Vad blir det för (vegetarisk) mat?

Nån som provat fyllda auberginer? Hittat lite olika recept Låter rätt smarrigt och verkar även gå att fixa till det kalorisnålt! :d

Har fastnat för hälsans köks vegetariska burgare. Och så aktiv flerkornsbullarna till. Inte ens den köttälskande sambon klagar ett dugg över detta, mums!

Är det gjorda på soja eller motsvarande eller grönsaker? Jag älskar Max gamla vegetariska hamburgare, med massa grönsaker i och frasigt yttre! Nån som vet om man kan köpa sådana i butik eller hur man gör dem själv? Måste man fritera då?

Nån som provat fyllda auberginer? Hittat lite olika recept Låter rätt smarrigt och verkar även gå att fixa till det kalorisnålt! :d
Ja, väldigt gott! såväl aubergine, zucchini och paprika går att fylla. De vita spetsiga paprikorna används med fördel till att fyllas och serveras med mustig tomatsås. Är uppvuxen med att de fylls med köttfärs och lite ris (okokt, suger upp onödig vätska och blir kokt i paprikan) och kokas i tomatsåsen, kan ju enkelt bytas mot vegetarisk fyllning. Tips, googla på zucchinistubbar. Jättegott! Med zucchini och aubergine kan man ju återanvända köttet man gröper ur i själva fyllningen också.

Kul grej: jag stod länge i affären och stirrade på de vita paprikorna nyligen och funderade på om jag ville ha det till middag. Lagom disträ som vanligt. En kvinna dök då fram och informerade att de inte är lika goda som de vanliga färgglada paprikorna. :D hon hade inte sett sådana tidigare och tänkte att jag liksom hon tänkte äta dem råa i sallad. Fin omtanke när man står och har en stirrtävling med grönsaksdisken.

Är det gjorda på soja eller motsvarande eller grönsaker? Jag älskar Max gamla vegetariska hamburgare, med massa grönsaker i och frasigt yttre! Nån som vet om man kan köpa sådana i butik eller hur man gör dem själv? Måste man fritera då?

Rehydrerat soja-/soyaprotein(58,5%), vatten/vann, rehydrerat vete-/hvete-/hvedeprotein(13%), vegetabilisk olja/olje (solros/solsikke, raps ivarierande proportion), lök/løk, stärkelse/stivelse,stabiliseringsmedel/ stabilisator (metylcellulosa, karragenan), salt, maltodextrin, jästextrakt/gjær-/gærekstrakt aromer/aroma, lök-/løkpulver, vitlöks-/hvidløgspulver, maltextrakt (korn/bygg/byg),druvsocker/glukose/dextrose, färgämne/fargestoff(karamelliserat socker), rökt/røkt/røget maltodextrin, kryddor/krydder/ krydderi, surhetsreglerande medel(citronsyra)

Soja- och veteprotein.

Ja, väldigt gott! såväl aubergine, zucchini och paprika går att fylla. De vita spetsiga paprikorna används med fördel till att fyllas och serveras med mustig tomatsås. Är uppvuxen med att de fylls med köttfärs och lite ris (okokt, suger upp onödig vätska och blir kokt i paprikan) och kokas i tomatsåsen, kan ju enkelt bytas mot vegetarisk fyllning. Tips, googla på zucchinistubbar. Jättegott! Med zucchini och aubergine kan man ju återanvända köttet man gröper ur i själva fyllningen också.

Kul grej: jag stod länge i affären och stirrade på de vita paprikorna nyligen och funderade på om jag ville ha det till middag. Lagom disträ som vanligt. En kvinna dök då fram och informerade att de inte är lika goda som de vanliga färgglada paprikorna. :D hon hade inte sett sådana tidigare och tänkte att jag liksom hon tänkte äta dem råa i sallad. Fin omtanke när man står och har en stirrtävling med grönsaksdisken.
Är det så man ska göra för att få goda råd i butiken, ställa sig och stirra på utvald råvara :rofl:

För övrigt bra tips alla och idéen med riset, tack!

Väldigt enkel och god lunch idag! Sallad med strimlad vitkål, kinesisk "kale", morot, körsbärstomat, broccoli och gröna bönor. Broccolin och bönorna värmde jag lite i en gryta med lite vatten "steamfry". Tycker broccoli är lite sådär råa men synd och koka bort så mycket nyttigheter som man gör när man kokar dem på vanligt vis o sen häller bort vattnet :)
Ett kokt ägg till idag, pressade lite lime över hela alltet + lite svartpeppar :up:

20160310075221-110.77.222.45.jpg

Igår vegetarisk "stroganoff". Svarta bönor, morot, lök och zucchini tillsammans med vanlig creme fraiche och CF smaksatt med tomat/paprika. Ris till. Jättegott! Första gången jag kokade svarta bönor hemma, upptäckte att det svarta vattnet är allvarlig missfärgande. :p Trodde inte fläcken på bänkskivan skulle gå bort...

Igår vegetarisk "stroganoff". Svarta bönor, morot, lök och zucchini tillsammans med vanlig creme fraiche och CF smaksatt med tomat/paprika. Ris till. Jättegott! Första gången jag kokade svarta bönor hemma, upptäckte att det svarta vattnet är allvarlig missfärgande. :p Trodde inte fläcken på bänkskivan skulle gå bort...

Svarta bönor är mina favoriter tror jag, speciellt om man kokar dem själv! Mums vad sugen jag blev... Finns dock ingen sorts bönor alls här i en liten thailändsk fiskeby :p

Noll-Ponints Viktväktarsoppa här. Vitkål, purjolök, rotselleri, morötter, krossad tomat, grönsaksbuljong. Mycket svartpeppar och en hel del torkad chili.

Ser kanske inte så gott ut men blir bra som lunch ett tag framöver. Med en knäckemacka till.

Testade falafels I förra veckan, ny favorit! Ska nästa gang jag gör bönburgare inte koka bönorna innan utan låta dem dra extra länge I vatten bara för att se hur det blir. Gillade konstistensen bättre med okokta än kokta vid tillagningen :D

Ikväll blir det ärtsoppa. Funderar på om jag ska orka fixa pannkakor eller ej, kanske kan köra en ugnsvariant!

Måste också lyckas få till att servera grönsaker till soppan, tanker en söt skål med grönsaker och en gaffel. Väl hackat så man inte behöver skära. Fungerar det tro?

Testade falafels I förra veckan, ny favorit! Ska nästa gang jag gör bönburgare inte koka bönorna innan utan låta dem dra extra länge I vatten bara för att se hur det blir. Gillade konstistensen bättre med okokta än kokta vid tillagningen :D

Ikväll blir det ärtsoppa. Funderar på om jag ska orka fixa pannkakor eller ej, kanske kan köra en ugnsvariant!

Måste också lyckas få till att servera grönsaker till soppan, tanker en söt skål med grönsaker och en gaffel. Väl hackat så man inte behöver skära. Fungerar det tro?

En syrlig sallad kanske till den mastiga soppan? Jag är en sucker för en typisk sydeuropeisk sallad som är mycket enkel. Man hackar gurka, lök och tomat ganska fint. Häll på lite smaklös olja, ättiksprit, salt och peppar. Helst ska man riva över rikligt med smakstark fetaost (inte apetina!). :d Genrellt älskar jag sallad med ättika (typ vitkålssallad) och inläggninga. Mums!

Är jättesugen på pizza till ikväll. Vad har man bäst på en vegetarisk pizza? Är egentligen sugen på klassikern skinka + ost bara, ibland är enkelt bäst! Men det skulle vara gött med en mer nyttig variant, gärna veggie.

Utöver tomatsås och mozzarella brukar jag ha färska champinjoner, tomater (soltorkade funkar också), fetaost, oliver. Gärna ruccola och nån god sås på när den är klar!

Utöver tomatsås och mozzarella brukar jag ha färska champinjoner, tomater (soltorkade funkar också), fetaost, oliver. Gärna ruccola och nån god sås på när den är klar!

Tack för tips! Färskt grönt ovanpå känns som en bra idé. :)

Har en fråga till idag. Åt en vegansk sallad till lunch och då fick man en god örtdressing till. Hur gör man egentligen en sån där grön örtdressing? Jag gissar att det var nån slags vinäger i den men vilka kryddor ska man ha? Det mest framträdande var ju trots allt syran.

Jag brukar göra örtdressing av olja, balsamvinäger (fast allt blir brunfärgat, men så länge det smakar gott kvittar det tycker jag!), dijon och antingen färska kryddor om jag har det hemma, eller torkade, vad jag hittar i skåpet. Mejram, körvel, dill, gräslök osv. Färska = mixa med mixerstav. Torkade: blanda ihop och låt dra, håller sig några dygn i kylen. Smaka av med salt, nymalen peppar och en nypa socker.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·
Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 438
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
613
Senast: YlvaG
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 120
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar