Vad blir det för (vegetarisk) mat?

Belugalinser ska vara lite hårda. Tex rödalinser kan man koka till mos, men beluga har jag inte lyckats det med. Brukar tipsa om beluga till de som inte gillar mjöligheten som det är ofta är i linser/bönor.

Jag har fått för mig att alla linser som man kokar i tomatsås inte blir lika mjuka som om man kokar dem i vatten. Kan det stämma? Har aldrig provat bolognese med belugalinser, bara röda så ska definitivt testa, gillar linserna lite fastare :)

Jag har fått för mig att alla linser som man kokar i tomatsås inte blir lika mjuka som om man kokar dem i vatten. Kan det stämma? Har aldrig provat bolognese med belugalinser, bara röda så ska definitivt testa, gillar linserna lite fastare :)

Ja, det kan stämma om man inte tänker på att hälla i lite extra vatten för linserna att absorbera. Tex om man kokar ihop en egen tomatsås på färska tomater och häller i rödalinser så blir de mindre mosiga. Dock blir de ändå genomkokade. Kör du med tex ren tomatpure eller annat som är reducerat redan så kan du hamna i sitsen att det bränner i botten innan linserna är klara. För att ta ett litet mer extremt exempel.

Har haft röda linser i tomatsås, i matgrädde, i kokosmjölk. Alltid blivit riktigt mjuka/mosiga om de kokat/sjudit länge.

Samma här, märker ingen skillnad på linserna vad för vätska man än kokar dem i så länge det är en vätska såklart :)

Har haft röda linser i tomatsås, i matgrädde, i kokosmjölk. Alltid blivit riktigt mjuka/mosiga om de kokat/sjudit länge.

Självklart får man ta koktid i beaktning :) men om jag jämför med om man kokar dem i vatten tycker jag det tar oändligt mycket längre tid för att få dem i samma konsistens :)

Lagade gårdagens middag enligt principen goda grejer i en stekpanna. Blev pasta med en sås på svamp, broccoli, vitt vin, vitlök, vegofärs och havrefraice. Till rostade pinjenötter och parmesan.

Veganen i familjen åt av förklarliga skäl ingen parmesan. Barnet ville bara äta pasta och parmesan, eller helst av allt bara parmesan utan något annat alls :D

Jag tipsar igen om beluga-bolognesen, den kan man inte misslyckas med! Ta två vitlöksklyftor, addera en nypa chiliflakes/sambaloelek och ta absolut balsamico. Spiskummin kan du hoppa, särskilt om systern inte gillar indiskt. Toppa med parmesan och färsk basilika.

Bjöd på den idag och dom tyckte den var jättegod :)
Mina föräldrar fick också smaka (dom äter kött i princip varje dag - vegetarisk mat för dom är plättar...) dom var inte lika imponerade :D

Vi åt jordgubbar, melon och couscous med en dressing på citron och olja. Krossade nötter till. Mycket enkelt, mycket tillfredsställande.

Vad brukar ni göra av quornfiléer?

Fick 2 påsar av mamma och är inte jätteförtjust i halvfabrikat... men ätas upp måste dom ju!

Vad brukar ni göra av quornfiléer?

Fick 2 påsar av mamma och är inte jätteförtjust i halvfabrikat... men ätas upp måste dom ju!

Skär dem i bitar och gör en gryta med rotfrukter. Tycker filéerna lätt blir lite torra om de bara steks rakt av, men i bitar med tomat och annat gott så blir de en trevlig utfyllnad. :)

Har typ levt på denna "rulle" de senaste dagarna:

Fyllning
Aubergine (antagligen friterad, går nog lika bra att steka)
Isbergssallad
Tomat
Lök
Majs
Valnötter
Fetaost
Vitlökssås

Det märks att medeltidsveckan är slut och jag är tillbaka till någon slags vardag när middagen bestod av ris, majs, kikärtor och sweet and chili-sås :P

Wallenbergare med potatismos och rårörda lingon. Blev riktigt bra, tog lite mindre grädde till mina vego än till familjens riktiga.

Aburgine på grill. Först halverade jag dem, och grillade dem en stund så de blev mjuka, snittytan ner. Skopade ur innehållet, blandade med Parmesan, oliver och tomat. Fyllde upp dem och la mozarella på. Grillade en stund till med skalsidan ner. Fantasiskt gott! Dock tycker jag att det blev lite slemmigt, funderar på om det går att skopa ur innan på något vis så man kan salta djupare? Någon som provat?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·
Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 438
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
613
Senast: YlvaG
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 118
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar