Vad blir det för (vegetarisk) mat?

Idag blev det tacos! Jackfruit kryddat med en massa koriander, vitlök, och paprikapulver. Mycket gott!
OcG9zq3.jpg
Jag är så himla nyfiken på Jackfruit, köpte du färsk eller konserverad, luktar det lika illa som det påstås?

Tog fram min crock pot idag igen och gjorde en supergod linsgryta! Tyvärr lite väl lite sting i den, men det går att anpassa till nästa gång. :)

Finns ju massor med linsgrytor i den här tråden, men här är receptet om någon är nyfiken (använde dock färsk ingefära). Som de flesta linsgrytor var den superenkel att göra och det är så himla smidigt att bara hacka lite skit, häva ner i grytan, slå på den, och sen vänta. :)
http://theprettybee.com/2015/09/slow-cooker-lentil-curry.html

750B9F05-847D-422D-BE2A-2D15141C5D80-3039-000004B68ADCEFD4_zpseqex2ntz.jpg

Blev tipsad om ett recept som innehöll jackfruit, och sen dess har det varit mitt favoritköttsubstitut :)
Alltså hade noll aning om att det kunde vara köttsubstitut? Har bara ätit det som det är, när jag reste genom Uganda, och det var typ den godaste jädra frukt jag nånsin ätit. Hur smakar det i mat? Hur tillagar man och eh hanterar det? :D

Det används ganska mycket i vegetarisk matlagning! Men mest den varianten som är på burk, vad jag sett. Den färska är nog svårare att hitta och måste bakas i ugn ganska länge innan man kan göra maträtter på den. Här är det första recept jag såg med jackfruit.

Omogen jackfruit smakar inte särskilt mycket, med det tar åt sig av vad man kryddar med. Det är väldigt lätt att göra, men tar lite tid! Brukar göra efter receptet som @VLMF länkade, men med annan sås än BBQ.

Det används ganska mycket i vegetarisk matlagning! Men mest den varianten som är på burk, vad jag sett. Den färska är nog svårare att hitta och måste bakas i ugn ganska länge innan man kan göra maträtter på den. Här är det första recept jag såg med jackfruit.
Oj, vad jag blev sugen på att testa! :d

Jag har inte så mycket tid över att experimentera med mat (läs: misslyckas).

Frågan är var tusan jag kan hitta varan. Var har ni köpt? Vårt Willys känns inte sannolikt som inköpsställe...

Det "råkade" bli vegansk gryta ikväll:
- Tärnade morötter
- Riven blomkål ("blomkålsris")
- Vattenkastanjer
- Curry, chili, ingefära, salt, vitpeppar, paprika efter smakpreferens
- Kokosmjölk
- Kikärtor

Stek morötter, blomkål, vattenkastanjer och alla kryddor. Häll i kokosmjölk och kikärtor och låt koka ett slag. Red av om du önskar tjockare sås.
Servera med ris!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·
Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 438
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
613
Senast: YlvaG
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 120
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar