Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det vet jag inte, jag tycker att jag om någon har blivit känslomässigt påverkad av saker genom livet och haft svårt att hålla tankarna i schack. Men vem vet, det kanske är just därför det fungerar just nu. Livet hittills har varit en enda lång training session inför detta 😅

Jag hoppas också det lugnar sig snart, men aningens oroande att hon inte ens är 1,5 ännu så det känns som att the worst is yet to come 😵‍💫 Glädjande är i varje fall att det blir förskolans problem 24 h i veckan från och med augusti så hennes föräldrar får återhämta sig lite. Skämt åsido, vi ska faktiskt ta lite hjälp från BVC med detta. Om det är jobbigt för oss så får man ju inte glömma hur jobbigt det måste vara för henne.
Eller så blir det mycket lättare när hon blir lite större och kan prata mera. Så kanske lite av frustrationen försvinner.

Bra att ni frågar om hjälp från BVC!

Inte för att det hjälper er, men jag har hört att det är de viljestarka och drivna barnen som är mycket high need som små. Som gör stordåd med all vilja senare i livet.

Eller så blir det mycket lättare när hon blir lite större och kan prata mera. Så kanske lite av frustrationen försvinner.

Bra att ni frågar om hjälp från BVC!

Inte för att det hjälper er, men jag har hört att det är de viljestarka och drivna barnen som är mycket high need som små. Som gör stordåd med all vilja senare i livet.

Jag hoppas det!

Ja, jag har också hört det. Hoppas hon styr sin talang åt rätt håll bara :D

Hade tid hos tandhygienisten imorse 8,10! Fick dra med mig både sexåring och tvillingar! Tur att hon också har yngre barn så att hon förstod och gjorde det snabbt och enkelt 😅 hennes barn går också på sexåringens föris, så de kunde prata lite ”gemensamma” grejer så att han blev inkluderad :)
Igår fick sexåringen börja tidigare på föris, så att jag kunde delta i skolavslutning på mitt jobb. Svettigt med tvillingar som var överallt och inte ville sitta stilla i någon barnvagn! Men, de flesta som var där har ju egna barn och de är väldigt hjälpsamma :) Men det är lite utmaningar med två små barn, det är inte bara att åka som jag inbillar mig att det är med en bebis och en storebror. Jag kan ju inte jämföra med något annat, men ser så enkelt ut för folk med bara en bebis (eller snart blivande ettåring)!

(Jag förstår att ett barn också kan vara krävande, så ingen känner sig kränkt eller så 😅)

Jag brukar svara och hoppas att det blir någorlunda rätt. Fast idag när jag verkligen inte fattat något sa jag "tack för att du berättar!" 😁

Tack och lov är hon jättebra på att svara på ja- och nejfrågor så man får köra gissningslek tills hon är nöjd. Och så har hon börjat säga "nej!" väldigt tydligt om saker hon inte gillar, som i morse när jag inte hittade två lika strumpor och tänkte att hon fick väl rocka sockorna då, sa hon NEJ! och pekade argt på strumpa nummer två tills jag tog av den och hittade ett matchat par.
Det kommer bli en superhärlig tvåårstid... :p
Haha ja precis! Jag brukar oftast bara säga "okej!" eller "jahaaa" men tack för att du berättar var ju bra! 😁

Hade tid hos tandhygienisten imorse 8,10! Fick dra med mig både sexåring och tvillingar! Tur att hon också har yngre barn så att hon förstod och gjorde det snabbt och enkelt 😅 hennes barn går också på sexåringens föris, så de kunde prata lite ”gemensamma” grejer så att han blev inkluderad :)
Igår fick sexåringen börja tidigare på föris, så att jag kunde delta i skolavslutning på mitt jobb. Svettigt med tvillingar som var överallt och inte ville sitta stilla i någon barnvagn! Men, de flesta som var där har ju egna barn och de är väldigt hjälpsamma :) Men det är lite utmaningar med två små barn, det är inte bara att åka som jag inbillar mig att det är med en bebis och en storebror. Jag kan ju inte jämföra med något annat, men ser så enkelt ut för folk med bara en bebis (eller snart blivande ettåring)!

(Jag förstår att ett barn också kan vara krävande, så ingen känner sig kränkt eller så 😅)
Haha, jag som nyss beklagade mig för vänner efter att ha varit på köpcentrum med en 5åring och 1,5-åring men jag tror det var rena semestern jämfört med att ha tvillingar :nailbiting:😁

Har som sagt varit på köpcentrum med barnen på jakt efter kalaspresent. Det hade antagligen gått dubbelt så fort om jag varit själv men vad gör man inte för lite "kvalitetstid" :p

Först fick vi göra extra stopp hemma efter förskolan för att hämta kläder, båda var nämligen bruna av smuts från topp till tå. Sen har skatan lilla E försökt plocka på sig grejer i varenda affär. I leksaksaffären hann hon på typ 3 sekunder få tag på såpbubblor vid kassan och skruva upp 🙈 Och på TGR såg hon en ask med ringar som hon nappade åt sig och vägrade släppa så det slutade med att jag duckade konflikten och köpte varsin ask till barnen.. Sen fikade vi på espresso house och först drack minihuliganen upp halva min kalla dricka och sen kastade hon lecakulor från krukorna över hela golvet högljutt skrattandes. 😎

Det var... harmoniskt! :up:
Tur att åtminstone stora är smidig nuförtiden.

Ligger hos stora tjejen som har en envis hosta, som alltid när hon blir minsta sjuk. Vi har kört inhalationer för förkylningsastma men det hjälper sällan. Är själv inatt dessutom så det kan nog bli en rolig natt med tre barn 🙃
Tråkigt att inte medicinen hjälper :(
För oss gör den stor skillnad om man kör enligt programmet från doktorn (dvs inte missar något..)

Tråkigt att inte medicinen hjälper :(
För oss gör den stor skillnad om man kör enligt programmet från doktorn (dvs inte missar något..)

Jättetråkigt är det. Vi följer också schemat vi fått men tycker aldrig det hjälper mot hostan, så tråkigt och dottern blir ju ledsen och irriterad över hostan. Vi kanske borde höra av oss och få det undersökt hos hennes läkare…

Jättetråkigt är det. Vi följer också schemat vi fått men tycker aldrig det hjälper mot hostan, så tråkigt och dottern blir ju ledsen och irriterad över hostan. Vi kanske borde höra av oss och få det undersökt hos hennes läkare…
Ja det är nog klokt, ifall de har någon mer man kan ta till :)
Vi har två mediciner, och det gör ju så mycket när man får/inte får sova.

Det vet jag inte, jag tycker att jag om någon har blivit känslomässigt påverkad av saker genom livet och haft svårt att hålla tankarna i schack. Men vem vet, det kanske är just därför det fungerar just nu. Livet hittills har varit en enda lång training session inför detta 😅

Jag hoppas också det lugnar sig snart, men aningens oroande att hon inte ens är 1,5 ännu så det känns som att the worst is yet to come 😵‍💫 Glädjande är i varje fall att det blir förskolans problem 24 h i veckan från och med augusti så hennes föräldrar får återhämta sig lite. Skämt åsido, vi ska faktiskt ta lite hjälp från BVC med detta. Om det är jobbigt för oss så får man ju inte glömma hur jobbigt det måste vara för henne.

Nar mitt andra barn var 1.5 var han helt omojlig. Vi sa att han bara hade tva lagen, antingen skrattade han och var glad, eller sa (mycket oftare) var han oerhort arg och skrek upprort. Det var da jag larde mig att ALLTID fraga vad han ville. Ville han ha den har trojan, eller den dar? Vill han ha mjolk eller vatten, vill han ha mycket makaroner eller fler kottbullar? och plotsligt fick vi en glad och oerhort trevlig liten kille aven om han inte pratade annu.

Det tog tills han var straxt over 2 ar innan vi kunde stoppa det overdrivna fragandet och bara fraga sadant som var naturligt. Han hade da lart sig att saga "Nannan toja" om jag inte visade honom tva stycken sa egentligen hade han lart oss att fungera bast for honom och han blev en fantastikt glad liten kille som sallan hade vredesutbrott. Vredesutbrotten forsvann nagon gang vid 4 ars aldern, sedan kunde han saga vad han ville battre och det behovdes inte langre.

Ja det är nog klokt, ifall de har någon mer man kan ta till :)
Vi har två mediciner, och det gör ju så mycket när man får/inte får sova.

Helt klart värt ett samtal dit.
Ja vi har också två 😊 Hoppas att de kickar in snart! Än så länge har de inte hjälpt men det kanske kommer..

Nar mitt andra barn var 1.5 var han helt omojlig. Vi sa att han bara hade tva lagen, antingen skrattade han och var glad, eller sa (mycket oftare) var han oerhort arg och skrek upprort. Det var da jag larde mig att ALLTID fraga vad han ville. Ville han ha den har trojan, eller den dar? Vill han ha mjolk eller vatten, vill han ha mycket makaroner eller fler kottbullar? och plotsligt fick vi en glad och oerhort trevlig liten kille aven om han inte pratade annu.

Det tog tills han var straxt over 2 ar innan vi kunde stoppa det overdrivna fragandet och bara fraga sadant som var naturligt. Han hade da lart sig att saga "Nannan toja" om jag inte visade honom tva stycken sa egentligen hade han lart oss att fungera bast for honom och han blev en fantastikt glad liten kille som sallan hade vredesutbrott. Vredesutbrotten forsvann nagon gang vid 4 ars aldern, sedan kunde han saga vad han ville battre och det behovdes inte langre.

Bra tips! Ofta vet jag inte om hon själv vet, hon kan exempelvis peka på allt på köksbordet när vi äter och vi frågar och ger henne precis allt men hon blir bara argare och argare och pekar bara ut i luften tillslut 🤷‍♀️ Nåt vill hon ju och nåt blir ju fel när hon blir arg, men jag vet inte om hon själv vet riktigt eller om hon tror att nåt ska hända som inte händer. Men jag tror också på att fråga överdrivet många gånger, bättre det. Hon blir ju oerhört glad när hon väl gör sig förstådd.

Tur att åtminstone stora är smidig nuförtiden.
Äh, glöm vad jag sa, han är också en riktig rackarunge fast på ett annat sätt. Dessa skapelser har jag hittat på huset idag:
20230614_210248-COLLAGE.jpg
(Den högra betyder "pappaförbud" för övrigt :laugh: )

Han vet att man inte får rita på väggarna etc i huset, men vi glömde visst förtydliga att det gäller utsidan också :cautious:

Till mitt andra bland aningens hopplösa barn. Han går fasen inte att söva om man inte skumpar rätt rejält. Ömt vaggande går inte, han bara stretar emot och skriker. Jag försöker söva i vagn, i babynest, lugnt i famnen men han vill inte. Tillslut blir han så övertrött att han bara sprattlar och skriker och det enda som funkar är att skumpa på rejält. Jag håller givetvis hela kroppen och huvudet i famnen men jag är ändå rädd för att det blir lite väl skumpigt. Kan man skumpa för mycket även om man håller om huvudet och hela kroppen? Alltså, inom rimliga ramar. Varenda kväll satsar jag på en mysig och lugn nattning. Ser framför mig att jag ska gunga honom kärleksfullt i famnen och snusa på hans huvud. Men 1-2 h in i nattningen när han bara spänner sig och vrålar ser jag tillslut ingen annan lösning än att skumpa på ordentligt, och det tycks vara det enda som fungerar. Men jag blir orolig för hur mycket skumpande en liten 2-månaders tål..

Bra tips! Ofta vet jag inte om hon själv vet, hon kan exempelvis peka på allt på köksbordet när vi äter och vi frågar och ger henne precis allt men hon blir bara argare och argare och pekar bara ut i luften tillslut 🤷‍♀️ Nåt vill hon ju och nåt blir ju fel när hon blir arg, men jag vet inte om hon själv vet riktigt eller om hon tror att nåt ska hända som inte händer. Men jag tror också på att fråga överdrivet många gånger, bättre det. Hon blir ju oerhört glad när hon väl gör sig förstådd.

Min dotter är likadan, hon får utbrott dagligen för att jag/vi inte förstår eller inte håller med om vissa saker hon gör. När jag inte förstår vad hon menar så säger jag alltid att hon får visa vad hon vill. Häromdagen tex skrek och sparkade hon hejvilt för att jag inte förstod och gissade/frågade fel saker. Visade det sig att hon ville leka i duschen, så till slut blev det en nöjd tjej men vägen dit var tålamodsprövande.

Tycker också detta är svårt..och framförallt i situationer där man måste neka henne. Typ vi är ute och måste gå in, när hon vill hitta på allt ute för att inte gå in. Eller man är och handlar och hon vill springa runt fritt på parkeringen. Eller byta bajsblöja när hon helst hade gått med den hela dagen. Blir alltid att man till slut får bära henne skrikandes och sprattlandes, jag måste vara världens tråkigaste förälder enligt henne.

Tycker också detta är svårt..och framförallt i situationer där man måste neka henne. Typ vi är ute och måste gå in, när hon vill hitta på allt ute för att inte gå in. Eller man är och handlar och hon vill springa runt fritt på parkeringen. Eller byta bajsblöja när hon helst hade gått med den hela dagen. Blir alltid att man till slut får bära henne skrikandes och sprattlandes, jag måste vara världens tråkigaste förälder enligt henne.

Känner igen det där. Det kan verkligen bli fullskaliga krig över helt självklara saker. Som ja, att byta bajsblöja eller sätta på sig pyjamasen. Hon kan också vilja att man lyfter upp och sätter henne i gungan, för att sen vilja komma ner direkt, för att sen vilja komma upp direkt, för att sen… ja osv. och efter 10 ggr orkar inte min kropp mer så jag säger ”Kolla, en rutschkana! Vad kul, ska vi gå dit?!” men hon kastar sig i sanden och bryter ihop. Inte lätt att vara liten 😂 😅

Jag har dock ett vagt minne av hur det kändes att vara så liten och vilja något så mycket. Det är ju svinjobbigt att ha så starka känslor och vara så maktlös. Skruttisarna!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
37 38 39
Svar
760
· Visningar
43 458
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 981
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 254
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 305
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar