Vad blir det för (vegetarisk) mat?

Gjorde en jätteenkel & supergod rätt i går men glömde ta kort.

Quesadillas.
Fyllning: Sweet & soursås, ost, koriander.
Hade chilibea som kondiment. :)

Är det någon här inne som ätit på hello monkey? Där har de ofta spännande och fräsha ratter, åt en salad som hade grapefrukt bitar I som fullkomligt exploderade ihop med resten I munnen. Någon som har tips på liknande recept?

Vet inte om det var någon här som tipsade om detta;
http://www.theawesomegreen.com/the-ultimate-veggie-burger/

Men underbart!! Jag rostade glutenfritt bröd och hade som burgarbröd. Ska göras igen och då grillas! Samt pommesen ska friteras!

Godaste tacosubstitutet någonsin!!!

https://www.coop.se/recept--mat/recept/n/nacho-de-nuts/

34654.jpg

Igår åt jag fylld paprika! Det är sååå gott alltid =D

--------

@pepp Jag har sett tio minuter av första avsnittet. Mina förväntningar var höga, men det blev platt fall. Gud så flamsigt.

//r

Nån som har sett programmet vegorätt på svt? Vad tyckte ni? :)

Jag råkade se ett avsnitt i veckan och satt mest och fnissade, haha. Tycker denna krönika var klockren:

http://www.kuriren.nu/noje/jenny-nilsson-vegoratt-blir-sa-javla-vegofel-8728532.aspx

Jag såg första avsnittet och visste inte om jag skulle skratta eller gråta. De missar målet totalt! Jag tror att det hade kunnat träffa väldigt rätt med ett vegetariskt matlagningsprogram om det visade mer down to earth, enkla vardagsrätter! Precis som hon skrev i krönikan, visa att det faktiskt inte är så svårt att laga god vegetarisk mat.

Jag tror att det finns många som, precis som jag, är nyfikna på vegetarisk mat men inte vet hur de ska gå tillväga. Men det här blev mest en parodi.

@zassoo Ja, men precis. Många har väl synen att veganer är flummiga alternativt militanta människor. Ett program med "vanlig mat" hade varit guld! Men det där flamset spär ju bara på fördomarna...

//r

Alltså jag kom nog fram till att jag ändå tyckte att Vegorätt var helt okej. Inte sett som faktiskt "matlagningsprogram" (gör så här, gör så här osv), men som "inspirationsprogram". Första programmet var ju hysteriskt men därefter tycker jag att det har blivit bättre.

Det måste vi prova! Annars har vi börjat köra på Anammas vegofärs, riktigt bra substitut om man gillar kött och vill ha en så "vanlig" tacorätt som möjligt. :)

Jag ogillar och försöker undvika hel- och halvfabrikat så gör hellre eget, men annars är det säkert jättebra alternativ. Tror många tycker soja- eller qournfärs är jättebra när de ska äta tacos :)

Är det någon här inne som ätit på hello monkey? Där har de ofta spännande och fräsha ratter, åt en salad som hade grapefrukt bitar I som fullkomligt exploderade ihop med resten I munnen. Någon som har tips på liknande recept?
!
Jag har ätit där, supergott! Men tyvärr har jag inga tips så här på rak arm, kolla efter lite kokböcker kanske?

Själv ska jag ställa mig och göra morotssoppa strax, mycket pepp eftersom den ska innehålla vin:D förra veckan gjorde jag ugnsbakade coctailtomater med pesto, superenkelt! Gör pesto eller köp en burk, smeta in med 25-30 tomater och kör i ugnen på 130 grader i 3 timmar. Servera med pasta:d

Jag har ätit där, supergott! Men tyvärr har jag inga tips så här på rak arm, kolla efter lite kokböcker kanske?

Själv ska jag ställa mig och göra morotssoppa strax, mycket pepp eftersom den ska innehålla vin:D förra veckan gjorde jag ugnsbakade coctailtomater med pesto, superenkelt! Gör pesto eller köp en burk, smeta in med 25-30 tomater och kör i ugnen på 130 grader i 3 timmar. Servera med pasta:d

Vad för slags kokböcker bör man börja i? Är det vietnamesiskt eller vad klassas det som?

Hade tänkt bjuda på den goda sötpotatissoppan med lime som det har skrivits om på denna sidan, ikväll.. problemet är att arlas hemsida ligger nere, så jag kommer inte åt receptet :crazy:
Är det någon som möjlighen har skrivit ner receptet och kan skriva upp det här åt mig??

@pepp @Human @MiniLi @Rialavargen

Senast ändrad:
Hade tänkt bjuda på den goda sötpotatissoppan med lime som det har skrivits om på denna sidan, ikväll.. problemet är att arlas hemsida ligger nere, så jag kommer inte åt receptet :crazy:
Är det någon som möjlighen har skrivit ner receptet och kan skriva upp det här åt mig??

@pepp @Human @MiniLi @Rialavargen

Du behöver:
  • - 400 g sötpotatis
  • - 2 gula lökar
  • - 3 vitlöksklyftor
  • - 2 röda chili
  • - 3 msk konc grönsaksfond
  • - 7 dl vatten
  • - 2½ dl havregrädde
  • - 1 tetra vita bönor
  • - Rivet skal och saft av 1 lime
  • - 1-2 avocado
Gör såhär:

Skala potatis, lök och vitlök. Skär i bitar. Kärna ur och skiva chilin.
Fräs lök och vitlök i olja i en gryta. Tillsätt potatis, chili, fond, vatten och grädde.

Låt soppan koka ca 15 min. Mixa den grovt/slätt beroende på hur du vill ha den, våran blev slät.

Spola bönorna i kallt vatten. Rör ner bönor, limeskal och saft.
Servera med hackad avocado och nachochips!

Du behöver:
  • - 400 g sötpotatis
  • - 2 gula lökar
  • - 3 vitlöksklyftor
  • - 2 röda chili
  • - 3 msk konc grönsaksfond
  • - 7 dl vatten
  • - 2½ dl havregrädde
  • - 1 tetra vita bönor
  • - Rivet skal och saft av 1 lime
  • - 1-2 avocado
Gör såhär:

Skala potatis, lök och vitlök. Skär i bitar. Kärna ur och skiva chilin.
Fräs lök och vitlök i olja i en gryta. Tillsätt potatis, chili, fond, vatten och grädde.

Låt soppan koka ca 15 min. Mixa den grovt/slätt beroende på hur du vill ha den, våran blev slät.

Spola bönorna i kallt vatten. Rör ner bönor, limeskal och saft.
Servera med hackad avocado och nachochips!
Tack snälla! :bow:

Jag har en ny favoriträtt. Stekt ris med bönor. Riktigt mums! Äter en del vegetariskt under veckorna när jag dietar.

För övrigt, vegorätt. Jag har sett flera avsnitt, och sitter och skämsstönar och undrar hur många gånger man kan mixa cashewnötter och kalla det för olika saker.. :o:confused: Det har ju varit majonnäs, det har varit gräddfil, det har varit parmesan..

Ser inget större fel på själva matlagningen i programmet. Minus allt flum så ligger det liksom "rätt i tiden" med veganskt, miljövänligt, ekologiskt, nyttigt.. Men kanske inte i samma program, det ger ju en svinkonstig bild av att alla veganer grillar bönburgare i tio grader på en blåsig strand iklädda ylleoveraller när dom inte yogar innan frukost bland höbalarna och virvlande vimplar.:arghh:

Edit: Och tvärtom, att all veganmat ska vara så galet nyttig jämt att ALLT ska vara gjort på dadlar. Typ. Finns ju så mycket annan vegansk/vegetarisk mat att visa som normala människor faktiskt äter.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·
Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 438
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
613
Senast: YlvaG
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 120
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar