Boendeyta med barn

nyttnytt

Trådstartare
Jag behöver era råd inför en förestående separation och flytt.

Funderar kring vilken boendeyta som är rimlig att tänka sig som singel med två barn i låg/mellanstadieålder. Jag behöver inom kort lämna svar till en lägenhet jag sökt, en 3:a på 63 kvm. Tyvärr är det ingen visning, och jag har svårt att se ytan framför mig även om jag sett bilder på lgh och planlösning. Tanken är att barnen får varsitt sovrum och jag skaffar en snygg bäddsoffa som fälls ihop dagtid och sover i vardagsrummet.

Det jag funderar över är om det är för liten yta för att vara hållbart på längre sikt? Boendesituationen där jag bor är svårt, tackar jag ja till denna lgh så kommer jag inte att kunna byta på många år utan måste samla ny kötid. Läget är perfekt och planlösningen helt ok.

Men kommer det kännas orimligt trångt, kanske när barnen börjar bli äldre om inte redan? Har ni bott på liknande yta med era barn och hur har det fungerat? Har ni erfarenhet av att downsiza boendet tillsammans med era barn och hur har det gått? Tacksam för all input jag kan få!

(Nytt användarnamn då inget är officiellt än.)

Jag behöver era råd inför en förestående separation och flytt.

Funderar kring vilken boendeyta som är rimlig att tänka sig som singel med två barn i låg/mellanstadieålder. Jag behöver inom kort lämna svar till en lägenhet jag sökt, en 3:a på 63 kvm. Tyvärr är det ingen visning, och jag har svårt att se ytan framför mig även om jag sett bilder på lgh och planlösning. Tanken är att barnen får varsitt sovrum och jag skaffar en snygg bäddsoffa som fälls ihop dagtid och sover i vardagsrummet.

Det jag funderar över är om det är för liten yta för att vara hållbart på längre sikt? Boendesituationen där jag bor är svårt, tackar jag ja till denna lgh så kommer jag inte att kunna byta på många år utan måste samla ny kötid. Läget är perfekt och planlösningen helt ok.

Men kommer det kännas orimligt trångt, kanske när barnen börjar bli äldre om inte redan? Har ni bott på liknande yta med era barn och hur har det fungerat? Har ni erfarenhet av att downsiza boendet tillsammans med era barn och hur har det gått? Tacksam för all input jag kan få!

(Nytt användarnamn då inget är officiellt än.)

Bor med två barn i fsk/lägre skolålder i en välplanerad tvåa på 58kvm. Hade gärna haft 10-20kvm till ett ytterligare rum men bor i en kommun där det mesta kostar orimligt mycket så det är bara att glömma. Har dock en liten tomt och uteplats som under sommarhalvåret kompenserar lite. Jag ser det som att vi får lösa eventuella problem med rumsdelning etc när de dyker upp. Jag vill inte byta kommun utan kompromissar i dagsläget hellre med boytan. Hittills trivs vi jättebra och får det att funka, men jag kan se att det på sikt kan erbjuda en del utmaningar, då tänker jag mer på framåt tonåren och dit är det ändå ganska långt till. Eftersom du i sådana fall har en trea är just det där med att barnen får ha sin privata sfär löst, känns som ett stort plus.

Hur ser det ut i övrigt, finns det mycket bostäder att välja på eller är det mer sällan det kommer ut något relevant?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCX
  • Boendeyta med barn
  • Pendelparkering Stockholm

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka