Vad blir det för (vegetarisk) mat?

Sparrispaj! Pajskal på mandelmjöl och soljamjöl med lite bakpulver i för att frasa till det. Även lökpaj är underbart nu. Passa på i primörernas tid!

Även hjärtsallat på grillen med olja och citron rekommenderas. Grilla citronen i halvor först, pressa ut juicen i en skål, blanda med fin olivolja, pensla på hjärtsalladens snittyta. Grilla på direkt värme för lite färg endast. Strimla och blandad ner i skålen med juice/olja (släng gärna ner lite honung först och låt den lösa sig i juice/oljeblandningen för smakbalans - behövs ej om citronen grillats länge nog dock). Kom ihåg vart ni läste den först, blir garanterat en favorit ;):up::d

Nu är jag varken ungdom eller vegetarian och jag är kanske tvåa på bollen här. Eftersom det var så gott tar jag ändå risken :)
Broccolipesto med pasta och knaperstekt halloumi.
Koka pastan och broccolin. Lägg under tiden 1 dl pumpafrön, 1 dl olivolja, 2 nävar riven parmesan, salt, peppar, 1-2 pressade vitlöksklyftor i en mixer. Tillsätt sedan den kokta broccolin och mixa till pesto. Blanda i pastan. Stek halloumi i olja tills den är krispig. Servera och njut.

Vet inte om det finns något bra veganskt alternativ till parmesan, halloumin kan man byta mot tofu tror jag.

@lady_vip Jag tar gärna recept på pannkakan =) Åt polentagröt till frukost idag, kul att variera lite med polenta =)

//r
Sorry, jag missade att du ville ha receptet:) nu blir det ganska många pannkakor på detta receptet, tror jag fick 10 stycken, så du kan utan problem minska.

2 dl polenta
3 dl vetemjöl
2 krm bakpulver
5 dl mjölk
4 ägg
3 krm salt
Blanda och stek i smör/olja

Min syster med man kommer på besök i stan i Juli och mamma tyckte att jag skulle bjuda dom på god vegetarisk mat "eftersom jag kan".

Min paradrätt (som är supergod) är indisk daal med hemmagjorda majsbröd att doppa i. Hennes man skulle uppskatta det, men systern gillar inte indisk mat O_o (det är nån krydda hon inte tycker om)
Jag kan inte komma på nåt annat än veg. burgare jag kan göra, men det brukar dom göra hemma så det känns tråkigt...

Hjälp mig gärna!

Och ett tips till, vad brukar ni ha på grillen? Förutom halloumi? Mamma och pappa (totala köttätare) försöker komma på saker att grilla...
Jag själv älskar spett med rödlök, paprika och tomat, såklart marinerade. Men då jag äter kött också så tar fantasin slut.

Jag tipsar igen om beluga-bolognesen, den kan man inte misslyckas med! Ta två vitlöksklyftor, addera en nypa chiliflakes/sambaloelek och ta absolut balsamico. Spiskummin kan du hoppa, särskilt om systern inte gillar indiskt. Toppa med parmesan och färsk basilika.

@pepp Den här kikärtscurryn är supergod, den kan jag rekommendera :) http://www.dn.se/mat-dryck/recept/kikartscurry-med-jordnotssmor-och-lime/
Jag brukar byta ut hälften av kikärtorna mot champinjoner, paprika, zucchini och blomkål. Fast kom på nu att det är nog lite samma smaker som i indiskt, så kanske inte går hem hos din syster ändå.

Ang grillning så provade jag att grilla tofu förra året (gjorde spett). Det var gott vill jag minnas, ska prova i år igen! Annars är jag ett stort fan av att grilla svamp (stora champinjoner blir det typ alltid) och sparris.
Min kompis tipsade mig om att grilla spetspaprika fylld med fetaost. Nu försöker jag undvika mjölkprodukter, men det borde ju vara enkelt att byta ut fetan om man vill :)

Jag (vi) försöker äta vegetarisk ibland, men med två personer som är m.e.m. bortkomna i köket, har dåligt med tid och är oerhört kräsna har det inte varit särskilt framgångsrikt. Förutom pannkakor då ;)

Idag provade jag att göra belugabolougnese, receptet är från nåt av Coops utskick tror jag. Jag råkade tappa bort tiden när det skulle koka i 25 minuter, det kan ha blivit mer men (mer troligt) också mindre. Ska linserna mjukna när de kokat klart, eller fortsätter de vara fasta? I min är de fortfarande fasta... Men det smakar faktiskt helt ok :up:

Gjorde en mycket enkel, men god, maträtt idag.

2 paprikor, 1 röd chili, 2 tomater, 1 zucchini och 2-3 vitlöksklyftor, dela grovt och in i ugnen 20 minuter på 250 grader. Mixa sedan ihop allt med lite olivolja (och örter om man vill, jag tog oregano och persilja) och krydda med salt och peppar.
Blanda med pasta och riv parmesan över:up:

Lite sen men ang. parmesan: bjäst som nämnts ger ostig smak, jag brukar använda det när jag gör cashewost och i pastasås. För pamesansmak tycker jag "riktig" parmesanost är bättre, alltså ser ut som vanlig parmesan fast vegansk. Eller en gjord på valnötter som är i en kryddförpackning.

Testade belugabolognesen idag, den blev ju riktigt god :) kunde dock ha låtit den puttra lite längre, linserna var lite hårda.

Belugalinser ska vara lite hårda. Tex rödalinser kan man koka till mos, men beluga har jag inte lyckats det med. Brukar tipsa om beluga till de som inte gillar mjöligheten som det är ofta är i linser/bönor.

Ölgrillad haloumi, med bakad potatis. Så enormt gott!!! Man kan äta alldeles för mycket!

Melon/fetaost sallad till, salladsmix, paprika, vattenmelon, feta, rökt rapsolja, sharlottenlök.

Belugalinser ska vara lite hårda. Tex rödalinser kan man koka till mos, men beluga har jag inte lyckats det med. Brukar tipsa om beluga till de som inte gillar mjöligheten som det är ofta är i linser/bönor.

Ah, det visste jag inte :) då blev det ju rätt!

@Pancakes Jo jag tror receptet var från Coop. Ökade dock på alla kryddor (alla recept är så snåla med det! :grin: ) plus att jag hade i färsk basilika.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·
Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 438
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
613
Senast: YlvaG
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 118
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar