Vad blir det för (vegetarisk) mat?

Risrätt med curry
Koka ca 3 dl ris och häll i en form
Ha på så mycket curry du vill ha
Stek en förpackning á la bacon (eller annan sort) och rör ner i riset
Ha i en förpackning ärtor/majs/parika (kan vara frusen), det är 300 g i en sån tror jag?
Rör ihop en förpackning bearnaisesås med DUBBELT så mycket smör som det ska vara. Knorr brukar funka bra.
Glöm inte salta!

Häll över såsen, rör ihop allt och kör i ugnen 225 grader i ca 15 minuter.

Gårkvällen blev take away från grekiska restaurangen nere på gatan. Vi tog en moussaka och en grekiska färsbiffar och delade på. Kanongod tzatziki och trist "grekisk kålsallad" ingick. Ett riktigt gott shiraz till det och Marabou biscuit till efterrätt :up:
Var bägge rätterna vegetariska?

Bulgursallad
Koka bulgur, låt svalna och blanda i tomat, oliver, ruccola, stekt halloumi (gärna ljummen), gurka, feta och vad mer du vill ha. Ät med tzatziki.

10731652_814573981927966_1691118958_n.jpg

Pasta med hemmagjord vegopesto, vegansk fetaost, soltorkade tomater, ruccola och pinjenötter.

lasagne_zps5a717512.jpg

Lasagne med halloumi, spenat och pumpafrön

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk olivolja
1 paket färska lasagneplattor (à 200-250 g)
3 msk tomatpuré
500 g krossade tomater (helst mutti)
1 tsk flytande honung
1 grönsaksbuljongtärning
2 msk hackad färsk timjan (eller 1 tsk torkad timjan, för 4 portioner)
4 dl vatten
200 g fryst bladspenat
2 halloumiost (à 200 g)
1 1/2 dl pumpakärnor (gärna rostade)
1 1/2 dl riven prästost
salt och svartpeppar

1. Sätt ugnen på 225°C.
2. Skala, dela och finhacka lök och vitlök.
3. Fräs lök och vitlök mjuk i olja utan att de tar färg, ca 3 minuter.
4. Tillsätt tomatpuré, krossade tomater, honung, buljongtärning, timjan och vatten.
5. Koka på medelvärme utan lock ca 5 minuter. Tillsätt spenaten och låt koka ytterligare ca 5 minuter. Smaka av med salt och peppar.
6. Skär halloumin i tunna skivor.
7. Varva tomatsås, lasagneplattor, pumpakärnor och halloumi i en ugnssäker form, ca 20 x 30 cm. Börja och avsluta med tomatsås. Strö över riven ost.
8. Ställ in i mitten av ugnen ca 20 minuter. Garnera ev med lite rostade pumpakärnor.

Är det den som var med i en Buffétidning från ICA? Blev den god? :)

Är det den som var med i en Buffétidning från ICA? Blev den god? :)

Receptet är från ICA så det är säkert den! Tyckte den var helt okej men inte så god som jag trodde, men jag mådde illa hela den dagen så associerar maten mest till det. Sambon gillade den :)

Risrätt med curry
Koka ca 3 dl ris och häll i en form
Ha på så mycket curry du vill ha
Stek en förpackning á la bacon (eller annan sort) och rör ner i riset
Ha i en förpackning ärtor/majs/parika (kan vara frusen), det är 300 g i en sån tror jag?
Rör ihop en förpackning bearnaisesås med DUBBELT så mycket smör som det ska vara. Knorr brukar funka bra.
Glöm inte salta!

Häll över såsen, rör ihop allt och kör i ugnen 225 grader i ca 15 minuter.

Den har jag övertalat sambon att vi ska prova till veckan, han är dock skeptisk och jag har lovat att äta upp allt om han inte gillar det :p

Gjorde en god gryta i min crockpot idag. Tyvärr ingen bild nu för det blir inga bra bilder haha, ser bara sjukt oaptitligt ut.. Ska se vad jag kan göra. ;)

Hade egentligen tänkt göra lite mer ratatouille-liknande men de hade inga kul grönsaker när jag handlade... Jag älskar sötpotatis men hade nog varit godare med tex morot den här gången.

Enkelt att anpassa mängd på allt efter hur mycket man vill göra. Går nog precis lika bra att göra på spisen.

2 dl bulgur (blev dock för mycket)
1 förpackning bönmix
½ zucchini
1 sötpotatis
3 tomater
En hög champinjoner

Grönsaksbuljong så det nästan täckte
Först hade jag i vitlök, chiliflingor och koriander. Tyckte det var lite tamt så körde i lite curry också. Och så salt.

Åh vad bra @lizan! Jag fick en crockpot i julklapp men har inte kommit på något veganskt att laga än! Lagade du bulguren i den också eller bredvid? Hur länge och på vilken värme? :)

KL
Här blev det vegansk biff stroganoff. Med beef style stripes från Fry's och havregrädde. Är såå mätt nu!!

Åh vad bra @lizan! Jag fick en crockpot i julklapp men har inte kommit på något veganskt att laga än! Lagade du bulguren i den också eller bredvid? Hur länge och på vilken värme? :)

Gör alltid liknande grytor- ändrar om på lite grönsaker o kryddning för att inte tröttna bara, men grunden är alltid samma: allt stoppas ner i grytan samtidigt och inga förberedelser förutom att skölja/skala/skära de grönsaker som kräver det. Har inget riktigt kök så jag orkar inte annat. :)

Så bulgur i från början. Blir lite geggigt men sånt stör inte mig.

Hur länge är lite olika beroende på vad som är i, idag vart det kanske 4 timmar på hög (min har bara låg och hög värme).

Oj, glömde att lägga in recept och bild också!

B*ff stroganoff
1 pkt beef stripes
1 stor lök
Massa svamp
1 burk krossade tomater
Tomatpure.. Typ en halv dl.
Lite mindre senap. Helst dijon men fick bli vanlig idag.
2 inlagda gurkor tärnas.
Havregrädde efter tycke och smak.
Lite vatten.
Redning. Maizena eller mjöl.
Salt, peppar, oregano. En skvätt soja.

Fräs svamp, biff och lök i en gryta.
Ha i allt annat utom saltgurkan. Låt koka ihop tills det känns bra. Släng i gurkan sist. Servera med ris (OCH MAJSKOLV, MAJSKOLV TILL ALL MAT!)

9F3CD13F-2C92-40B9-8A2A-A2FCEC1CDD82_zpsz3pjhqvs.jpg

@lizan Jag kom på att jag kunde säkert gjort stroganoffen i min :P Jag har bara använt den en gång. Min syster blev frälst när hon va i USA så vi fick varsin i julklapp. Tänker typ inte på att jag har den! Men himla smidigt egentligen.

Ja min har också bara låg och hög. Och warm.

Sjukt smidig! Jag tycker det är tråkigt att laga mat och vill inte ha mer än ett kokkärl att diska = perfekt! :D

Googla runt så finns massor med recept, nån receptblogg eller liknande som jag hittade sa att man sällan behöver försteka eller liknande, det är mest för att få finare färg och ibland konsistens- bara kör ner allt och ha i tills ingredienserna verkar färdiga. :D

Det man ska tänka på är dock om man kör med råa bönor är att visa kräver kokning för att inte vara giftiga.

Kanske inte hör hemma i den här tråden men...
Vad brukar ni äta till frukost som är veggo?? (Både veganer och vegetariskt)
Jag brukar äta yoghurt+müsli och macka med (kött)pålägg. Men är så förbannat trött på det!!! Har noll inspiration för frukostalternativ...
Jag har ett fysiskt (och psykiskt) ansträngande jobb och frukosten är ett väldigt viktigt mål för mig då jag ibland inte hinner ta rast förens sent på kvällen. Jag är inte så förtjust i gröt så helst inga såna tips *känner mig gnällig och kräsen* hjälp! :(

@jein Kan du inte göra typ äggröra då? Det mättar ju väldigt bra. Om du äter kött kan du göra bacon till. Vet att det finns recept någonstans på LCHF-äggrörsmuffins typ. Om du bara han ta fram oc värma på på morgonen om det känns stressigt att laga äggröra..

Annars kanske smoothies kan vara något? En smoothie och en knäckemacka står man sig väldigt bra på.

Byt ut müslin mot färska bär, frukter och nötter? Massa nyttiga fetter i nötter vettu. När jag åt mycket yoghurt brukade jag skiva ner en banan, ett äpple, valnötter, hasselnötter och pumpakärnor. Väldigt gott.

Annars vet jag inte.. Är dålig på att äta frukost.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·
Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 438
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
613
Senast: YlvaG
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 120
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar