Vad blir det för (vegetarisk) mat?

Coleslaw!

• 7 dl finstrimlad vitkål
  • 1 liten morot
  • 1 liten rödlök
  • 1 dl crème fraiche (lätt eller vanlig)
  • 1/2 dl majonnäs
  • 1 tsk fransk senap
  • 1 tsk socker
  • 1/2 tsk salt
  • 1 krm grovmald svartpeppar
  1. Använd en osthyvel, så går det lätt att strimla vitkålen riktigt tunt. Eller använd matberedare med den tunnaste skärskivan.
  2. Skala moroten och riv den fint på rivjärn. Skala, dela och skiva rödlöken mycket tunt.
  3. Rör samman crème fraiche, majonnäs och senap. Smaksätt med socker salt och peppar.
  4. Blanda vitkål, morot, lök och majonnässåsen. Låt salladen stå kallt ett tag.

Vad göra med halvt vitkålshuvud? Hjälp, tråden.

Hemgjord pyttipanna med stekt vitkål, morot, lök (och stark korv eller vegetariskt alternativ) tillsammans med kokt och sedan stekt potatis (eller bara stekt om man orkar, det tar ju en stund). Servera med tex créme fraiche eller annat lite fräscht tillbehör. Kan varierad oändligt. :d

Kålsoppa är ju en annan favorit, dock med något till för den är ju inte så mättande i sig själv. I princip bara kål, vatten, lök, kryddor och farinsocker.

"Pizzasallad", dvs vitkål, olja, salt, peppar och ättiksprit. Smaksätt gärna med inlagd paprika!

Alltså, detta var så löjligt enkelt att göra men jag älskar potatis och tyckte det var jättegott så slänger in det i tråden om nån är sugen på en superenkel middag nån dag :p

20160318153939-116.58.249.124.jpg

Skiva potatis och gosa runt skivorna i sweet chilli sås, in i ugnen. Rulla sedan in potatisskivorna i salladsblad efter hand och omnomnom :D

Överblivet från helgens kalasande: smördegsfläta fylld med stekt paprika, purjolök och smulad fetaost och i en annan bara vanlig ost i tärningar. Smördegsknyten fyllda med fräst, hackad spenat, purjolök, lite creme fraiche och smulad fetaost. Rätt mumsigt, knytena fick mycket beröm. :) I vanliga fall brukar jag ha tärnad kassler i flätan också men helt vegetariskt funkade det med!

Överblivet från helgens kalasande: smördegsfläta fylld med stekt paprika, purjolök och smulad fetaost och i en annan bara vanlig ost i tärningar. Smördegsknyten fyllda med fräst, hackad spenat, purjolök, lite creme fraiche och smulad fetaost. Rätt mumsigt, knytena fick mycket beröm. :) I vanliga fall brukar jag ha tärnad kassler i flätan också men helt vegetariskt funkade det med!
Det lät väldigt gott!

Svärmor gjorde några fyllda ägg som var lite roliga! Om man har problem med äggula kan jag tipsa om deviled eggs eller liknande. Då blandar man ut äggulan så du slipper konsistensen.

Under Påsk blev det som vanligt alldeles för mycket mat men en sak som jag gillade som var nytt var att det gröna fått större plats. Ett av påskborden vi varit på har annars varit typ 100% kött, nu fanns en jättegod äggstanning med champinjon stuvning, kål av olika slag, tomater, ostbricka osv. Inte helt vego som ni förstår men ändå, glad över att just dessa lagt till extra grönt!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·
Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 438
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
613
Senast: YlvaG
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 120
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits