Vad blir det för (vegetarisk) mat?

Passar på att slänga upp det där indiska soppreceptet som jag lovade... Mums så gott det är :d

indisk1_zps9dd43619.jpg

Indisk soppa

1 pkt kikärtor på burk/tetrapack
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2-3 potatisar
2 morötter
ca 100 gram blomkål
2 tsk riven färsk ingefära
ca 2 msk olja
0,5 tsk cayennepeppar
1 tsk gurkmeja
1 tsk malen spiskummin
1 tsk stött kardemumma
1 tsk kanel
1 liter grönsaksbuljong
2 dl grädde (går säkert jättebra med kokosmjölk också)
150 gram spenat, färsk eller fryst och tinad
Russin, kokosflingor och mandelspån och till garnering
Salt och peppar

Skala och hacka löken och vitlöken. Skala potatisen och morötterna och skär dem i bitar (morötterna något mindre då de har längre koktid), skär även blomkålen i bitar. Fräs lök, vitlök och ingefära i olja i några minuter i en kastrull. Tillsätt kryddorna och rör om. Tillsätt sedan grönsakerna och fräs alltsammans i någon minut. Häll i buljongen och låt soppan småkoka i ca 15 minuter eller tills potatisen är mjuk. Rör sedan i grädde och spenat och koka upp. Salta och peppra efter smak. Tillsätt russin (brukar inte jag göra, inte så förtjust i russin), kokos och mandel i tallriken när soppan serveras.

Knäckebrödet på bilden kan jag inte receptet på tyvärr, en nära vän till mig som är surdegsbaks-tokig så brukar baka ut surdegsknäckebröden med henne. Så himla gott :d

Idag blir det stekt haloumi med couscous.

Couscous:
Olja
1 lök
1 tsk honung
1 näve russin
x- antal portioner färdig couscous
Stek lök i lite mer olja än vad man brukar steka i. När löken är mjuk blandar du i honung och rör tills den smällt. Blanda i russin och blanda tills de blivit varma. Rör ned löken och russinen i couscousen. Ät ;)

Kl

Var på asiatisk restaurang idag med jobbet och jag tog vegetariskt alternativ till för- och huvudrätt. Båda var med tofu i och det var ingen direkt höjdare i mitt tycke, men det gick ned och rätterna i sig var goda! Vi pratade vegetarisk kost och jag blev motiverad. Tror jag ska försöka titta på några recept för egna vegetariska burgare i morgon.

Några tips?

Jag brukar göra kidneybönsburgare :)

♥ 2 paket kidneybönor (skölj alltid av dom innan)
♥ 2 ägg
♥ 1 rödlök
♥ Ca 2 msk glutenfritt mjöl (jag använde durramjöl, vilket som går nog bra)
♥ 1 msk pofiber
♥ Kryddor (ta det ni tycker om, jag tog vitlök, örtagård, örtsalt, peppar och massa chiliflingor)

Mixar bara ihop allt, formar och steker!

Byt ut mjölerna mot vanligt mjöl om du vill!

10ffad289fdb11e385e9128e2849c1ef_8_5310b1102a6b2280abe22e9f.jpg

Jag brukar göra kidneybönsburgare :)

♥ 2 paket kidneybönor (skölj alltid av dom innan)
♥ 2 ägg
♥ 1 rödlök
♥ Ca 2 msk glutenfritt mjöl (jag använde durramjöl, vilket som går nog bra)
♥ 1 msk pofiber
♥ Kryddor (ta det ni tycker om, jag tog vitlök, örtagård, örtsalt, peppar och massa chiliflingor)

Mixar bara ihop allt, formar och steker!

Byt ut mjölerna mot vanligt mjöl om du vill!

10ffad289fdb11e385e9128e2849c1ef_8_5310b1102a6b2280abe22e9f.jpg

Tack för tipset!

Har du förresten (eller ngn annan) tips på kalorisnål, mättande (lins)soppa? Jag är öppen för flera förslag, gärna ngt med kokosmjölk i. Och champinjoner! :D Finns ju massor om man googlar, men det är tråkigt och jag gillar bukebeprövat! :D

Håll i er! Den godaste soppan i världshistorien:

• 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 2 tsk stött spiskummin
  • 1 tsk kanel
  • 1,5 tsk cayennepeppar
  • 2 tsk paprikapulver
  • 1 1/2 dl röda linser
  • 1 l grönsaksbuljong (2 tärningar + en liter vatten)
  • 1 burk krossade tomater
  • 2 msk tomatpuré
  • 1 morot
  • 2 paprikor
  • 2 selleristjälkar
  • hackad persilja
  • salt och peppar
Skala, hacka och fräs lök och vitlök i olja i en kastrull några minuter. Rör i kryddorna.
Skölj linserna och lägg dem i kastrullen. Häll på buljong, krossade tomater och tomatpuré. Låt puttra i ca 10 minuter.
Skala och skär moroten i tärningar. Skär paprika och selleri i tärningar. Lägg grönsakerna i soppan och låt puttra ytterligare ca 15 minuter, tills linserna och grönsakerna är mjuka. Tillsätt ev mer buljong. Smaka av med salt och peppar. Rör i persiljan strax före servering. Servera med creme fraiche!

Med den här kryddningen blir soppan ganska stark vilket är supergott, men är man lite klen (:D) så kan man halvera mängden cayennepeppar.

555575-orientalisk_linssoppa-orientalisk_linssoppa.jpg

:love:
Bild och recept från ICA!

Håll i er! Den godaste soppan i världshistorien:

• 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 2 tsk stött spiskummin
  • 1 tsk kanel
  • 1,5 tsk cayennepeppar
  • 2 tsk paprikapulver
  • 1 1/2 dl röda linser
  • 1 l grönsaksbuljong (2 tärningar + en liter vatten)
  • 1 burk krossade tomater
  • 2 msk tomatpuré
  • 1 morot
  • 2 paprikor
  • 2 selleristjälkar
  • hackad persilja
  • salt och peppar
Skala, hacka och fräs lök och vitlök i olja i en kastrull några minuter. Rör i kryddorna.
Skölj linserna och lägg dem i kastrullen. Häll på buljong, krossade tomater och tomatpuré. Låt puttra i ca 10 minuter.
Skala och skär moroten i tärningar. Skär paprika och selleri i tärningar. Lägg grönsakerna i soppan och låt puttra ytterligare ca 15 minuter, tills linserna och grönsakerna är mjuka. Tillsätt ev mer buljong. Smaka av med salt och peppar. Rör i persiljan strax före servering. Servera med creme fraiche!

Med den här kryddningen blir soppan ganska stark vilket är supergott, men är man lite klen (:D) så kan man halvera mängden cayennepeppar.

555575-orientalisk_linssoppa-orientalisk_linssoppa.jpg

:love:
Bild och recept från ICA!

Ser god ut! Men selleri, usch! Vet att det ska vara ganska nyttigt, men vad är den bra till? Urk! (hehe). Bidrar den med mkt smak och helhet i soppan?

+ @Emale: Ska kolla in denna!

Ser god ut! Men selleri, usch! Vet att det ska vara ganska nyttigt, men vad är den bra till? Urk! (hehe). Bidrar den med mkt smak och helhet i soppan?

+ @Emale: Ska kolla in denna!
Jag gillar inte heller selleri, men jag tycker det är jättegott i soppan när den är mjuk och sugit åt sig av kryddorna! Men det går fint att skippa om man vill, ta en extra morot istället :)

Ja men det är ju en supertråkig inställning! Och du har helt klart rätt, finns mkt maträtter utan kött. Får göra matig soppa eller paj vegetarisk, och sedan får min man äta det som serveras. Han äter ju det som serveras, men det knorras en hel del.
Min sambo har svårt för konsistensen på bönor, linser och liknande och är inte väldigt glad i typ broccoli och blomkål. Han får äta det som serveras eller låta bli. Blir ofta smååååå portioner för sakens skull :p ett tips för att få ihop det är att mixa det "äckliga". Jag anser att bönor gör det matigare om det är det som saknas med kött. Att dippa grönsaker i böndip är supergott. Mixa bönor och gräddfil och krydda med valfria kryddor. Kidneybönor är en personlig favorit.

Jag beställde en vegetarisk matkasse. Sambon fick gilla läget för han är hemma för sent för att själv laga mat :D

Nyfiken fråga: Hur gör ni med julbordet? :)

Nu är jag ju långt ifrån helveggo men jag försöker ändå minimera köttätandet över julen för det blir såna mängder då. Jag är dessutom inte så förtjust i varken sill, skinka eller resten av det köttiga på julen så det är inte så svårt. Jag brukar göra mandelfrikadeller istället för köttbullar, mycket brysselkål (i år blev det ett recept med ingefära och honung, så gott!), ägghalvor med vegetariska röror, rödbetssallad, kålrots- och morotslåda, goda sallader (i år prövar vi med spenat, äpple och granatäpple med dressing på) mycket kex med ost, ibland någon vegetarisk paj som kanske inte riktigt passar in. Sedan brukar jag äta av laxen och Janssons också. Men jag är inte så noga med att maten måste vara så himla traditionell egentligen.... :)

Nyfiken fråga: Hur gör ni med julbordet? :)
Vi har en fast julrätt, en speciell potatissallad (tradition från ett annat land) som är matig och god nog att duga som huvudrätt i sig själv. Till den har vi julbord med 5-6 framgooglade rätter som vi tycker låter spännande och goda, ungefär hälften helt nya och hälften sådana vi har ätit tidigare år. I år blir det bland annat valnötsrisotto (helt fantastiskt god!), långkål, en bönsallad som såg spännande ut, ostbollar och inbakade champinjoner av något slag.

Vi har testat att vegifiera kötträtter, men det känns lite ovärt det när man kan välja precis vad man vill.

När jag var liten och mer kräsen med vad jag åt gällde att alla barn fick sin favoriträtt på julafton :).

(Har alltid varit lakto-ovo-vegetarian.)

Någon gång innan jul gjorde jag en vegetarisk pytt med smakrik ost och svamp som blev god. Bra vardagsmat typ. Proportionerna ser lite konstiga ut på bilden och nej, allt är inte till mig. Jag äter inte tre stekta ägg själv utan detta är "uppläggningsfatet" :p

Pytt_zps10a4deb7.jpg

Vegetarisk pytt (ca 4 port)

75 g västerbottensost (jag tog en annan smakrik ost)
1 knippa bladpersilja
300 g svamp, t.ex kantareller (jag tog trattkantereller)
1 tsk + 1/2 tsk + 2 krm salt
1 msk + 1 msk + 1 msk smör
1 purjolök
800 g potatis
800 g spetskål (jag hittade ingen så tog vanlig vitkål)
4 ägg

Förkoka potatisen så det allra hårdaste försvinner. Skär sedan potatisen i små tärningar. Ansa och småtärna kålen. Ansa och strimla purjolöken. Rensa och skär eventuellt svampen i mindre bitar. Stek potatisen i 1 msk smör i en stor stekpanna med släpplättbeläggning tills den mjuknat. Tillsätt kål och purjolök. Stek ytterligare ca 5 min.Stek svampen i 1 msk smör i en stekpanna tills den fått fin färg och all vätska kokat bort. Krydda med 1/2 tsk salt. Blanda svampen med pytten. Krydda med 1 tsk salt och 1 krm peppar. Stek äggen i 1 msk smör. Krydda med 2 krm salt. Tärna osten och strimla persiljan. Blanda ner ost och persilja i pytten och servera med stekt ägg.

@Idas Gjorde soppan i mellandagarna och den var så god! Helt i min smak som jag misstänkte, alla kryddor i den är nog de jag använder mest i matlagning. Gott! :) Tack för receptet!

Har förövrigt haft tid att inspireras lite under julledigheten så hittat massa nya veggorecept jag ska pröva närmsta tiden, återkommer såklart om någon är värd att sparas :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·
Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 438
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
613
Senast: YlvaG
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 120
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar