Vad blir det för (vegetarisk) mat?

@jein Ja vad olika det är, frukosten är det enklaste målet att äta veggo tycker jag. Jag har nog typ aldrig ätit särskilt mkt alls i köttväg till frukost. Mina tips är yoghurt, filmjölk eller dylikt med nötter, frön, müsli, bär och/eller frukt. Någon god smoothie? Chiapudding i olika varianter? Grov bröd eller knäckebröd med ost, philadelphia eller keso och olika grönsaker (keso med avokado + örtsalt är min favvo :d). Fruktsallader. Äggmackor eller bara kokta ägg, stekta ägg, omelett, äggröra osv - finns ju massor av varianter att göra med ägg. Finns många som gör nyttigare och mer mättande varianter på pannkakor med tex banan, husk eller proteinpulver...

Idag prövade vi ett recept från kokboken "Mero veggo". Det var gott men vi hivade i ganska mycket mer kryddor också :) Ber om ursäkt för mina dåliga bilder, kameran på mobilen börjar ge upp...

masala_zps81909746.jpg

Trebönsmasala

Ris eller bulgur (gärna fullkorn) för 4 pers
4 morötter (400 g)
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk hackad, färsk ingefära (kan uteslutas)
rapsolja att fräsa i
2–3 tsk garam masala (indisk kryddblandning)
500 g krossad tomat
2 dl crème fraiche
1 grönsaksbuljongtärning
6–7 dl blandade bönor (två burkar)
färsk koriander efter smak
125 g mozzarellaost, i tärningar
1–2 dl hackade cashewnötter

1. Koka ris eller bulgur enligt anvisning på förpackningen.
2. Skala och riv morötterna grovt. Skala och hacka lök, vitlök och ingefära. Fräs i olja tillsammans med garam masala någon minut.
3. Tillsätt krossad tomat, crème fraiche och buljongtärning och låt koka 10-15 min.
4. Mixa såsen slät, enklast med stavmixer. Tillsätt bönorna, smaka av med koriander och ös i mozzarella, skuren i tärningar. Servera med ris eller bulgur och strö cashewnötter över.

Vi gjorde ett halvt recept (d.v.s på ett paket bönor) och det räckte till tre portioner för oss, så receptet är generöst angivet tycker jag :)

Början av veckan blev det champinjonsoppa med broccoli, ungefär efter detta recept, dock utan bacon och med en hel purjo istället för olika lökar. Mycket gott recept!

Idag blev det Pasta bolognese med belugalinser efter Mera veggo-receptet. Körde rödlök istället för gul och hade i chili för det saknades tyckte jag. Kanongott och blev mycket mat! Funkar säkert lika bra med röda linser fast kortare koktid.

Kanske inte hör hemma i den här tråden men...
Vad brukar ni äta till frukost som är veggo?? (Både veganer och vegetariskt)
Jag brukar äta yoghurt+müsli och macka med (kött)pålägg. Men är så förbannat trött på det!!! Har noll inspiration för frukostalternativ...
Jag har ett fysiskt (och psykiskt) ansträngande jobb och frukosten är ett väldigt viktigt mål för mig då jag ibland inte hinner ta rast förens sent på kvällen. Jag är inte så förtjust i gröt så helst inga såna tips *känner mig gnällig och kräsen* hjälp! :(

Keso med banan är en favorit här!

@jein Ja vad olika det är, frukosten är det enklaste målet att äta veggo tycker jag. Jag har nog typ aldrig ätit särskilt mkt alls i köttväg till frukost. Mina tips är yoghurt, filmjölk eller dylikt med nötter, frön, müsli, bär och/eller frukt. Någon god smoothie? Chiapudding i olika varianter? Grov bröd eller knäckebröd med ost, philadelphia eller keso och olika grönsaker (keso med avokado + örtsalt är min favvo :d). Fruktsallader. Äggmackor eller bara kokta ägg, stekta ägg, omelett, äggröra osv - finns ju massor av varianter att göra med ägg. Finns många som gör nyttigare och mer mättande varianter på pannkakor med tex banan, husk eller proteinpulver...

Keso är ju dock inte helveg...

Idag blev det Daal med koriander (rök), röda linser, lök, vitlök, kokosmjölk, tomater och massor av kryddor. Rätt gott, jag äter den utan ris som en tjock soppa. Riktig ruskvädersmat som värmer.

En röd chili var det också!

Couscoussallad med rucculoa, rödlök, bönor, majs, nötter och hummus. Äter olika varianter av detta typ jämt sen jag blev bättre på att göra hummus.

Gjorde igår en underbar gryta på aubergine, gullök, röd paprika, vitlök, morötter, vita bönor, kidneybönor, cocktailtomater på burk samt pastasås med smak av basilika och vitlök. Kryddad med grönsaksbuljong, salt och peppar.

Helt fantastisk god och mättande!! :d

Och till middag idag blev det ett par knäckebröd med mosad avokado kryddad med örtsalt samt skivade tomater! Gott, mättande och superenkelt!

Jag bestämde att denna veckan skulle bli en vegetarisk vecka ( mån-fre). Har lite svårt för bara "sallad", vill ha "mat" när jag äter, så jag har alltid sneglat snett på vegetariskt. Nu har vi avverkat halva veckan och är jättenöjd hittills.

må: grönsakssoppa/röd linssoppa (gamla beprövade recept)
Ti: gröna medelhavsbiffar (ett kanonrecept, väldigt överraskad ) lade till matvete och egenkomponerad creme fraiche-sås
Ons: tacosgratäng (oxå överraskad, även detta ska göras igen)
Tors: vegohamburgaremed asiatisk coleslaw, tar bara pannbiffen, lägger till egen coleslaw, picklad rödlök och pot.mos (ser fram emot)
Fre: Linscurry i röd kokos (redan prövat och godkänt)

Recept tis-ons finns på coops hemsida. Lite tråkigt att tre recept är baserade på linser och tomat. Och ännu tråkigare att jag inte tänkte på denna tråden och tog bilder.

Vegansk banan- och chokladglass
Skivade frysta bananer
Jordnötssmör
Kakao
Lite lite vatten om det behövs
bananglass_zpsbf263dfe.jpg

Vegansk bönpasta med nån grönsaksås
Bönpasta
385758_491_491_DynamicSize_0_thumb.jpg

Broccoli
Blomkål
Soltorkade tomater
Paprika
Babyspenat
Havregrädde
Basilika
Svartpeppar
Örtsalt

Tog en bild som blev jättedålig.

DSC03199.JPG

"Vegetarisk chilli"

3-4 stora morötter
1 förpackning kidney-bönor
1 förpackning bondbönor
1 förpackning krossade tomater + lika mycket vatten
Salt
Chilli
Vitlökspulver
Kanel
Heinz chili-sås
Cous-cous

Blanda morötter, bönorna, de krossade tomaterna, chili-sås och vattnet. Krydda med chili, vitlök, salt och kanel. Låt koka upp och låt puttra ett tag. Blanda i cous-cous tills vattnet sugits upp. Råkar det bli lite mycket torr cous-cous är det bara att blanda i lite mer vatten :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·
Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 438
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
613
Senast: YlvaG
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 120
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar