Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Herregud vad svårt det är att planera saker när sonen sover 10, dottern sover 12, och sonen sover 14 igen. Ska göra ett nytt försök med badhuset idag men liksom.. när åker man? 😅
 
Herregud vad svårt det är att planera saker när sonen sover 10, dottern sover 12, och sonen sover 14 igen. Ska göra ett nytt försök med badhuset idag men liksom.. när åker man? 😅
Kan inte någon sova i bilen tex? Att ni åker när sonen ska sova, kanske med en liten omväg? Och så får dottern sova i bilen påvägen hem.
 
Herregud vad svårt det är att planera saker när sonen sover 10, dottern sover 12, och sonen sover 14 igen. Ska göra ett nytt försök med badhuset idag men liksom.. när åker man? 😅

Nu hade vi lite längre mellan våra två äldsta barn men våran lösning på det där har alltid varit att strunta i barnens sovtider och köra på ändå 🙈 Eller ja alltså självklart har barnen sovit men det har de fått göra på vägen, i bilen, i vagnen i bärselen eller vad det nu kan vara. De har alltid sovit i vagn/bärsele på dagen även om vi är hemma och jag tror att vi knappt aldrig suttit hemma och väntat på att ett barn ska ”sova klart”.

Nu vet jag att ni har haft jättebekymmer med sömnen med er yngsta så jag fattar verkligen att det inte är så bara. Men min poäng är nog mer att med fler barn än ett så går det inte att låta barnen planera sina egna scheman om man ska få något gjort alls 😅 🙈

Jag hade nog låtit yngsta sova i vagnen/bilen på väg dit, och sen utgått från att båda somnar på vägen hem sen igen om inte yngsta sov tillräckligt länge första gången.
 
Här har vi precis konstaterat att sista veckan innan jul ska vi få in en veckas vabb i schemat också 😜 Yngsta är rejält förkyld så utgår från att får vara hemma hela veckan eftersom vi ändå skulle vara lediga på fredag.

Vi ska verkligen inte klaga, senaste gången vi vabbade var den 17 oktober, och då har vi tre barn varav ett på småbarnsavdelning. Det var helt enkelt för bra för att vara sant 😝
 
Nu är det kanske för sent men jag hade nog åkt på förmiddagen och låtit båda sova efter lunch 😊

Tyvärr klappar sonen ihop vid 10. Han skulle helst sova 9 om han fick välja, men vi försöker dra ut på det lite då han precis gått över från 3 till 2 vila per dag. Så efter lunch… då hade han somnat i badringen 😅

Kan inte någon sova i bilen tex? Att ni åker när sonen ska sova, kanske med en liten omväg? Och så får dottern sova i bilen påvägen hem.

5 minuter bil till badhuset 🤷‍♀️ Annars hade det funkat bra.

Nu hade vi lite längre mellan våra två äldsta barn men våran lösning på det där har alltid varit att strunta i barnens sovtider och köra på ändå 🙈 Eller ja alltså självklart har barnen sovit men det har de fått göra på vägen, i bilen, i vagnen i bärselen eller vad det nu kan vara. De har alltid sovit i vagn/bärsele på dagen även om vi är hemma och jag tror att vi knappt aldrig suttit hemma och väntat på att ett barn ska ”sova klart”.

Nu vet jag att ni har haft jättebekymmer med sömnen med er yngsta så jag fattar verkligen att det inte är så bara. Men min poäng är nog mer att med fler barn än ett så går det inte att låta barnen planera sina egna scheman om man ska få något gjort alls 😅 🙈

Jag hade nog låtit yngsta sova i vagnen/bilen på väg dit, och sen utgått från att båda somnar på vägen hem sen igen om inte yngsta sov tillräckligt länge första gången.

Vi gör så oftast, men oftast har vi egna ärenden att göra eller något av barnen så då får båda eller någon av dem sova i vagnen. Eller bilen. Annars hade vi aldrig fått något gjort. Men det är nytt, för just idag tror jag (!) att sonen blivit tillräckligt stor att vi velat göra en aktivitet som båda barnen ska vara med på. Annars har vi varit i badhuset och nån av oss badat och den andre haft sonen i sele vid kanten, eller så har han sovit i vagnen på fiket. Men just när man vill göra något för båda barnens skull, som båda tycker är kul, då är planeringen inte superenkel 😅

Svarade @Fille att vi har 5 min bil till badhuset men slog mig nu att vi skulle ju kunna gå. Det tar kanske.. 30 min? Så om sonen sover lite tidigt och dottern lite sent kan man nog klämma in ett bad emellan.
 
Tyvärr klappar sonen ihop vid 10. Han skulle helst sova 9 om han fick välja, men vi försöker dra ut på det lite då han precis gått över från 3 till 2 vila per dag. Så efter lunch… då hade han somnat i badringen 😅



5 minuter bil till badhuset 🤷‍♀️ Annars hade det funkat bra.



Vi gör så oftast, men oftast har vi egna ärenden att göra eller något av barnen så då får båda eller någon av dem sova i vagnen. Eller bilen. Annars hade vi aldrig fått något gjort. Men det är nytt, för just idag tror jag (!) att sonen blivit tillräckligt stor att vi velat göra en aktivitet som båda barnen ska vara med på. Annars har vi varit i badhuset och nån av oss badat och den andre haft sonen i sele vid kanten, eller så har han sovit i vagnen på fiket. Men just när man vill göra något för båda barnens skull, som båda tycker är kul, då är planeringen inte superenkel 😅

Svarade @Fille att vi har 5 min bil till badhuset men slog mig nu att vi skulle ju kunna gå. Det tar kanske.. 30 min? Så om sonen sover lite tidigt och dottern lite sent kan man nog klämma in ett bad emellan.
Tänkte precis svara att 5 min med bil låter som en perfekt promenad :) Jag har ju inte haft två barn som sovit samtidigt men skulle nog gå dit när sonen sover, sen bada och låta storasyster sova efteråt/samtidigt som lillebror. I den åldern hon väl är i upplever jag att båda mina varit mer flexibla med sömnen och det har liksom inte varit någon kris om sovstunden förskjuts en timme utan de håller ihop ändå.

(Lillasyster här är ju drygt 2 och numera somnar hon för vilan allt ifrån 11:45 till 13:45, beroende på omständigheterna. ) Men storebror sov inte alls middag i samma ålder så det är ju olika det där ..
 
Tyvärr klappar sonen ihop vid 10. Han skulle helst sova 9 om han fick välja, men vi försöker dra ut på det lite då han precis gått över från 3 till 2 vila per dag. Så efter lunch… då hade han somnat i badringen 😅



5 minuter bil till badhuset 🤷‍♀️ Annars hade det funkat bra.



Vi gör så oftast, men oftast har vi egna ärenden att göra eller något av barnen så då får båda eller någon av dem sova i vagnen. Eller bilen. Annars hade vi aldrig fått något gjort. Men det är nytt, för just idag tror jag (!) att sonen blivit tillräckligt stor att vi velat göra en aktivitet som båda barnen ska vara med på. Annars har vi varit i badhuset och nån av oss badat och den andre haft sonen i sele vid kanten, eller så har han sovit i vagnen på fiket. Men just när man vill göra något för båda barnens skull, som båda tycker är kul, då är planeringen inte superenkel 😅

Svarade @Fille att vi har 5 min bil till badhuset men slog mig nu att vi skulle ju kunna gå. Det tar kanske.. 30 min? Så om sonen sover lite tidigt och dottern lite sent kan man nog klämma in ett bad emellan.
Tänkte precis skriv att ni borde väl kunna gå :) hur gjorde ni till slut?
 
Tänkte precis svara att 5 min med bil låter som en perfekt promenad :) Jag har ju inte haft två barn som sovit samtidigt men skulle nog gå dit när sonen sover, sen bada och låta storasyster sova efteråt/samtidigt som lillebror. I den åldern hon väl är i upplever jag att båda mina varit mer flexibla med sömnen och det har liksom inte varit någon kris om sovstunden förskjuts en timme utan de håller ihop ändå.

(Lillasyster här är ju drygt 2 och numera somnar hon för vilan allt ifrån 11:45 till 13:45, beroende på omständigheterna. ) Men storebror sov inte alls middag i samma ålder så det är ju olika det där ..

Nej hon är inte så kruxig med sovtiden om den förskjuts, någon timme i varje fall brukar hon orka. Båda våra barn går ju upp vid 6 och har inte världens bästa nätter just nu, så de kan bli rätt trötta båda två på fm.

Tänkte precis skriv att ni borde väl kunna gå :) hur gjorde ni till slut?

Sonen fick vara hemma idag. Vi hade en del att stå i inför veckan, så maken fick vara hemma och fixa och jag och dottern stack och badade.

Nästa gång siktar jag nog på vagnen dock, och att röra oss vid 9.30 så sonen får ta sin vila på vägen. Nu ska vi dock spendera nästan hela januari i Thailand :angel: Så bad lär det bli :D
 
Tyvärr klappar sonen ihop vid 10. Han skulle helst sova 9 om han fick välja, men vi försöker dra ut på det lite då han precis gått över från 3 till 2 vila per dag. Så efter lunch… då hade han somnat i badringen 😅



5 minuter bil till badhuset 🤷‍♀️ Annars hade det funkat bra.



Vi gör så oftast, men oftast har vi egna ärenden att göra eller något av barnen så då får båda eller någon av dem sova i vagnen. Eller bilen. Annars hade vi aldrig fått något gjort. Men det är nytt, för just idag tror jag (!) att sonen blivit tillräckligt stor att vi velat göra en aktivitet som båda barnen ska vara med på. Annars har vi varit i badhuset och nån av oss badat och den andre haft sonen i sele vid kanten, eller så har han sovit i vagnen på fiket. Men just när man vill göra något för båda barnens skull, som båda tycker är kul, då är planeringen inte superenkel 😅

Svarade @Fille att vi har 5 min bil till badhuset men slog mig nu att vi skulle ju kunna gå. Det tar kanske.. 30 min? Så om sonen sover lite tidigt och dottern lite sent kan man nog klämma in ett bad emellan.
Kan ju tillägga att mitt barn som inte sover på dagen sedan ett drygt år (slutade sent, var nog drygt 3) fortfarande somnar som en stock om hon får lägga sig i soffan efter badhus, så vill ni ha lång sov samtidigt på dagen kanske badhuset är en bra idé för båda när ni är hemma sen 😂
 
Mina treåringar vill veta allt om allt just nu, ”vad heter den?” Och ”vad gör man med den?” Och ”var är den nu?” Frågar de tjugotusen gånger per dag. Igår frågade H var sommaren är nu och när jag sa att den är på andra sidan jordklotet frågade han genast var våren är nu, det hade jag svårare att svara på 😅. S kommer alltid till slutsatsen att alla ”kanske är hemma och kör bilar i sin bilbana?”. Hittills har drakarna, tomten, förskolefröken, spöken och sommarskuggan tydligen varit hemma och kört bilar i bilbanan.
 
Klädde granen ikväll, man tänker att det ska bli en mysig stund som vi kommer minnas med glädje. Men självklart ska det bråkas och tjafsas och retas och ”JAG ska sätta fast stjärnan i toppen” 🙈😂 Granen blev i alla fall klädd och vi skällde bara lagom mycket på dem 😅
 
Klädde granen ikväll, man tänker att det ska bli en mysig stund som vi kommer minnas med glädje. Men självklart ska det bråkas och tjafsas och retas och ”JAG ska sätta fast stjärnan i toppen” 🙈😂 Granen blev i alla fall klädd och vi skällde bara lagom mycket på dem 😅
Vi tog in granen igår och klädde den, fick hjälp av stora att få den rak i foten och sen klädde vi den alla tre. Lilla orkade bara lite och satte alla sina kulor på samma gren :laugh: men stora börjar verkligen bli en riktig estet, noga med hur ljusen ska sitta jämt och att det ska vara fint och att grenar som är lite för långa ska kapas med sekatör :D Han ville iofs också sätta stjärnan i toppen men den diskussionen satte jag stopp för 🙈

PXL_20231217_115514156.jpg
 
Heeeelt omöjligt att lämna sängen efter nattning, 2-åringen har varit lite skruttig några dagar med feber. Nu ligger jag här mer än 1,5 timme efter att han somnat och kommer inte härifrån för varje gång jag försöker gå vaknar han, sätter sig upp och blir ledsen… det var den kvällen det! Throwback till hur det var under båda syskonens första 1,5 år i livet, varenda kväll 🙈
 
Det här med julgranen.. jag försöker mest förklara för dottern att julgranskulorna är just julgranskulor och inte bollar som man kan kasta. Så det bearbetar hon just nu med att få glimten i ögat, peka på julgranskulorna och säga ”boll” och sen ”KAAAAASTAAAAAAAA!” med världens wrestling gest som visar hur man fullkomligt drömmer något i backen. Så innan jag hinner svara så lägger hon huvudet på sne, säger ”neeeeee” och springer där ifrån. Ja, så den proceduren upprepar vi varje dag just nu :D
 
Det här med julgranen.. jag försöker mest förklara för dottern att julgranskulorna är just julgranskulor och inte bollar som man kan kasta. Så det bearbetar hon just nu med att få glimten i ögat, peka på julgranskulorna och säga ”boll” och sen ”KAAAAASTAAAAAAAA!” med världens wrestling gest som visar hur man fullkomligt drömmer något i backen. Så innan jag hinner svara så lägger hon huvudet på sne, säger ”neeeeee” och springer där ifrån. Ja, så den proceduren upprepar vi varje dag just nu :D
Jag är ändå så väldigt imponerad av att ni tycks lyckats installera någon form av lyhördhet hos er dotter. Varje gång jag ber min snart 2-åring att låta bli något, typ kasta grejer, så tittar han på mig med en min som säger "så lustigt att du har en åsikt!" och sen fortsätter han med det han höll på med, möjligen nu bara med lite mer entusiasm :banghead::p
 
Min snart 2-åring är väldigt svår med mat (och har varit sen smakprover introducerades som bevis, så inget nytt). Vi jobbar (i samråd med bvc) med att inte göra någon grej av (icke-)ätandet, erbjuda mat men inte tjata osv osv. Jag är vanligtvis rätt bra på att inte bli frustrerad på situationen men de senaste dagarna har det känts extra tufft. Våra enda "säkra kort" är vällingen när han ska sova och (oftast) gröten på morgonen. Däremellan lever han på müsli (endast, och bara de goda bitarna) och luft typ, vilket inte gör underverk för blodsocker och humör :grin:
Så om någon där ute har dåligt samvete för vad ni serverar ert barn för mat så kan jag kontra med några av min unges middagar den senaste tiden:
- rostad lök
- vispgrädde
- hundmat
- Bregott
Och då alltså inte i kombination med något mer, utan endast en grej.
:cool:
 
Det här med julgranen.. jag försöker mest förklara för dottern att julgranskulorna är just julgranskulor och inte bollar som man kan kasta. Så det bearbetar hon just nu med att få glimten i ögat, peka på julgranskulorna och säga ”boll” och sen ”KAAAAASTAAAAAAAA!” med världens wrestling gest som visar hur man fullkomligt drömmer något i backen. Så innan jag hinner svara så lägger hon huvudet på sne, säger ”neeeeee” och springer där ifrån. Ja, så den proceduren upprepar vi varje dag just nu :D
Det säger vi till katterna också de ser lika pilemariska ut och sedan ligger hälften av bollarna utspridda i huset...:D:D:D:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
634
· Visningar
37 260
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 514
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 214
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp