Vad gör vi? Kids edition - del 4

Nej. Är det måndag, tisdag eller torsdag får de vara på förskolan 9-15. Är det onsdag eller fredag får de inte vara där alls. Spelar ingen roll vad man är sjukskriven för, enligt de lokala reglerna här. Antar att man kan söka nåt slags dispens om man är typ rullstolsbunden eller inlagd på sjukhus, men det är typ där ribban ligger.
Det låter ju helt absurt. Jag har två perioder varit riktigt riktigt sjuk (så jag med nöd och näppe redde ut att se till att det fanns mat på bordet typ) i över en vecka när jag varit själv hemma med barn. Har inte funnits på min karta att jag inte skulle kunna lämna full tid på fsk. I vintras var jag så sjuk att jag inte ens klarade att lämna/hämta utan det gjorde kompisars föräldrar, då fick jag t.o.m. förskjuta tiderna utan problem från 7-16 till 8.30-17. Det hade ju varit tråkdöden för barnet att vara hemma med en förälder som bara låg i sängen och jag hade faktiskt inte orkat varken lämna eller hämta när febern var som högst.. kanske med bil men kändes inte riktigt lämpligt att sätta sig i den med 39,5 grader och lite cocillana på det.. som någon annan skrev, förskolan vet ju inte vad du gör när du lämnat?

som någon annan skrev, förskolan vet ju inte vad du gör när du lämnat?
(Först: jag håller med om att man borde få lämna om man är dösjuk).

Men stämmer verkligen detta? Har inte arbetsgivare börjat rapportera till skatteverket nu, för att komma åt bidragsfusk? Som sen försäkringskassan kan hämta uppgifter ifrån.

(Först: jag håller med om att man borde få lämna om man är dösjuk).

Men stämmer verkligen detta? Har inte arbetsgivare börjat rapportera till skatteverket nu, för att komma åt bidragsfusk? Som sen försäkringskassan kan hämta uppgifter ifrån.
Vab har de börjat rapportera, men inte sjukdom :) och det är ju till Försäkringskassan då de ersätter vab. Sjukdom (kortare) betalar ju arbetsgivaren generellt så det har ju inte fk med att göra förrän efter 14 dagar utan är ju enbart arbetsgivarens problem, skulle det missbrukas kan de ju utreda möjlighet till tex förstadagsintyg. Nu är det länge sedan jag var chef, men Skatteverket behövde jag aldrig ha med att göra i varken vab eller sjukdomsfall, bara försäkringskassan.

Vab har de börjat rapportera, men inte sjukdom :) och det är ju till Försäkringskassan då de ersätter vab. Sjukdom (kortare) betalar ju arbetsgivaren generellt så det har ju inte fk med att göra förrän efter 14 dagar utan är ju enbart arbetsgivarens problem, skulle det missbrukas kan de ju utreda möjlighet till tex förstadagsintyg. Nu är det länge sedan jag var chef, men Skatteverket behövde jag aldrig ha med att göra i varken vab eller sjukdomsfall, bara försäkringskassan.
Ja vab och föräldraledighet var det, tack!
Rapporten till skatteverket är helt ny.

1000020036.webp

Det låter ju helt absurt. Jag har två perioder varit riktigt riktigt sjuk (så jag med nöd och näppe redde ut att se till att det fanns mat på bordet typ) i över en vecka när jag varit själv hemma med barn. Har inte funnits på min karta att jag inte skulle kunna lämna full tid på fsk. I vintras var jag så sjuk att jag inte ens klarade att lämna/hämta utan det gjorde kompisars föräldrar, då fick jag t.o.m. förskjuta tiderna utan problem från 7-16 till 8.30-17. Det hade ju varit tråkdöden för barnet att vara hemma med en förälder som bara låg i sängen och jag hade faktiskt inte orkat varken lämna eller hämta när febern var som högst.. kanske med bil men kändes inte riktigt lämpligt att sätta sig i den med 39,5 grader och lite cocillana på det.. som någon annan skrev, förskolan vet ju inte vad du gör när du lämnat?
Absolut, jag delar helt din bild. Men den här kommunen, och i slutänden den här rektorn - eftersom rektorerna delegerats rätt stor handlingsfrihet ifråga om just sådana regler och begränsningar - har lagt ribban där.

(I praktiken har du och andra förstås rätt i att man kan tvingas vara litet kreativ och lösningsinriktad. :rolleyes: )

Liknande trådar

Övr. Barn Det är lite roligt att jag startade en tråd, skrev inte färdigt i originalinlägget men tråden fick god fart ändå... 😁🙈 Tråd 'Mens'...
Svar
3
· Visningar
659
Senast: pajaztar
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 031
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 157
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 029
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka