Vad blir det för (vegetarisk) mat?

Testa mosa kidneybönor och stek som vanligt med pulver/lite mindre vatten. Väldigt gott i tacos :)
Hm, blir det som färs typ? Jag älskar kidneybönor och brukar ha dem som tillbehör i taco men det lät spännande att steka dem så. Kanske ska göra tacopaj med kidneybönor i morgon :d sambon kommer bli överlycklig... Not! :D

Vi åt lyxig saffranspasta häromdagen. SÅ gott! och det ser riktigt gott ut också, saffran gör ju maten så härligt gul :D
http://www.ica.se/recept/lyxig-saffranspasta-718559/

dock fuskade vi och hade vanlig vispgrädde istället för havregrädde. Hade en massa grädde som blivit över sen julen (bra med laktosfritt, låååång hållbarhet! :) )
Vi har ätit den rätten tidigare också , och jag gillar att det är grönsaker som iallafall inte vi äter särskilt ofta :up: Den är bra att bryta av dom där fem recepten man tenderar att laga vecka ut och vecka in i ren fantasibrist.

Ingefäran var dock färsk, blev inlagd ihop med rödkålen. Men SALLADEN! Den var ännu godare idag! Ska göra en burk till :D

Skiva valfri mängd rödkål (jag tog ca 250 g). Varva den med salt i en stor burk (jag använda ca 0,75 dl salt). Låt stå i kyl över natten. Nästa dag, skölj rödkålen i durkslag med mycket vatten. Tillbaka i burken, varva med chiliflakes.

Gör en 1-2-3-lag: 1 del ättiksprit 12%, 2 delar socker och 3 delar vatten blandas i kastrull (jag gjorde på 1,5 dl vatten, blev lagom till min burk). Lägg i ett par lagerblad, nymald svartpeppar och ca 2 cm ingefära i tunna skivor. Sjud tills sockret löst sig. Häll i burken. Låt allt dra i kylen över natten, vänd på burken nån gång om inte allt är täckt. MUMS!

Ok, nu är salladen färdig i kylen. Tänkte prova den ikväll till grönkålspajen. :-)

Hm, blir det som färs typ? Jag älskar kidneybönor och brukar ha dem som tillbehör i taco men det lät spännande att steka dem så. Kanske ska göra tacopaj med kidneybönor i morgon :d sambon kommer bli överlycklig... Not! :D

Prova även röda linser, ger ungefär samma konsistens som köttfärs om man gör den rätt. :) Kanske ännu bättre och blanda?? :D

Morötter, lök och kikärter frästa i röd curry. Går säkert att lägga i alla möjliga sorters grönsaker och ersätta kikärterna med bönor eller linser. Ibland har jag creme fraiche i.

Jag tog:
1 paket kidneybönor
1 paket svarta bönor

Mosade med gaffel då jag ville ha lite textur på burgarna :) hade i ett ägg (kan skippas), ca 0.5 dl skrädmjöl för att få ihop dom. Samt massa kryddor, där kan man ta lite vad man vill!

Eftersom jag är lat så gjorde jag dom i ugnen på 225 grader, man märker när dom börjar vara klara, men ca 25 min borde vara lagom.

Nja, det blir mer grötigt, jag mosar dom lite lätt med en gaffel innan också :) det är supergott. Har bjudit mina vänner på det ibland och det uppskattas!

Till veckan blir det en favorit: cannelloni. Ta färska lasagneplattor. Stek riven zucchini, färsk spenat, valnötter och färskost. Koka en sås på passerade tomater, créme fraiche och kryddor. Lägg zucchiniröran på plattorna och rulla ihop och lägg i en form. Häll över tomatsåsen och riven ost, gratinera i ugnen. :d möms!

Nja, det blir mer grötigt, jag mosar dom lite lätt med en gaffel innan också :) det är supergott. Har bjudit mina vänner på det ibland och det uppskattas!
Ska prova det. Jag beställde ju tacoprylar från mataffären. Även lite olika sorters bönor så jag får ju ta och prova det där.

Till veckan blir det en favorit: cannelloni. Ta färska lasagneplattor. Stek riven zucchini, färsk spenat, valnötter och färskost. Koka en sås på passerade tomater, créme fraiche och kryddor. Lägg zucchiniröran på plattorna och rulla ihop och lägg i en form. Häll över tomatsåsen och riven ost, gratinera i ugnen. :d möms!
Jösses vad gott det lät! Det måste jag prova!

Idag gjorde jag medelhavsbiffarna som någon tipsade om i tråden, jag avskyr egentligen broccoli, men dessa var så goda! Sambon tyckte också det var väldigt gott :)

10259786_10153113461011841_6225516688562602183_n_5693eeeeddf2b30c1c2235c8.jpg

Vi skippade dock osten som skulle vara i och serverade med sallad, tzaitsiki på havre fraiche (sambon åt pressad potatis till)

Vegansk wok: vitlök, chili, ingefära, citrongräs och sichauanpeppar fräses i rapsolja. Fyll på med grönsaker i smala stavar, jag tog morot, kålrot, rotselleri. När de börjar mjukna, fyll på med vitkål, endive, haricot vertes. Toppa med groddar (mungbönsgroddar kan man lätt göra själv några dagar innan), sesamolja, hoisinsås, ljus soja och massa cashewnötter. Fyll på med kryddor om det behövs.

Idag gjorde jag medelhavsbiffarna som någon tipsade om i tråden, jag avskyr egentligen broccoli, men dessa var så goda! Sambon tyckte också det var väldigt gott :)

10259786_10153113461011841_6225516688562602183_n_5693eeeeddf2b30c1c2235c8.jpg

Vi skippade dock osten som skulle vara i och serverade med sallad, tzaitsiki på havre fraiche (sambon åt pressad potatis till)
De där har jag också provat, de är verkligen supergoda! :d

Soppa på gröna ärtor.
Koka gröna ärtor, med buljong. Mixa ärtorna. Fyll eventuellt på med mera vatten.
Vispa ihop grädde och pepparrot (på tub). Den gröna soppan skall serveras varm i en vacker djup tallrik. Klicka i en rejäl klick med grädde och pepparrot. Toppa med skalade räkor.

Jag brukar toppa med rivet äpple - det är gott med pepparoten

(och eftersom jag inte alls äter helvegetarisk så har jag gärna räkor på också)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·
Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 438
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
613
Senast: YlvaG
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 120
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar