typ där ribban ligger.

Nej. Är det måndag, tisdag eller torsdag får de vara på förskolan 9-15. Är det onsdag eller fredag får de inte vara där alls. Spelar ingen roll vad man är sjukskriven för, enligt de lokala reglerna här. Antar att man kan söka nåt slags dispens om man är typ rullstolsbunden eller inlagd på sjukhus, men det är typ där ribban ligger.
Ok där ser man!

Oj så fyrkantiga regler. Jag har aldrig ens funderat över att inte ha barnen på förskolan om jag är sjuk, fsk har ju för övrigt heller ingen aning om huruvida jag åker hem och lägger mig efter lämning eller om jag åker till jobbet.

Vi har haft en mysig kväll med lite tid i verkstaden och sen grillning i trädgården, barnen proppade i sig hamburgare så det blev uppenbarligen gott 😊 Ser oerhört mycket fram emot ledigt veckoslut med barnen, innan dess ska de en sväng till sin pappa bara.

Tidigare idag var jag så stolt över mina barn, kände att även om det är tufft ibland så får barnen fina beröm (känslan efter utvecklingssamtal med 7åringen).
Nu är den känslan borta, fick ett samtal av en mamma som berättade att min 11åring är elak mot hennes dotter och skriver massa dumheter i whats app grupper över hennes dotter. Det är tvvärr inte första gången jag/min man får ett sånt samtal. Jag vet inte vad jag ska göra, jag skäms över mitt barns beteende, är det något jag inte klarar av är det mobbing i alla former (själv utsatt som barn). Vi har "problem" med henne även hemma. Det är nog dags att ta hjälp utifrån med hur vi ska "hantera" hennes beteenden. Hon mår inte bra av det själv heller. Vet bara inte var jag ska vända mig för den hjälpen.

(hennes whats app är såklart spärrat nu men det är ju ingen lösning på problemet).

Jag går lite emot strömmen här, jag älskar att vara hemma med mina barn och får mer återhämtning hemma med barnen än på jobbet. Jag trivs på mitt jobb också men hemma bäst 😍
Härligt! Jag älskar (oftast) att vara hemma med mina barn men tycker ändå det är skönt att komma till jobbet ibland för lite lugn och ro 😊 Och arbetsuppgifter som INTE är fixa mat/städa haha 😅

Men hjälp vilka regler!

Man har ju rätt att vabba mär ordinarie vårdnadshavare är sjuk. Så med andra ord kan ju lösningen då behöva vara att förälder 1 är sjuk, barnen måste vara hemma från förskolan, och förälder 2 måste vabba eftersom ordinarie vårdare är sjuk. Istället för att barnen bara är på förskolan 🤷‍♀️

Sen att man givetsvis inte skickar barn till förskolan när man har magsjuka är ju en sak, men det är ju inte det vi pratar om här.

Jag går lite emot strömmen här, jag älskar att vara hemma med mina barn och får mer återhämtning hemma med barnen än på jobbet. Jag trivs på mitt jobb också men hemma bäst 😍
Härligt😍
Samma här, även att den här dagen slutade i fullständigt k a o s (och jag gärna hade flytt till jobbet😆), så kommer jag aldrig ångra att jag var f-ledig i 5,5 år. Älskade det, och även att jag deltid nu så blir det inte alls samma sak. Orkar inte alltid styra upp eller vara en rolig mamma när jag har jobbat en hel helg och tar vid med barnen på måndag morgon. Det är självvalt att ha minimalt med barnomsorg, men tänk om man kunde dra hem en eurojackpottvinst och bara få leva livet med familjen 😁

Liknande trådar

Övr. Barn Det är lite roligt att jag startade en tråd, skrev inte färdigt i originalinlägget men tråden fick god fart ändå... 😁🙈 Tråd 'Mens'...
Svar
3
· Visningar
656
Senast: pajaztar
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 029
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 152
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 025
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka