Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Där var vi förra året, med dottern som då var 3 och grabbarna som var 10 och 14. De hade roligt allihop även om dottern såklart fick ut mest av Bamses värld, men grabbarna tyckte ändå det var roligt att åka karusellerna. Skalmans bil eller vad den hette fick hem även hos biltokiga stora barn haha
Bilarna var poppis även här :D Luftballongerna också.

Alltså, mina barn har gått från att säga mamma, pappa, titta och där i typ ett och ett halvt år till att prata fyraordsmeningar på typ en månad, det är så roligt! Nu kan man få ut information från dem och ha ett riktigt samtal 😭❤️. Det blir också så mycket roligare att leka med dem 😅. Häromdagen berättade de att deras fröken blivit mormor men att hon inte är deras mormor och igår kunde de berätta vad de gjort på förskolan (”jag körde vagnen ute”) 😍.

Alltså, mina barn har gått från att säga mamma, pappa, titta och där i typ ett och ett halvt år till att prata fyraordsmeningar på typ en månad, det är så roligt! Nu kan man få ut information från dem och ha ett riktigt samtal 😭❤️. Det blir också så mycket roligare att leka med dem 😅. Häromdagen berättade de att deras fröken blivit mormor men att hon inte är deras mormor och igår kunde de berätta vad de gjort på förskolan (”jag körde vagnen ute”) 😍.

Vad härligt!

Det kommer inte dröja länge innan du önskar att de kunde varar tysta en sekund eller två :D

Det säger min sambo också, och det har ni nog rätt i. Det är ett evigt babblande
IMG_4894.webp

Visst blir man glad när talet lossnar! :heart Min stora började prata vid 2,5 och det var underbart att äntligen förstå och få höra vad han tänkte på!

Sen gick vi igenom en evighetslång "varför"-fas och jag funderade starkt på att använda öronproppar dagtid :laugh:
Han pratar fortfarande massor hela tiden men nu är det mest roligt igen :love:

Verkar ha släppt lite för dottern också. Hon har också sagt mamma, pappa, där och titta i flera månader men nu bara på någon vecka så har en handfull nya ord trillat på plats. Så kul att se! Och visst.. sen kommer hon väl babbla utan stopp i flera år men just nu känns vad som helst bättre är pekfingret och ett avgrundsvrål som hon kör med hela dagarna just nu 😅

Senast ändrad:
Verkar ha släppt lite för dottern också. Hon har också sagt mamma, pappa, där och titta i flera månader men nu bara på någon vecka så har en handfull nya ord trillat på plats. Så kul att se! Och visst.. sen kommer hon väl babbla utan stopp i flera år men just nu känns vad som helst bättre är pekfingret och ett avgrundsvrål som hon kör med hela dagarna just nu 😅
Ja men eller hur, det är ju skönt att förstå lite mer vad de menar mot när allt var DÄÄÄÄÄ och pekande ut i luften.

Visst blir man glad när talet lossnar! :heart Min stora började prata vid 2,5 och det var underbart att äntligen förstå och få höra vad han tänkte på!

Sen gick vi igenom en evighetslång "varför"-fas och jag funderade starkt på att använda öronproppar dagtid :laugh:
Han pratar fortfarande massor hela tiden men nu är det mest roligt igen :love:
Mina är också 2,5! Ser eventuellt inte fram emot varförfasen dock…

Mina är också 2,5! Ser eventuellt inte fram emot varförfasen dock…
Jag tänkte att jag skulle vara så pedagogisk och lära honom massa saker men sen insåg jag att man måste gå igenom en oändlig, livsglädjesänkande ström av meningslösa varförfrågor som "varför tog du mer vatten?" "varför gick du på toa" "varför går han där?" osv osv som liksom inte har en förklaring 😫😁
Men nu 2,5 år senare börjar vi kunna ha ganska mysiga samtal om rymden och uppfinningar och känslor så ha hopp ❤️

Insåg idag att man kanske ska klippa lite på L:s hår.. Men av någon anledning tar det emot att liksom "korrigera" något på henne? 😆😅 har dock trimmat lite på luggen ett par gånger redan, men ändå..🥲
20230613_174334.webp

Jag tänkte att jag skulle vara så pedagogisk och lära honom massa saker men sen insåg jag att man måste gå igenom en oändlig, livsglädjesänkande ström av meningslösa varförfrågor som "varför tog du mer vatten?" "varför gick du på toa" "varför går han där?" osv osv som liksom inte har en förklaring 😫😁
Men nu 2,5 år senare börjar vi kunna ha ganska mysiga samtal om rymden och uppfinningar och känslor så ha hopp ❤️
Och sen finns ju motsatsen i min 1,5-åring som pratar och pratar men vi förstår nästan ingenting 😂 hon har långa utläggningar och det hörs att hon säger olika ord men vi snappar kanske upp ett eller två här och där. Men det hindrar inte henne :p

Och sen finns ju motsatsen i min 1,5-åring som pratar och pratar men vi förstår nästan ingenting 😂 hon har långa utläggningar och det hörs att hon säger olika ord men vi snappar kanske upp ett eller två här och där. Men det hindrar inte henne :p
Haha vår gör likadant. Hon tittar en rakt i ögonen och säger långa meningar med allvarlig blick och inväntar sen ett svar. Vi fattar ingenting. 😂

Haha vår gör likadant. Hon tittar en rakt i ögonen och säger långa meningar med allvarlig blick och inväntar sen ett svar. Vi fattar ingenting. 😂
Jag brukar svara och hoppas att det blir någorlunda rätt. Fast idag när jag verkligen inte fattat något sa jag "tack för att du berättar!" 😁

Tack och lov är hon jättebra på att svara på ja- och nejfrågor så man får köra gissningslek tills hon är nöjd. Och så har hon börjat säga "nej!" väldigt tydligt om saker hon inte gillar, som i morse när jag inte hittade två lika strumpor och tänkte att hon fick väl rocka sockorna då, sa hon NEJ! och pekade argt på strumpa nummer två tills jag tog av den och hittade ett matchat par.
Det kommer bli en superhärlig tvåårstid... :p

Jag brukar svara och hoppas att det blir någorlunda rätt. Fast idag när jag verkligen inte fattat något sa jag "tack för att du berättar!" 😁

Tack och lov är hon jättebra på att svara på ja- och nejfrågor så man får köra gissningslek tills hon är nöjd. Och så har hon börjat säga "nej!" väldigt tydligt om saker hon inte gillar, som i morse när jag inte hittade två lika strumpor och tänkte att hon fick väl rocka sockorna då, sa hon NEJ! och pekade argt på strumpa nummer två tills jag tog av den och hittade ett matchat par.
Det kommer bli en superhärlig tvåårstid... :p
Haha, ”tack för att du berättar” var ju toppen, den ska jag köra med också 😂.

Lilla E, och hennes lillebror, men framför allt E har verkligen försatt hela familjen i en väldigt intensiv utvecklingsfas. Hon verkar ha svårt att hantera sin vilja och alla känslor just nu så det skriks, från morgon till kväll. Vi försöker avleda, parera, distrahera, avgränsa och överrösta med kärlek och tydlighet men vissa dagar är det hopplöst. Samtidigt som lillebror vill bli buren vaken som sovandes. Det ställer verkligen höga krav på oss. Att hålla huvudet kallt, att vara ständigt flexibel, ta micropauser, att läsa av när den andre föräldern behöver stöd och när man ska ge space. Jag försöker se lösningar på allt som dyker upp. Ont i ryggen? Köp nytt sele. Ont i benen? Beställ nya tofflor. Testa nya nappar. Testa ny mat. Äta själv? Bli matad? Ge med sig, vara konsekvent? Varje kväll städar jag huset, planerar för frukosten, kokar nappar, ger mig själv en dusch och hudvårdsrutin. Dricker vatten och lägger fram nytvättade kläder. E går igenom något just nu men ofta reflekterar jag över att det gör vi vuxna också.

Men så vissa dagar, när man är en timme in på dagen och E har skrikit sen hon öppnade ögonen, badar i yoghurt och lillebror skriker från tårna i sin babysitter så känner jag bara.. det här är fan BULLSHIT 😆😅

Lilla E, och hennes lillebror, men framför allt E har verkligen försatt hela familjen i en väldigt intensiv utvecklingsfas. Hon verkar ha svårt att hantera sin vilja och alla känslor just nu så det skriks, från morgon till kväll. Vi försöker avleda, parera, distrahera, avgränsa och överrösta med kärlek och tydlighet men vissa dagar är det hopplöst. Samtidigt som lillebror vill bli buren vaken som sovandes. Det ställer verkligen höga krav på oss. Att hålla huvudet kallt, att vara ständigt flexibel, ta micropauser, att läsa av när den andre föräldern behöver stöd och när man ska ge space. Jag försöker se lösningar på allt som dyker upp. Ont i ryggen? Köp nytt sele. Ont i benen? Beställ nya tofflor. Testa nya nappar. Testa ny mat. Äta själv? Bli matad? Ge med sig, vara konsekvent? Varje kväll städar jag huset, planerar för frukosten, kokar nappar, ger mig själv en dusch och hudvårdsrutin. Dricker vatten och lägger fram nytvättade kläder. E går igenom något just nu men ofta reflekterar jag över att det gör vi vuxna också.

Men så vissa dagar, när man är en timme in på dagen och E har skrikit sen hon öppnade ögonen, badar i yoghurt och lillebror skriker från tårna i sin babysitter så känner jag bara.. det här är fan BULLSHIT 😆😅
Shiet. Jag hoppas det lugnar sig snart!
Du låter som en övermänniska :heart

4-åringar säger varför ca 950 gånger om dagen hade min kusin hört i någon podd (hon är som moster till min 4-åring och hennes syster har en jämnårig, så hon hänger mycket med 4-åringar just nu😂)
Jag tänkte också att jag skulle vara så pedagogisk när den fasen kom eftersom jag alltid orkat vara det med andra barn, men svarar ofta därför (följt av upprört ”men jag måste få ett svar!!!”) eller bra fråga jag ska ta reda på det. Det sista funkar bättre 🙈.
Här är det så otroligt mycket prutt, bajs och kiss just nu tror hon säger prutt 950 gånger om dagen också… det måste väl ur systemet på nåt sätt.

Shiet. Jag hoppas det lugnar sig snart!
Du låter som en övermänniska :heart

Det vet jag inte, jag tycker att jag om någon har blivit känslomässigt påverkad av saker genom livet och haft svårt att hålla tankarna i schack. Men vem vet, det kanske är just därför det fungerar just nu. Livet hittills har varit en enda lång training session inför detta 😅

Jag hoppas också det lugnar sig snart, men aningens oroande att hon inte ens är 1,5 ännu så det känns som att the worst is yet to come 😵‍💫 Glädjande är i varje fall att det blir förskolans problem 24 h i veckan från och med augusti så hennes föräldrar får återhämta sig lite. Skämt åsido, vi ska faktiskt ta lite hjälp från BVC med detta. Om det är jobbigt för oss så får man ju inte glömma hur jobbigt det måste vara för henne.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
37 38 39
Svar
760
· Visningar
43 413
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 981
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 254
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 301
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar