Vad blir det för (vegetarisk) mat?

Jag har varit hem-hemma och ätit en massa kött. :p Men nu är jag tillbaka och inledde förvisso med kyckling men basen är jättegod och endast vegetariska tillbehör funkar finfint! Man kokar helt enkelt pasta (förslagsvis linguine) och blandar sen med grädde eller motsvarande (sojagrädde för mig) och massor av röd pesto på soltorkade tomater. Krydda efter smak och behag, färsk basilika och chili är säkert gott! Blanda i oförskämda mängder smulad fetaost när det är klart. :d Ät t.ex. med en stor sallad till, kanske stekt sparris eller vad man känner för. Detta är min replika av en favorit på en lunchrestaurang i stan. :d

Gjorde också storkok till veckan med vegetarisk köttfärssås.

Dagens lunch: Pizza, Hawaiispecial med champinjoner istället för skinka. Bea till.
Dagens middag: Vegoköttfärssås och spagetti.

Gårdagens och dagens veggomiddag: ugnsstekt potatis och morot, ugnsstekt rödbeta i en egen form så inte allt blir rosa, stekt halloumi och kokt färsk broccoli. Steakhouse bbqsås till! Nu till middag tog jag även en färsk morot tillsammans med överbliven stark dip som tillbehör pga extra hungrig. :d och så lite vindruvor till efterrätt. Igår blev det en hel färsk mango till förrätt istället. :d

Dumplings med nudlar till lunch. Funderar på mexikansk qinoapanna till middag. Receptet har jag hittat här på buke och det är så himla gott!

Gjorde en sås idag som kan vara värd att spara på och framförallt bygga vidare på :p

Endast två ingredienser om man bortser från basvaror.
2 påsar roiboste
1dl vatten
några matskedar gräddfil
salt

1. Koka tevatten (vattenkokare) och häll ungefär 1dl i ett glas med två påsar roiboste. Låt det stå och dra tills det verkar som om det kommit ut mycket smak (och färg) ur båda påsarna.
2. Koka bort vatten som verkar överflödigt, skapa ett roibos koncentrat helt enkelt.
3. Blanda koncentratet med gräddfil och rör om, salta och krydda vid behov

Ger en rökig men ändå tydlig roibossmak, överskuggar syrligheten i gräddfilen och verkar helt duglig i många sammanhang. Jag hade det till fisk (eftersom jag kom på att roibos smakar lite fiskaktigt) men skulle säkert fungera i fler sammanhang som inte är animaliska.

Inte de allra vackraste bilderna kanske, men bilder iallafal på två soppor jag gjort de senaste dagarna. Jordärtskockssoppa och morotssoppa (med banan- och avocadokräm på mackan). =) Enkla och goda tycker jag =)

fran_mobilen_027_571c9b0d2a6b2206e22a5186.jpg

fran_mobilen_034_571c9b189606ee2de8819ad0.jpg

//r

Idag "kebabtallrik": färdig blandad sallad i påse, gul lök, gurka, renkött (stek skuren i tunna strimlor) och köpes pommes frites från kyldisken. Jag köper aldrig potatis från frysdisken men sambon gör det, fast vi har obegränsad mängd hemodlad potatis. Men sådana måste man förstås hämta från källaren och kanske till och med skala...

Idag "kebabtallrik": färdig blandad sallad i påse, gul lök, gurka, renkött (stek skuren i tunna strimlor) och köpes pommes frites från kyldisken. Jag köper aldrig potatis från frysdisken men sambon gör det, fast vi har obegränsad mängd hemodlad potatis. Men sådana måste man förstås hämta från källaren och kanske till och med skala...

Renkött? :D

Idag blev det polentapannkakor med grönsaksröra på svarta bönor, gurka, körsbärstomater, paprika, rödlök, avokado, stjälkselleri och fetaost. I grönsaksröran hade jag en del chili för stingets skull och sedan en klick matyoghurt på:up:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·
Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 438
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
613
Senast: YlvaG
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 120
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar