Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känner igen det där. Det kan verkligen bli fullskaliga krig över helt självklara saker. Som ja, att byta bajsblöja eller sätta på sig pyjamasen. Hon kan också vilja att man lyfter upp och sätter henne i gungan, för att sen vilja komma ner direkt, för att sen vilja komma upp direkt, för att sen… ja osv. och efter 10 ggr orkar inte min kropp mer så jag säger ”Kolla, en rutschkana! Vad kul, ska vi gå dit?!” men hon kastar sig i sanden och bryter ihop. Inte lätt att vara liten 😂 😅

Jag har dock ett vagt minne av hur det kändes att vara så liten och vilja något så mycket. Det är ju svinjobbigt att ha så starka känslor och vara så maktlös. Skruttisarna!
Åh känns verkligen igen, och alltid det där avledande peppet; "kolla en kotte/blomma/myra/"annat hon tycker är kul i 3 sekunder. Det är ju iaf tur, att det är hyfsat lätt att styra in på annat och att hon då släpper krisen rätt fort.

Jo, så är det ju. Varje negativ känsla leder till ett utbrott just nu, måste ju vara jättejobbigt att inte ha förmåga till annat. :heart

Äh, glöm vad jag sa, han är också en riktig rackarunge fast på ett annat sätt. Dessa skapelser har jag hittat på huset idag:
Visa bifogad fil 121276
(Den högra betyder "pappaförbud" för övrigt :laugh: )

Han vet att man inte får rita på väggarna etc i huset, men vi glömde visst förtydliga att det gäller utsidan också :cautious:
😂 vår 5 åring ropade häromdagen, mamma titta vilken fin tavla jag gjort. Tittade och svarade att den var jättefin på väg ut i stallet, när jag kommer in frågar sambon varför jag hade sagt att han får limma upp tavlan på väggen 🙈 jag hade inte ens reagerat på att den hängde på väggen

Morgonpigga 7 åringen sover hos en kompis för första gången i livet och jag har satt på en fläkt så vi inte har så varmt i sovrummet vilket lett till att bebis också sover än, även 5 åringen och sambon sover klockan är 6, Ligger och funderar på om jag borde väcka sambon som brukar vara på jobbet såhär dags men samtidigt verkar även han behöva sova

Anlände för tidigt till exmannen så han och dottern på drygt 20 månader hade inte hunnit åka till brödernas skolavslutning (endast 2 personer per familj). Så på fortsatt ämne om starka åsikter så skrek hon nej och slog pappan när han frågade om hon ville följa med. Så hon är helt enkelt med mig och förbereder studentmottagningen (rättare sagt 10 procent förberedelser och 90 procent sysselsättning med dottern). Varför ta en onödig konflikt om vi inte behöver? Det blir länge tid här idag men också mer tid med mina barn :love:

Mina barn bråkar om så orimliga saker just nu. Häromdagen skrek de på varandra för att Harry ville att det skulle regna mycket och Sixten ville att det bara skulle regna lite. I morse rök de ihop om huruvida Harrys smörgåsbit var stor eller liten. Jag försökte medla i att det beror på vad man jämför med, den VAR liten i jämförelse med Sixtens hela smörgås men den var också stor i jämförelse med Harrys ännu mindre smörgåsbit som låg intill 😅. Detta gick inte hem dock, då började Sixten ropa GGGGRRRRRR och låtsas att han var en dinosaurie som sträckte armarna mot Harry varpå Harry blev rädd och skrek NEJNEJNEJ för att i nästa sekund göra exakt likadant mot Sixten som då också blev rädd och skrek nejnej. Puh.
Sen kom vi tillslut till förskolan där en fröken mötte i hallen och delade ut en hög med kaffefilter var till dem som de skulle hjälpa till att bära och så tågade de glatt in på rad, stolta som små tuppar 😍. Det svänger fort.

Barnet har fått sin första kallelse till tandläkaren, 14 mån gammal. Ni som varit med, hur får man dem att gapa? Inte ens vi får titta på hans tänder utan brottningsmatch :crazy:

Barnet har fått sin första kallelse till tandläkaren, 14 mån gammal. Ni som varit med, hur får man dem att gapa? Inte ens vi får titta på hans tänder utan brottningsmatch :crazy:

Jag tror inte ens att barnen behöver gapa när de är så små.

Här är första tandläkarbesöket vid 3 års ålder. Men i andra delar av regionen, mer "socio-ekonomiskt utsatta" är första besöket vid 1 års ålder. Då är syftet med besöket i första hand att utbilda föräldrarna i tandhälsa. I andra regioner kan det ju mycket väl vara så att alla barn har första besöket vid ett års ålder, men syftet lär ju vara ungefär detsamma :)

För bra för att inte dela. Min boss babe.

IMG_9771.webp

IMG_4993.webp

Den här goa ungen har gått på sommarlov nu! Har dock fritids ett par veckor till innan vi föräldrar får semester. Blandade känslor, ska såklart bli jätteskönt att vara lediga tillsammans men sonens fritids klappar igen för gott pga nedskärningar så vi vet inte riktigt vart han hamnar efter sommaren. Och Citronfjärilen där sonen gått har verkligen varit toppklass, pedagogerna har varit fantastiska och levererat det där lilla extra.

Så känns jävligt ruttet att mina skattepengar ska gå till det havererade projektet västlännken istället för vård och omsorg, skola osv där man istället bantar enligt princip ”här kan vi spara några kronor på kort sikt, skit samma om människor bränner ut sig och i förlängningen blir mera kostsamma för samhället istället för den resurs dom faktiskt kan vara under drägliga arbetsförhållanden”. Nej okej förlåt för rant, men blir bara så trött.

Jag tänkte att jag skulle vara så pedagogisk och lära honom massa saker men sen insåg jag att man måste gå igenom en oändlig, livsglädjesänkande ström av meningslösa varförfrågor som "varför tog du mer vatten?" "varför gick du på toa" "varför går han där?" osv osv som liksom inte har en förklaring 😫😁
Men nu 2,5 år senare börjar vi kunna ha ganska mysiga samtal om rymden och uppfinningar och känslor så ha hopp ❤️
Vi är fortfarande kvar lite i varför-fasen med 5-åringen.
Inombords skriker jag ofta "hur ska jag veta det :arghh: " som svar :D.

Vi har också varit där och vår 2.5-åring älskade luftballongerna :D. Eller ja, hon gillade allt och var lite putt att hon var för liten för godiståget. Men luftballongerna var det hon valde när hon fick välja själv.
Efter att vi åkt luftballongerna sa dottern ”det var den roligaste karusellen jag åkt i hela mitt liv”, baserat på två karuseller :D

Godiståget åkte hon en gång, det var både läskigt och kul. Vi åkte också Minihopp tillsammans och det tyckte hon var väldigt läskigt, stackarn skrek hela tiden att hon ville ner men det är ju för sent när man väl sitter där… men jag såg yngre barn som tyckte det var superkul så det beror nog verkligen på barnet :)

Efter att vi åkt luftballongerna sa dottern ”det var den roligaste karusellen jag åkt i hela mitt liv”, baserat på två karuseller :D

Godiståget åkte hon en gång, det var både läskigt och kul. Vi åkte också Minihopp tillsammans och det tyckte hon var väldigt läskigt, stackarn skrek hela tiden att hon ville ner men det är ju för sent när man väl sitter där… men jag såg yngre barn som tyckte det var superkul så det beror nog verkligen på barnet :)
Vår 2,5-åring skrattade högljutt hela minihopp. Jag var rädd hon skulle ramla ur men enligt sambon som satt bredvid satt hon stadigt.
Jag längtade bara till det var slut hela tiden :crazy:. Godiståget var mer min stil.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
37 38 39
Svar
760
· Visningar
43 458
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 981
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 254
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 305
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar