Vad blir det för (vegetarisk) mat?

DSC_0466.jpg

DSC_0468.jpg

Tacos med stekt grönkål, paprika och sötpotatis. Ogillar tomatsåsen för tacos så jag körde en dip och gräddfil. Sallad och ost så klart till. Paprikan fick puttra lite i tacokryddan

Den ÄR sjukligt god också :D
Jo! Superenkel att göra, kan lägga in recept när jag åker hem på lunch :)

Här!

Du behöver:

♥ 3 dl röda linser
♥ 1 gul lök
♥ Vitlök efter smak (jag tog två stora klyftor)
♥ 2-3 chili (beroende på vad man tycker om stark mat :D)
♥ En påse bladspenat (ca 70 g)
♥ En konserv kokosgrädde
♥ 2 tomater eller fler om man vill det
♥ En kruka färsk koriander
♥ Ingefära
♥ Spiskummin
♥ Gurkmeja
♥ Örtsalt

Koka linserna enligt anvisning, fräs lök/vitlök och häll sen ner kokosmjölken.
Släng i linserna, hackade tomater, riven ingefära och sen massor av kryddor.
Till sist sätter du ner bladspenaten, drar ner plattan till 2:an och låter det puttra tills det blivit en krämig gryta :-)

Man behöver inte koka linserna för sig!
Fräs lök, vitlök, chili och torra linser, slå på lite vatten och resten av ingredienserna utom bladspenat och koriander som rörs i sist när allt kokat klart. Mindre disk och mer smak :up:

Åh, tack för tipset :) hade ingen aning :D
Blir det lika krämigt ändå, även fast man har vatten i?

Absolut! Jag brukar ha en burk kokosmjölk, en tetra krossade tomater och en skvätt vatten (max 1 dl) och det blir alltid jättekrämigt :)

En favoriträtt på tapasrestaurang fick bli en hel middag igår. :p Stekta potatisbitar med massor av flingsalt, hemkokt tomatsås och hemgjord aioli. Så. Sjukt. Gott. Kanske inte det mest mättande utan något annat till men stod mig okej på det ändå. Annars borde stekt halloumi vara mums!

Slängde även ihop raw-bollar på aprikos, kokos, honung, havregryn, citronjuice, mandlar. Nästan oförskämt gott. ;) Det var så enkelt att jag snart bör göra slag i saken och göra egen falafel. Friterar aldrig saker men kanske skulle testa. Det är ju så gott!

Har sparat ner lite veganska och vegetariska recept för inspiration fram över, är just nu nästan extremt inspirerad till rolig matlagning! Nyttig vegetarisk/vegansk mat i fokus.

Middag blev zucchini panerad i panko, långkokad tomatsås gjord på färska tomater med massor av vitlök, vitt vin, oliver, kapris och en skvätt olivolja, toppad med parmesan och färsk basilika, tillsammans med stekt svamp och rigatoni. Goooott!

Åh vad mycket god mat det är i denna tråden! :d

Jag ÄLSKAR linsgrytor, din såg riktigt god ut @pepp + bra tips med linserna @VLMF, så brukar vi göra med :up:

Detta lagade vi igår:
20160305103009-64.233.173.254.jpg

Stirfried vegetables with cashewnuts. Finhackad vitlök, chilli och ingefära, broccoli, paprika, kinesisk kål, kinesisk "kale", färsk minimajs och körsbärstomater. Lite soya, lime, hackad spring onion (vårlök?) och hackad koriander. Rostade cashewnötter ovanpå och ris till. YUM!

Ikväll ska vi göra klyftpotatis och aubergineröra, första gången vi gör det men det blir säkert gott! :D

Matmisär här, men för den som vill ha tips på mycket goda energibars rekommenderar jag dessa. Jag hade färska dadlar så uteslöt vattnet och det blev perfekt. Underbart gott.

Mitt barn hatar den vegetariska färdigmaten så jag får äta upp det jag köpt hem.
Idag stekte jag någon typ av vegetariskt hamburgare, lag dem på rostat bröd, sallad. Lite fina oliver till det.
DSC_0492.jpg

Hej alla,

Jag har ingen maträtt att visa upp, men jag har en fråga om alpros sojadryck orginal. Jag köpte den för de fanns ingen annan i affärn häromdan. När jag smakade upptäckte jag att den smakade slisk o såg att den e sötad?! Öörk. Orginal? är inte den menad att ha till mat? Eller?

//r

Hej alla,

Jag har ingen maträtt att visa upp, men jag har en fråga om alpros sojadryck orginal. Jag köpte den för de fanns ingen annan i affärn häromdan. När jag smakade upptäckte jag att den smakade slisk o såg att den e sötad?! Öörk. Orginal? är inte den menad att ha till mat? Eller?

//r
Nä att dricka mest tror jag =D

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·
Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 438
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
613
Senast: YlvaG
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 120
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar