Vad blir det för (vegetarisk) mat?

@pepp Så gör alltid jag också.

------------

Tänkte fråga ifall någon har tips på indiska förrätter och desserter? På lördag ska jag bjuda min bästa vän, mamma o hennes "gubbe" på middag och tänkte det skulle bli indiskt! Varmrätten tror jag ska bli det jag gjorde igår eller eventuellt en annan rätt, Korma, som jag ska testa idag förhoppningsvis.

//r

Min vegetariska matkasse (CityGross) har bjudit på palak peneer, bönbiffar och pasta med mandelkräm. Allt var väldigt gott, men nu ser jag fram emot att testa Max nya gröna utbud, framförallt haloumiburgaren lockar:d
Jag tror jag ska prova den i morgon, jag är riktigt nyfiken på deras vegetariska burgare som släpps nu. :)

Tänkte fråga ifall någon har tips på indiska förrätter och desserter? På lördag ska jag bjuda min bästa vän, mamma o hennes "gubbe" på middag och tänkte det skulle bli indiskt! Varmrätten tror jag ska bli det jag gjorde igår eller eventuellt en annan rätt, Korma, som jag ska testa idag förhoppningsvis.

//r

Jag bjöd ett par kompisar på trerätters med indiskt tema för ett år sedan, då gjorde jag kall linssoppa med friterad banan till förrätt (http://www.recept.nu/adam_tensta/forratter/artor__bonor_och_linser/kall_linssoppa/) och efterrätten var morotshalwa (http://www.recept.nu/efterlangtade-efterratter/charlotta-malhotra/charlotta-malhotras-morotshalwa/) med kardemummaglass (http://www.arla.se/recept/yoghurtglass-med-kardemumma-och-mandel/ - jag struntade i att ha i mandlar).

Det var rätt smidigt eftersom både soppan och glassen skulle göras i förväg :)

Ett tag gjorde jag mjölkfri kladdkaka med kokosfett (inte kokosolja utan den på bit). Arla's grundrecept (det som kommer upp om man googlar på kladdkaka). Vet inte om man kanske skulle kunna byta ut äggen mot banan även om det ändrar hela smak och konsistens (men det behöver ju inte bli sämre för det).

@DenLillaSkimmeln Tack för tipsen!

Jag har kikat lite på att ha en soppa till förrätt och hittade den här; http://www.ica.se/recept/artsoppa-pa-indiskt-vis-717163/ , så nu har jag två att välja på =) Får se vilken det blir! Tänkte mig hembakt naanbröd och hemgjord raita till.
Morotshalwan lät ju lite kul, jag har sett recept på de innan, men då skulle de va massa konstiga saker i som jag inte äter. Ägg äter jag inte o vill gärna ha de lite lätt, så tror jag skippar glassen, men kanske blir de halwan! Om inte denna gång, så nån annan gång =) Funderar på att mixa mango och (soja)-yoghurt med lite florsocker o kardemumma o så strö nötter på... kan det vara nåt? =)

------------

Igår blev det indiskt igen här, fast gjorde lite modifieringar av receptet, eftersom jag inte hittade nån no-egg när jag handlade. Det blev helt okej, fast gillar det jag gjorde häromdagen bättre.

21617_10153396428270678_3027609454980450463_n.jpg

//r

Tidigare nämnd frukost (utan filmjölk)
MdmGisB.jpg

Kom på vid ett tiden att jag behövde ha matlåda till idag :p Slängde ihop detta (som ser väldigt konstigt ut men kommer säkert bli gott):
gjFHwq4.jpg

Chia och loppfrön. Ost i botten (för att jag hade riven redan). 1 skivad selleristav, stekta brysselkålhalvor, riven rödbeta, lite choppad vitkål och så salt på det.

@strawberrysylt

Den soppan lät god!

Angående glassen så var det slarvigt av mig att inte tänka på äggen! Men halwan var rätt söt har jag för mig, så det kan nog vara gott att ha något till som bryter av. Kanske bara lite grädde (kokos, havre) med rivet limeskal i?

@DenLillaSkimmeln =) Ja jag hoppas den ska bli bra, jag tänker dock använda mungbönor istället för ärtor, för det hade jag hemma, hoppas det ska bli bra! Ska snart börja med maten nu (baka bröd tar ju en stund =) )

Det får nog bli mango-yoghurt med nötter till efterrätt idag, men ska spara receptet på halwan till en annan gång! Äsch, ingen fara, det är ju en vego-tråd, allt måste ju inte vara veganskt som jag förstått det =).

//r

Dottern fick hemmagjorda kikärtsbiffar. Jag kokade en morot som jag mixade med kikärtor, salt, peppar och majzenamjöl. Gratinerade biffarna i ugn. Till det klyftpotatis och lite rester av vegetariskt kall "röra" av krossade tomater, linser, lök, vitlök.
Jag kan dock tänka mig att en kall sås med gräddfil och honung kanske skulle kunna passa.

------------

//r

Min favorit indiska förrät är peanut chaat. Aldrig gjort den själv dock, så har inget recept, men borde gå att googla. Jättegott :d

Har glömt bort denna tråd, men tänkte bidra med ett väldigt gott och väldigt snabbt vardagsrecept som vi gör ofta här hemma. Mums, nu blev jag sugen!

"Palak paneer" med halloumi

feb2013-015-300x225.jpg

(bild snodd från sidan där receptet finns)

500 g frusen hackad spenat
1 gul lök
2 msk olja
3 st vitlöksklyftor
5 cm färsk ingefära
2 dl tomatkross
2 tsk garam masala
2 tsk malen koriander
1 tsk spiskummin
0,5 tsk gurkmeja
0,5 tsk chilipulver
1 tsk salt
2 dl grädde
400 g halloumi

Tina spenat och häll bort överflödigt vatten. Stek halloumin i kuber och ställ åt sidan. Finhacka lök, fräs i olja på medelvärde. Riv ingefären och vitlöken, tillsätt i grytan och stek lite till. Ha i tomatkross och spenaten. Ha i alla kryddor. Låt koka en stund. Tillsätt sedan grädde, stekta halloumikuber. Servera med ris och/eller naan.

Sedan denna veggoburgare! Den godaste jag ätit :love: Lite pyssel, men så värt. Var försiktig med rök-smaken bara, jag tar mindre än vad receptet säger (eller byter ut till barbequesås). God att äta i hamburgerbröd, pitabröd, med sallad och couscous, ja allt! Receptet finns här: http://www.kungmarkatta.se/recept/visa-recept/den-basta-vegetariska-burgaren-986/men kopierar in det också!

Vegetarisk burgare

image.axd

½ gul lök, finhackad
1 vitlöksklyfta
2 msk chiafrön + 1½ dl vatten
2,5 dl havregryn
4 dl brödsmulor (mixa 3-4 skivor bröd i en blender)
2,5 dl rivna morötter
2,5 dl svarta bönor, mosade eller mixade
0,75 dl slätbladig persilja
1 dl pumpafrön, rostade
1 dl solrosfrön
1 msk olivolja
1 msk japansk soja
½ tsk liqiud smoke (eller lite barbeque-sås efter smak)
½ tsk chilipulver
1 tsk spiskummin
1 tsk torkad oregano
½ tsk örtsalt
svartpeppar
  1. Mixa havregrynen i en blender tills de blir till mjöl.
  2. I en stekpanna stek lök och vitlök i olivolja på medelvärme tills de blir genomskinliga.
  3. I en liten skål blanda ihop chiafrön och vatten och låt stå i 10 minuter under tiden som du förbereder dina övriga ingredienser.
  4. Rosta pumpa- och solrosfrö lätt i en torr panna.
  5. I en stor skål blanda ihop samtliga ingredienser förutom salt och kryddor. Blanda ihop allt väl.
  6. Tillsätt därefter salt och kryddor och rör ihop.
  7. Smaka av med salt och peppar.
  8. Fukta dina händer med lite vatten. Forma till 8 biffar. Pressa och forma dem hårt. Detta kommer att göra att de behåller formen bättre när du ska grilla eller steka dem.
  9. Nu kan du antingen steka dem i en stekpanna eller grilla dem.
  10. Om du väljer att grilla dina burgare så pensla dem med olivolja på varje sida och förgrädda dem i ugnen på 175° i 15 minuter.
  11. Grilla dem därefter i några minuter på varje sida så att de får en fin färg.
  12. Om du väljer att steka dem så värm några matskedar olivolja i en stekpanna och stek dem på medelvärme i ca 5 minuter på varje sida.
  13. Servera tillsammans med senapsyoghurtsås samt dina favorittillbehör.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·
Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 438
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
613
Senast: YlvaG
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 120
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar