Vad blir det för (vegetarisk) mat?

fredagens middag blev en veganpizza med blandade grönsaker och hemgjord fuskparmesan!

jbeNxdJW6EtREB.jpg

Lunch: Quorn-filéer med teriyaki-sås och ugnsgrönsaker (morötter, potatis och rödbeta)
Middag: Panerade quorn-filéer med ugnsgrönsaker (morötter och potatis) med kall sås

Kanske inte den mest spännande eller spektakulära vegetariska dagen (när det gäller lunch och middag), men det var rea på quorn-produkter här om veckan :D

Snusmumrikens meditationssoppa (recept från Muminmammans kokbok):

1 stor gul lök
6 morötter
8 dl varmt vatten
1 buljongtärning (i receptet står det vegetarisk, jag använde grönsak, men det kanske är samma sak?)
0.5 dl ris (jag använde 1.5 för jag ville ha en matigare soppa)
2 dl grädde (kan minskas ned, jag kommer göra det nästa gång. kan säkert ersättas av någonting annat än animalisk så att den blir vegansk soppan)
salt (står ej med i orginalreceptet men jag tyckte att det saknades).

Fräs löken och morötterna. Undertiden kokar du vatten i en vattenkokare som du sedan häller i burk/kastrull och smular ned buljongtärningen i. Häll över vattnet över grönsakerna och tillsätt riset. Låt koka tills riset är klart. Smaka av med grädde och salt.
Tog mig kanske 15-20 minuter inklusive förberedelser att svänga ihop. Helt klart godkänt för en tjej som helst inte äter soppa :up:

Snusmumrikens meditationssoppa (recept från Muminmammans kokbok):

1 stor gul lök
6 morötter
8 dl varmt vatten
1 buljongtärning (i receptet står det vegetarisk, jag använde grönsak, men det kanske är samma sak?)
0.5 dl ris (jag använde 1.5 för jag ville ha en matigare soppa)
2 dl grädde (kan minskas ned, jag kommer göra det nästa gång. kan säkert ersättas av någonting annat än animalisk så att den blir vegansk soppan)
salt (står ej med i orginalreceptet men jag tyckte att det saknades).

Fräs löken och morötterna. Undertiden kokar du vatten i en vattenkokare som du sedan häller i burk/kastrull och smular ned buljongtärningen i. Häll över vattnet över grönsakerna och tillsätt riset. Låt koka tills riset är klart. Smaka av med grädde och salt.
Tog mig kanske 15-20 minuter inklusive förberedelser att svänga ihop. Helt klart godkänt för en tjej som helst inte äter soppa :up:

*uppdatering*
Håll er till angiven mängd ris, MVH tjejen som inte har soppa utan någon slags ris - & grönsaksröra i kylen just nu :D

Middag:

Ris
Tzayspett
Kall vitlöks/citon dressing

Marinera tzayen i 3 msk olja, lite balsamico, 1 msk flytande honung, lite japansk soja, en nypa rosmarin och salt.

Koka ris, stek tzayen, blanda 3 dl gräddfil med 2 vitlöksklyftor, rivet skal från en citron, salt och peppar.

Vi gjorde en grönsallad till. Mums!

Idag prövade vi ett recept från kokboken "Mero veggo". Det var gott men vi hivade i ganska mycket mer kryddor också :) Ber om ursäkt för mina dåliga bilder, kameran på mobilen börjar ge upp...

masala_zps81909746.jpg

Trebönsmasala

Ris eller bulgur (gärna fullkorn) för 4 pers
4 morötter (400 g)
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk hackad, färsk ingefära (kan uteslutas)
rapsolja att fräsa i
2–3 tsk garam masala (indisk kryddblandning)
500 g krossad tomat
2 dl crème fraiche
1 grönsaksbuljongtärning
6–7 dl blandade bönor (två burkar)
färsk koriander efter smak
125 g mozzarellaost, i tärningar
1–2 dl hackade cashewnötter

1. Koka ris eller bulgur enligt anvisning på förpackningen.
2. Skala och riv morötterna grovt. Skala och hacka lök, vitlök och ingefära. Fräs i olja tillsammans med garam masala någon minut.
3. Tillsätt krossad tomat, crème fraiche och buljongtärning och låt koka 10-15 min.
4. Mixa såsen slät, enklast med stavmixer. Tillsätt bönorna, smaka av med koriander och ös i mozzarella, skuren i tärningar. Servera med ris eller bulgur och strö cashewnötter över.

Vi gjorde ett halvt recept (d.v.s på ett paket bönor) och det räckte till tre portioner för oss, så receptet är generöst angivet tycker jag :)

Detta var supergott!!! Fast jag kan ju inte följa ett recept, så jag kokade egen blandlning av bönor, samt la i mungbönor. Samt skippade koriandern... Jo just det ja, lite extra crème fraise, använde ingefära i pulverform och riva struntade jag i, skar grovt bara.

11068379_869526213109476_1003260878996260191_n.jpg

Currygryta :)

1 förpackning kikärtor.
3/4 till 1 hel zucchini
1 lök
5-6 champinjoner
ca 250 g majs
1 burk kokosmjölk
Curry
Paprikakrydda
Svartpeppar
Salt

Hacka löken och skär zucchini och champinioner i ganska stora bitar. Fräs dem ett tag tillsammans med kikärtorna i en kastrull. Gå ner till mellanhög värme efter ett tag så de inte bränner fast. Rör om då och då så alla grönsaker och kikärtorna får lite färg. Krydda med curry, peppar och paprikakrydda. Häll sedan i kokosmjölken. och låt den koka upp. Lägg därefter i majsen. Smaka av och tillsätt mer curry och lite salt i såsen. Låt grytan puttra på medelvärme i ca 10 minuter. Servera med ris.

Idag bjöd jag på vegetarisk mini-buffé hemma hos en kursare.
- Champinjoner med vitlök, persilja, olivolja & salt.
- Hummus
- Panerad zucchini
- Rödbetstzatsiki
- Couscous med honungsstekt lök
- Bröd

Idag bjöd jag på vegetarisk mini-buffé hemma hos en kursare.
- Champinjoner med vitlök, persilja, olivolja & salt.
- Hummus
- Panerad zucchini
- Rödbetstzatsiki
- Couscous med honungsstekt lök
- Bröd

Guuuud vad gott det lät! Panerad zucchini, direkt i ströbröd eller något annat? Antar att det fäster utan ägg? Friterade grönsaker är något av det godaste jag vet men har inte gjort/tänker inte göra själv och panering lät som ett alternativ!

Gjorde även denna cannelonirätt nyligen och det var det godaste vi ätit på länge. :D
http://www.arla.se/recept/canneloni-med-zucchini-och-valnotter/

Gjorde sen om ungefär samma recept fast som en pastasås till vanlig kokt pasta, då hade jag dock i lite kalkon också men det behövs inte!

Guuuud vad gott det lät! Panerad zucchini, direkt i ströbröd eller något annat? Antar att det fäster utan ägg? Friterade grönsaker är något av det godaste jag vet men har inte gjort/tänker inte göra själv och panering lät som ett alternativ!

Gjorde även denna cannelonirätt nyligen och det var det godaste vi ätit på länge. :D
http://www.arla.se/recept/canneloni-med-zucchini-och-valnotter/

Gjorde sen om ungefär samma recept fast som en pastasås till vanlig kokt pasta, då hade jag dock i lite kalkon också men det behövs inte!

Jag doppade skivorna i ägg innan ströbrödet, men det går kanske utan? Jag rekommenderar dock att krydda på något sätt då de blev ganska "platta"/menlösa i smaken när de bara doppades i ägg och ströbröd :)

Idag blev det tomatsås med kikärtor, couscous och ärtor.
Tomatsås:
- Stek vitlök och lök
- Ha i kryddor (jag hade salt, vitpeppar & chili)
- Blanda i morötter rivna på minsta "rivet"
- Häll i passerade tomater
- Häll i kikärtor
- Låt koka, smaka av med salt & peppar

Veganska bönbiffar med rotsaker i ugn:

1 tetra kidneybönor
1 finhackad rödlök
Några nävar färsk spenat
Dojonsenap
Sambal Oelek
Limejuice
Ströbröd
Lite olivolja
Salt, peppar

Mosa kidneybönorna med en potatispress. Blanda i resten av ingredienserna och forma biffar. Lägg på en plåt med bakplåtspapper, strössla över lite sesamfrön. På andra halvan av plåten kör du rotsakerna. Servera med sallad och valfri sås.

Den var god :) )
11068379_869526213109476_1003260878996260191_n.jpg

Currygryta :)

1 förpackning kikärtor.
3/4 till 1 hel zucchini
1 lök
5-6 champinjoner
ca 250 g majs
1 burk kokosmjölk
Curry
Paprikakrydda
Svartpeppar
Salt

Hacka löken och skär zucchini och champinioner i ganska stora bitar. Fräs dem ett tag tillsammans med kikärtorna i en kastrull. Gå ner till mellanhög värme efter ett tag så de inte bränner fast. Rör om då och då så alla grönsaker och kikärtorna får lite färg. Krydda med curry, peppar och paprikakrydda. Häll sedan i kokosmjölken. och låt den koka upp. Lägg därefter i majsen. Smaka av och tillsätt mer curry och lite salt i såsen. Låt grytan puttra på medelvärme i ca 10 minuter. Servera med ris.

Idag gjorde jag en lasagne med parmesansås. Varvade lite blandade grönsaker med kryddor krossade tomater och cremefraiche två lager. Sedan gjorde parmesanost sås på översta lagret . Rev parmesan i soyagrädde med kryddor. Blev gott. Är även gott att köra med feta ost sås. Med fetaost bitar i lasagnen.

Rödbetsbiffar är gott tycker jag. Riv rödbeta morot . Blanda med ägg och kryddor . Stek . Jag brukar ha fetaost bitar i också :) servera med potatis ingen tex. Går också äta med bara en sallad :)

ibgCxQvyRctrJn.jpg

Idag har jag gjort en väldigt lättlagad gryta!
Ca 4 portioner?
Bryn gul lök i en gryta, ha i 1-3 (beroende på stl) sötpotatisar och bryn lite till. Krydda med valfria kryddor (hade anchochilipulver, chipotlepulver, spiskummin samt lite kanel), häll på en burk salsa av vilken sort man nu gillar (jag kör på en chipotlesalsa), en burk konserverade tomater (kan uteslutas om man bara lagar typ en portion eller så) och ca 5 dl grönsaksbuljong. Häll i (förkokta) svarta bönor. Låt puttra tills allt är av önskad konsistens (ca 30 min). Använder man bönor på tetrapack kan man vänta tills slutet med att ha i dom.
Servera med exempelvis något gott bröd (cornbread, tortillas, nachos), färsk koriander, guacamole eller vad man nu tycker är gott att ha till.

Vegitariska fiskbiffar gjorde vi härom dagen:

2 dl torkade citronbönor
1 dl grodd blandning
3 ägg
2 msk limejuice
dillfrön
morötter
purjolök.

Koka bönor och groddblandning - blötlägg ca 12 timmar, skölj och koka upp med 1 msk salt, lagerblad och kryddpeppar I nytt vatten.
Riv morötterna/löken och stek så det blir glansigt.
Blanda ihop allting I matberedare, vill du ha knaprigare konsistens mal inte allt utan lägg I lite av bönblandingen efteråt och rör ihop bara.

Stek I smör, serveras med potatis, hollandaise/sparrissås. Mums!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·
Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 438
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
613
Senast: YlvaG
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 120
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar