Vad blir det för (vegetarisk) mat?

pesto1_zps57339418.jpg

Pestopasta
Valfri pasta
Valfri mängd pesto (hemmagjord eller köpt)
Ett paket halloumi
Cocktailtomater
Bladspenat eller ruccola
Chasewnötter, pinjenötter eller t.ex. pumpafrön

Stek halloumin i kuber, rosta ev nötter eller frön i en torr stekpanna, stek tomaterna lite snabbt. Blanda pasta med pesto, halloumi, tomater och frön/nötter. Servera med ruccola eller bladspenat! :)

Pesto gör jag såhär:
2 krukor basilika
2-3 vitlöksklyftor
½-1 hel påse (70 g) pinjenötter, (ev. rostade i torr stekpanna)
1-2 dl olivolja
Parmesanost (jättedålig på att uppskatta mängden, men brukar bara köra på och smaka av och när jag är nöjd med smak och konsistens)
Flingsalt
Lite vitpeppar

Stöt vitlöksklyftorna i mortel, tillsätt basilika och pinjenötskärnor tillsammans med lite flingsalt och stöt ihop. Blanda i fint riven parmesanost och häll på olivolja till önskad konsistens. Rör ner lite hela pinjenötskärnor. Krydda med vitpeppar och ev mer salt.

Återkommer ikväll med mitt absoluta favoritrecept på Daal, vet att det varit uppe en tidigare men "min" är gjord på gröna linser istället för röda! :) Såååå gott.

Det här receptet måste ni pröva, jag ÄLSKAR det! Jag vet att många tycker linsgryta är typ tråkig vardagsmat men den här är verkligen jättegod, brukar bjuda gäster på den och även de mest inbitna köttförespråkarna brukar mjukna. Så ni som hade problem med era sambos kan ju pröva med denna och se om det funkar på dom också ;)

(Jag vet att det inte SER så aptitligt ut, men man kan inte få allt...)

daal_zps1eb07c68.jpg

Daal på gröna linser (4-6 portioner)
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
2 tsk hemmagjord indisk kryddblandning
500 g krossade tomater
1 grönsaksbuljongstärning
2 dl gröna linser
1 msk riven ingefära
1 burk kokosmjölk
70 g bladspenat
Lime/citronsaft
(Vatten)

Kryddblandning
1 msk spiskummin
1 msk kanel
1 msk mald ingefära
1 msk paprikapulver
2 tsk gurkmeja
2 tsk cayennepeppar

Finhacka lök, vitlök och ingefäran. Hetta upp lite olja i en kastrull och fräs lök, ingefära och kryddblandningen i några minuter. Häll på krossade tomater, grönsaksbuljongen och linser samt någon dl vatten så linserna får lite bättre kokmöjligheter. Låt koka utan lock på svag värme tills linserna är någorlunda mjuka (ca 20-30 min, gröna linser har ju alltid lite tuggmotstånd dock. kan behövas fyllas på med lite vatten under tiden men i slutet ska det liksom vara en röra för om såsen är för tunn blir hela grytan lite väl rinnig efter kokosmjölken). Ha i bladspenat (färsk eller fryst). Häll på kokosmjölken. Låt inte grytan koka nu, då skär den sig. Pressa över lite lime eller citron, smaka av med mycket (!) salt och gärna extra cayennepeppar och spiskummin. Servera med ris eller naanbröd, klart!

Fortsätter min ensamma dialog, hoppas jag kan inspirera någon och att ni andra snart kommer igång med delandet här ;)

Idag åt vi falafel!

falafel2_zps78953913.jpg

Falafel

5 dl kikärtor
3 vitlöksklyftor
1 liten lök, gul eller röd
5-10 cm purjolök eller en salladslök
1 dl persilja
1 tsk korkad koriander (eller typ ½ dl färsk om ni hellre vill det)
1 msk potatismjöl
1,5-2 tsk salt
½ tsk bakpulver
1 msk vatten
1 krm kajennpeppar
2 tsk spiskummin
2 krm kanel
ev en liten skvätt citron (jag föredrar det)
ev lite gurkmeja för färgens skull
ev 1 dl sesamfrö till panering
matolja att fritera/steka i (raps eller solros)

Blötlägg kikärtorna över natten, helst 24 timmar. De ska bara blötläggas – alltså funkar inte kikärtor på burk från affären. Skölj sedan av dem och mixa med allt utom kryddorna och sesamfröna. Kör allt till en ganska stadig smet. Kikärterna ska helst INTE bli helt mosade. Blanda sedan i alla kryddorna. Låt stå i kyl i någon timma. Forma smeten till små bollar och vänd dem eventuellt i sesamfrö. Värm matoljan i en kastrull. Fritera bollarna tills de blir gyllenbruna. Eller stek biffarna i olja i inte alltför het panna.

Ät dem med typ en couscous/bulgursallad och tomatsås/vitlökssås eller i bröd som vi. Vi hade lite sallad och grönsaker till och sambon gjorde en vanlig vitlökssås med lite grönt i (vad vet jag inte). Falafel är så sjukt gott och det här receptet var verkligen jättebra :d Så saftiga, smakrika falafels precis som på bästa falafelhaket!

pesto1_zps57339418.jpg

Pestopasta
Valfri pasta
Valfri mängd pesto (hemmagjord eller köpt)
Ett paket halloumi
Cocktailtomater
Bladspenat eller ruccola
Chasewnötter, pinjenötter eller t.ex. pumpafrön

Stek halloumin i kuber, rosta ev nötter eller frön i en torr stekpanna, stek tomaterna lite snabbt. Blanda pasta med pesto, halloumi, tomater och frön/nötter. Servera med ruccola eller bladspenat! :)

Pesto gör jag såhär:
2 krukor basilika
2-3 vitlöksklyftor
½-1 hel påse (70 g) pinjenötter, (ev. rostade i torr stekpanna)
1-2 dl olivolja
Parmesanost (jättedålig på att uppskatta mängden, men brukar bara köra på och smaka av och när jag är nöjd med smak och konsistens)
Flingsalt
Lite vitpeppar

Stöt vitlöksklyftorna i mortel, tillsätt basilika och pinjenötskärnor tillsammans med lite flingsalt och stöt ihop. Blanda i fint riven parmesanost och häll på olivolja till önskad konsistens. Rör ner lite hela pinjenötskärnor. Krydda med vitpeppar och ev mer salt.

Satan i gatan vad gott! Måste göra!

Denna soppa (eller grytliknande, den blir ganska tjock med bulgurgrynen, särskilt dagen därpå) har hängt med mig i flera år, den är så himla enkel men samtidigt mustig och god. Kommer ursprungligen från Frebaco men har reviderat receptet lite under årens gång.

bulgursoppa_zps6968b7d4.jpg

"Vegetarisk gulaschsoppa" 4 port

1,5 dl bulgur
1-2 st morot
1 st gul lök
3 st vitlöksklyftor
1 st röd paprika
1 st gul eller grön paprika
1½ liter grönsaksbuljong (tre buljongtärningar)
1,5 msk paprikapulver
3-4 msk tomatpuré
Olivolja
Salt och peppar
Persilja

Ansa och skiva alla grönsaker. Fräs dem i en skvätt olja i en rejäl kastrull. Skölj bulgurgrynen och tillsätt dem i soppan. Rör ner paprikapulver och tomatpuré. Häll på 1,5 liter buljong. Låt soppan småkoka under lock på svag värme i 20-30 minuter eller tills bulgurgrynen är mjuka. Smaka av med salt och peppar, hacka ner lite persilja i (mest för färgens skull). Servera med en klick creme fraiche!

Vi åt en bit surdegsbröd med mozzarella, tomat och basilika till.

Senast ändrad:
Nu glömde jag fota och matlådorna ligger redan i frysen, men måste bara dela med mig av ett av mina favorit-recept från min barndom på chili sin carne.

1 burk vita bönor i tomatsås.
1 burk kidneybönor
1 burk krossade tomater
1 liten burk majs
1/2 pkt soja/quorn-färs (kan bytas ut mot linser)
salt, peppar, chili

Blanda allt, krydda rejält (chili ska vara starkt, att använda flera sorters chili är fantastiskt) och låte koka upp.

Servera med ris/bulgur/bröd eller som det är.

Gott, enkelt och billigt!!

Har funderat länge på att successivt gå över till vegetarisk mat, men alltid tyckt det varit krångligt. @Reykur inspirerar mig mkt, så nu tänkte jag försöka ta tag i detta.

Recept med bilder vill jag ha. Dagligen, så länge ni orkar. Och givetvis även veganskt.

(dumbphone)

Idag förvällde jag riven vitkål och kokade en sås på grädde och créme fraiche med hönsbuljong, lite sambal oelek, lite soja och kryddkraft. La ner kålen i en ugnsform och hällde på såsen (nu la jag dessutom på grillad kyckling kyckling men det får ju bytas ut mot ett vegetariskt alternativ eller uteslutas), smulade lite ädelost på toppen och in i ugnen för att gratineras. Blev fantastiskt gott och en favorit även bland barnen!

Idag lyxade vi till det lite och gjorde en paj med västerbottenost och trattkantareller :d

svamppaj_zpsfcf530e5.jpg

Paj med västerbottenost och svamp

En sats pajdeg
Ett par nävar trattkantareller/kantareller/annan valfri god svamp
½ purjolök eller 1 gul lök
3 ägg
2 dl créme fraiche
1,5-2 dl riven västerbottenost
0,5 dl gräslök
Ev en skvätt mjölk
0,75 tsk salt
Svartpeppar

Blanda ingredienserna till pajdegen. Kyl en stund. Hacka lök och bryn tillsammans med svampen. Vispa sedan ägg, créme fraiche, kantareller, lök, riven ost och gräslök. Spä med lite mjölk om det behövs. Salta och peppra.
Förgrädda pajskalet i ca 10 min i 200 grader. Ha sedan i fyllningen och grädda sedan ca 15-20 min eller tills äggstanningen har stelnat. Låt pajen vila innan servering.

Och kom igen nu hörni, vet att ni är många som äter mycket veggo! Fram med mobilkameran och ta ett kort, släng upp receptet här. Jag behöver inspo! ;)

Jag käkade en av mina vardagsklassiker igår men tog inget kort. Ni får gissa hur det såg ut! :D

Det var iallafall rotfrukter i ugn (potatis, palsternacka, morot och lite rödlök med olivolja och salt) med kokt brysselkål, panerad fetaost (vänd fetaostbitar i ägg och sen panko - stek i olja på hög värme tills det är en fin färg) och sås på creme fraiche! Går snabbt, är rätt billigt och väldigt gott!

Middagen igår: potatis- och jordsärtskocksmos med persilja (och smör!), parmesangratinerad zuccini (hälften med sesam och hälften med pumpakärnor), rödbetshummus toppad med fetaost och koriander samt en halv avokado. M u m s. Om ni vill se bild kan jag ta en på matlådan idag :)

Och kom igen nu hörni, vet att ni är många som äter mycket veggo! Fram med mobilkameran och ta ett kort, släng upp receptet här. Jag behöver inspo! ;)

Uppskattar också dina recept och bilder, dock har jag inte använt någon av dem än! :o Har inte gjort så mkt vegetariskt överhuvudtaget, men till mitt försvar så har jag knappt lagat egen mat på sistone och jag försöker att välja vegetariskt ute.

@cherie Satan i gatan vad god din daal var! Vi gjorde den ikväll och hade både ris och naan-bröd till (som det var persilje- och vitlökssmör på). Kryddblandningen var också jättegod och jag hade på ett par teskedar extra än vad som stod i receptet. Känner mig nästan lite lyrisk faktiskt, den kommer definitivt göras fler gånger :)

@cherie Satan i gatan vad god din daal var! Vi gjorde den ikväll och hade både ris och naan-bröd till (som det var persilje- och vitlökssmör på). Kryddblandningen var också jättegod och jag hade på ett par teskedar extra än vad som stod i receptet. Känner mig nästan lite lyrisk faktiskt, den kommer definitivt göras fler gånger :)

Men visst ÄR den, kände likadant som du första gången jag prövade den för några år sedan. Hoppas fler prövar och får uppleva samma extas ;) Jag brukar också krydda massa extra, men det är ju olika vad man föredrar.

Kul att höra att du (ni) prövar och gillar recepten! Jag ska återkomma med ett recept på en jättegod indisk soppa/gryta (med kyckling ursprungligen men brukar byta ut mot kikärtor när jag vill ha veggo), gillar man daalen borde den soppan falla en fint i smaken också! Har en liten portion kvar hemma som jag kan fota på söndag, slänger upp receptet här då :)

Dagens middag som typ var omöjlig att ta ett kort på där det såg aptitligt ut (särskilt utan någon grönsak på tallriken, lat idag...), men intygar att det är gott ändå :d ;)

cannelloni_zps7ff04004.jpg

Spenat- och fetaostfyllda cannelloni

250 gram färska lasagneplattor ( 6 st )
1 liten gul lök
2 st vitlöksklyftor
400 gram passerade tomater
1 dl creme fraiche
150 gram fetaost
5-6 st soltorkade tomater
200 gram tinad fryst hackad spenat
100 gram riven ost (gärna mozzarella)
1 tsk basilika
1 dl vatten
2 msk tomatpure
0,5 tsk sambal oelek
1 tsk honung
Salt
Peppar

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Skala och hacka 1 gul lök och 1 vitlöksklyfta. Hetta upp en kastrull med ½ msk olja och fräs löken utan att den tar färg.

3. Tillsätt 1 förp passerade tomater, 2 msk tomatpuré, ½ tsk sambal oelek, 1 tsk honung, 1 dl vatten, 1-1½ tsk salt, ½ tsk svartpeppar och basilika i kastrullen. Låt såsen stå och puttra på svag värme.

4. Blanda 200 gram tinad spenat, fetaost, hackade soltorkade tomater och creme fraiche. Krydda med 1 krm svartpeppar och ½ tsk salt och en pressad vitlök.

5. Lägg ut lasagneplattorna på en skärbräda och fördela fyllningen längs ena kanten och rulla ihop. Lägg rullarna i en smord ugnsfast form med skarven neråt.

6. Häll tomatsåsen över cannellonin och strö över ca 100 gram ost. Sätt in i ugnen ca 20-25 min.

Dagens middag som typ var omöjlig att ta ett kort på där det såg aptitligt ut (särskilt utan någon grönsak på tallriken, lat idag...), men intygar att det är gott ändå :d ;)

cannelloni_zps7ff04004.jpg

Spenat- och fetaostfyllda cannelloni

250 gram färska lasagneplattor ( 6 st )
1 liten gul lök
2 st vitlöksklyftor
400 gram passerade tomater
1 dl creme fraiche
150 gram fetaost
5-6 st soltorkade tomater
200 gram tinad fryst hackad spenat
100 gram riven ost (gärna mozzarella)
1 tsk basilika
1 dl vatten
2 msk tomatpure
0,5 tsk sambal oelek
1 tsk honung
Salt
Peppar

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Skala och hacka 1 gul lök och 1 vitlöksklyfta. Hetta upp en kastrull med ½ msk olja och fräs löken utan att den tar färg.

3. Tillsätt 1 förp passerade tomater, 2 msk tomatpuré, ½ tsk sambal oelek, 1 tsk honung, 1 dl vatten, 1-1½ tsk salt, ½ tsk svartpeppar och basilika i kastrullen. Låt såsen stå och puttra på svag värme.

4. Blanda 200 gram tinad spenat, fetaost, hackade soltorkade tomater och creme fraiche. Krydda med 1 krm svartpeppar och ½ tsk salt och en pressad vitlök.

5. Lägg ut lasagneplattorna på en skärbräda och fördela fyllningen längs ena kanten och rulla ihop. Lägg rullarna i en smord ugnsfast form med skarven neråt.

6. Häll tomatsåsen över cannellonin och strö över ca 100 gram ost. Sätt in i ugnen ca 20-25 min.

Får fan panik! Jag vill övergå till vegetarisk kost, om inte helt så med mer vegetariskt än animaliskt och på sin höjd vilt. Men vad gör jag? Ingenting. TYPISKT MIG!! :mad:

Jag mår fan dåligt när jag tänker på de stackars djuren som antagligen mår piss i den här sjuka världen! Det som håller mig tillbaka är dels min dåliga fantasi, samtidigt som jag ska laga mat med kött åt resten av familjen. Önskar att jag hade en familj som vore öppen för vegetariskt :'(

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·
Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 438
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
613
Senast: YlvaG
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 120
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar