Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
DSC_1866.JPG
 
Vi har boken också, så tog några bilder till dig. Bilderna i avsnittet när hon faktiskt slår sig är väldigt lika i mängd blod och att bonden direkt tvättar och plåstrar om, och i boken kan man inte se blodet röra sig i kråkans fantasi men det är i båda fallen tecknat med annan stil och tydligt för barnen att kråkan fantiserar mycket värre än det var, med mängden blod, att bonden kör traktor som låter som ambulans fram istället för att gå och att plåstret plötsligt är mycket större. Och sen går det över till att handla om att kråkan hämtar något kallt att ha på bulan, för den sa bonden gick över men lillebror sa att de fick något kallt att lägga på på förskolan, och sen får hon spenat i hela ansiktet och behöver tvättas. Så scenen du råkade se är verkligen ett ögonblick och sagan i sig handlar mer om att det inte är farligt att slå sig och att föräldrar/vänner tröstar och plåstrar om så allt blir bra igen.

Väldigt gullig story ändå! Med Kråkans fantasi/omsorg.
 
@Voeux Nu har ju Mamma Mu-gate hunnit nystas upp :D men vill bara flika in att det var den första boken med mamma Mu vi fick, sonen var runt 2 tror jag, och det var så himla bra att läsa den och avdramatisera hela grejen med att få sår och sätta på plåster. Vi brukade plocka fram den varje gång sonen gjort sig illa och behövde plåster så blev det liksom lättare att se och förstå situationen :)
 
Vi har haft en evighetsläggning utan nappar, först var de ledsna och sedan bara uppspelta. Nu sover de sen nån timme men jag fasar lite inför natten. De brukar vakna nån gång under natten och ropa efter en napp som saknas (de sover vanligtvis med en i vardera hand och en i munnen), somnar sen om så fort de fått den i handen men nu riskerar det ju att bli kris igen.
 
Tack för era perspektiv! Hon är ju min äldsta så jag har ingen erfarenhet av hur äldre barn skulle tänka, men som storyn beskrivs så låter det ju mindre läskigt än den ögonblicksbild jag såg. Även om jag tycker det illustrerades lite väl.. mycket.
Alltså, jag vill ändå bekräfta igen att scenen är ganska grotesk och förtydliga att jag inte tycker din reaktion var fel.

Barn är så himla knepiga för övrigt, jag tycker aldrig de blir skrämda av det man tror. Skitmycket blod i Mamma Mu = meh. Barnätande monster i Alfons Åberg = pfft. En vattenslang sprutar massa vatten så att barnen behöver gömma sig i Bing eller ett barn som förvandlar sina kläder till andra kläder = paniiikskräckslagen.
 
Igår planterade vi glittriga "frön" som vi fått av vår Nisse i skålar med socker. Superkul idé som jag sett på fb. Synd bara att storebror vaknade 5:30 och var superpepp på att gå ner och kolla vad som vuxit upp :arghh::sleep::D (skumtomtar för övrigt, och jag lyckades resonera både honom och lillasyster kvar i sängen till 6:50 :up: )
 
Alltså, jag vill ändå bekräfta igen att scenen är ganska grotesk och förtydliga att jag inte tycker din reaktion var fel.

Barn är så himla knepiga för övrigt, jag tycker aldrig de blir skrämda av det man tror. Skitmycket blod i Mamma Mu = meh. Barnätande monster i Alfons Åberg = pfft. En vattenslang sprutar massa vatten så att barnen behöver gömma sig i Bing eller ett barn som förvandlar sina kläder till andra kläder = paniiikskräckslagen.

Jag tror också att det kan vara som @Imogen skrev att vi lägger in ett vuxenperspektiv på det med att
skära upp buken, djur som fastnar i taggtråd och allt läskigt som vi vet kan hända.

Men visst, det finns ju en anledning till att vi också skyddar barnen från saker som är läskigt på riktigt. Så det är väl en balansgång det där. Jag förstår viljan att lyfta det här med att göra sig illa, det är ju jättebra att få läsa om/titta på, och kopplingen till hur läskigt det kan bli i fantasin. Det är ju jättesvårt att illustrera på ett rimligt sätt, kan jag tänka mig.
 
Sonens tal har fullständigt exploderat senaste veckorna, stundtals fullkomligt obegripligt vilket generar en del frustration. Som idag han säger först typ "riiiika" flera ggr, jag fattar inte. Han byter till "biiläää". Jag fattar fortfarande inte, han blir arg. Tills jag knäcker att det är bulle. Sonen svarar nöjt: "mamma, bon".

(Han går på trespråkig förskola, vi pratar bara svenska hemma och valde den närmsta förskolan. De pratar mest franska och svenska så han blandar hej vilt och tar orden som är lättast 😅)
 
Varför är det så svårt att vara förälder 🥺

Igår fick vi gå hem från badet eftersom 4,5-åringen inte lyssnade när han stänkte vatten på ett mindre barn i en timme trots att vi sa till flertalet gånger. Tog honom till sidan flera gånger förklarade lugnt att man inte får göra så och att vi kommer gå hem om han inte lyssnar. Vi försökte hålla honom borta från detta barn hela tiden men bassängen är inte så stor och ja det slutade med att vi gick och han skrek för det ville han inte.
Idag vaknade han 05.20 och var helt omöjlig att få o lugna sig (vi har en regel att vi inte tittar på tv förrän kl 7 på helger). Sen har han varit trött hela dagen och resultatet blir att han slår sin lillebror, vill inte äta, vill bara ha lördagsgodis, tjatar konstant om att allt så tråkigt och vi är dumma.
 
Man tror att dom ska somna i bra tid, men nä. Bägge vakna än :(.
Annars en bra dag med julmarknad där tomtens sekreterare tog önskningar för att ta med till tomten (nej, jag har inga problem att dom får tro på det ett tag). Bästa var att vi hittade precis det sonen önskat sig (lillasyster gjorde aldrig nån önskan, hon ville hellre kolla vidare).
 
Vi har varit på volvomuseet idag vilket var en stor succé för mina fordonsälskande barn, de studsade fram mellan bilarna. Tyvärr lyckades vi inte hålla dem vakna i bilen på väg hem (S räckte mig en halväten clementin och kastade huvudet bakåt, tror han sov innan huvudet landade i bilstolen 😅). Nu lever de rövare med sin stackars far på övervåningen, hör dem sjunga bockarna bruse och HOPPA HOPPA JAG KAN INTE STOPPA medan de hoppar så sängarna knakar.
Imorgon blir det definitivt ingen vila på dagen 😅.
 
Idag skulle vi åkt på julbord med mina föräldrar och gått på gympaavslutning men lilla var påtagligt krasslig så pappan fick rycka ut på båda sakerna med storebror (han skulle varit med på julbordet ändå)
Storebror ville på eget initiativ duscha och tvätta håret idag :o och var sen så fin inför julbordet med sin blinkande jultröja med en ren på och håret uppsatt med julhårspännen och rosett :love:
Lillasyster och jag har mest sett på bluey hela dagen, hon fick sova 1,5 h istället för 30 minuter på vilan men slocknade ändå direkt till kvällen, nästan 39 graders feber så inte så konstigt.

Imorgon ska granen plockas in och kläs, längtar mycket! Brukar inte känna såhär mycket julglädje men det är något visst med att få skapa precis de minnen man själv vill med barnen :heart
 
Inatt sov vi hela natten, alla tre, för första gången någonsin för lilla K och för första gången på 19 månader för oss vuxna. Har varit upp och ned sedan vi slutade nattamma för ett par veckor sedan, men lilla K har aldrig förr i sitt liv vaknat mindre än två-tre gånger en natt. Kanske för att vi har covid, men strunt samma - vi fick SOVA 😍
 
Igår var vi på Jul på Liseberg! Det blev en jättemysig kväll med hela familjen inkl mina föräldrar och min lillasyster. Varm choklad, juleljus överallt och karusellåkning. Sista halvtimmen blev det total härdsmälta för båda barnen, men det var inte så konstigt för vi missade att hålla koll på klockan och stannade en bit över läggdags så båda var helt slut 😅 Oops. Imorse var de överlyckliga när de återberättade dock, så i minnet var allt toppen.

Stora har varit på leklandskalas idag. Vi var sent ute med presentköpande och köpte därför ”på vägen” så det var ett jäkla hattande fram och tillbaka med bussar hit och dit. Hon är dock en DRÖM att ha i affärer, även leksaksaffärer, och kollektivtrafiken – aldrig något tjat eller gnäll utan glad och välvillig – så i slutändan var det mest mysigt att få hänga med henne själv i ett par timmar (även om det finns mysigare aktiviteter än bussåkande och hållplatshäng).

Nu sover båda, men lilla drömmer jättemycket. Pratar, är ledsen. Ska snart lägga mig bredvid och hoppas, hoppas, hoppas att det får henne att sova gott resten av natten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
634
· Visningar
37 245
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 514
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 214
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp