Vad blir det för (vegetarisk) mat?

Puttar upp denna tråden och hoppas på fler recept från grunden med kanske annat än bönor som bas.

Tycker mycket vegetariskt handlar om färdigmat från frysdisken och jag vill komma ur det, tyvärr är jag glutenintolerant dessutom. :-(

Igår stekte vi zucchini och champinjoner och lag dem i tortillabröd. Snabbt och enkelt.
Min dotter älskar när jag gör en potatisgratäng med kokta röda linser i.
Sen har jag en favorit soppa på sötpotatis och lime:-).

Igår blev det tzay-spett med svamprisotto. Ångad broccoli och en inlagd ingefärs-rödkålssallad till (och en sked sås, CF-baserad).

(hur har jag missat den här trådenO_o)
Det här är min "nödmat". Går snabbt, är superenkelt och jag tycker det är gott.:up:

Ris, pasta eller quinoa brukar jag ha till.
Broccoli och/eller harricot verts (frysta)
Nån form av bönor, linser och/eller kikärtor.
Vitlök
(lök i nån form, hade purjolök i förr men pga lat så struntar jag i det numer)
Grönsaksbuljong
Havregrädde
Rapsolja, salt och peppar

Fräser lagom mycket broccoli i rapsolja, så den tinar och lite till, jag gillar när den är mosig. Eventuell lök och vitlök går i typ samtidigt. Har i en tetra med avrunna bönor/linser/kikärtor. När dom känns lagom har jag i 1-2 små tetror havregrädde, beroende på hur geggigt jag känner för för dagen. 1-2 buljongtärningar, salt och peppar efter smak. Vill/behöver man ha mer protein är det bara att kasta i lite tofu eller dyl.

Puttar upp denna tråden och hoppas på fler recept från grunden med kanske annat än bönor som bas.

Tycker mycket vegetariskt handlar om färdigmat från frysdisken och jag vill komma ur det, tyvärr är jag glutenintolerant dessutom. :-(

Det finns ju spännande nudlar gjorda på sjögräs, har du testat dem? Säljs i vattenfyllda påsar. Jag har inte vågat ännu. :p
Bönpasta? Då kan man ju göra en relativt "vanlig" pastarätt och bönorna märks inte av på samma sätt som när man har hela bönor i maten. Alternativt använd morot eller zucchini som "pasta".

Jag tröttnade på vegetarisk currygryta med linser och bönor tills jag gjorde en riktigt kryddstark med mycket kokosmjölk. Märkte att mitt fel var att göra grytan för stabbig och torr. Nu är den återupptäckt, gött eftersom det är en enkel vardagsrätt!

Sen är en av mina absoluta favoriter vanlig ärtsoppa (hemlagad!). :) Älskar det med pannkakor till. Och pannkakor kan man väl göra glutenfria? Likaså tacos, då äter vi helt enkelt ett berg med grönsaker tillsammans med salsa, guacamole och creme fraiche eller motsvarande. Köttet varierar mellan quorn, blandfärs eller kycklingfärs. Tycker quorn är otroligt tråkigt i konsistensen men med massor av tacokrydda och hårt stekt är det ganska funkis!

Soppa på gröna ärtor.
Koka gröna ärtor, med buljong. Mixa ärtorna. Fyll eventuellt på med mera vatten.
Vispa ihop grädde och pepparrot (på tub). Den gröna soppan skall serveras varm i en vacker djup tallrik. Klicka i en rejäl klick med grädde och pepparrot. Toppa med skalade räkor.

Igår stekte vi zucchini och champinjoner och lag dem i tortillabröd. Snabbt och enkelt.
Min dotter älskar när jag gör en potatisgratäng med kokta röda linser i.
Sen har jag en favorit soppa på sötpotatis och lime:-).

sötpotatis och lime soppa - recept? Låter superspännande!

Det finns ju spännande nudlar gjorda på sjögräs, har du testat dem? Säljs i vattenfyllda påsar. Jag har inte vågat ännu. :p
Bönpasta? Då kan man ju göra en relativt "vanlig" pastarätt och bönorna märks inte av på samma sätt som när man har hela bönor i maten. Alternativt använd morot eller zucchini som "pasta".

Jag tröttnade på vegetarisk currygryta med linser och bönor tills jag gjorde en riktigt kryddstark med mycket kokosmjölk. Märkte att mitt fel var att göra grytan för stabbig och torr. Nu är den återupptäckt, gött eftersom det är en enkel vardagsrätt!

Sen är en av mina absoluta favoriter vanlig ärtsoppa (hemlagad!). :) Älskar det med pannkakor till. Och pannkakor kan man väl göra glutenfria? Likaså tacos, då äter vi helt enkelt ett berg med grönsaker tillsammans med salsa, guacamole och creme fraiche eller motsvarande. Köttet varierar mellan quorn, blandfärs eller kycklingfärs. Tycker quorn är otroligt tråkigt i konsistensen men med massor av tacokrydda och hårt stekt är det ganska funkis!

Jag har provat alla bönpastasorter som finns, och de är goda - om man kokar dem kortare och sedan steker dem, gärna med vitlök och olja/smör. Zucchini är också provat och gillas, samma där dock, stekyta på.

Ärtsoppa lagas titt som tätt! Älskar den också! Pannkakor går att få glutenfria, tyvärr dock blir de inte lika bra. Så jag skippar dem oftast.

Tacos gör jag med röda linser, fantastiskt got!

Det är väl mer att jag vill komma undan "ersätta-köttet" tänket utan mer få ratter som ärtsoppa, trebönsmasalan I denna tråden osv. Alltså utan att behöva ha quorn/sojakorv/sojakött osv hemma. Detta av två orsaker, jag är inte vegetarian pga ersättningsprodukterna inte är bra nog samt att jag tror på ren mat, dvs inte industritillverkad.

Kan tipsa om en paj jag ska prova snart som jag hittade I julbordstråden;

@Karfitsa skrev;
Grönkålspaj - jag gör ett lchf-pajskal på mandelmjöl och kokosmjöl och fyller det med uppfräst grönkål + valnötter + äggstanning. :d

Tänkte göra detta och ha en rödkålssallad till. Måste ju bara bli hur gott som helt - har även en bit brie i kylen, den borde man kunna kasta med i eller hur?

Igår blev det tzay-spett med svamprisotto. Ångad broccoli och en inlagd ingefärs-rödkålssallad till (och en sked sås, CF-baserad).

inlagd ingefärs-rödkålssallad - hur görs denna? Har egen inlagd ingefära som jag gärna skulle kunna göra mer med!

inlagd ingefärs-rödkålssallad - hur görs denna? Har egen inlagd ingefära som jag gärna skulle kunna göra mer med!

Ingefäran var dock färsk, blev inlagd ihop med rödkålen. Men SALLADEN! Den var ännu godare idag! Ska göra en burk till :D

Skiva valfri mängd rödkål (jag tog ca 250 g). Varva den med salt i en stor burk (jag använda ca 0,75 dl salt). Låt stå i kyl över natten. Nästa dag, skölj rödkålen i durkslag med mycket vatten. Tillbaka i burken, varva med chiliflakes.

Gör en 1-2-3-lag: 1 del ättiksprit 12%, 2 delar socker och 3 delar vatten blandas i kastrull (jag gjorde på 1,5 dl vatten, blev lagom till min burk). Lägg i ett par lagerblad, nymald svartpeppar och ca 2 cm ingefära i tunna skivor. Sjud tills sockret löst sig. Häll i burken. Låt allt dra i kylen över natten, vänd på burken nån gång om inte allt är täckt. MUMS!

Sjögräsnudlarna är riktigt goda! Jag har bara ätit dem kalla i sallad då är de väldigt krispiga i konsistensen. Enligt en kompis blir de som vanliga nudlar om de värms. Smaken är väldigt neutral så jag brukar göra en dressing med sesamolja, japansk soja, chili, vitlök, honung och citron.

Sjögräsnudlarna är riktigt goda! Jag har bara ätit dem kalla i sallad då är de väldigt krispiga i konsistensen. Enligt en kompis blir de som vanliga nudlar om de värms. Smaken är väldigt neutral så jag brukar göra en dressing med sesamolja, japansk soja, chili, vitlök, honung och citron.

Åh vad kul med en recension! :) då får jag testa det snart, lät spännande!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·
Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 438
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
613
Senast: YlvaG
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 120
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar