Vad blir det för (vegetarisk) mat?

Likaså tacos, då äter vi helt enkelt ett berg med grönsaker tillsammans med salsa, guacamole och creme fraiche eller motsvarande. Köttet varierar mellan quorn, blandfärs eller kycklingfärs. Tycker quorn är otroligt tråkigt i konsistensen men med massor av tacokrydda och hårt stekt är det ganska funkis!

Testa mosa kidneybönor och stek som vanligt med pulver/lite mindre vatten. Väldigt gott i tacos :)

Enklaste och godaste vardagsmaten förblir rostade rödbetor och morötter (uppskurna, saltade med lite olja) som körs någon halvtimme i ugnen och serveras med lättstekt halloumi. Bara perfekt. :love:

Åt en väldigt enkel pasta med tomatsås idag. Men god :d Igår en chili på två sorters bönor och ris till det.

Imorgon blir det vegoburgare, har hittat en riktigt god sort. Äter dom med fazers aktiv bröd och hemgjord dressing.

Apropå burgare är min stora favorit grillad/stekt halloumi med picklade grönsaker (vitkål, paprika, lök, ev morot allt i tunna strimlor, kan snabbpicklas strax innan) och chilimajonnäs, dvs majonnäs blandad md sambal oelek. Mums!

Idag åt vi gryta med lök, paprika, färsk broccoli, krossade tomater, tomatpuré, kokosmjölk och curry. Hade i mängder med olika kryddor, så som vanlig curry, svartpeppar, kanel, gurkmeja m.m. Chokladmousse till efterrätt. :d dock gjord på vanlig grädde och med ägg. Annars använder vi mest produkter utan komjölk.

Provade grönkålspagen igår, helt fantastisk! Senare i veckan alternativt nästa vecka ska jag prova sötpotatis och lime-soppan är det tänkt. Måste bara hitta fin sötpotatis.

Tipsar om risotto också! Allt i ett, mättande och väldigt gott. Bra bjudmat! En skvätt vin i risotton, en i värdinnan och en i väninnan ;)

Ingefäran var dock färsk, blev inlagd ihop med rödkålen. Men SALLADEN! Den var ännu godare idag! Ska göra en burk till :D

Skiva valfri mängd rödkål (jag tog ca 250 g). Varva den med salt i en stor burk (jag använda ca 0,75 dl salt). Låt stå i kyl över natten. Nästa dag, skölj rödkålen i durkslag med mycket vatten. Tillbaka i burken, varva med chiliflakes.

Gör en 1-2-3-lag: 1 del ättiksprit 12%, 2 delar socker och 3 delar vatten blandas i kastrull (jag gjorde på 1,5 dl vatten, blev lagom till min burk). Lägg i ett par lagerblad, nymald svartpeppar och ca 2 cm ingefära i tunna skivor. Sjud tills sockret löst sig. Häll i burken. Låt allt dra i kylen över natten, vänd på burken nån gång om inte allt är täckt. MUMS!

Rödkål och salt är nu i kylen! Ingen aning om gram eller mängd, men pressade ihop rödkålen med saltet.

Rödkål och salt är nu i kylen! Ingen aning om gram eller mängd, men pressade ihop rödkålen med saltet.

Och jag har ännu en omgång i kylen :D Testar dock med en annan metod än saltet, nämligen att slå kokande vatten över kålen ett par gånger och därefter skölja i kallt vatten (hittade den metoden i ett annat recept).

Citronbönor? Vad är det? Det låter spännande?!

//r

Det var några bönor jag köpte på Öland. Ser ut som en liten större variant av vita bönor, är lite fastare och mjöligare samt med en fräsh citronsmak. Har inte sett dem någon annanstans, och det var år sedan jag köpte dessa... Köpte många kg... :D

Och jag har ännu en omgång i kylen :D Testar dock med en annan metod än saltet, nämligen att slå kokande vatten över kålen ett par gånger och därefter skölja i kallt vatten (hittade den metoden i ett annat recept).

Berätta hur det blir! Ska göra klart salladen ikväll är tanken, varmt vatten blir ju också lite lite billigare, samt snabbare antar jag?

Det blir väl som en snabb-pickling? Har gjort efter i princip samma recept med färska, icke-saltade eller kokade grönsaker. Jjag kokar upp lagen och slår den varm över grönsakerna. När det kallnat åker det in i kylen och klarar sig i några dagar i ren burk. :) Älskar det! Gör samma sak med enbart paprika och lök. Som sagt, testa sådan sallad till halloumiburgare. Min favorit!

Det blir väl som en snabb-pickling? Har gjort efter i princip samma recept med färska, icke-saltade eller kokade grönsaker. Jjag kokar upp lagen och slår den varm över grönsakerna. När det kallnat åker det in i kylen och klarar sig i några dagar i ren burk. :) Älskar det! Gör samma sak med enbart paprika och lök. Som sagt, testa sådan sallad till halloumiburgare. Min favorit!

Jo snabbpickling går till på det sättet och råa grönsaker (rödlök är min favorit att snabbpickla!). Gissar att saltningen/kokningen innan är till för att slaka kålen lite, dvs få den lite mjukare och mer lättsmält. Sedan hälls givetvis 1-2-3-lagen på varm utöver steget innan.

Idag gjorde vi bönburgare, så gott!

12400641_10153106796266841_3916493723393268866_n_568e93379606ee7a4cb24e3c.jpg

Senare i veckan alternativt nästa vecka ska jag prova sötpotatis och lime-soppan är det tänkt. Måste bara hitta fin sötpotatis.

Jag blev nyfiken på den här soppan efter att ha läst om den här så jag, otålig som jag är, kunde inte vänta på recension utan slängde ihop den ikväll. Jag tycker det var en god soppa, som ett upphotad version av den gamla klassikern potatis- och purjolökssoppa. Dock tycker jag att den blev lite för tam, men det kan ha berott på att jag slängde i 500 g sötpotatis istället för 400 g. Nästa gång jag gör den kommer jag nog satsa på att vara frikostigare med vitlöken och kanske även hälla i lite annan, starkare chili för att få ytterligare lite mer sting (men då ska kanske nämnas att jag älskar vitlök och tycker chili är fantastiskt) vilket hade passat ännu bättre mot avocadon. Jag skippade även bönorna, så kan inte uttala mig om deras eventuella påverkan.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·
Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 438
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
613
Senast: YlvaG
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 120
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Random bildtråd med text V