Vad blir det för (vegetarisk) mat?

Jag är mycket stolt över mig själv som lagade middag till mig och sambon idag (har hänt typ fyra gånger under hela vårt förhållande). Det blev jordärtskockssoppa med västerbottenostsflarn (serverades med rustik surdegsbaguette med pålägg) (alltså dör typ godhetsdöden bara av att skriva det???).

Recept på soppan:
500 gram jordärtskockor
1,5 dl (torrt) vitt vin
2,5 dl matlagningsgrädde
4,5 dl vatten
1 gul lök
2 grönsaksbuljongtärningar
lite smör

Fräs löken. Skala knölarna och hacka dem i bitar, ha i dem tillsammans med resten, låt koka i typ 10 - 15 minuter (till knölbitarna är mjuka). Mixa soppan slät. Häll upp i en soppskål, släng på en liten klick gräddfil, lägg i två västerbottenostsflarn och kringla på lite gräslök (därför att a) gräslök är awesome b) något grönt på soppan förstärker restaurangkänslan). Ät tillsammans med gott bröd och resten av vinet.

Flarnen gjorde jag genom att köpa färdigriven västerbottenost, ta ur osten ur förpackningen. Lägg osten på en plåt, in i ugnen. Efter du har druckit ett (relativt stort) glas vin (istället för att diska) är flarnen färdiga.

img_20141118_191826_1_546bcb24ddf2b3436610100f.jpg

Jag lagade mungbönsbiffar igår, serverades med en supergod matig sallad med massa fetaost i samt rödbetshommus.

Gjorde om receptet lite, uteslöt vissa sajer och la till lite annat, blev kanongott! Måste förberedas lite dock, först ska bönorna ligga i blöt över natten (12 timmar), kokas 10 minuter, svalna någotsånär och därefter kan man göra biffarna.

Krispiga mungbönsbiffar.

Får fan panik! Jag vill övergå till vegetarisk kost, om inte helt så med mer vegetariskt än animaliskt och på sin höjd vilt. Men vad gör jag? Ingenting. TYPISKT MIG!! :mad:

Jag mår fan dåligt när jag tänker på de stackars djuren som antagligen mår piss i den här sjuka världen! Det som håller mig tillbaka är dels min dåliga fantasi, samtidigt som jag ska laga mat med kött åt resten av familjen. Önskar att jag hade en familj som vore öppen för vegetariskt :'(

Okej, men du verkar ju ha reflekterat över vad som hindrar dig. Låter ju jättebra! Nästa steg är kanske att förändra det som hindrar dig genom att försöka planera och göra på andra sätt så att du inte faller in i gamla vanor trots att du vill uppnå nya.

Dålig inspiration -> bestämmer en dag när du sitter och googlar, bläddrar i kokböcker o.s.v. för att samla på dig x antal recept som du kan pröva.
Tråkiga kommentarer/dålig attityd -> alla familjemedlemmar lagar sin egna mat (om barn är med i bilden så antar jag att de inte ens vet vad vegetariskt/icke-vegetariskt är såvida inte föräldrarna lärt dem kategoriserar maten på ett sånt sätt - då får man väl försöka jobba bort det). Det kan ju också vara en lösning att varje medlem får lägga till och laga sitt köttillbehör själv och denna vill, eller att man har ett ordentligt prat om att man verkligen vill detta och förklara varför och hur mycket det betyder - otroligt respektlöst om en annan part helt ignorerar sådant kan jag tycka. Då kanske klagomålen faktiskt slutar, särskilt om man ber om det.

Jag tror absolut du kan införa mer veggokost om du försöker och engagerar dig ordentligt. Vanor är ju ofta ganska svåra att förändra, det behövs ju ofta mer arbete än vad man tror. Jag tycker fortfarande det kan vara svårt att hitta vegetariska recept som jag attraheras av - jag älskar mat och jag vill ha variation, olika smaker, olika konsistenser, olika former, olika sätt att äta. Och jag är så oorienterad i det vegetariska köket så jag har också svårt med inspirationen. Jag vill liksom inte äta olika former av grönsaksbiffar varje vecka, precis som att jag inte vill äta olika typer av köttfärsbiffar varje vecka.

I början när jag och sambon försökte äta mer vegetariskt gjorde vi bara "självklara" vegetariska rätter (soppor, pajer o.s.v.) och det gör vi fortfarande ganska mycket. Det är inget fel med det. Börja med att introducera en t.ex. vegetarisk soppa i veckan med något gott bröd, det är ju inte ens säkert att någon kommer reagera på att den är vegetarisk. När man ändå äter kött fortfarande så är det ju inte jätteviktigt att tänka på att rätten innehåller tillräckligt med protein, järn o.s.v. utan det kan ju smyga sig in allt eftersom ju mer vegetariskt man äter.

Senast ändrad:
Sedan gillar jag inte tanken och idén med rena köttsubstitut som qourn, sojaprodukter, tofu osv och det begränsar ju en ganska mycket också. Men är man öppen för dessa alternativen kan man ju ändå laga väldigt typiska "kötträtter" fortfarande, fast i vegetarisk tappning (det kan man ju utan dem också, men du kanske förstår hur jag menar. Det är ju ganska enkelt att bara skära ner lite quorn istället för kyckling i kycklinggrytan som annars är exakt likadan som tidigare) :)

Sedan slänger jag in en fråga: Hur 17 får man Karl-Johan att inte bli slemmig? Har sisådär 5 kg torkad svamp, och varje gång jag provat blir den slemmig. Inte alls som trattkantareller, de blir bra varje gång!

Vill bara tipsa om denna sida, kanske fel men både ni och denna ger mycket fin fin inspiration!!!

http://vegetariskvardag.se/

Tack för tipset! Jag kan passa på att tipsa om boken "Mera vego" (information här: http://onekligen.blogspot.se/2014/08/tjuvtitt-mera-vego-mat-for-hela-familjen.html) som det stod om i senaste Coop-tidningen. Tyckte den verkade ganska bra med många enkla recept för familjer. Tänkte köpa den till sambon i julklapp tror jag även om den verkar vara mer riktad mot barnfamiljer ;)

Okej, men du verkar ju ha reflekterat över vad som hindrar dig. Låter ju jättebra! Nästa steg är kanske att förändra det som hindrar dig genom att försöka planera och göra på andra sätt så att du inte faller in i gamla vanor trots att du vill uppnå nya.

Dålig inspiration -> bestämmer en dag när du sitter och googlar, bläddrar i kokböcker o.s.v. för att samla på dig x antal recept som du kan pröva.
Tråkiga kommentarer/dålig attityd -> alla familjemedlemmar lagar sin egna mat (om barn är med i bilden så antar jag att de inte ens vet vad vegetariskt/icke-vegetariskt är såvida inte föräldrarna lärt dem kategoriserar maten på ett sånt sätt - då får man väl försöka jobba bort det). Det kan ju också vara en lösning att varje medlem får lägga till och laga sitt köttillbehör själv och denna vill, eller att man har ett ordentligt prat om att man verkligen vill detta och förklara varför och hur mycket det betyder - otroligt respektlöst om en annan part helt ignorerar sådant kan jag tycka. Då kanske klagomålen faktiskt slutar, särskilt om man ber om det.

Jag tror absolut du kan införa mer veggokost om du försöker och engagerar dig ordentligt. Vanor är ju ofta ganska svåra att förändra, det behövs ju ofta mer arbete än vad man tror. Jag tycker fortfarande det kan vara svårt att hitta vegetariska recept som jag attraheras av - jag älskar mat och jag vill ha variation, olika smaker, olika konsistenser, olika former, olika sätt att äta. Och jag är så oorienterad i det vegetariska köket så jag har också svårt med inspirationen. Jag vill liksom inte äta olika former av grönsaksbiffar varje vecka, precis som att jag inte vill äta olika typer av köttfärsbiffar varje vecka.

I början när jag och sambon försökte äta mer vegetariskt gjorde vi bara "självklara" vegetariska rätter (soppor, pajer o.s.v.) och det gör vi fortfarande ganska mycket. Det är inget fel med det. Börja med att introducera en t.ex. vegetarisk soppa i veckan med något gott bröd, det är ju inte ens säkert att någon kommer reagera på att den är vegetarisk. När man ändå äter kött fortfarande så är det ju inte jätteviktigt att tänka på att rätten innehåller tillräckligt med protein, järn o.s.v. utan det kan ju smyga sig in allt eftersom ju mer vegetariskt man äter.

Tack för din pepp! Det här tillståndet är väl mer av ett allmäntillstånd så jag kan ju inte bara säga att det gäller delen att övergå till vegetarisk kost. Men jag ska definitivt göra som du säger, jag måste bara bestämma mig! Och du, jag håller med om att det är respektlöst, men jag får göra som alla kuvade misshandlade kvinnor och säga att det är lite mitt eget fel (hoppas nu ingen tar illa upp av min formulering). Har inte ventilerat hur jag känner angående detta med min man.

Sedan slänger jag in en fråga: Hur 17 får man Karl-Johan att inte bli slemmig? Har sisådär 5 kg torkad svamp, och varje gång jag provat blir den slemmig. Inte alls som trattkantareller, de blir bra varje gång!

Antar att du blötlägger den ordentligt i kallt vatten innan du ska tillaga svampen? Minst 30 minuter, gärna mer. Krama sedan ur all vätska ordentligt.
Steker man den i smör (rätt ordentligt med smör) och steker den länge så blir den inte slemmig alls. Men stekar man kortare eller slarvar med att krama ur den efter återfuktning så kan det kännas lite slajmigt. Pappa lärde mig en gång att man ska steka svampen smattrig, alltså tills det smattrar ordentligt ur stekpannan.
Sitter faktiskt här och käkar bulgursallad med hårdstekta trattisar, karl-johan:ar och lite örter just nu :)

Tack för din pepp! Det här tillståndet är väl mer av ett allmäntillstånd så jag kan ju inte bara säga att det gäller delen att övergå till vegetarisk kost. Men jag ska definitivt göra som du säger, jag måste bara bestämma mig! Och du, jag håller med om att det är respektlöst, men jag får göra som alla kuvade misshandlade kvinnor och säga att det är lite mitt eget fel (hoppas nu ingen tar illa upp av min formulering). Har inte ventilerat hur jag känner angående detta med min man.

Nej, det var lite det jag menade, jag tror inte din sambo skulle vara riktigt lika neg om han visste hur du kände kring det här? Sedan tänker jag att man kanske inte måste göra det till en så stor grej heller egentligen, lägg inte ribban skyhögt till att börja med. Ta små steg i rätt riktning (precis som när man ska börja träna). Det är ju jättesvårt och jobbigt att förändra hela ens sätt att äta och relatera till mat från en dag till en annan, som dömt att misslyckas (precis som vid träning, om man går ut för hårt i början). En början kan ju vara att äta vegetariskt en gång i veckan (eller varannan? Vet inte vad son är rimligt hos er) och då kan man ju använda sig utav just ganska självklara vegetariska recept. Då kanske det inte känns lika oöverkomligt med förändringen... Se det som att du ska pröva ett nytt recept bara, vilket som helst, sedan att just det receptet råkar vara vegetariskt behöver ju inte vara värsta grejen liksom :)

Tror nog du kommer få in mer vegokost snart :) Du har ju t.ex. skapat den här tråden av en anledning !

Senast ändrad:
Nej, det var lite det jag menade, jag tror inte din sambo skulle vara riktigt lika neg om han visste hur du kände kring det här? Sedan tänker jag att man kanske inte måste göra det till en så stor grej heller egentligen, lägg inte ribban skyhögt till att börja med. Ta små steg i rätt riktning (precis som när man ska börja träna). Det är ju jättesvårt och jobbigt att förändra hela ens sätt att äta och relatera till mat från en dag till en annan, som dömt att misslyckas (precis som vid träning, om man går ut för hårt i början). En början kan ju vara att äta vegetariskt en gång i veckan (eller varannan? Vet inte vad son är rimligt hos er) och då kan man ju använda sig utav just ganska självklara vegetariska recept. Då kanske det inte känns lika oöverkomligt med förändringen... Se det som att du ska pröva ett nytt recept bara, vilket som helst, sedan att just det receptet råkar vara vegetariskt behöver ju inte vara värsta grejen liksom :)

Tror nog du kommer få in mer vegokost snart :) Du har ju t.ex. skapat den här tråden av en anledning !

Jag har iaf bestämt att jag ska köra vegetariskt på after work'et på söndag ;) Bra va? :D

Hjälp sökes!

Vad finns det för goda marinader att använda till tofu eller soja-bitar? Jag har liksom fastnat i nån soja-baserad historia som inte smakar jättemycket...

Jag bara måste dela med mig av det här receptet (hoppas man får länka såhär? )
Gudomligt gott! Dock var det väl så mycket chipotlepasta för min smak. Och vi kommer dubbla keson kryddorna till nästa gång, var väl så lite fyllning till 12 cannelonirör/lasagneplattor...
Vi hackade i lite färsk spenat och rödlök i fyllningen också.
Tåls att sägas igen; galet gott!!

http://www.arla.se/recept/cannelloni-med-chili/

Kl

Var på asiatisk restaurang idag med jobbet och jag tog vegetariskt alternativ till för- och huvudrätt. Båda var med tofu i och det var ingen direkt höjdare i mitt tycke, men det gick ned och rätterna i sig var goda! Vi pratade vegetarisk kost och jag blev motiverad. Tror jag ska försöka titta på några recept för egna vegetariska burgare i morgon.

Några tips?

Middag idag blev veg.burgare från Hälsans kök (är det väl?) och nu tycker jag att jag förtjänar lite beröm ;) Orkade inte med egna så jag körde latvarianten, och de smakade ju riktigt gott. Gjorde hela två stycken, orkade bara en dock. Försöker ju att äta lite mindre och lite nyttigare (nåja, definitionen nyttigare är väl lite flytande för tillfället).

I morgon blir det dock kött, men någonstans måste man ju börja!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·
Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 438
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
613
Senast: YlvaG
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 120
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar